Spring naar bijdragen

Heb uw naaste lief...


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 72
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Ik weet het niet, in kinderziekenhuizen werkt knuffelen met huisdieren bij zieke kinderen juist positief. Andersom juist, recht tegen de logica in.

Kinderen voelen zich daardoor psychisch beter.. lijkt mij logisch dat dit bevorderlijk is voor hun ziekteverloop.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Kinderen voelen zich daardoor psychisch beter.. lijkt mij logisch dat dit bevorderlijk is voor hun ziekteverloop.

Ja, die logica wel ja. Maar waarom klinkt eerst van jezelf houdenn voordat je van iemand anders kan houden ook zo logisch? Misschien moet ik 'logica' eruit laten volgende keer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat hangt natuurlijk van je problemen af. Ik denk, dat ik, door verschillende omstandigheden, best wel veel stress heb, in combinatie met een zeer negatief zelfbeeld, en ik denk, dat ik door mij tijdens verschillende bezigheden op anderen te richten, buiten mijzelf kan treden en mij geven aan anderen. Maar nochtans... ben ik niet in staat naar mijn spiegelbeeld te lachen, zelfs niet met enige tevredenheid ernaar te kijken. (Misselijk worden en dan in de wasbak kotsen heb ik inmiddels afgeleerd.
widegrin.gif
)

Uiteraard hangt het af van de aard van de problemen. Ook ik heb een niet al te positief zelfbeeld en ga ik "gebukt" onder sress, twijfels en angsten.

Soms hebben deze problemen de overhand en ben ik minder in staat om er voor anderen te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Maar zit er dan niet altijd een stuk afgunst in die liefde?

Ja zit wel wat in denk ik. Als je niet tevreden met jezelf bent, dan ben je ook vaak jaloers op andere mensen.. Alleen ik weet niet of dat ook echt afgunst is, als in; het de ander niet gunnen.. Dat is dan weer een stapje verder.. waarom zou je, omdat je niet van jezelf houdt, een ander niets gunnen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja, die logica wel ja. Maar waarom klinkt eerst van jezelf houdenn voordat je van iemand anders kan houden ook zo logisch? Misschien moet ik 'logica' eruit laten volgende keer.

Volgens mij is dat niet zo logisch.. het is meer zo dat je 'eerst van jezelf moet houden voordat je kan begrijpen dat iemand anders van jou kan houden'.. maar ik denk dat je sowieso liefde kunt geven, wederzijds is meer afhankelijk van je zelfbeeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kan dat ja? Kun je enerzijds volledig belangeloos liefde geven terwijl je dat tegelijkertijd niet doet?

Ja meestal zelfs. Ik heb bij verschillende personen besloten om belangeloos lief te willen hebben, en het gaat altijd mis. puh2.gif Het verschil zit 'm er denk ik in dat je toch steeds blijft proberen en dat het steeds een beetje beter wordt. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Maar zit er dan niet altijd een stuk afgunst in die liefde?

Sjaloom Karin,

Kan, maar hoeft niet. Als ik naar mijzelf kijk: ik ben niet per se afgunstig op andere mensen, maar kan ze wel liefhebben. Ik denk ook dat het lastig iemand liefhebben is, als je echt afgunstig op diegene bent. Afgunst en liefde sluiten elkaar wel uit, denk ik.

Als je werkelijk een hekel aan jezelf zou hebben, dan zou je liefde voor de ander zelfs een extra dimensie kunnen krijgen: je kunt dat liefhebben dan onmogelijk voor jezelf doen, aangezien je met jezelf niet zoveel ophebt, dus aan zelfverwennerij door liefhebben geen behoefte hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben woordelijk even wat minder vandaag, waarvoor jullie begrip gevraagd. knipoog_dicht.gif

Quote:

Omdat het dan misschien niet (helemaal) om liefde draait, maar om jaloersiteit? Die ander is mooier dan jou, beter, liever, begaafder, intelligenter etc.

Ok, dit gevoel heb ik dus ook vaak, en het klopt dan ook niet helemaal. Maar toch is die kenschetsing van de ander, hoe foutief misschien ook, eerder een reden voor mij om die ander te bedelven onder aandacht enzo, dan om acties uit te halen die je normaal gesproken onder jalousie schaart.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uhm, "valse" liefde, voorwaardelijke liefde....als ik voor die door mij bewonderde persoon aardig ben, lief ben, dan is ie dat misschien ook voor mij en als ik zijn vriend ben, dan straalt eenbeejte van zijn glans af op mij Als zo'n geweldig persoon mijn vriend is, dan zegt dat tegen de wereld toch ook wat over mij. Deze geweldige persoon ziet wat in mij, dus de rest van de wereld zal dat dan ook wel denken...goh, er is toch iets extra's aan haar, anders zou deze geweldige persoon neit haar vriend zijn puh2.gif

Kortom naastenliefde uit eigenbelang versus liefde voor je naaste

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik snap wel wat afgunst is, ik snap alleen niet waarom je denkt dat liefde voor de naaste uit afgunst voortkomt. Of ik snap je vraag helemaal niet, dat kan ook
smile.gif

Dat denk ik ook niet puh2.gif. Maar dat de liefde voor je naaste in ieder geval een groot afgunstig aspect heeft indien je niet tevreden bent met jezelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk, dat je positieve gevoelens en negatieve gevoelens uit elkaar moet houden in deze. Het heeft volgens mij met je eigen persoonlijke instelling naar deze persoon toe te maken. Als ik een arme sloeber ken, en hoor dat die ineens een miljoen wint, dan ben ik blij, en ik gun diegene dat geld. Ik heb dan positieve gevoelens. Als ik daarentegen hoor, dat voetballers miljoenen per jaar verdienen, alleen voor beetje balletjetrappen, dan ben ik jaloers. Niet omdat ik graag dat geld wil, maar omdat ik hen dat geld niet gun. Ik misgun hen dit geld, waarvoor ze m.i. beduidend minder moeten werken dan de meeste laagopgeleiden. (En zo intelligent zijn de veel voetballers niet. Ik heb de broertjes De Boer in de klas gehad als leraar in Grootebroek, enne... dom, dom, dom. Maar dat even terzijde.) Ik vind dus, dat de welvaart veel rechtvaardiger verdeeld zou moeten worden, en niet alleen in Nederland, maar wereldwijd.

Dus; als ik negatieve gevoelens heb, is het jaloezie, als ik positieve gevoelens heb, is het bewondering. Hoewel... bewondering... ik zou eerder zeggen, welgemeend gunnen. Maar dat lijkt met een afwijking van het thema. Hadden we het hier niet over naastenliefde? In dat geval; ik denk dat naastenliefde heel goed zonder afgunst kan. Of zou jij bij ieder voor wie jij liefde voelt (of het nou eros of agape is) afgunstig willen zijn? Afgunstig op jouw man, omdat hij een kind in jou verwekt? Afgunstig op jouw kind, omdat het in jouw buik groeit? Afgunstig op jouw kind, omdat het aan jouw borsten drinkt? Afgunstig op je kind, omdat het op jouw schoot in slaap valt? Afgunstig op jouw kind, omdat... vul zelf maar in. Zo zou ik niet lief willen hebben, en, zoals ik jou uit je posts ken, jij ook niet. Of ik moet mij heel sterk vergissen. flower.gif

Een gedachte, waar je misschien even over wilt nadenken, en dan reageren; als liefde ook afgunst bevat, (A) en wij moeten liefhebben zoals God ons liefheeft (B), volgt dan hieruit © Gods liefde bevat afgunst?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid