Spring naar bijdragen

hoe vaak is de bijbel vertaald?


Aanbevolen berichten

Quote:

Jezus aanbidden, wil toch niet zeggen dat hij de Vader is?

het NT legt uit, dat
alles
aan Jezus is onderworpen en dat alles door Jezus is gemaakt. Jezus mag ook aanbeden worden, zonder dat God dit als afgoderij betitelt.

Ik begrijp wat je bedoelt en snap ook best dat je op dergelijke gedachten komt als je in het NT leest. Doch is het onmogelijk dat Jezus niet de Vader is, of later Jahweh werd. Ik zal proberen je aan te tonen waarom.

Jezus heeft gezegd dat de Schrift niet gebroken (Joh 10,35) kan worden. Dus als er bijvoorbeeld in het OT had gestaan 'de brandweerauto is rood' en we lazen in het NT 'de brandweerauto is blauw', dan was de brandweerauto alsnog rood. Het zou kunnen betekenen dat de brandweerauto blauwe bekleding had, maar nooit kon het iets betekenen waarmee de Schrift gebroken zou worden. Overdenk in dat licht het volgend vers eens:

Jes 43,10       

Gij zijt Mijn getuigen, spreekt de HEERE, en Mijn knecht, die Ik uitverkoren heb; opdat gij het weet, en Mij gelooft, en verstaat, dat Ik Die ben, dat vóór Mij geen God geformeerd is, en na Mij geen zijn zal.

Wat wij in het NT lezen is geschreven om onze wil (2 Kor 4,15) hierdoor staan er ook een aantal dingen die inconsequent lijken te zijn met de Schrift. Bovenstaand vers sluit een hele hoop zaken uit die christenen voor waar aannemen, waaronder de drie-eenheid. Wanneer wij denken dat Jezus niet de Vader is en op een later moment Jahweh geworden, dan pogen we de Schrift te breken die niet gebroken kan worden. Jezus is Jahweh die is, was (Op 16,5) en altijd zijn zal. Tijdens het bestuderen van het NT zouden wij altijd in gedachten moeten houden dat de Man Zelf heeft gezegd dat de Schrift niet gebroken kan worden. De Schrift is de oude goede weg.

'Zo zegt de HEERE: Staat op de wegen, en ziet toe, en vraagt naar de oude paden, waar toch de goede weg is, en wandelt daarin; zo zult gij rust vinden voor uw ziel...'(Jer 6,16)

Jezus is de Schepper en de Schepper is de Vader van zijn schepping. Eerder wilde ik je er al op wijzen dat Christus Die is, wat mij iets te vaak voorkomt om op een blinde te slaan.

'...opdat gij het weet, en Mij gelooft, en verstaat, dat Ik Die ben' (Jes 43,10)

Joh 8,24       

Ik heb u dan gezegd, dat gij in uw zonden zult sterven; want indien gij niet gelooft, dat Ik Die ben, gij zult in uw zonden sterven.

'Jezus dan zeide tot hen: Wanneer gij de Zoon des mensen zult verhoogd hebben, dan zult gij verstaan, dat Ik Die ben...' (Joh 8,28)

Om te verstaan dat Jezus de Vader is, moeten wij Hem dus verhogen en op zoek gaan naar de oude paden, de goede weg! Ik hoop dat je nu duidelijk is hoe ik het zie!


Samengevoegd:

Quote:

[...]Ik raad je ook aan om volgende kritische boek die online te lezen is eens te lezen:

Wanneer je aan een nauwkeurige studie van de Schrift begint is een vertaling nooit voldoende. Persoonlijk ben ik altijd wat huiverig om anderen de onderzoeken voor mij te laten doen, want ik kan zelf immers ook wel lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 54
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Gast Anon_phpbb

Mo,

Ik snap wat je bedoelt maar oneens. Je vertaling gebruikt consequent 'dat ik die ben' maar dat staat er niet in het Aramees. De vertaler heeft gewoon zijn visie in de vertaling gezet en het hoofdletter 'dat ik Die ben' plaatsen, is hetzelfde.

Ik geloof daar dus niet zo in.

Ik geloof dat de context in lijn moet zijn met de waarheid.

17 En er staat in uw eigen Thora geschreven dat het getuigenis van twee mensen waar is.

18 Dus ik getuig over mijzelf en mijn Vader die me heeft gezonden getuigt over mij."

Dus, Jezus zelf getuigt dat er sprake is van twee, en niet een.

En verder denk ik, hoewel ik begrijp dat jij niet van mening wilt/zult veranderen, dat het absoluut niet uitmaakt voor ons leven smile.gif of je nu x of y gelooft, we hebben als taak goed mens voor onszelf en voor de naasten te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mo,

Ik snap wat je bedoelt maar oneens. Je vertaling gebruikt consequent 'dat ik die ben' maar dat staat er niet in het Aramees. De vertaler heeft gewoon zijn visie in de vertaling gezet en het hoofdletter 'dat ik Die ben' plaatsen, is hetzelfde.

Ik geloof daar dus niet zo in.

Ik geloof dat de context in lijn moet zijn met de waarheid.

17 En er staat in uw eigen Thora geschreven dat het getuigenis van twee mensen waar is.

18 Dus ik getuig over mijzelf en mijn Vader die me heeft gezonden getuigt over mij."

Dus, Jezus zelf getuigt dat er sprake is van twee, en niet een.

Ja dat klopt, Jezus zegt dat er twee getuigen waren, welke beide van 'Christus' getuigen.

Jes 43,10

Gij zijt Mijn getuigen, spreekt de HEERE, en Mijn knecht, die Ik uitverkoren heb; opdat gij het weet, en Mij gelooft, en verstaat, dat Ik Die ben, dat vóór Mij geen God geformeerd is, en na Mij geen zijn zal.

Jes 43,12       

Ik heb verkondigd, en Ik heb verlost, en Ik heb het doen horen, en geen vreemd god was onder u; en gij zijt Mijn getuigen, spreekt de HEERE, dat Ik God ben.

Twee getuigen, maar één God en dat is mijn punt, Jezus is de Vader in het vlees en Zijn Eigen Zoon.

Quote:

En verder denk ik, hoewel ik begrijp dat jij niet van mening wilt/zult veranderen, dat het absoluut niet uitmaakt voor ons leven
smile.gif
of je nu x of y gelooft, we hebben als taak goed mens voor onszelf en voor de naasten te zijn.

Jezus zegt dat we moeten geloven dat Hij Die is en anders sterft u in uw zonden. Er zijn veel mensen die niet geloven dat Hij God is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

O mo, wat ben je goed in quote mining smile.gif

Jesaja 43 is gericht aan de joden, niet aan 2 getuigen.

Ten tweede, is de Vader de eeuwige God, zonder begin, zonder einde, terwijl Jezus de _eniggeboren_ Zoon is, die ook God is.

Lastig he? Athanasius loslaten. En ook lastig als je denkt dat 'de waarheid in deze' je het leven kan kosten. Zo'n God zou ik niet willen aanbidden:

"Mo, loop maar door, het paradijs wacht je!"

"Egbert, stop maar, gehenna voor jou! Jij dacht namelijk dat Jezus niet gelijk aan de Vader was! Nu zul je branden!"

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid