Spring naar bijdragen

Jeugd?


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Ik ben binnen het onderwijs steeds meer overtuigd geraakt van de gedachte, dat leerlingen met een jaar of 12 gewoon gedwongen aan het werk gezet moeten worden, tot ze 21 zijn. Daarna mogen ze gaan studeren. Die hele puberteit, pubertijd worden ze dan van de straat gehouden, ze zijn gewoon te moe om nog wat vervelends uit te vreten, en ze kunnen, met een goed systeem van ieder jaar ander werk, 9 verschillende profielrichtingen uit. Daarachter kun je een heel vernuftig systeem bouwen van; rustig beginnen i.v.m. lichamelijke ontwikkeling, dan een fase van harde lichamelijke arbeid en lichaamsopbouw, en de laatste paar jaren langzaamaan voorbereiden op de studie.

De jeugd heeft de toekomst, maar zij zullen die toekomst waar moeten maken. En evenzo; De jeugd heeft de toekomst, maar wij ouderen zullen hen die toekomst moeten garanderen. (Ik sta toch iedere keer weer verbaasd, hoe makkelijk ik wijze woorden uit mijn mouw schud, als ik eenmaal op dit forum ben...)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Iemand die in bediening komt, moet niet pas bekeerd zijn.

1 Tim 3,6

Hij mag niet een pas bekeerde zijn, opdat hij niet door opgeblazenheid in het oordeel des duivels valle.

Daarnaast zijn er toch jeugdigen die al vroeg aangesteld worden in de bediening. Hoewel Timotheus dus jong was, was hij al wel een tijdje bekeerd.

1 Tim 4,12

Niemand schatte u gering om uw jeugdige leeftijd, maar wees een voorbeeld voor de gelovigen in woord, in wandel, in liefde, in geloof en in reinheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ vega Het probleem van eerst werken en dan studeren is dat je hoe ouder je bent steeds minder makkelijk nieuwe kennis kan opdoen. Jongeren kunnen veel beter leren dan ouderen, Ik merk het bij mezelf al. Wel kun je tot op hoge leeftijd je opgedane kennis genruiken voor je werk. Dus eerst leren - dan werken

@ Pius. Leuker en makkelijker als je oud wordt? Op planeet X misschien. Hier betekent het dat je lichaam en geest steeds meer kleine gebreken gaan vertonen. (Dit hoeft overigens je levensgeluk niet in de weg te staan.) Ik kan me wel voorstellen dat mensen zich verheugen op een levensfase, bijvoorbeeld pensioen, maar blij zijn dat je doof wordt, of de trap niet meer op kunt? brrrrrr

@ Cornelius. Het lijkt me goed dat kerkelijke leiders een gemiddeld een bepaalde (hogere) leeftijd hebben want hun taken hebben veel met ervaringen te maken, en daar hebben ze er veel meer van dan dat jonge spul. Dit lijkt me van alle culturen en tijden. Succes met je taken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@ vega Het probleem van eerst werken en dan studeren is dat je hoe ouder je bent steeds minder makkelijk nieuwe kennis kan opdoen. Jongeren kunnen veel beter leren dan ouderen, Ik merk het bij mezelf al. Wel kun je tot op hoge leeftijd je opgedane kennis genruiken voor je werk. Dus eerst leren - dan werken

copper2.gif Niet dus. Uit de laatste stand van zaken mbt neurobiologie en -fysiologie blijkt, dat jonge hersenen weliswaar sneller informatie kunnen opslaan dan oudere hersenen, oudere hersenen echter meer capaciteit hebben. Jonge hersenen slaan sneller informatie op, omdat er nog niks op de harde schijf staat. Maar bij 'ons ouderen' gaat het opslaan misschien langzamer, maar dat maken wij weer goed, doordat wij in staat zijn het meteen te reproduceren en om te zetten in potentie. Wij hebben - sommigen helaas uitgezonderd - inmiddels zoveel opgeslagen, en zoveel neuronale netwerken aangelegd, dat we heel snel kunnen schakelen, combineren, kruisverbinden enz. Dat betekent dus niet, dat je zoveel mogelijk moet leren als je jong bent, maar wel, dat je in volwassenheid en ouderdom op ándere manieren moet leren. En dat is een opdracht voor de pedagogen, didactici en methodici.

Voorts wil ik nog opmerken, dat in mijn vorige post geschetste situatie niet betekent, dat jongeren van 12 tot 21 nix leren. Integendeel; juist in de praktijk leren ze héél veel, alleen op een andere manier. Bovendien op een manier die de mogelijkheid biedt hen op te voeden tot waardevolle burgers, en controle en invloed uit te oefenen op hen, tégen de gevaren van jeugdcriminaliteit, hangplekjongerisme, et al. Laatst nog ergens gelezen, dat van alle criminaliteit zo'n 30 tot 40 % voor rekening komt van deze leeftijdscategorie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het niet eens met je theorie over oude en jonge hersenen, maar je voorstel van werkend leren door adolescenten , daar is wel wat voor te zeggen. Sterker nog het is eeuwenlang het voornaamste systeem geweest. Meester-leerling, Boer- knecht, Gilden.

De reden dat we het hebben afgeschaft is voornamelijk dat ons werk niet meer geschikt is voor dit systeem. Wat hebben we nodig? Hoger opgeleiden.

Jouw systeem is prima geschikt, maar je krijgt er alleen maar kassameisjes, lopende band medewerkers en LTS ers* mee. Daar hebben we er minder van nodig dan 100 jaar geleden

* LTS , werken met je handen was een prima opleiding, en er is HEEL GOED mee te verdienen. Nog een slachtoffer van het moderne onderwijs is de oude ambachtschool of LTS.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Iemand die in bediening komt, moet niet pas bekeerd zijn.

Oftewel na rokers nu ook gggristenen weren uit de horeca, maar dan als personeel? nooo.gif

Quote:

Pius. Leuker en makkelijker als je oud wordt? Op planeet X misschien. Hier betekent het dat je lichaam en geest steeds meer kleine gebreken gaan vertonen. (
Dit hoeft overigens je levensgeluk niet in de weg te staan.
) Ik kan me wel voorstellen dat mensen zich verheugen op een levensfase, bijvoorbeeld pensioen, maar blij zijn dat je doof wordt, of de trap niet meer op kunt? brrrrrr

Weer zo'n broekie die mij wel even denkt te kunnen vertellen wat 'leuker' en 'makkelijker' is. nooo.gif

Maar serieus; ik doel ook vooral op het gearceerde. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Oftewel na rokers nu ook gggristenen weren uit de horeca, maar dan als personeel?
nooo.gif

widegrin.gif

Zelfs Paulus werkte in de bediening smile.gif

1 Tim 1,12

Ik breng dank aan Hem, die mij kracht gegeven heeft, Christus Jezus, onze Here, dat Hij mij getrouw geacht heeft, daar Hij mij in de bediening gesteld heeft

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

widegrin.gif

Zelfs Paulus werkte in de bediening
smile.gif

1 Tim 1,12

Ik breng dank aan Hem, die mij kracht gegeven heeft, Christus Jezus, onze Here, dat Hij mij getrouw geacht heeft, daar Hij mij in de bediening gesteld heeft

rofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben binnen het onderwijs steeds meer overtuigd geraakt van de gedachte, dat leerlingen met een jaar of 12 gewoon gedwongen aan het werk gezet moeten worden, tot ze 21 zijn. Daarna mogen ze gaan studeren. Die hele puberteit, pubertijd worden ze dan van de straat gehouden, ze zijn gewoon te moe om nog wat vervelends uit te vreten, en ze kunnen, met een goed systeem van ieder jaar ander werk, 9 verschillende profielrichtingen uit. Daarachter kun je een heel vernuftig systeem bouwen van; rustig beginnen i.v.m. lichamelijke ontwikkeling, dan een fase van harde lichamelijke arbeid en lichaamsopbouw, en de laatste paar jaren langzaamaan voorbereiden op de studie.

De jeugd heeft de toekomst, maar zij zullen die toekomst waar moeten maken. En evenzo; De jeugd heeft de toekomst, maar wij ouderen zullen hen die toekomst moeten garanderen. (Ik sta toch iedere keer weer verbaasd, hoe makkelijk ik wijze woorden uit mijn mouw schud, als ik eenmaal op dit forum ben...)

Dus een 9 zijdige praktijkopleiding van 9 jaar voor iedereen? Ik hoop toch dat dat nooit gaat gebeuren en dat zou ik toch gezien hebben als 9 jaar weggooien, als het mij was overkomen. Doe mij maar een paar boeken yes.gif. Gewoon een beter schoolsysteem, of internaten zoals in Belgie yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Ik ben binnen het onderwijs steeds meer overtuigd geraakt van de gedachte, dat leerlingen met een jaar of 12 gewoon gedwongen aan het werk gezet moeten worden, tot ze 21 zijn. Daarna mogen ze gaan studeren. Die hele puberteit, pubertijd worden ze dan van de straat gehouden, ze zijn gewoon te moe om nog wat vervelends uit te vreten, en ze kunnen, met een goed systeem van ieder jaar ander werk, 9 verschillende profielrichtingen uit. Daarachter kun je een heel vernuftig systeem bouwen van; rustig beginnen i.v.m. lichamelijke ontwikkeling, dan een fase van harde lichamelijke arbeid en lichaamsopbouw, en de laatste paar jaren langzaamaan voorbereiden op de studie.

De jeugd heeft de toekomst, maar zij zullen die toekomst waar moeten maken. En evenzo; De jeugd heeft de toekomst, maar wij ouderen zullen hen die toekomst moeten garanderen. (Ik sta toch iedere keer weer verbaasd, hoe makkelijk ik wijze woorden uit mijn mouw schud, als ik eenmaal op dit forum ben...)

zonde van de tijd daartussen in .. Dat is juist zo leuk, dat je langzaamaan volwassen en verantwoordelijk wordt.. en de ruimte krijgt om ook nog wat niet zulke hele brave dingen te doen.

Bij jou voorstel moet je dan 9 jaar lang werken, en vervolgens binnen 4 jaar een studie afmaken en absoluut niet langer want anders ben je zo 30.. en dan trouw je wss ook binnen een paar jaar, dus dan bestaat zowat je hele leven vanaf je twaalde met uitz. van 4 jaar uit een saai burgerlijk bestaan van werken, slapen en eten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach ja, de jeugd moet dit, de jeugd moet dat. Mensen willen nog weleens graag wilde plannen opperen om "de jeugd" in het gareel te houden. Terwijl de standaard "school-studie-werk-methode" prima voldoet. Juist als je steeds dingen wil veranderen, gaat het mis. Kijk maar naar al die onderwijsvernieuwigen, ook onder het mom van "de jeugd moet dit en dat." Het werkt niet echt. Bovendien heeft het iets arrogants, iets minachtends. Je zou het toch ook niet accepteren als jongeren zomaar gaan roepen dat ouderen dit en dat zouden moeten?

Ik sta geheel achter de post van Cornelius, hoewel je altijd jongeren hebt die door een getekend leven al (te) vroeg volwassen zijn geworden en soms nog méér levenservaring kunnen hebben dan iemand van tachtig. Leeftijd zegt helaas ook niet alles, dus kijk uit dat je als oudere daarmee een getekende jongeren niet onnodig pijn doet. En daarbij heb ik een paar ouderen gekend die de zinssnede "maar jij bent nog maar jong" of "ik heb meer ervaring dan jij" maar al te graag als excuus gebruikten om jongeren vooral niet serieus te hoeven nemen of gemakkelijk een gesprek dood te slaan. Zowel ouderen als jongeren hebben de neiging om wat arrogant te zijn naar de ander, denk ik dan.

Jongeren kunnen van ouderen leren, maar ouderen ook van jongeren. En jongeren mogen achting opbrengen voor ouderen, maar ouderen ook voor jongeren. Ik pleit voor onvoorwaardelijkheid daarin, want zowel jeugd als ouderdom zijn geen verdiensten, maar iets wat je nu eenmaal overkomt als je een tijdje op aarde leeft. Want de jeugd kent zeker haar valkuilen en verleidingen, maar de ouderdom kent ze natuurlijk ook. Denk aan verbittering, arrogantie, veeleisendheid, verstarring, dat soort dingen. Uiteindelijk kent elke periode in het leven haar mooie en moeilijke dingen. En als jongere kun je dingen doen die ouderen niet kunnen en als oudere kun je dingen doen die jongeren niet kunnen.

Het is soms jammer als je weleens die generatiekloof ziet opduiken. Ouderen die drammen over "de jeugd van tegenwoordig" en jongeren die op "zeurende bejaarden" mopperen. En beiden vinden, even chargerend gezegd, dat de ander zich maar moet aanpassen, respect moet opbrengen, et cetera. En maar legitiem klinkende excuses bedenken om dat zelf vooral niet te hoeven doen. Het zou denk ik veel mooier zijn als jongeren en ouderen open naar elkaar zijn, elkaar onvoorwaardelijk erkennen in de mooie en minder mooie dingen en dat niemand iets van de ander eist wat hij zelf ook niet onvoorwaardelijk wil geven. Ik denk dat dan ook in parochies ieder op zijn eigen, unieke wijze kan bijdragen aan het opus Dei.

Overigens zit ik op dit moment op twee koren binnen de parochie, waar ik in beide gevallen veruit de jongste ben. Maar ik heb het op beide koren heel goed naar mijn zin en vind het daardoor soms jammer als sommige christelijke jongeren alleen aan activiteiten met enkel jongeren willen meedoen. Oudere mensen kunnen ook best heel leuk zijn. knipoog_dicht.gif Maar goed, dat is ieder zijn keuze. Genoeg ouderen ook die liever niet met jongeren werken, dus...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@ de veganist

je vergeet een [
knipoog_dicht.gif

Bedankt, heb het inmiddels verbeterd. Maar... noem me liever géén 'veganist', Runderd! widegrin.gif

Quote:

zonde van de tijd daartussen in .. Dat is juist zo leuk, dat je langzaamaan volwassen en verantwoordelijk wordt.. en de ruimte krijgt om ook nog wat niet zulke hele brave dingen te doen.

Bij jou voorstel moet je dan 9 jaar lang werken, en vervolgens binnen 4 jaar een studie afmaken en absoluut niet langer want anders ben je zo 30.. en dan trouw je wss ook binnen een paar jaar, dus dan bestaat zowat je hele leven vanaf je twaalde met uitz. van 4 jaar uit een saai burgerlijk bestaan van werken, slapen en eten.

Binnen vier jaar?! Waarom? Ik studeer nog steeds, en dat wil ik nog volhouden tot mijn dood. In mijn hierboven geuite visiemogelijkheid bestaat het leven vanaf je 21 uit volwassenheid, met alle ruimte om te studeren, te werken, enz. En de door jou genoemde 'niet zo hele brave dingen' kosten klauwenvol belastinggeld.

Quote:

Ach ja, de jeugd moet dit, de jeugd moet dat. Mensen willen nog weleens graag wilde plannen opperen om "de jeugd" in het gareel te houden. Terwijl de standaard "school-studie-werk-methode" prima voldoet.

Vroeger had je daarbij nog de pedagogiek van de harde hand, maar die is inmiddels verboden. noparty.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een meisje vertelde me pas dat ze, toen ze in Afrika was geweest, het zo frustrerend vond om kinderen daar dood te zien gaan omdat de ouders geld wilden sparen en hun kinderen geen eten gaven. Je bent tenslotte pas wat waard wanneer je oud bent. Dat is de andere kant van de zaak smile.gif

Overigens vind ik dat in het westen der wereld de jeugd wordt overgewaardeerd en de ouderen te weinig eer krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk niet dat het één beter als het ander hoeft te zijn. Ik geloof dat de jeugd en de ouderen allebei een andere rol hebben in de samenleving, en in de kerk. De jeugd heeft de toekomst is een treffende uitspraak, maar zonder ouderen komt de jeugd uiteindelijk nergens, en andersom geldt hetzelfde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid