Spring naar bijdragen

Een Joodse visie: Jezus NIET de Messias


Aanbevolen berichten

Veel mensen geloven dat het enige verschil tussen Joden en christenen is dat christenen in Jezus als de Messias geloven, terwijl de Joden dit niet doen. Wat deze mensen echter niet begrijpen is dat er een hele christelijke theologie is dat het geloof steunt dat Jezus de Messias is. Joden zien deze theologie als diametraal tegenovergesteld van wat de Bijbel daadwerkelijk zegt.

God wil geen mensenoffer en offert zichzelf ook niet op via Jezus

Christenen identificeren de Messias met Jezus en definiëren hem als God geïncarneerd als een mens, en geloven dat hij gestorven is voor de zonden van de mensheid als een bloedoffer. Dit betekent dat men het idee moet accepteren dat een persoon kan sterven om de zonden van een andere persoon te verzoenen. Dit klopt echter niet met Deuteronomium 24:16 waarin staat: \"ieder zal om zijn eigen zonden ter dood worden gebracht.\". Dit concept wordt herhaald in Exodus 32:30-35 en Ezechiël 18.

Het christelijke idee van de Messias veronderstelt ook dat God een menselijke offer wil, en zal accepteren. Uiteindelijk was het of Jezus-de-god die aan het kruis stierf, of Jezus-de-mens. Joden geloven dat God niet kan sterven. Dat betekent dat alleen Jezus-de-mens kan zijn geofferd. Echter in Deuteronomium 12:31 staat dat God menselijke offers verafschuwt en iets is dat Hij haat: \"Niet alzo zult gij de heer, uw God dienen; want al wat de Here een gruwel is, wat Hij haat, doen zij voor hun goden; zelfs hun zonen en hun dochters verbranden zij voor hun goden met vuur.\"

Het christelijk idee van de messias bestaat uit ideeën die ONBIJBELS zijn.

De Joodse Masjiach en de christelijke Messias zijn niet dezelfde

U moet begrijpen dat zowel de Joden als de christenen het woord Messias gebruiken, maar dat de betekenis van het woord in elk geloof verschillend is. De christenen geloven dat de Messias, Jezus, gestorven is voor de zonden van de mensheid. De Messias wordt verondersteld een menselijk offer te zijn dat het bloedoffer is noodzakelijk voor de vergeving van zonden. Maar Joden geloven dat niemand kan sterven voor de zonde van iemand anders. In Deuteronomium 24:16 staat: \"ieder zal om zijn eigen zonden ter dood worden gebracht.\" In Exodus 32:30-35 vraagt Mozes of hij kan sterven voor de zonden van zijn volk. Maar God vertelt hem dat dit onmogelijk is. Ieder mens moet voor zijn eigen zonden sterven. Het hele hoofdstuk 18 van het boek Ezechiël is gewijd aan het idee dat ieder voor zijn eigen zonden moet sterven (zie Ezechiël 18:1-4, 20-24; 26-27)

Dus de Bijbel is duidelijk, niemand kan sterven voor de zonden van iemand anders. Dit betekent dat Jezus niet kan sterven voor de zonden die door iemand anders zijn begaan.

Wie stierf aan het kruis? Jezus-de-God of Jezus-de-mens?

Het christelijk idee van de Messias is dat Jezus het bloedoffer was dat iedereen redt van haar of zijn zonden. Maar wie PRECIES stierf er aan het kruis? Als het Jezus-de-God was, hoe kan God dan sterven? Als het Jezus-de-mens is dan is er dus sprake van een menselijk offer. En wat zegt de Tenach over een menselijk offer?

In Deuteronomium 12:30-31 staat dat God menselijke offers verafschuwt: \"Neem u er dan voor in acht, dat gij u niet laat verleiden na hun verdelging hun voorbeeld te volgen, en dat gij hun goden niet zoekt, zeggende: hoe dienden deze volken hun goden? zo wil ik het ook doen. Niet alzo zult gij de Here, uw God, dienen; want al wat de Here een gruwel is, wat Hij haat, doen zij voor hun goden; zelfs hun zonen en hun dochters verbranden zij voor hun goden met vuur.\"

In Jeremia 19:4-6 vertelt God dat een menselijk offer verschrikkelijk voor hem is: \"Omdat zij Mij verlaten, deze plaats ontwijd, en daar voor andere goden die zij niet gekend hebben, offers hebben ontstoken, zij, hun vaderen en de koningen van Juda; en zij deze plaats met het bloed van onschuldigen hebben vervuld, en zij de hoogten van de Baäl gebouwd hebben om hun kinderen als brandoffers voor de Baäl met vuur te verbranden, iets wat Ik niet geboden noch uitgesproken heb en wat Mij niet in den zin is gekomen. Daarom zie, de dagen komen, luidt het woord des Heren, dat deze plaats niet meer zal genoemd worden Tofeth en dal Ben-Hinnom, maar Moorddal.\"

In Psalm 106:37-38 staat: \"Zij offerden hun zonen en hun dochters aan de boze geesten; ook vergoten zij onschuldig bloed, het bloed van hun zonen en dochters, die zij offerden aan de afgoden van Kanaän, zodat het land door bloedschuld werd ontwijd.\"

In Ezechiël 16:20 wordt verteld: \"Dat gij de zonen en dochters die Gij mij gebaard had, genomen en ten offer gebracht hebt, hun tot spijze. Was uw ontucht niet voldoende?\"

God verandert niet van gedachte: Hij staat geen mensenoffer toe

Mensenoffers werden door heidenen uitgevoerd. Er is geen zinnige reden te bedenken dat God van gedachte is veranderd en een mensenoffer nu op eens wel toe zou staan. God HAAT mensenoffers.

U moet begrijpen dat Christenen een definitie van de Messias gebruiken die heidens is. Je komt het veel tegen in de oude wereld: Mithra, Adonis, Dionysis, Attis, Ra, en vele anderen werden in de winter geboren, stierven in de lente en kwamen terug tot leven. Zij geloofden dat hun volgelingen niet zouden sterven, maar een onsterfelijk leven zouden leiden, omdat de dood van hun held/god handelde als hun offer voor hun zonden. De heidense wereld was vol van goden die het product waren van een menselijke moeder en een god als vader. Zelfs Hercules had Zeus als vader en een menselijke moeder.

Wat is de Joodse definitie van Masjiach?

* De Joodse Masjiach wordt geboren uit twee menselijke ouders.

* De Joodse Masjiach komt voort uit het geslacht David aan de mannelijke zijde (zie Jesaja 11:1,10; Jeremia 23:5; Ezechiël 34:23-24; Ezechiël 37:21-28, Jeremia 30:7-10; Jeremia 33:14-16; en Hosea 3:4-5).

* De Joodse Masjiach komt voort via de lijn van koning Salomo.

* De Joodse Masjiach kan niet voort komen via de lijn Jehoiakim, Jeconia of Sealtiel.

Gelet op de inhoud van het Nieuwe Testament voldoet Jezus NIET aan bovengenoemde eisen.

De Joodse Masjiach zal de wereld daadwerkelijk veranderen

De Masjiach zal aantoonbare veranderingen laten zien aan de wereld. Deze omvatten o.a.:

1. De Masjiach zal vooraf worden gegaan door Elija de profeet die, met de Masjiach, de familie zal herenigen (zie Maleachi 4:5-6).

2. De Masjiach zal de dynastie van David hervestigen via de kinderen van de Masjiach (Daniël 7:13-14).

3. De Masjiach zal eeuwige vrede brengen tussen de naties, tussen alle volken en tussen alle mensen (Jesaja 2:2-4; Micha 4:1-4; Ezechiël 39:9).

4. De Masjiach zal alle mensen tot het Jodendom bekeren (Jeremia 31:31-34; Zacharia 8:23; Jesaja 9:11, Zacharia 14:9,16).

5. De Masjiach zal een einde brengen aan alle vormen van afgoderij.

6. De Masjiach maakt de wereld vegetarisch (Jesaja 11:6-9).

7. De Masjiach zal alle twaalf stammen inzamelen (Ezechiël 36:24).

8. De Masjich zal de Tempel herbouwen (Jesaja 2;2; Ezechiël 37:26-28).

9. Er zal geen honger meer zijn (Ezechiël 36:29-30).

10. Er zal geen dood meer zijn (Jesaja 25:8).

11. De doden zullen uit de dood opstaan (Jesaja 26:19; Daniël 12:2; Ezechiël 37:12-13; Jesaja 43:5-6).

12. De naties zullen de Joden materieel helpen (Jesaja 60:5-6; Jesaja 60:10-12).

13. De Joden zullen spirituele leiding geven (Zacharia 8:23).

14. Alle wapens zullen worden vernietigd (Ezechiël 39:9,12).

15. De Nijl zal droog worden (Jesaja 11:15).

16. Maandelijks zullen de bomen in Israël hun vruchten brengen (Ezechiël 47:12).

17. Elke stam zal zich vestigen in hun geërfde land (Ezechiël 47:13-13)

18. De naties zullen hun fouten erkennen en toegeven dat de Joden gelijk hadden en dat de zonden van de heidenen, hun vervolgingen en moorden gedragen zijn door de Joden (Jesaja 53).

De veranderingen van de Joodse Masjiach zijn dus zichtbaar. De veranderingen die Jezus bracht kunnen alleen maar worden geloofd. De christenen erkennen dat Jezus geen verandering heeft gebracht. Daarom verzonnen ze het idee van de Wederkomst. Maar de echte Joodse Masjiach heeft geen twee keer nodig!

Bron: link

De wederkomst zoals deze door veel christenen geloofd wordt is dus volgens de joden belachelijk. Wat vinden we hiervan? Hebben ze terechte punten of totaal niet?

Ik ben met name benieuwd wat de christenen die de joden een warm hart toedragen hier van vinden!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ga je nu alle religieuze artikelen op infonu.nl kopiëren hier? Ook hier dezelfde vraag als bij het vorige artikel: waar haalt de auteur van het artikel zijn wijsheid vandaan. Lange tekst, geen bronvermelding.

De schrijver verwijst naar de Bijbel, zo snel heb jij nooit kunnen controleren of het klopt of niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

De schrijver verwijst naar de Bijbel, zo snel heb jij nooit kunnen controleren of het klopt of niet.

Zelfde vraag als net: waar baseert hij zijn interpretatie op? Is dat zelfbedacht of heeft hij dat ergens gelezen. Zo ja, dan graag bronvermelding.

Ik ben universitair masterstudent, ik heb heel snel leren lezen... big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

De schrijver verwijst naar de Bijbel, zo snel heb jij nooit kunnen controleren of het klopt of niet.

Je zult theoloog moeten zijn om dit te "controleren" en dan nog: alle theologen verschillen vast ook weer van mening. Dus wat wil je? Wat zinloos geluchtfiets, of dit topic opnieuw openen op een forum voor theologen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Veel mensen geloven

Veel mensen hebben geen benul van hun eigen geloof, laat staan van het geloof waarin ze zelf niet zijn opgegroeid. Geen argument dus, behalve voor geloofsonderricht.

Quote:
Gelet op de inhoud van het Nieuwe Testament voldoet Jezus NIET aan bovengenoemde eisen.

Ik geloof niet dat God onderhorig is aan de eisen van zijn uitverkoren volk.

Quote:
De wederkomst zoals deze door veel christenen geloofd wordt is dus volgens de joden belachelijk. Wat vinden we hiervan? Hebben ze terechte punten of totaal niet?

Ik vind het niets nieuws, en niets bijzonders. Als joden (in religieuze zin) er anders over dachten, waren ze wel christen.

Quote:
Ik ben met name benieuwd wat de christenen die de joden een warm hart toedragen hier van vinden!

Ik draag joden een warm hart toe, aangezien zij Gods uitverkoren volk zijn, en houders van het eerste verbond. Ik draag moslims ook een warm hart toe, omdat zij de ene God en Schepper aanbidden. En zo draag ik wel meer mensen een warm hart toe. Wat heeft dat er mee te maken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Je zult theoloog moeten zijn om dit te "controleren" en dan nog: alle theologen verschillen vast ook weer van mening. Dus wat wil je? Wat zinloos geluchtfiets, of dit topic opnieuw openen op een forum voor theologen?

Het zou al een stuk helpen als de schrijver van het artikel een bronvermelding zou geven over welke theoloog deze interpretatie aanhangt. Dat zou een stuk context geven waarbinnen best gediscussieerd kan worden.

Met alleen een kale tekst die vol beweringen staat die we niet kunnen controleren schieten we niks op. Het heeft niet zoveel nut om te discussiëren over een tekst waarvan we niet weten hoe het bedoeld is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Je zult theoloog moeten zijn om dit te "controleren" en dan nog: alle theologen verschillen vast ook weer van mening. Dus wat wil je? Wat zinloos geluchtfiets, of dit topic opnieuw openen op een forum voor theologen?

Valt reuze mee, gewoon de verzen erbij pakken waar hij naar verwijst, daar staat het.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Veel mensen hebben geen benul van hun eigen geloof, laat staan van het geloof waarin ze zelf niet zijn opgegroeid. Geen argument dus, behalve voor geloofsonderricht.

[...]Ik geloof niet dat God onderhorig is aan de eisen van zijn uitverkoren volk.

[...]Ik vind het niets nieuws, en niets bijzonders. Als joden (in religieuze zin) er anders over dachten, waren ze wel christen.

Zeker, maar het leert ons wel iets over hun interpretatie. Al ben je het er niet mee eens, er is veel te leren van de manier waarop zij het OT raadplegen.

Quote:

Ik draag joden een warm hart toe, aangezien zij Gods uitverkoren volk zijn, en houders van het eerste verbond. Ik draag moslims ook een warm hart toe, omdat zij de ene God en Schepper aanbidden. En zo draag ik wel meer mensen een warm hart toe. Wat heeft dat er mee te maken?

Of de joden nog uitverkoren zijn is nog maar de vraag, lees Romeinen 7 maar eens aandachtig, volgens mij is Paulus zeer duidelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Valt reuze mee, gewoon de verzen erbij pakken waar hij naar verwijst, daar staat het.

Daar staat wat? En belangrijker: wat heeft de schrijver van die verzen ermee bedoeld? Daar zul je toch echt een theoloog voor nodig hebben...

Als het een privé-interpretatie is, dan is dat mooi, maar ik voel me dan niet geroepen om erop in te gaan. Als iemand dat privé wil geloven, moet hij dat zelf weten. We leven in een vrij land, hè. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Zeker, maar het leert ons wel iets over hun interpretatie. Al ben je het er niet mee eens, er is veel te leren van de manier waarop zij het OT raadplegen.

Oh zeker. Alleen, het heeft geen gezag.

Quote:
Of de joden nog uitverkoren zijn is nog maar de vraag, lees Romeinen 7 maar eens aandachtig, volgens mij is Paulus zeer duidelijk.

Ik geloof niet dat God ontrouw is, voor het overige ben ik geen jood en raakt het me dus maar zeer beperkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waar staat dat dan? Ik lees alleen iets over een wetsartikel, dat als voorbeeld gebruikt wordt om uit te leggen, dat christenen niet (meer) onder de Joodse wet vallen, doordat Christus ons verlost heeft.

Voor de rest vind ik je topic start erg polemisch en voor mijn persoonlijke (geloofs)ontwikkeling irrelevant. Dit louter ter informatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waar staat dat dan? Ik lees alleen iets over een wetsartikel, dat als voorbeeld gebruikt wordt om uit te leggen, dat christenen niet (meer) onder de Joodse wet vallen, doordat Christus ons verlost heeft.

Dit stuk bedoel ik:

Romeinen 7

1 Weet gij niet, broeders! (want ik spreek tot hen, die de wet verstaan) dat de wet heerst over de mens, zo lange tijd als hij leeft?

2

[7] 1 Kor 7:39.

Want een vrouw, die onder de man staat, is aan de levende man

[7] 1 Kor 7:2,10.

verbonden door de wet; maar indien de man gestorven is, zo is zij vrijgemaakt van de wet van de man.

3

[7] Matt 5:32.

Daarom dan, indien zij van een andere man wordt, terwijl de man leeft, zo zal zij een overspeelster genaamd worden; maar indien de man gestorven is, zo is zij vrij van de wet, alzo dat zij geen overspeelster is, als zij van een andere man wordt.

4 Zo dan, mijn broeders,

[7] Gal 2:19. 1 Petr 4:1.

gij zijt ook der wet gedood door het lichaam van Christus opdat gij zoudt worden van een Ander, namelijk van Hem, Die van de doden opgewekt is, opdat wij Gode vruchten dragen zouden.

5 Want toen wij in het vlees waren, werkten de bewegingen der zonden, die door de wet zijn, in onze leden, om voor de dood vruchten te dragen.

6 Maar nu zijn wij vrijgemaakt van de wet, daar wij dien gestorven zijn, onder welke wij gehouden waren; alzo dat wij dienen

[7] Rom 2:29. 2 Kor 3:6.

in nieuwheid des geestes, en niet in de oudheid der letter.

Quote:

Voor de rest vind ik je topic start erg polemisch en voor mijn persoonlijke (geloofs)ontwikkeling irrelevant. Dit louter ter informatie.

Als het niet je interesse heeft dat kan, maar waarom zou je dan de moeite nemen om te reageren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het een baggerslecht artikel.

Duidelijk een gevalletje van Jood die het niet heeft begrepen. Maar dat geeft niet, ook de discipelen begrepen het in de eerste instantie niet dat de messias moest lijden.

Gelukkig is dit artikel niet kenmerkend voor de Joodse visie, dus de topic tittel vind ik niet juist. Het zou beter, "een Joodse visie" kunnen heten. Er zijn zeer veel Joden die hier wel heel erg anders over denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind het een baggerslecht artikel.

Duidelijk een gevalletje van Jood die het niet heeft begrepen. Maar dat geeft niet, ook de discipelen begrepen het in de eerste instantie niet dat de messias moest lijden.

Gelukkig is dit artikel niet kenmerkend voor de Joodse visie, dus de topic tittel vind ik niet juist. Het zou beter, "
een
Joodse visie" kunnen heten. Er zijn zeer veel Joden die hier wel heel erg anders over denken.

Dit stuk is voor joden hoe zij het zien:

Quote:

1. De Masjiach zal vooraf worden gegaan door Elija de profeet die, met de Masjiach, de familie zal herenigen (zie Maleachi 4:5-6).

2. De Masjiach zal de dynastie van David hervestigen via de kinderen van de Masjiach (Daniël 7:13-14).

3. De Masjiach zal eeuwige vrede brengen tussen de naties, tussen alle volken en tussen alle mensen (Jesaja 2:2-4; Micha 4:1-4; Ezechiël 39:9).

4. De Masjiach zal alle mensen tot het Jodendom bekeren (Jeremia 31:31-34; Zacharia 8:23; Jesaja 9:11, Zacharia 14:9,16).

5. De Masjiach zal een einde brengen aan alle vormen van afgoderij.

6. De Masjiach maakt de wereld vegetarisch (Jesaja 11:6-9).

7. De Masjiach zal alle twaalf stammen inzamelen (Ezechiël 36:24).

8. De Masjich zal de Tempel herbouwen (Jesaja 2;2; Ezechiël 37:26-28).

9. Er zal geen honger meer zijn (Ezechiël 36:29-30).

10. Er zal geen dood meer zijn (Jesaja 25:8).

11. De doden zullen uit de dood opstaan (Jesaja 26:19; Daniël 12:2; Ezechiël 37:12-13; Jesaja 43:5-6).

12. De naties zullen de Joden materieel helpen (Jesaja 60:5-6; Jesaja 60:10-12).

13. De Joden zullen spirituele leiding geven (Zacharia 8:23).

14. Alle wapens zullen worden vernietigd (Ezechiël 39:9,12).

15. De Nijl zal droog worden (Jesaja 11:15).

16. Maandelijks zullen de bomen in Israël hun vruchten brengen (Ezechiël 47:12).

17. Elke stam zal zich vestigen in hun geërfde land (Ezechiël 47:13-13)

18. De naties zullen hun fouten erkennen en toegeven dat de Joden gelijk hadden en dat de zonden van de heidenen, hun vervolgingen en moorden gedragen zijn door de Joden (Jesaja 53).

Je kan het wel bagger noemen, maar ik heb liever dat je me aantoont waarom het bagger is! Vooralsnog staat bovenstaande wel in de Bijbel, dus ik ben bang dat je te snel in je oordeel bent geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het bagger omdat het stelt dat de Joden zo denken. Terwijl juist een groot deel van de Joden dat niet doet.

Er staat ook in de bijbel dat de messias moet lijden en sterven. In de bijbel wordt wel degelijk gesproken van een tweede komst van de messias. Daarom vind ik dit artikel vrij eenzijdig en aangezien niet alle Joden dit zo geloven ook bagger.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind het bagger omdat het stelt dat de Joden zo denken. Terwijl juist een groot deel van de Joden dat niet doet.

Er staat ook in de bijbel dat de messias moet lijden en sterven. In de bijbel wordt wel degelijk gesproken van een tweede komst van de messias. Daarom vind ik dit artikel vrij eenzijdig en aangezien niet alle Joden dit zo geloven ook bagger.

Laat maar zien, ik ben benieuwd!


Samengevoegd:

Quote:

Dat iemand die zaken in de Bijbel leest en verbind met de Messias betekent niet dat een meerderheid van de Joden dat doen. Daar heb je meer bronnen voor nodig.

Dat snapt een kind nog, ik hoef niet elke keer weer uit te leggen dat het niet generaliserend bedoelt is en bovendien iemand die in Jezus is, is jood noch Griek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Laat maar zien, ik ben benieuwd!

Ik moet jou laten zien dat het niet zo is, terwijl jij stelt dat het wel zo is. verbaasd.gif

Ik zou zeggen, laat maar zien dat dit is wat de joden geloven... Dan, maar ook alleen dan, zal ik mijn best doen om te laten zien dat het niet juist is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik moet jou laten zien dat het niet zo is, terwijl jij stelt dat het wel zo is.
verbaasd.gif

Ik zou zeggen, laat maar zien dat dit is wat de joden geloven... Dan, maar ook alleen dan, zal ik mijn best doen om te laten zien dat het niet juist is.

Nee, het gaat mij er niet om wat de joden geloven, we hebben het over deze jood. De schrijver maakt een aantal punten en verwijst naar het OT. Wat hij zegt is dus volgens mij niet bagger, maar misschien een foutieve interpretatie. Hoe dan ook, het benieuwd mij waar jij het op baseert dat het bagger is wat hij heeft geschreven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

'De Masjich zal de Tempel herbouwen (Jesaja 2;2; Ezechiël 37:26-28).'

Laten we de verzen er eens bijpakken:

'En het zal geschieden in het laatste der dagen: dan zal de berg van het huis des HEREN vaststaan als de hoogste der bergen, en hij zal verheven zijn boven de heuvelen. En alle volkeren zullen derwaarts heenstromen' (Jes 2,2)

Ez 37

26 Ik zal met hen een verbond des vredes sluiten, een eeuwig verbond met hen zal het zijn; Ik zal hun een plaats geven, hen vermeerderen en mijn heiligdom voor eeuwig te midden van hen stellen. 27 Mijn woning zal bij hen zijn; Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn. 28 En de volken zullen weten, dat Ik, de HERE, het ben die Israël heilig, doordat mijn heiligdom voor eeuwig te midden van hen staat.

Ik kan prima volgen waar hij het op baseert, waarom vind jij het bagger dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid