Spring naar bijdragen

Vroom geblaat van christenen


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Wat, dat jij mij totaal niet kent, maar dat dit je er niet van zal weerhouden om je vooroordelen over mij op dit forum te spuien?

Ja, dat begrijp ik inderdaad.

Niveau?? Doe toch ff normaal man!

Zal ik het uitleggen of zal ik wachten daarmee totdat je niet alles op jezelf betrekt en concreet op mijn punten ingaat?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 77
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

-


Samengevoegd:

Quote:

Eigenlijk gewoon vroomheid op een eigentijdse manier heb ik het idee, je kan wel een zinnig gesprek voeren met die mensen, maar de meeste credibleusers met een intellectfetish opereren en communiceren gewoon op een ander niveau.

Daar gaat het me opzich niet om. Als iemand op de vraag "Waar zou je nog eens graag naar toe willen?" zegt 'Frankrijk', dan ben ik blij. Op de vraag "wat zou je graag willen zijn?" zegt 'timmerman': prima!

Maar met die antwoorden die ik in de OP geef, geef je geen antwoord op de vragen.

Ander punt: "V: Wat is je favoriete boek?"

Als iemand zegt 'ik hou niet van lezen, maar als ik moest kiezen zou ik snuf de hond zeggen', dan gaat dat voorbeeld niet meer op voor mijn topic.

Met intelectualiteit heeft het allemaal niks te maken! Het probleem zit hem puur in dergelijke 'vrome' antwoorden. Dat blijkbaar alles naar clichématige geloofspuntjes verbogen moeten worden.

Quote:
Ik vind het een beetje jammer dat de antwoorden worden afgedaan als weinig zinvol en de mensen bestempelt als geen zinnig gesprek mee te voeren.

Als ik vraag waar iemand graag heen wilt, sta ik niet op 'de hemel' te wachten. Ik vind het niet echt een antwoord op mijn vraag. 'Dûh! ik bedoel plaats op aarde!'

En over de boeken: Het zou best kunnen zijn dat die persoon de bijbel echt het mooiste boek vindt. Maar ik had expres een heel rijtje neergezet. Als nou bij elke vraag zo'n 'vroom' antwoord staat, dan krijg ik de vraag 'meen je dat nou?' Of probeert die persoon gewoon vrome 'correctie' antwoorden te geven? Als dat zo is, ben ik benieuwd waarom die persoon dat doet. Als dat zo is, is op die manier er geen zinvol gesprek mee te voeren, aangezien je dan feitelijk geen antwoord krijgt op je vragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij is je punt dus niet zo zeer waarom mensen die antwoorden geven, maar veel meer wat 'bepaalde' christenen aan de antwoorden verbinden die gegeven zijn door de persoon die ze in vult?

De vragen zijn niet zo vreemd, de antwoorden ... Bijbel, Jezus en aanverwanten zijn ook niet vreemd. Het is hooguit vreemd wanneer iemand gaat concluderen dat je bijvoorbeeld God niet op de eerste plek hebt staan als Pluk van de Knetterflet je held is..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het is hooguit vreemd wanneer iemand gaat concluderen dat je bijvoorbeeld God niet op de eerste plek hebt staan als Pluk van de Knetterflet je held is..

Ja dat is ook zo, want zonder Christus kan niemand iets doen (Joh 15,5) dus is het belachelijk om het schepsel boven de schepper te plaatsen. Het enige wat Olorin met dit topic weer eens duidelijk maakt is dat hij weinig van het christendom begrepen heeft en zijn eigen onwetendheid maar projecteert op anderen die wel weten Wie ze vereren.

Rom 1,25       

Die de waarheid Gods veranderd hebben in de leugen, en het schepsel geëerd en gediend hebben boven de Schepper, Die te prijzen is in eeuwigheid, amen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja dat is ook zo, want zonder Christus kan niemand iets doen (Joh 15,5) dus is het belachelijk om het schepsel boven de schepper te plaatsen. Het enige wat Olorin met dit topic weer eens duidelijk maakt is dat hij weinig van het christendom begrepen heeft en zijn eigen onwetendheid maar projecteert op anderen die wel weten Wie ze vereren.

Een prima bewijs dat de stelling van Olorin klopt.

Het is toch triest om te zeggen dat God je held of idool is, komop zeg, kan het nog minder. God is de bron van alles, da's toch wel iets meer dan held en idool.

Sommige mensen zijn voor mij een belangrijke inspiratie. Zelfs Paulus zegt van zichzelf dat mensen hem moeten navolgen! Stelt hij zich dan boven God, wel nee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Een prima bewijs dat de stelling van Olorin klopt.

Het is toch triest om te zeggen dat God je held of idool is, komop zeg, kan het nog minder. God is de bron van alles, da's toch wel iets meer dan held en idool.

Sommige mensen zijn voor mij een belangrijke inspiratie. Zelfs Paulus zegt van zichzelf dat mensen hem moeten navolgen! Stelt hij zich dan boven God, wel nee.

Verheerlijk jij het schepsel Olorin maar mooi, dan geloof ik Paulus wel! (De ds in je naam verwijst hopelijk naar nintendo!) knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je zo'n rijtje "vrome" antwoorden krijgt vraag je daarna toch ook even naar de wereldse variant van het lijstje dat nu geestelijk beantwoord is. Probleem opgelost. Ik durf er gif op in te nemen dat een deel van de mensen die zo antwoorden dit werkelijk menen en zo leven en voelen.

Tuurlijk zijn er ook christenen die niet nadenken, maar wanneer Olorin daar kritiek op uit, moet hij wel aantonen waarin hij zelf van hen verschilt, anders is het niks anders dan de stomp van een ezel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Volgens mij is je punt dus niet zo zeer waarom mensen die antwoorden geven, maar veel meer wat 'bepaalde' christenen aan de antwoorden verbinden die gegeven zijn door de persoon die ze in vult?

Nee hoor. Het is de vraag 'waarom'.

Quote:

De vragen zijn niet zo vreemd, de antwoorden ... Bijbel, Jezus en aanverwanten zijn ook niet vreemd. Het is hooguit vreemd wanneer iemand gaat concluderen dat je bijvoorbeeld God niet op de eerste plek hebt staan als Pluk van de Knetterflet je held is..

Dus je zou ook gewoon antwoorden op de vraag: Wat is je favo drank: 'levend water!!!' ?

Waarom doe zou je dat doen?

Want dat was de reden waarom ik een heel lijstje hadn gepost, niet enkel alleen die vraag over 'held'.

Die held vraag heb ik zelf nl. ook wel eens zo ingevuld...

Waarbij trouwens Jezus wel wat meer is dan een held, dat terzijde. Maar als iemand christen is verwacht ik wel dat die Jezus op de hoogste plaats heeft staan.

Maaruh, als je dat lijst ziet, dan snap je toch wel mijn punt, dat het niet alleen hangt aan die ene vraag?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het enige wat Olorin met dit topic weer eens duidelijk maakt is dat hij weinig van het christendom begrepen heeft en zijn eigen onwetendheid maar projecteert op anderen die wel weten Wie ze vereren.

Volgens mij ben ik echt een obsessie voor je geworden he? widegrin.gifrofl.gif Best zielig...

Je maakt het er tevens niet beter te worden door dan ook nog anderen te beledigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Verheerlijk jij het schepsel Olorin maar mooi, dan geloof ik Paulus wel! (De ds in je naam verwijst hopelijk naar nintendo!)
knipoog_dicht.gif

O dus als je iemand anders gelijk geeft, dan verheerlijk je hem/haar volgens jou daarmee. Nou snap ik al je reactie's.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ook psychologie is niet je voordeligste poot, maar van mij mag je gerust denken dat je een obsessie voor me bent.

Dankje voor dat voorrecht!

Quote:
Een vlieg die steeds op m'n been gaat zitten wordt ook vervelend!

Waarom vlieg je dan niet uit mijn topic weg als je dat zelf door hebt?

Quote:

Ow ja, misschien heb ik je zelfkennis onderschat!
big-smile.gif

Onderschatten doe je wel vaker idd.

Zelfoverschatting trouwens ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Want dat was de reden waarom ik een heel lijstje hadn gepost, niet enkel alleen die vraag over 'held'.

Die held vraag heb ik zelf nl. ook wel eens zo ingevuld...

Waarbij trouwens Jezus wel wat meer is dan een held, dat terzijde. Maar als iemand christen is verwacht ik wel dat die Jezus op de hoogste plaats heeft staan.

Ja natuurlijk en dat begrijp ik ook wel. Hij ís meer dan een held, David ook, hij was ook koning toch word hij ook held genoemd. Ik kan mij ook voorstellen dat iemand Jezus zijn held noemt, dat kan wat zeggen over haar geloof, maar ook deels leeftijd.

Het favoriete boek kan de Bijbel zijn, ookal zou ik dat antwoord niet direct geven. De rest, je favoriete drinken het levend water noemen, vind ik puur vreemd. Net als je favoriete eten 'het brood des levens' zou zijn. Ik zou ook niet weten waarom iemand dat antwoord.

Persoonlijk zat ik dus wat meer richting de interpretatie van mensen te denken. Wanneer je heel vast zit aan dit soort denken ga je conclusies trekken die onjuist zijn. Als iemand vraagt wat je 'favoriete' heilige is, en men antwoord 'Jezus Christus' krijg ik daar wat kromme tenen van. Ik weet niet waarom mensen dat antwoorden, een kwestie van relirebellie misschien?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waarom vlieg je dan niet uit mijn topic weg als je dat zelf door hebt?

Kon ik maar vliegen!

Quote:

Onderschatten doe je wel vaker idd.

Zelfoverschatting trouwens ook.

Vertel me eens hoe een gelovige zich kan overschatten in het licht van de Bijbel?

1 Kor 3,16       

Weet gij niet, dat gij Gods tempel zijt, en de Geest Gods in u woont?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Door te denken dat hij, omdat hij Gods tempel is altijd gelijk heeft?

Daarnaast, in het licht van de Bijbel..

22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?

23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ja natuurlijk en dat begrijp ik ook wel. Hij ís meer dan een held, David ook, hij was ook koning toch word hij ook held genoemd. Ik kan mij ook voorstellen dat iemand Jezus zijn held noemt, dat kan wat zeggen over haar geloof, maar ook deels leeftijd.

Het favoriete boek kan de Bijbel zijn, ookal zou ik dat antwoord niet direct geven. De rest, je favoriete drinken het levend water noemen, vind ik puur vreemd. Net als je favoriete eten 'het brood des levens' zou zijn. Ik zou ook niet weten waarom iemand dat antwoord.

Persoonlijk zat ik dus wat meer richting de interpretatie van mensen te denken. Wanneer je heel vast zit aan dit soort denken ga je conclusies trekken die onjuist zijn. Als iemand vraagt wat je 'favoriete' heilige is, en men antwoord 'Jezus Christus' krijg ik daar wat kromme tenen van. Ik weet niet waarom mensen dat antwoorden, een kwestie van relirebellie misschien?

In die richting bedoelde ik het een beetje. smile.gif

Over heiligen had er ook zo tussen gekund, ware het niet dat ik seculiere vragen in het rijtje had, maar het past wel precies bij wat ik bedoelde. yes.gif

Over dat boek: doet me denken aan een gebeurtenis die ik van iemand hoorde over een jongeren avond van de kerk, waar men gevraagd werd om hun favoriete boek mee te nemen. En je raad't al: een deel nam de bijbel mee. Nou, wat zal nou het onderwerp geweest zijn van die avond wat behandeld zou worden, waarom hen gevraagd werd een boek mee te nemen...

Jij zegt rebellie. Ik vind dat een mooie verklaring. Heb je denk ik een goed punt! smile.gif

Ik zat zelf mede te denken aan nog iets anders, als ik denk aan dat boek voorbeeldje: Iets van 'christelijke correctheid'? Zoiets als dat je als goede christen haast wel dat antwoord zou moeten geven, in de beleving van die persoon.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Door te denken dat hij, omdat hij Gods tempel is altijd gelijk heeft?

Daarnaast, in het licht van de Bijbel..

22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?

23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!

Gelukkig hebben we die dag gehad, overigens vind ik het een vreemde gedachtengang dat je lijkt te denken het ene vers met de ander te kunnen bestrijden. Is dat ook hoe Jezus en Paulus het OT uitlegden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik bedoel personen waar je een dergelijk antwoord op vragen kunt verwachten:

V: Wat is je favoriete boek?

A: De bijbel!!!

V: Wie is je held of idool?

A: Jezus

V: Waar zou je nog eens graag naar toe willen?

A: naar de hemel

V: wat zou je graag willen zijn?

A: een trouwe diensknecht van de Heer

V: Wat is je favo song?

A: psalm 119

Weinig zinvolle antwoorden en geen zinvol gesprek mee te voeren met dat soort mensen...

Waarom geven die mensen dergelijke antwoorden?

Ik ben geen persoon die bovenstaande antwoorden direct zou overnemen, maar wel iets soortgelijks. Niet omdat ik vroom wil doen overkomen of niets beters te melden heb, maar omdat het een feit is dat mijn enige echte verlangen in het leven is om dicht bij God te zijn, te doen wat Hij doet en te zeggen wat Hij zegt.

Wat ik in het verleden wel bij mezelf heb gemerkt is dat ik inderdaad wel beter wilde overkomen dan dat ik was. Niet om stoer te doen, of om heiliger te lijken ofzo, maar omdat ik dacht dat het verkeerd was om als favoriete boek iets anders dan de Bijbel op te geven, je moet immers God lief hebben boven alles. Ik kan me voorstellen dat er meer van dat soort mensen rondlopen. In eerste instantie lijkt het misschien hoogmoedig, maar er kan zeker ook juist een bepaalde onzekerheid achter zitten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat kan ik begrijpen, dat je dat wilt, het lijkt mij nogal wiedes dat iemand die zich christelijk noemt dat zou willen eigenlijk. Alleen wanneer mensen mij die 5 vragen zouden stellen zijn dat niet de dingen die direct bij mij naar boven poppen en ik dat antwoord zou geven..

Ik kan daar heel eerlijk over zijn. Wanneer men mij vraagt 'wat is je favoriete boek' dan zal ik (momenteel) waarschijnlijk zeggen 'JPod van Douglas Coupland'. Bij een vraag als 'welk boek inspireert je het meest?' of 'welk boek neemt de belangrijkste plaats in je leven in, zal ik waarschijnlijk ook 'de Bijbel'(of nog liever een Bijbelboek noemen, omdat je niet op je favoriete boek antwoord 'de hele bibliotheek')..

Wees eerlijk de Bijbel is niet echt een boek waar je nou lekker 's avonds mee op de bank duikt en even heerlijk in gaat lezen om de verhalen, de woorden, de uitdrukkingen, de gebeurtenissen'. Het is wat zwaardere kost dan dat.. Het is i.i.g literatuur, en voor mij literatuur met eeuwigheidswaarde. Dat maakt iets zoveel anders, maar 'favoriet' nee eigenlijk niet als boek, wel als inhoud misschien (ahoewel de Bijbel wel altijd de vinger op de zere plekt weet te leggen, wat heel niet leuk is..)

Wie is je persoonlijke held.. geen idee, volgens mij heb ik überhaupt geen helden in mijn buurt, niet van die stereotype heldhaftige kloeke helden waarvan je zegt 'hij was een stout man, kloek van daden en snel van zwaard'. Als je me vraagt wie op religieus vlak veel voor mij betekend heeft in de praktijk, dan zal ik waarschijnlijk een paar personen noemen.. Pius (forumgenoot), TimonK, Olorin, maar ook mijn ouders, aanstormend zwagertje van een jaar of 12 'jij bent toch ook rijk, want je geloofd in de Heere Jezus'.. Dat laat mij soms voelen dat ik helemaal niet veel vertrouw et cetra..

De vragen die in dat soort lijstjes zijn zo clichè, zo algemeen, zo vreselijk niet specifiek dat ik daar nauwelijks een antwoord op kan geven. Het favoriete boek van iemand zegt naar mijn overtuiging geen bal over de persoon, een boekenkast wel. Iemands favoriete nummer zegt geen klap, zijn muziekcollectie wel. Iemands held of idool zegt niets over de persoon, zijn intresse voor bepaalde personen wel.

Ik zou daarom wat antwoorden willen geven, het eerste antwoord mag tellen als antwoord nummer 1 in de gewone lijst, ik zal ze vet maken. De rest schets wat ik nog meer heel boeiend vind en heel belangrijk. Dus de boekenkasten bij het ene boek, de muziekcollectie bij het favoriete nummer et cetra. Dat zegt meer, denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

V: Wat is je favoriete boek?

A: Duin van Frank Herbert.

V: Wie is je held of idool?

A: Mohandas Gandhi.

V: Waar zou je nog eens graag naar toe willen?

A: plekken die ik nog niet heb bezocht.

V: wat zou je graag willen zijn?

A: een wetenschapper die iets toevoegt aan de menselijke kennis.

V: Wat is je favo song?

A: Pfff. Op dit moment Hole in the Earth van Deftones en Piece of my Heart van Janis Joplin.

Is het overigens wellicht zo dat degenen die zich er aan storen er wat onzeker over zijn of ze zelf voldoende bezig zijn met het Christen-zijn? Want waarom zou je je er aan storen?

Verder vind ik het ook wat jammer als mijn gesprekspartner niets is behalve Christen, mijn Christen-zijn is een ontzettend belangrijk deel van mijn identiteit maar het is niet alles.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Is het overigens wellicht zo dat degenen die zich er aan storen er wat onzeker over zijn of ze zelf voldoende bezig zijn met het Christen-zijn?

Ik? Nee hoor. Als dat de reden zou zijn dat ik me eraan stoor, dan zou ik toch niet op een christelijk forum rond hangen?

Opzich gaf Diakio wel in een paar regels prachtig poëtisch weer wat mijn probleem ermee is:

'Wees u-zelf!' sprak ik tot iemand;

Maar hij kon niet: hij was niemand.

(Génestet, 1930, p. 273)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid