Gast Anon_phpbb Geplaatst 7 november 2008 Rapport Share Geplaatst 7 november 2008 - Link naar bericht Deel via andere websites
Naeva 182 Geplaatst 7 november 2008 Rapport Share Geplaatst 7 november 2008 Quote: Op vrijdag 07 november 2008 23:17:49 schreef The Black Mathematician het volgende: Ja dat kan kloppen, maar dat betekent niet dat het ook echt werkt als introductie. Weer veel andere mensen vinden dat je met Bach en Mozart moet beginnen. Dat kan bij sommige mensen werken, maar niet bij iedereen. Mijn ouders draaiden alleen maar Bach en Mozart en dat heeft bij mij niet gewerkt. Ik vond er niets aan en heb zelfs een tijd niet naar klassiek geluisterd, totdat ik dus in aanraking kwam met Mahler en Bruckner. Een vriend van mij vond ook niets aan klassiek en die heb ik toen meegenomen naar concerten van Bruckner en Mahler in het concertgebouw en die was toen ook helemaal om. Ik ken ook een iemand die begonnen is met Töd und Verklärung van Richard Strauss, een zwaarder stuk is nauwelijks te bedenken. Oftewel, lichte klassieke muziek is niet altijd een goede instap voor mensen die klassieke muziek niet kennen. Bij sommigen kan dat zo zijn, maar ik ben toch al aardig wat mensen tegengekomen die niets aan klassiek dachten te vinden omdat ze alleen Mozart kenden, en klassiek toch gaaf bleken te vinden toen ze met zwaarder werk in aanraking kwamen. Helemaal mee eens hoor. Ik word van de genoemde stukken en van pianosonates van Mozart ook niet echt nieuwsgierig naar de rest. Het ligt me te makkelijk in het gehoor om me te pakken. Maarja, ik ben met klassiek opgegroeid dus ik heb eigenlijk geen idee wat mijn ingangsmuziek was. Link naar bericht Deel via andere websites
wateengedoe2 0 Geplaatst 7 november 2008 Rapport Share Geplaatst 7 november 2008 Nu zijn er al drie mensen die lopen te kwijlen bij dat Stabat Mater ... Moet ik dus ook maar 'ns ergens gaan opduikelen! Link naar bericht Deel via andere websites
Naeva 182 Geplaatst 7 november 2008 Rapport Share Geplaatst 7 november 2008 Het gaat door merg en been. Stabat Mater Dolorosa heb ik als duet gezongen bij mijn praktijk-eindexamen van mijn opleiding. Link naar bericht Deel via andere websites
wateengedoe2 0 Geplaatst 7 november 2008 Rapport Share Geplaatst 7 november 2008 Nummer vier ... Zeg, moet ik dan nu mijn creditcard al trekken om het te gaan bestellen ... Nee, eerst maar ff slapen. Ik denk dat ik een keer dit topic uitprint en bij de dichtsbijzijnde Kruidvat 'ns wat ga sjoppen, daar hebben ze vaak ook vanalles, en nog goed betaalbaar ook! Verder zit hier < 1 km vandaan een boekhandel met klassieke-muziekafdeling die een regionale functie heeft (en zelfs nog verder), dus da's ook handig Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 7 november 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 7 november 2008 De opening van Moses und Aaron van Schönberg, zo mooi in haar gebrokenheid: link thanks to Hester Link naar bericht Deel via andere websites
wateengedoe2 0 Geplaatst 7 november 2008 Rapport Share Geplaatst 7 november 2008 Mag gregoriaans hier trouwens ook besproken worden, of is dat pre-klassiek? Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 7 november 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 7 november 2008 Quote: Op vrijdag 07 november 2008 23:30:31 schreef wateengedoe2 het volgende: Mag gregoriaans hier trouwens ook besproken worden, of is dat pre-klassiek? Alles wat nét zo oud óf ouder is dan jou valt onder klassiek. Link naar bericht Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb Geplaatst 7 november 2008 Rapport Share Geplaatst 7 november 2008 - Link naar bericht Deel via andere websites
wateengedoe2 0 Geplaatst 7 november 2008 Rapport Share Geplaatst 7 november 2008 Quote: Op vrijdag 07 november 2008 23:31:45 schreef Pius_XII het volgende: [...] Alles wat nét zo oud óf ouder is dan jou valt onder klassiek. Nou, laten we het over Genesis (niet het bijbelboek) hebben, dan Samengevoegd: Quote: Op vrijdag 07 november 2008 23:32:59 schreef Cornelius van Wijck het volgende: Ik vind het wel iets hebben om gebeld te worden met de boodschap: dag der wrake, zojuist aangebroken! Bwaaah, Dies Irae op je telefoon, da's nog erger dan het Wilhelmus (wat ik had toen ik in Zweden woonde) Link naar bericht Deel via andere websites
wateengedoe2 0 Geplaatst 7 november 2008 Rapport Share Geplaatst 7 november 2008 Je Stabat Mater deed het niet, hier is er één die wel laadt: KLIK. Echter geen idee hoe ie klinkt, want na enkele minuten had ie nog maar 22 seconden geladen en dacht ik 'Mañana' Link naar bericht Deel via andere websites
wateengedoe2 0 Geplaatst 7 november 2008 Rapport Share Geplaatst 7 november 2008 Quote: Op vrijdag 07 november 2008 23:39:40 schreef Cornelius van Wijck het volgende: [...] Als ik gebeld wordt, terwijl ik in een pastorie oid ben, blijken vooral priesters er onmiddelijk de humor van in te zien heb ik nu al vaker gemerkt Maaruh, serieus ... Als je een gesprek over een uitvaart aan het voeren bent met de nabestaanden (en zeker als het wat oudere mensen zijn), hoop ik wel dat je je telefoon uitzet ... Link naar bericht Deel via andere websites
The Black Mathematician 82 Geplaatst 7 november 2008 Rapport Share Geplaatst 7 november 2008 Quote: Op vrijdag 07 november 2008 23:32:59 schreef Cornelius van Wijck het volgende: Ik heb maar een top drie gemaakt (hoewel ik niet direct deze uitvoeringen zou kiezen in de CD-shop): 1. link 2. link 3. link Nou, en als toegift de ringtone van mijn telefoon: link Ik vind het wel iets hebben om gebeld te worden met de boodschap: dag der wrake, zojuist aangebroken! Als we het over dag der wrake hebben, beeldt het Dies Irae uit het Requiem van Verdi dat veel meer uit dan Mozart link Let ook op het Tuba Mirum hetgeen gelijk na komt, oftewel de bazuinen die klinken om het laatste oordeel aan te kondigen. Bij Mozart één enkel trombonetje, bij Verdi begint het met één enkele trompet, maar eindigt met acht! Dat is pas een laatste oordeel! Link naar bericht Deel via andere websites
The Black Mathematician 82 Geplaatst 7 november 2008 Rapport Share Geplaatst 7 november 2008 Heb je het wel eens geluisterd? Ik heb niets met zijn opera's, maar dit Requiem vind ik echt fantastisch. Ook hier gaat blijkbaar weer de regel op van de componist met religieuze muziek die veel mooier is dan zijn wereldse muziek. Link naar bericht Deel via andere websites
anastasia 0 Geplaatst 7 november 2008 Rapport Share Geplaatst 7 november 2008 Die link naar Dies Irae van Mozart is wel een opgejaagde versie zeg...om buiten adem van te worden. Link naar bericht Deel via andere websites
The Black Mathematician 82 Geplaatst 7 november 2008 Rapport Share Geplaatst 7 november 2008 Sorry, het leek even of je ook geen moeite wilde nemen om naar dat stukje uit het Requiem wilde luisteren. Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 7 november 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 7 november 2008 Quote: Op zaterdag 08 november 2008 00:07:23 schreef The Black Mathematician het volgende: Let ook op het Tuba Mirum hetgeen gelijk na komt, oftewel de bazuinen die klinken om het laatste oordeel aan te kondigen. Bij Mozart één enkel trombonetje, bij Verdi begint het met één enkele trompet, maar eindigt met acht! Dat is pas een laatste oordeel! Forget it! Als het om kwantiteit gaat, wint Berlioz het altijd. link Link naar bericht Deel via andere websites
The Black Mathematician 82 Geplaatst 7 november 2008 Rapport Share Geplaatst 7 november 2008 Ja met zijn 16 pauken! Het Requiem van Berlioz vind ik in zijn geheel mooier dan dan dat van Verdi, maar het Tuba Mirum bij Berlioz mist een beetje de vaart die Verdi wel heeft. Het is wel grootser, maar ook logger. Link naar bericht Deel via andere websites
Naeva 182 Geplaatst 8 november 2008 Rapport Share Geplaatst 8 november 2008 Ik zal ook wat linkjes plaatsen naar stukken die ik mooi vind van de componisten die ik heb genoemd: Bach: Concert voor twee violen, Matthaus Passion - Erbarme Dich Mozart: Laudate Dominum, Requiem - Lacrimosa Monteverdi: Lamento della Ninfa Rameau: Menuet Buxtehude: Prelude in Gm Chopin: Mazurka Brahms: Requiem - Den alles Fleish es ist wie Gras Sibelius: Vioolconcert in D deel I Fauré: Requiem - Sanctus Messiaen: Quatuor pour la fin du temps - Louange a l'Immortalité de Jésus Samengevoegd: Oh, dit is wel heel melodramatisch maar ik vind het toch erg mooi link Tip: niet kijken Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 8 november 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 8 november 2008 Quote: Op zaterdag 08 november 2008 12:06:42 schreef Hester het volgende: Oh, dit is wel heel melodramatisch maar ik vind het toch erg mooi link Tip: niet kijken Oeh dat haat ik! Want; natuurlijk gaan kijken. Kippenvel... Link naar bericht Deel via andere websites
Naeva 182 Geplaatst 8 november 2008 Rapport Share Geplaatst 8 november 2008 Je mag wel op het linkje klikken maar je moet luisteren en niet naar het filmpje kijken. Ik vind het er niet uitzien. Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten