Spring naar bijdragen

Heeft God een plan met je leven?


Aanbevolen berichten

iets wat ik me al even afvraag...

Mijn plan met jullie staat vast, spreekt de Heer. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: Ik zal je een hoopvolle toekomst geven. {Jeremia 29: 11}

Hieruit blijkt dus dat het god is die je leven bepaalt.

klopt?

wat dus weer betekent dat god ook bepaald welke mensen wat geloven, wie zich tot het christendom bekeren en dergelijke.

klopt?

wáárom maakt god dan onderscheid tussen christenen en niet-christenen als hij dat toch zelf bepaald?

in andere topics lees ik dat je gebed verhoord wordt of kan worden als je zijn wetten naleeft, jezus volgt etc.

ik lees dat alleen volgelingen van jezus in de hemel komen.

ik lees dat christenen genezen kunnen worden.

ik lees veel dingen die alleen voor christenen gelden terwijl volgens sommigen (en bovenstaande quote uit de bijbel) zeggen dat god het leven van een ieder bepaald.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 67
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik geloof dat er voor ieder mens 2 plannen bestaan. God heeft een plan met de mens en de duivel heeft ook een plan met die mens, alleen een ander plan.

De mens kan zelf kiezen of hij/zij het plan van God volgt, wat goed voor hem/haar is, of dat hij/zij het plan van de duivel volgt, wat schadelijk is voor hem/haar.

Mensen kunnen dus er zelf voor kiezen om christen te worden. Daarmee verpesten ze het plan van de duivel.

God wil ieder mens zegenen, maar kan niet ieder mens zegenen, omdat niet-christenen Hem niet als Vader hebben.

Kijk maar eens in je omgeving:

Ouders kunnen hun eigen kinderen goede dingen geven en hen een goede opvoeding geven, maar ze kunnen geen goede dingen geven aan andere kinderen en hen ook niet opvoeden. Dan denken andere ouders: 'Waar bemoeit die ander zich mee?'

Zo kan God Zich ook niet bemoeien met mensen die Hem niet als Vader hebben. Ja, Hij probeert het wel. Daarom geneest Hij soms ook niet-christenen.

Net zoals ook ouders heel soms wel in de gelegenheid zijn om goed te zijn voor andere kinderen. Maar dat kan natuurlijk niet altijd.

Hoe dichter je bij de Vader bent, hoe beter Hij je kan zegenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

God kan dat wel, maar dan moet de mens meewerken.

Het is als een boswachter die een dier uit een valsstrik van de stroper wil bevrijden. Als het dier zich rustig laat bevrijden, komt deze ook vrij. Maar als het dier zich blijft verzetten en angstig is en in paniek raakt, raakt het dier steeds verder verstrikt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuke stelling. Daar wordt binnen het christendom zeer verschillend overgedacht.

Inderdaad zijn er christenen die geloven dat alles in het leven, inderdaad alles dus ook tot bekering komen, door God wordt geleid. Daarnaast zijn er die geloven dat God niets bepaald. Uiteraard de meeste meningen liggen hier tussen in. Dit onderwerp heeft volgens mij veel samenhang of een mens een vrije wil heeft ofwel invloed kan uitoefenen wat er met hem/haar gebeurd.

Zelf bevind ik me dicht bij de mening dat God niets bepaald. Er zijn wel kaders waar binnen dingen kunnen gebeuren, denk maar aan de zwaartekracht etc, maar ook een grens aan onrecht, maar de mens heeft heel veel mogelijkheden en er is geen bepaald plan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@barbapapa

ook als de mens niet mee werkt kan hij het. maar hij doet het niet.

de mensen die niet geloven maken geen keuze voor de duivel. ze geloven niet eens dat deze bestaat.

ze geloven niet omdat ze niet kúnnen geloven. net zoals er mensen zijn die niet geloven dat er buitenaards leven is. daar zijn óók de meningen over verdeeld. al wil je nog zo hard geloven, als je het nou eenmaal niet gelooft kan het niet. dan kun je nog zo je best doen maar je kunt het niet.

de mens is niet angstig of paniekerig als god wil helpen, ze zien, voelen, weten niet dat hij bestaat en weten dus neit dat hij wil helpen.


Samengevoegd:

@dr dre: in de bijbel staat dan wel weer dat god een plan met ieders leven heeft, hoe kijk jij daar tegenaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad kiezen die mensen misschien niet bewust voor de duivel, maar als ze niet voor God kiezen, staan ze onder de invloed van de duivel en leven ze in zijn rijk.

Mensen die niet geloven, worden toch altijd geleid door angst, zonder dat ze het doorhebben. Hun beslissingen in het leven laten ze afhangen van hun angst voor de dood, recessie, ziekte, werkloosheid, meningen van mensen, rampen, enz.


Samengevoegd:

Inderdaad. God had een plan om van David een koning te maken, om van Abraham een vader van vele volken te maken, om door Mozes het volk Israel te bevrijden, om door Simson het volk richting te geven, om door Jezus Christus de mensheid te redden enz.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik weet niet hoor, maar het is een beetje kortzichtig om te zeggen dat alle niet-gelovigen in angst leven en alle christenen daar vrij van zijn. er zijn genoeg christenen die in angst leven, er zijn genoeg christenen die alsnog bang zijn voor de dood.

en er zijn genoeg niet-christenen die niet bang zijn voor de dood, die niet bang zijn voor ziekte, werkloosheid, meningen van mensen.

niet iedereen over een kam scheren he.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mijn plan met jullie staat vast, spreekt de Heer. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: Ik zal je een hoopvolle toekomst geven. {Jeremia 29: 11}

De stelling dat in de Bijbel staat dat God met ieder persoonlijk plan heeft kan je niet uit deze tekst halen. Deze tekst is gericht aan de ballingen in Babel.

Daarnaast is de vraag als God al een plan is, wat dat plan zou moeten inhouden. Gaat dat tot in detail, ofwel morgenochtend eet ik geen hagelslag maar pindakaas.

Daarnaast is het de vraag of we zijn gehouden aan dat plan en als we dat niet doen gelijk in plan Satan passen en er niks anders tussen deze twee plannen is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ik weet niet hoor, maar het is een beetje kortzichtig om te zeggen dat alle niet-gelovigen in angst leven en alle christenen daar vrij van zijn. er zijn genoeg christenen die in angst leven, er zijn genoeg christenen die alsnog bang zijn voor de dood.

en er zijn genoeg niet-christenen die niet bang zijn voor de dood, die niet bang zijn voor ziekte, werkloosheid, meningen van mensen.

niet iedereen over een kam scheren he.

Maar past wel weer mooi in een zwart-wit schema.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn inderdaad mensen die zich 'christen' noemen en zich toch vaak laten leiden door angst. Dat is niet hoe het zou moeten zijn. God wil iedereen verlossen uit de angst en hen leren te leven in vol vertrouwen op Hem.

Dat wil Hij ook voor niet-christenen.

Ik denk dat niet-christenen vaak onbewust handelen vanuit angst. Ze zijn misschien niet de hele tijd panisch, maar denken wel: 'hoe kan ik zo leven dat ik niet de hele tijd aan de dood moet denken, hoe kan ik zo leven dat mij geen nare dingen overkomen, hoe kan ik populair zijn in mijn omgeving, hoe kan ik ontslag voorkomen en kan ik carriere maken?'


Samengevoegd:

Quote:

[...]

De stelling dat in de Bijbel staat dat God met ieder persoonlijk plan heeft kan je niet uit deze tekst halen. Deze tekst is gericht aan de ballingen in Babel.

Daarnaast is de vraag als God al een plan is, wat dat plan zou moeten inhouden. Gaat dat tot in detail, ofwel morgenochtend eet ik geen hagelslag maar pindakaas.

Daarnaast is het de vraag of we zijn gehouden aan dat plan en als we dat niet doen gelijk in plan Satan passen en er niks anders tussen deze twee plannen is.

Je kan het boek Jona bv. in één keer doorlezen. Het is een heel kort boek, dus dat heb je zo uit. Daar staan wat antwoorden in.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat niet-christenen vaak onbewust handelen vanuit angst. Ze zijn misschien niet de hele tijd panisch, maar denken wel: 'hoe kan ik zo leven dat ik niet de hele tijd aan de dood moet denken, hoe kan ik zo leven dat mij geen nare dingen overkomen, hoe kan ik populair zijn in mijn omgeving, hoe kan ik ontslag voorkomen en kan ik carriere maken?'

wat een onzin. alsof christenen geen carrière willen maken, alsof er geen christenen zijn die populair willen zijn (alsof niet-christenen dat wel allemaal willen), alsof niet-christenen 'de hele tijd aan de dood denken'....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Christenen willen wel carrière maken, maar alleen omdat het leuk is. Niet uit angst om inkomen te missen. Christenen willen best populair zijn, maar niet ten koste van alles. Niet-christenen denken inderdaad niet de hele tijd aan de dood, omdat ze hun tijd vullen met hobby's, werk, alcohol, feesten enz.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

iets wat ik me al even afvraag...

Mijn plan met jullie staat vast, spreekt de Heer. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: Ik zal je een hoopvolle toekomst geven. {Jeremia 29: 11}

Hieruit blijkt dus dat het god is die je leven bepaalt.

klopt?

Of je dat aan dat vers moet binden: ik zou 't niet weten. Ik ben nooit zo gek op one-liners.

Maar ik geloof idd dat God met een ieder van ons een plan heeft, al voor we zelfs geboren zijn. Ook met jou en zelfs met mij.

Quote:
wat dus weer betekent dat god ook bepaald welke mensen wat geloven, wie zich tot het christendom bekeren en dergelijke.

klopt?

Nee, ik geloof dat je in bepaalde mate ook prima in staat bent te handelen op een manier die God niet voor je had bestemt. Maar het mooie is dat God zelfs die gevallen toch kan gebruiken voor Zijn plan.

Klinkt een beetje paradoxaal misschien.

Quote:
wáárom maakt god dan onderscheid tussen christenen en niet-christenen als hij dat toch zelf bepaald?

Zie reactie ^

Quote:
in andere topics lees ik dat je gebed verhoord wordt of kan worden als je zijn wetten naleeft, jezus volgt etc.

Dat zeggen misschien mensen daar, maar ik geloof daar niks van. Het is volgens mij ook iets wat grof weg het grootste deel van het christendom niet gelooft.

Quote:
ik lees dat alleen volgelingen van jezus in de hemel komen.

Ligt wat complexer dan je stelt. Maar geloof in Christus is noodzaak voor je redding.

Maar uiteindelijk oordeelt God daar dus over.

Best kans dat er mensen in de hemel missen die wij er verwachten (van dat waren toch zulke goede christenen!) en er mensen aanwezig zijn die we er nooit verwacht zouden hebben.

Quote:
ik lees dat christenen genezen kunnen worden.

Klopt! Niet-Christenen trouwens ook. En Christenen kunnen ook gewoon niet genezen.

Quote:
ik lees veel dingen die alleen voor christenen gelden terwijl volgens sommigen (en bovenstaande quote uit de bijbel) zeggen dat god het leven van een ieder bepaald.

Verschilt men over van mening. Ik geloof idd in Gods invloed in je leven en dat zonder Zijn genade niemand überhaupt in staat is te geloven. Maar dat wij prima in staat zijn Zijn reddingsplan voor ons in de war te schoppen en zo ons dik in de problemen te brengen met inbegrip van een erg warm vooruitzicht na de dood.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Inderdaad kiezen die mensen misschien niet bewust voor de duivel, maar als ze niet voor God kiezen, staan ze onder de invloed van de duivel en leven ze in zijn rijk.

Leuk, jij als christen ziet mij en andere ongelovigen dus als een slecht mens, ik ben slecht, want ik geloof niet in jouw god, dus ben ik onder invloed van de satan. Vind je dat logisch ???

God heeft Satan helemaal niet nodig, want zoals god zelf zegt "Ik ben de veroorzaker van alle onheil". En als je daarbij de gruwelijke capriolen van de heer in het oude testament optelt, dan zijn god en satan een en dezelfde. Satan is sowieso slechts gods eigen, gewilde, geplande creatie.

Dit is pure rationele logica.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hieruit blijkt dus dat het god is die je leven bepaalt.

klopt?

In het katholicisme zijn we daar i.i.g. nog niet uit. clown.gif

Quote:
wat dus weer betekent dat god ook bepaald welke mensen wat geloven, wie zich tot het christendom bekeren en dergelijke.

Van ons perspectief uit zegen we, het is de mens die het aan moet pakken, maar als je wil, dan wordt je ertoe in staat gesteld. Over God's gezichtspunt ligt niet zoveel vast.

Quote:
wáárom maakt god dan onderscheid tussen christenen en niet-christenen als hij dat toch zelf bepaald?

Christen-zijn is feitelijk het navolgen van Jezus, en dat komt feitelijk neer op een goed leven leiden met veel liefde en dat je op zoek blijft naar de waarheid.

Eigenlijk kun je rustig zeggen dat alleen zij naar de hel gaan die dat zelf willen.

Quote:
in andere topics lees ik dat je gebed verhoord wordt of kan worden als je zijn wetten naleeft, jezus volgt etc.

ik lees dat alleen volgelingen van jezus in de hemel komen.

ik lees dat christenen genezen kunnen worden.

ik lees veel dingen die alleen voor christenen gelden terwijl volgens sommigen (en bovenstaande quote uit de bijbel) zeggen dat god het leven van een ieder bepaald.

Ja, ben ik het ook niet mee eens. Hoogstens zou je kunnen zeggen dat mensen die een beetje aan de randen van het geloof staan, eerder een wonder zullen ontvangen. Zij die in het 'centrum' staan zullen geslagen worden met lijden, waar ze echter een kunstwerk van maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

iets wat ik me al even afvraag...

Mijn plan met jullie staat vast, spreekt de Heer.
Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk
: Ik zal je een hoopvolle toekomst geven. {Jeremia 29: 11}

Hieruit blijkt dus dat het god is die je leven bepaalt.

klopt?

Puur op dit vers gebaseerd heeft God in ieder geval niet bepaalde mensen voor de hel bestemd, aangezien hier enkel in positieve zin wordt gesproken over Zijn plannen met ons (of met degenen tot wie dat vers gericht is). Dus ook weer puur op dit vers gebaseerd, is het dus níet God die het bepaald heeft, als iemand naar de hel gaat. Er blijkt ook niet dat 'dus' God je leven bepaalt (aangenomen dat er wel minstens 1 iemand naar de hel is gegaan ... je zou dit vers natuurlijk ook kunnen aanwenden om alverzoening te verdedigen smile.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Puur op dit vers gebaseerd heeft God in ieder geval niet bepaalde mensen voor de hel bestemd, aangezien hier enkel in positieve zin wordt gesproken over Zijn plannen met ons (of met degenen tot wie dat vers gericht is). Dus ook weer puur op dit vers gebaseerd, is het dus níet God die het bepaald heeft, als iemand naar de hel gaat. Er blijkt ook niet dat 'dus' God je leven bepaalt (aangenomen dat er wel minstens 1 iemand naar de hel is gegaan ... je zou dit vers natuurlijk ook kunnen aanwenden om alverzoening te verdedigen
smile.gif
)

Ja, en alverzoening blijkt niet uit de rest van de Bijbel.


Samengevoegd:

Quote:

[...]Ik kies niet voor god, dus ik sta onder invloed van de duivel. De duivel is slecht, dus ik ben... ?

Ook christenen staan onder invloed van de duivel. De duivel bestookt alle mensen voortdurend met leugens. Het is alleen de vraag wat mensen met die leugens doen. Het is belangrijk te weten wat de waarheid is, zodat je de leugens kan verwerpen.


Samengevoegd:

Quote:

[...]In het katholicisme zijn we daar i.i.g. nog niet uit.
clown.gif

Het staat in het Antwoordenboek.


Samengevoegd:

Quote:

Eigenlijk kun je rustig zeggen dat alleen zij naar de hel gaan die dat zelf willen. [...]

Er zijn ook mensen die dat niet willen, maar toch misleid, verblind of gedrogeerd / in slaap gesust zijn.


Samengevoegd:

Quote:

Hoogstens zou je kunnen zeggen dat mensen die een beetje aan de randen van het geloof staan, eerder een wonder zullen ontvangen. Zij die in het 'centrum' staan zullen geslagen worden met lijden, waar ze echter een kunstwerk van maken.

Wonderen, tekenen, krachten, genezingen en lijden vinden allen plaats aan de frontlinie. Verder weg vindt weinig plaats, hooguit lauwheid, doodsheid, misleiding of ingeslapenheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid