Spring naar bijdragen

hoe vaak is de bijbel vertaald?


Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Hoi Mo,

Ook Paulus noemt zijn lezers 'mijn kinderen' of 'kinderen'. Snappie?

Ja, ik kan wel in je gedachten komen 'wij mij heeft gezien heeft de vader gezien' ook die nog... smile.gif

Maar, dat zou ik ook kunnen zeggen, van mijn vader, als ik als twee druppels op hem lijk.

Quote:
9 Jezus zei hem: "Al die tijd ben ik met je en je kent me niet Filippus? Wie mij ziet, ziet de Vader dus hoe kun je zeggen: 'toon ons de Vader?'

10 Geloof je niet dat ik in mijn Vader ben en mijn Vader in mij is? Deze woorden die ik spreek [zijn] niet van mijzelf, niet ik spreek maar mijn Vader in mij verblijft, hij doet deze werken.

Mo! Twee personen toch?

11
Geloof dat ik in mijn Vader ben en mijn Vader in mij is.
Geloof anders zelfs vanwege de werken.

12 De waarheid zeg ik jullie dat wie in mij gelooft, deze werken die ik doe ook zal doen en meer dan deze omdat
ik naar de Vader ga.

Dus, Jezus en de Vader waren niet op dezelfde plaats!

Ook hier niet.

Sprak Jezus met zichzelf? Speelde hij een toneelstukje?

Quote:
Johannes 12

27 Nu ben ik zelf hevig verontrust en wat zal ik zeggen? Vader, bevrijd me van dit uur? Ik ben juist gekomen voor dit uur!

28 Vader, verheerlijk uw naam!" Toen werd een stem uit de hemel gehoord: "Ik heb geëerd en ik zal weer eren."

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 54
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Hoi Mo,

Ook Paulus noemt zijn lezers 'mijn kinderen' of 'kinderen'. Snappie?

Ja, ik kan wel in je gedachten komen 'wij mij heeft gezien heeft de vader gezien' ook die nog...
smile.gif

Maar, dat zou ik ook kunnen zeggen, van mijn vader, als ik als twee druppels op hem lijk.

[...]

Dus, Jezus en de Vader waren niet op dezelfde plaats!

Ook hier niet.

Sprak Jezus met zichzelf? Speelde hij een toneelstukje?

[...]

Nee, Jezus speelde geen toneelstukje.

Joh 12,30

Jezus antwoordde en zeide: Niet om Mijnentwil is deze stem geschied, maar om uwentwil.

Joh 11,42

Doch Ik wist, dat Gij Mij altijd hoort; maar om de schare, die rondom staat, heb Ik dit gezegd, opdat zij zouden geloven, dat Gij Mij gezonden hebt.

Wie is Ik in dit vers Egbert, de Vader of de Zoon?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Hoi Michael,

Als we alle onzin wegdenken en alle geleerden en kennis cummuleren, dan nog kunnen we dat niet volmaakt weten.

Toch, waarom vraag je dit niet van een Romeinse geschiedschrijver? Heeft Ceasar werkelijk 'brutus, jij ook' gezegd?

En ik geloof dat Jezus wel op aarde heeft rondgelopen en dat gewone mensen, als jij en ik hierover dingen hebben opgeschreven.

Meer kunnen we niet zeker weten, zeker niet 2000 jaar na dato, net zo min we alles van Xerxes, Ceasar, Alexander, of Nebukadnezar om maar wat namen te noemen kunnen of moeten geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Of de bijbel nog klopt is een kwestie van geloven. Als je gelooft dat het heilige schrift door de ingegeven geest is geschreven, dus met hand van God eigenlijk, dan mag je stellen/geloven dat dit de waarheid is.

Er is genoeg toegevoegd en verwijderd, zie mijn voorgaande post. (laatste 12 regels Mark, de overspelige vouw). Verder is de canonieke bijbel zoals we die zo kennen, vroeger nooit plotsklaps in 1x zo hoppa er geweest. Bedenk dat de geschriften pas bestonden op het moment dat ze geschreven waren. Bedenk ook dat niemand de originele brieven van Paulus oid heeft. Het oudste wat we hebben is +/- tussen het jaar 150 en 200. Dat is ruim 100 jaar na dato.

Daarbij kent de samenstelling dus ook een geschiedenis. De Marcionieke versie, bevatte niet alle evangelien, slechts de gnostische. Boek openbaringen is lange tijd geen deel geweest van de bijbel. Verder zijn er nog enorm veel brieven en geschriften die NIET in de bijbel staan, omdat ze om een reden niet in het plaatje passen.

Toch zouden ze net zo goed waar kunnen zijn. Het evangelie van maria bijvoorbeeld, of handelingen van Fillipus. Lees het boek "Books that did not make it into the new testament" maar eens.

Ander voorbeeld:

In de Vaticaanse codex staat ergens bijvoorbeeld in de kantlijn in het latijn:"Fool and knace, leave the old reading, don't change it"

Dit laat ook duidelijk zien dat er geknoeid kon worden met teksten.

Dat de bijbel nooit aan veranderingen onderhevig geweest is, is als zeggen dat gras blauw is oid.

Persoonlijk geloof ik niet dat het 100% de waarheid is. Maar daarom ben ik ook agnost, eerder dan Christen. Probeer maar eens een verhaal via 10 mensen door te vertellen of een brief door 10 verschillende mensen op te laten schrijven. Je krijgt altijd fouten.

Verder is het zo dat het oude grieks GEEN interpunctie of spaties of hoofdletters kende.

Wat staat hier "GODISNOWHERE"

- God is Now here

- God is nowhere

Zegt u het maar...

wil je meer lezen over veranderingen of de geschiedenis van de bijbel, dan zou ik eens wat kritische theologische boeken lezen.

groet

jurjen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoi Michael,

Als we alle onzin wegdenken en alle geleerden en kennis cummuleren, dan nog kunnen we dat niet volmaakt weten.

Toch, waarom vraag je dit niet van scipio, geschiedschrijver? Heeft Ceasar werkelijk 'brutus, jij ook' gezegd?

En ik geloof dat Jezus wel op aarde heeft rondgelopen en dat gewone mensen, als jij en ik hierover dingen hebben opgeschreven.

Meer kunnen we niet zeker weten, zeker niet 2000 jaar na dato, net zo min we alles van Xerxes, Ceasar, Alexander, of Nebukadnezar om maar wat namen te noemen kunnen of moeten geloven.

Daar wil ik graag nog aan toevoegen dat de profeten bij monde van de heilige Geest (Ps 51,13) profeteerden en de apostelen door Diezelfde Geest het evangelie verkondigden.

Hand 6,10       

En zij konden niet weerstaan de wijsheid en de Geest, door Wie hij sprak.

Er zijn zat methodes om de Bijbel op waarheid te toetsen, dit is voor mij één van. Ga maar eens op zoek naar profetieën welke in het NT vervuld zijn, dan begint de Bijbel tot je te spreken.

Mat 1

22 En dit alles is geschied, opdat vervuld zou worden, hetgeen door de Heere gesproken is, door de profeet, zeggende:

23 Ziet, de maagd zal zwanger worden, en een Zoon baren, en gij zult Zijn naam heten Emmanuël; dat is, overgezet zijnde, God met ons. (Vgl Jes 7:14)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Nee, Jezus speelde geen toneelstukje.

Joh 12,30

Jezus antwoordde en zeide: Niet om Mijnentwil is deze stem geschied, maar om uwentwil.

Joh 11,42

Doch Ik wist, dat Gij Mij altijd hoort; maar om de schare, die rondom staat, heb
Ik
dit gezegd, opdat zij zouden geloven, dat Gij Mij gezonden hebt.

Wie is Ik in dit vers Egbert, de Vader of de Zoon?

Jezus is die 'ik' en hij was gezonden door de Vader.

Wil je nu zeggen dat 11:42 en 12:30 eigenlijk bij elkaar horen, terwijl ze een verschillende plaats en tijd duiden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Jezus is die 'ik' en hij was gezonden door de Vader.

Wil je nu zeggen dat 11:42 en 12:30 eigenlijk bij elkaar horen, terwijl ze een verschillende plaats en tijd duiden?

Nee, ze horen niet bij elkaar denk ik, maar ik wilde je er op attent maken dat de Stem uit de hemel geschiedde om ons iets duidelijk te maken.

'Jezus hief de ogen opwaarts, en zeide: Vader, Ik dank U, dat Gij Mij gehoord hebt' (Joh 11,41)

Vergelijk eens met dit vers:

Job 42,5       

Met het gehoor van het oor heb ik U gehoord; maar nu ziet U mijn oog.

Vind je bovenstaande ook niet net een toneelstukje? Misschien was het zo'n gekke gedachte nog niet.

'Heb Ik u niet gezegd, dat, zo gij gelooft, gij de heerlijkheid Gods zien zult?' (Joh 11,40)

Jes 9,5       

Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij rust op zijn schouder en men noemt hem Wonderbare Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst.

Daar wordt Jezus even de Vader genoemd, het Hebreeuwse woord 'ab' laat daar geen twijfel over bestaan.

Groet!

Luk 5,34       

Doch Hij zeide tot hen: Kunt gij de bruiloftskinderen, terwijl de Bruidegom bij hen is, doen vasten?

Jes 62,5       

Want gelijk een jongeling een jonkvrouw trouwt, alzo zullen uw kinderen u trouwen; en gelijk de bruidegom vrolijk is over de bruid, alzo zal uw God over u vrolijk zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Nee, ze horen niet bij elkaar denk ik, maar ik wilde je er op attent maken dat de Stem uit de hemel geschiedde om ons iets duidelijk te maken.

'Jezus hief de ogen opwaarts, en zeide: Vader, Ik dank U, dat Gij Mij gehoord hebt' (Joh 11,41)

Vergelijk eens met dit vers:

Job 42,5
      

Met het gehoor van het oor heb ik U gehoord; maar nu ziet U mijn oog.

Vind je bovenstaande ook niet net een toneelstukje? Misschien was het zo'n gekke gedachte nog niet.

'Heb Ik u niet gezegd, dat,
zo gij gelooft
, gij de heerlijkheid Gods zien zult?' (Joh 11,40)

Jes 9,5
      

Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij rust op zijn schouder
en men noemt hem Wonderbare Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst.

Daar wordt Jezus even de Vader genoemd, het Hebreeuwse woord 'ab' laat daar geen twijfel over bestaan.

Groet!

Luk 5,34
      

Doch Hij zeide tot hen: Kunt gij de
bruiloftskinderen
, terwijl de Bruidegom bij hen is, doen vasten?

Jes 62,5
      

Want gelijk een jongeling een jonkvrouw trouwt, alzo zullen uw kinderen u trouwen; en gelijk de bruidegom vrolijk is over de bruid, alzo zal uw God over u vrolijk zijn.

Hoi Mo,

Je begint te zweven smile.gif

Mijn punt was dat de Vader volgens de tekst, met Jezus spreekt, en de Vader sprak vanuit de hemel. Niet vanaf de aarde, waar Jezus op dat moment was.

Ook Stefanus, die werd doodgestenigd, zag -twee- personen in de hemel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hoi Mo,

Je begint te zweven
smile.gif

Mijn punt was dat de Vader volgens de tekst, met Jezus spreekt, en de Vader sprak vanuit de hemel. Niet vanaf de aarde, waar Jezus op dat moment was.

Ook Stefanus, die werd doodgestenigd, zag -twee- personen in de hemel.

Hoi egbert

Hand 7,55 zegt dat Jezus aan Gods rechterhand van God staat, maak jij daar maar mooi twee personen van met beide benen op de grond!

en doei bye.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

smile.gif
yep,

Natuurlijk slaan we beide de plank mis als deze discussie niet meer opbouwend is, wanneer jij het idee hebt dat ik een luchtballon word, denk ik dat het stichtende aspect van het gesprek uit het oog is.

Doch mijn excuus dat ik wat gepikeerd reageerde.

Groet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nou, ik begreep je aangehaalde teksten in relatie tot het onderwerp niet meer.

Dan was er sprake van een digitale communicatiestoornis knipoog_dicht.gif

Hoe jij het ziet begrijp ik overigens wel, want sommige teksten lijken overduidelijk.

'Maar Jezus weer antwoordende, zeide tot hen: Kinderen!'(Mar 10,24)

Mat 23,37       

Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijk een hen haar kuikens bijeenvergadert onder de vleugels; en gij hebt niet gewild.

Joh 12,36

Terwijl gij het Licht hebt, gelooft in het Licht, opdat gij kinderen des Lichts moogt zijn. Deze dingen sprak Jezus; en weggaande, verborg Hij Zich van hen.

Laters!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Dan was er sprake van een digitale communicatiestoornis
knipoog_dicht.gif

Hoe jij het ziet begrijp ik overigens wel, want sommige teksten lijken overduidelijk.

'Maar Jezus weer antwoordende, zeide tot hen: Kinderen!'(Mar 10,24)

[...]

Laters!

Hi MO,

Ik wil niets afdoen aan Jezus woorden of jouw aangehaalde teksten, maar ook Paulus noemde zijn publiek 'kinderen'

Quote:
Galaten 4

19
Mijn kinderen;
voor jullie lijd ik pijn van weeën tot de Messias zich volledig in jullie heeft gevormd.

Your bro

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hi MO,

Ik wil niets afdoen aan Jezus woorden of jouw aangehaalde teksten, maar ook Paulus noemde zijn publiek 'kinderen'

[...]

Your bro

Ja daar heb je gelijk in, maar er is een essentieel verschil.

We zien in het OT dat Jahweh het Licht is:

Job 25,3       

Is er een getal Zijner benden? En over wie staat Zijn licht niet op?

'De HEERE is mijn Licht en mijn Heil...' (Ps 27,1)

En Johannes verklaart dat Jezus het Licht is:

Joh 1,5       

En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet begrepen.

Als Jezus dus het Licht is en zegt:

Joh 12,36

Terwijl gij het Licht hebt, gelooft in het Licht, opdat gij kinderen des Lichts moogt zijn.

Hierdoor kan ik er niet omheen begrijp je? Ik ben benieuwd hoe jij dit ziet.

Groet bro.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Egbert,

Volgens mij is Jezus toch echt de Vader, het volgende zat ik nog eens over na te denken.

Jes 9,5

Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij rust op zijn schouder en men noemt hem Wonderbare Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst.

Dit vers gaat onmiskenbaar over Jezus en een van zijn aanduidingen zou zijn 'Eeuwige Vader'. Het woord Vader is vertaalt van het Hebreeuwse 'ab' en overdenk nu eens in dat licht het volgend vers:

'...maar gij hebt ontvangen de Geest der aanneming tot kinderen, door Wie wij roepen: Abba, Vader!'(Rom 8,15)

Christus is de Geest Gods (Rom 8,9) en door de Geest Gods roepen wij 'Abba' en daarom is volgens mij Jezus zowel de Zoon als de Vader.

Ook uit volgend vers blijkt volgens mij overduidelijk dat Jezus Zichzelf als de Vader ziet.

Mat 12,48       

Maar Hij, antwoordende, zeide tot hem, die Hem dat zeide: Wie is Mijn moeder, en wie zijn Mijn broeders?

Lezen we verder, dan wordt duidelijk dat de ware aanbidders de Vader aanbidden in Geest:

Joh 4,23       

Maar de ure komt, en is nu, wanneer de ware aanbidders de Vader aanbidden zullen in geest en waarheid; want de Vader zoekt ook zulken, die Hem alzo aanbidden.

Is het misschien symbolisch dat juist de drie wijzen in Jezus zonder twijfel de Vader zagen?

Mat 2,2       

Zeggende: Waar is de geboren Koning der Joden? want wij hebben Zijn ster gezien in het Oosten, en zijn gekomen om Hem te aanbidden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Cornelius, Shakespeare had het gebruikt in zijn toneel, maar was niet de uitvinder.

link


Samengevoegd:

Quote:

@ Egbert,

Volgens mij is Jezus toch echt de Vader, het volgende zat ik nog eens over na te denken.

Jes 9,5

Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij rust op zijn schouder en men noemt hem Wonderbare Raadsman, Sterke God,
Eeuwige Vader
, Vredevorst.

Dit vers gaat onmiskenbaar over Jezus en een van zijn aanduidingen zou zijn 'Eeuwige Vader'. Het woord Vader is vertaalt van het Hebreeuwse 'ab' en overdenk nu eens in dat licht het volgend vers:

'...maar gij hebt ontvangen de Geest der aanneming tot kinderen, door Wie wij roepen:
Abba
, Vader!'(Rom 8,15)

Christus is de Geest Gods (Rom 8,9) en door de Geest Gods roepen wij 'Abba' en daarom is volgens mij Jezus zowel de Zoon als de Vader.

Ook uit volgend vers blijkt volgens mij overduidelijk dat Jezus Zichzelf als de Vader ziet.

Mat 12,48
      

Maar Hij, antwoordende, zeide tot hem, die Hem dat zeide: Wie is Mijn moeder, en wie zijn Mijn broeders?

Lezen we verder, dan wordt duidelijk dat de ware aanbidders
de Vader
aanbidden in Geest:

Joh 4,23
      

Maar de ure komt, en is nu, wanneer de ware aanbidders de Vader aanbidden zullen in geest en waarheid; want de Vader zoekt ook zulken, die Hem alzo aanbidden.

Is het misschien symbolisch dat juist de drie wijzen in Jezus zonder twijfel de Vader zagen?

Mat 2,2
      

Zeggende: Waar is de geboren Koning der Joden? want wij hebben Zijn ster gezien in het Oosten, en zijn gekomen om
Hem te aanbidden
.

Jezus aanbidden, wil toch niet zeggen dat hij de Vader is?

het NT legt uit, dat alles aan Jezus is onderworpen en dat alles door Jezus is gemaakt. Jezus mag ook aanbeden worden, zonder dat God dit als afgoderij betitelt.

De geest maakt, dat we God als 'Vader' aanspreken. Dat is ook wat Jezus deed! Jezus had het constant over "Vader" en niet over jawheh dit, Jahweh dat of 'here dit, en here dat'.

Nee sorry mo, ik zie echt nergens een duidelijke uitleg voor jouw standpunt. Wel nogal uit de context gerukte teksten smile.gif, want geen van jouw aanhalingen, licht toe dat Jezus=De Vader.

Quote:

Johannes 16

23 En op die dag zullen jullie mij niets vragen. De waarheid zeg ik jullie dat alles wat jullie mijn Vader vragen in mijn naam hij aan jullie zal geven.

24 Tot nu hebben jullie niets gevraagd in mijn naam. Vraag en jullie zullen ontvangen zodat jullie vreugde compleet mag zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid