audacity 0 Geplaatst 18 november 2008 Rapport Share Geplaatst 18 november 2008 Quote: Op dinsdag 18 november 2008 13:40:26 schreef Pius_XII het volgende: [...] Daar zou ik dan van maken dat 'geloven' een werkwoord is (denk aan 'dabar') en dat als je een zonde pleegt, dat dat een vorm van niet-geloven is. Eigenlijk best simpel. maarem begrijp ik het nou goed en is onzekerheid per definitie dus ook een zonde? Zo ja, dan heb ik mijn knietjes nog blauw te bidden..... Link naar bericht Deel via andere websites
Raido 0 Geplaatst 18 november 2008 Rapport Share Geplaatst 18 november 2008 Quote: Op dinsdag 18 november 2008 14:02:39 schreef Marlies het volgende: [...] maarem begrijp ik het nou goed en is onzekerheid per definitie dus ook een zonde? Zo ja, dan heb ik mijn knietjes nog blauw te bidden..... Als je van mening bent dat je bij een onzeker moment automatisch niet meer geloofd dan wel ja en bidden moet je altijd Link naar bericht Deel via andere websites
Olorin 155 Geplaatst 18 november 2008 Rapport Share Geplaatst 18 november 2008 Quote: Op dinsdag 18 november 2008 08:42:16 schreef Harm-Jan het volgende: [...]Het grappig is dat dit heel goed te rijmen is met bijvoorbeeld de calvinistische doctrine, het enige (en eigenlijk wezenlijke) verschil is de visie op de verhouding rechtvaardigmaking - heiligmaking (en daarmee 'the preservance of saints'). Als gereformeerde protestant geloof ik dat 'al gered ben' omdat ik geloof in Jezus Christus, ik geloof ook dat wanneer dit geloof door de Heilige Geest gewerkt is, telkens weer gered wordt (in het tijdelijke) en dat ik hoop heb dat ik gered zal worden (eeuwigheidsperspectief/eindoordeel). Dat ik werk aan mijn heil (niet uit eigen kracht, zoals Paulus ook zegt) in 'angst en beven' maar toch een hoopvol vertrouwen heb op de beloften van Christus (dat is: dat zij die geloven het eeuwige leven zullen beërven). Die tekst is alleen steekhoudend als je een stereotype gaat maken van 'the american fundamentalist christian' waar de grote vraag is 'are you saved?' en als jij dat kunt beantwoorden met 'Yeah man, i'm a born-again christian' dan is alles 'cake and egg' en 'praisen' we samen ' the roof of the church ' de rest van de dingen (dus het: being saved, the hope that I will be saved, working out my salvation in fear and trembling en with hopeful confidence in the promises of Christs) zijn dan niet of weinig belangrijk. Ik ken de breedte van de gereformeerde gezindte (al zeg ik het zelf) behoorlijk goed, en elke kerk benadrukt misschien zijn eigen stukje uit die mooie rij die je hier boven noemt. Ik ken echter weinig gereformeerden die genoegen nemen met een 'Ja' op het 'Are you saved?'. De redding van een mens is meer dan alleen zijn wedergeboorte, wanneer iemand oprecht wedergeboren is komen die andere zaken ook aanbod (dat is namelijk de 'doorwerking van de genade'). Ik moet zeggen dat ik soms ook de indruk krijg dat mensen wel heel snel en gehaast conclusies trekken bij het gebruik van woorden. En wellicht werken bepaalde figuren wel mee aan die overhaaste conclusies, maar ik mis dan toch de 'wat bedoel je precies' ipv van de 'aha! Dus jij gelooft...' Ik vind jou post daar wel een mooie illustratie van. Ik had kunnen stoppen met lezen bij 'Als gereformeerde protestant geloof ik dat 'al gered ben' omdat ik geloof in Jezus Christus,' en dan vervolgens maar zelf de rest gaan verzinnen en invullen. Beter is het dan de post door te lezen. (Btw, ik heb toch bij je posts best vaak een 'goh, dat komt best in de buurt van wat ik geloof' moment. Ik zou wellicht soms de accenten iets anders leggen, maar voor de rest... ) Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten