Spring naar bijdragen

Tegen theïstische evolutie


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 152
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik snap waar je naar toe wilt. Ja, in zekere zin kun je zeggen dat wat het gemiddelde van die uitkomsten is van te voren bepaald is bij de keuze van je experiment.

Maar het feit dat oneindig niet voorkomt in de natuur, zal er toch voor zorgen dat er altijd vanaf een bepaald cijfer achter de komma er een onzekerheid in zal sluipen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de natuurwetten zit het één en ander verborgen, maar geen mens. Evolutie is een blind proces, als je het hele proces op aarde nog een keer zou opstarten, lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat er weer precies een mens uit komt. Terwijl als je tig keer een munt opgooit er wel een grote kans is dat het gemiddeld aantal keer kop wel tussen 0.49 en 0.51 komt te liggen na x keer gooien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maar, zonder nou de bioloog uit te hangen, dát is toch nu net iets wat niet uit te maken valt? Al was het maar om dat het om een descriptieve theorie gaat?

Aangezien evolutie 'gelopen' is door de ontwikkelingen die de omgeving heeft doorgemaakt hangt het van zoveel factoren af dat alles hetzelfde zou moeten zijn om precies hetzelfde effect te bewerkstelligen (de ontwikkeling van de huidige mens).. mij lijkt dat er toch een grote mate van indeterminisme aanwezig is in dat model en de uitkomsten dus groot kunnen verschillen.. ofzo..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inmiddels is dit topic weer eentje over evolutie geworden en de vraag was om een reactie op de theistische evolutie, ofwel een stroming binnen het creationisme die gelooft dat God de evolutie gestuurd heeft. Een kleine stroming binnen het christendom aangezien de hoofdstroom de 3 grootste kerken RK, orthodoxen, Anglicanen en meeste protestanten hier niet in geloven. De meeste aanhangers zijn te vinden in de evangelicaanse stroming met name die vanuit de VS.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Aangezien evolutie 'gelopen' is door de ontwikkelingen die de omgeving heeft doorgemaakt hangt het van zoveel factoren af dat alles hetzelfde zou moeten zijn om precies hetzelfde effect te bewerkstelligen (de ontwikkeling van de huidige mens).. mij lijkt dat er toch een grote mate van indeterminisme aanwezig is in dat model en de uitkomsten dus groot kunnen verschillen.. ofzo..

Weet ik niet, het punt is dat je alle factoren bij elkaar zou moeten gooien om daar uberhaupt iets zinnigs over te zeggen, en dat lijkt me nu weer praktisch onmogelijk. Dus heb je reductionisme nodig, maar verlies je weer een stuk samenhang.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als je dat als feit aanneemt valt je oorspronkelijke stelling te reduceren tot: "theïstische evolutie" bestaat niet omdat het niet bestaat.

Pardon, ik raak soms een beetje in de war. Bij evolutie denk ik te snel aan natuurlijke selectie, terwijl ik in dit topic juist een onderscheid probeer te maken tussen evolutie met natuurlijke selectie en evolutie gestuurd door God (al snap ik dat jij dat laatste maar een vaag begrip vindt). Maar het was me ook niet helemaal duidelijk wat jij bedoelde. Ik kreeg erg de indruk dat jij het ook had over evolutie dmv natuurlijke selectie.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Is dat dan weer niet in tegenspraak met waargenomen teleonomie? (ongeacht hoe deze dan verklaart wordt?)

Sorry, teleonomie begrijp ik niet. Ik ben slechts een domme fysicus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Inmiddels is dit topic weer eentje over evolutie geworden en de vraag was om een reactie op de theistische evolutie, ofwel een stroming binnen het creationisme die gelooft dat God de evolutie gestuurd heeft. Een kleine stroming binnen het christendom aangezien de hoofdstroom de 3 grootste kerken RK, orthodoxen, Anglicanen en meeste protestanten hier niet in geloven.

Het ligt eraan hoor. Het woord 'sturing' valt zo breed te nemen, dat ik mezelf ook wel 'theistisch evolutionist' durf te noemen. Maar tegelijkertijd, woorden zijn wel tamelijk betrekkelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Weet ik niet, het punt is dat je alle factoren bij elkaar zou moeten gooien om daar uberhaupt iets zinnigs over te zeggen, en dat lijkt me nu weer praktisch onmogelijk. Dus heb je reductionisme nodig, maar verlies je weer een stuk samenhang.

Als je er vanuit gaat dat evolutie 'zijn ding doet' doordat het de verandering in de omgeving is die voor een selectie zorgt dan zal toch enkel een volledig deterministisch wereldbeeld zorgen voor dezelfde uitkomst?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

OK, dus God die bij iedere mutatie beslist of die in de populatie mag blijven? Of God die zelf die mutaties doorvoert? [...]

Ik denk dat het daar allebei wel op neerkomt. Althans ik neem aan dat mensen dat bedoelen als ze zeggen dat ze niet in evolutie als blind proces geloven, maar als proces door God gestuurd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je er vanuit gaat dat evolutie 'zijn ding doet' doordat het de verandering in de omgeving is die voor een selectie zorgt dan zal toch enkel een volledig deterministisch wereldbeeld zorgen voor dezelfde uitkomst?

Óf een God he? clown.gif

Maar goed, juist in 'atheistische' filosofische kringen is dit ook vaak de gevolgtrekking geweest van hun interpretatie van de evolutietheorie. Ik dénk ook de meest voorkomende.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid