LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 25 november 2008 Rapport Share Geplaatst 25 november 2008 Dat dus. Ik bedoel, een kruisje slaan is volledig Drie-enig, lijkt me niets offensiefs aan. Waarom volgt men dat gebruik niet meer? Wanneer is het precies afgeschaft? Kan een Protestant tegenwoordig een kruisje slaan zonder dat hij/zij daarop terecht wordt gewezen? Link naar bericht Deel via andere websites
Nynthe 1 Geplaatst 25 november 2008 Rapport Share Geplaatst 25 november 2008 Het eerste wat in me opkomt: Omdat het me niet geleerd is Link naar bericht Deel via andere websites
Asteraceae 0 Geplaatst 25 november 2008 Rapport Share Geplaatst 25 november 2008 Het eerste wat er bij mij op komt, is dat het (voor mij) geen toegevoegde waarde heeft en het volgens mij ook niet bijbels is, noch staat het volgens mij niet in de 3FvE. Link naar bericht Deel via andere websites
BookerT 0 Geplaatst 25 november 2008 Rapport Share Geplaatst 25 november 2008 Wat is er onbijbels aan dan? Link naar bericht Deel via andere websites
Asteraceae 0 Geplaatst 25 november 2008 Rapport Share Geplaatst 25 november 2008 Volgens mij staat een kruis slaan niet in de bijbel en dus is het niet bijbels Link naar bericht Deel via andere websites
BookerT 0 Geplaatst 25 november 2008 Rapport Share Geplaatst 25 november 2008 Moet alles 'Bijbels' zijn om goed te zijn? Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 25 november 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 25 november 2008 -niet goed- Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 25 november 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 25 november 2008 nog minder goed Link naar bericht Deel via andere websites
Asteraceae 0 Geplaatst 25 november 2008 Rapport Share Geplaatst 25 november 2008 Quote: Op dinsdag 25 november 2008 09:20:43 schreef BookerT het volgende: Moet alles 'Bijbels' zijn om goed te zijn? Nee, maar betekent dat dan dat een kruisje slaan wel goed is? Wat is de toegevoegde waarde om het heel hard te zeggen? Waarom is het wel goed? Samengevoegd: Quote: Op dinsdag 25 november 2008 09:22:03 schreef Pius_XII het volgende: [...] Alles afwegen of het 'Bijbels' is, staat ook niet in de Bijbel. Nee, maar dat is wel de grootste leidraad die we hebben. Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 25 november 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 25 november 2008 da's helemaal niks Link naar bericht Deel via andere websites
Asteraceae 0 Geplaatst 25 november 2008 Rapport Share Geplaatst 25 november 2008 Quote: Op dinsdag 25 november 2008 09:24:05 schreef Pius_XII het volgende: [...] Nee sorry, dat is Jezus. Je hebt gelijk. Maar ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen. De grootste bron over hoe Jezus leefde enzo is de bijbel. Link naar bericht Deel via andere websites
Michiel 14 Geplaatst 25 november 2008 Rapport Share Geplaatst 25 november 2008 Quote: Op dinsdag 25 november 2008 02:04:47 schreef Pius_XII het volgende: Dat dus. Ik bedoel, een kruisje slaan is volledig Drie-enig, lijkt me niets offensiefs aan. Waarom volgt men dat gebruik niet meer? Wanneer is het precies afgeschaft? Even meedenken hoor, dat zou weleens ten tijde van de Reformatie afgeschaft kunnen zijn. Om zo te onderscheiden dat je niet bij de RKK hoorde. Beetje het idee van de beeldenstorm zeg maar, alles wat iets uitbeeld kan niet goed zijn, dus overboord ermee. Quote: Kan een Protestant tegenwoordig een kruisje slaan zonder dat hij/zij daarop terecht wordt gewezen? Het zou kunnen, maar het is voor de buitenwereld een assocatie geworden met de RKK. Bij mij op school zat een meisje die deed het ook, maar was Oosters (ok beetje hetzelfde als RKK ). Ik denk dat het wel zou kunnen, maar dat het meer de mensen zelf ervan weerhoudt, zou het ook niet kunnen zijn, dat het voor het oog soms wat gemakzuchtig gedaan wordt "even" tussendoor? Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 25 november 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 25 november 2008 -nog meer 'onderbuik' verwijderd- Link naar bericht Deel via andere websites
Clyppan 0 Geplaatst 25 november 2008 Rapport Share Geplaatst 25 november 2008 Omdat, als iedereen een kruisje zou slaan, voetbalwedstrijden altijd met een gelijkspel zouden eindigen.. Link naar bericht Deel via andere websites
Asteraceae 0 Geplaatst 25 november 2008 Rapport Share Geplaatst 25 november 2008 Maar zonder kruisje kan je ook bidden. Link naar bericht Deel via andere websites
Étoile 0 Geplaatst 25 november 2008 Rapport Share Geplaatst 25 november 2008 Ik vraag me het ook wel af, wat is de meerwaarde van het kruisje slaan bij het bidden? Ik vind het wel mooi, maar of het daadwerkelijk iets uitmaakt? Link naar bericht Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb Geplaatst 25 november 2008 Rapport Share Geplaatst 25 november 2008 - Link naar bericht Deel via andere websites
Étoile 0 Geplaatst 25 november 2008 Rapport Share Geplaatst 25 november 2008 DAt vroeg ik niet toch? Link naar bericht Deel via andere websites
Asteraceae 0 Geplaatst 25 november 2008 Rapport Share Geplaatst 25 november 2008 Quote: Op dinsdag 25 november 2008 09:44:49 schreef Cornelius van Wijck het volgende: Zo'n Ichtus-symbooltje achterop de auto, dat zal je bij katholieken nauwelijks zien. Dat doet vermoeden dat het veelal protestanten zijn die dat doen. Roept de vraag op, waar kan ik lezen "En de Here sprak: gij zult een afbeelding maken ener visch, en deze op uw zelf voortbewegende koetsen plakken, opdat allen zien dat ge christen zijt!" Zo'n Ichtus-symbooltje achterop de auto wordt ook niet door heel veel protestanten gedaan. Tenminste, ook ik zie de auto's wel, maar ik kan even niet iemand bedenken die er mee rond rijdt. Link naar bericht Deel via andere websites
Michiel 14 Geplaatst 25 november 2008 Rapport Share Geplaatst 25 november 2008 Quote: Op dinsdag 25 november 2008 09:44:49 schreef Cornelius van Wijck het volgende: Zo'n Ichtus-symbooltje achterop de auto, dat zal je bij katholieken nauwelijks zien. Dat doet vermoeden dat het veelal protestanten zijn die dat doen. Roept de vraag op, waar kan ik lezen "En de Here sprak: gij zult een afbeelding maken ener visch, en deze op uw zelf voortbewegende koetsen plakken, opdat allen zien dat ge christen zijt!" Link naar bericht Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb Geplaatst 25 november 2008 Rapport Share Geplaatst 25 november 2008 - Link naar bericht Deel via andere websites
Étoile 0 Geplaatst 25 november 2008 Rapport Share Geplaatst 25 november 2008 Oh, maar dat argument voerde ik niet aan dus dan was het blijkbaar geen reactie op mij. Heb je misschien (of een ander) nog een antwoord op mijn vraag? Waar dient het toe? Link naar bericht Deel via andere websites
Carlos Valderrama 0 Geplaatst 25 november 2008 Rapport Share Geplaatst 25 november 2008 Het is een ritueel wat wij niet gewend zijn en in ieder geval sinds de Reformatie niet meer tot de Protestantse traditie behoord. Het is inderdaad niet onbijbels, maar het staat niet in de Bijbel, waardoor we ook geen sterke aanleiding hebben om het wel te doen. Maar vertel ons vooral eens waar het voor is ja, zoals Karin ook al vraagt! Misschien zijn we als Protestanten weer te onstuimig geweest toen we het badwater weggooiden. Link naar bericht Deel via andere websites
Olorin 155 Geplaatst 25 november 2008 Rapport Share Geplaatst 25 november 2008 Quote: Op dinsdag 25 november 2008 02:04:47 schreef Pius_XII het volgende: Dat dus. Ik bedoel, een kruisje slaan is volledig Drie-enig, lijkt me niets offensiefs aan. Lijkt mij ook. Quote: Waarom volgt men dat gebruik niet meer? Toen: Misschien omdat men toen zoveel mogelijk niet-schriftuurlijke katholieke dingen overboord wilden zetten. Het zou me niks verbazen als dat gebruik in de anglicaanse kerk nog bestaat. Of dat zo is, weet ik niet. Nu: omdat het niet in gebruik is bij protestanten. Dan ga je het niet opeens weer invoeren. Quote: Wanneer is het precies afgeschaft? Bij de reformatie denk ik. Maar heb daar nooit literatuur over gelezen. Quote: Kan een Protestant tegenwoordig een kruisje slaan zonder dat hij/zij daarop terecht wordt gewezen? Ik denk het wel. Waarschijnlijk omdat ze dan toch denken dat ik of katholiek ben of dat ik bijgelovig ben. Ik denk zelf dat ik er wel mee weg kom als ik dat doen, maar mensen me wel raar aankijken. Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 25 november 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 25 november 2008 Quote: Op dinsdag 25 november 2008 10:21:37 schreef Carlos Valderrama het volgende: Het is een ritueel wat wij niet gewend zijn en in ieder geval sinds de Reformatie niet meer tot de Protestantse traditie behoord. Deels las ik net. Lutheranen en Anglicanen doen het wel. Quote: Het is inderdaad niet onbijbels, maar het staat niet in de Bijbel, waardoor we ook geen sterke aanleiding hebben om het wel te doen. Mwah... Het staat wel, net als het 'weesgegroetje', de Drie-eenheid, de Tweenaturenleer in de Bijbel, d.w.z. het beeld, maar niet letterlijk. En secundaire passages zoals Exodus 17:9-14 en Openbaringen 7:3; 9:4; 14:1. Een Kerkvader als Tertullianus zegt erover: "Op al onze reizen, in al onze bewegingen, wanneer we ergens naar binnen of naar buiten gaan, wanneer we onze schoenen uittrekken, in het bad, aan tafel, wanneer we onze kaarsen ontsteken, wanneer we liggen of zitten, tijdens wat ons ook bezig houdt, merken we ons voorhoofd met het kruisteken". Niet dat je daarmee een 'plicht' onderbouwt, maar kennelijk werd het wél als iets vanzelfsprekends ervaren. Quote: Maar vertel ons vooral eens waar het voor is ja, zoals Karin ook al vraagt! Misschien zijn we als Protestanten weer te onstuimig geweest toen we het badwater weggooiden. Het is geen noodzakelijkheid. Maar het is een kort zelfstandig gebed, en soms een afsluiting van een langer gebed. Het symboliseert een hoop, moet je even op wikipedia zoeken. Maar ik vind het moeilijk om de 'noodzaak' van welk gebed ook te geven. Overigens heb ik dat dan ook weer met de 'noodzaak' om het af te schaffen als het ook geen kwaad kan. Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten