Spring naar bijdragen

Sterven vóór het sterven


Aanbevolen berichten

In Christus zijn betekent dat de oude mens met Hem gekruisigd is (Rom 6,6) en dat we dood zijn voor de wereld. Bedenk je eens wat voor impact dit op de wet en de tien geboden heeft, een onderdeel van de oude wereld.

Kol 2,20       

Indien gij dan met Christus de eerste beginselen der wereld zijt afgestorven, wat wordt gij, gelijk of gij in de wereld leefdet, met inzettingen belast?

1 Petr 2,24       

Die Zelf onze zonden in Zijn lichaam gedragen heeft op het hout; opdat wij, aan de zonden afgestorven zijnde, voor de gerechtigheid leven zouden; door Wiens striemen gij genezen zijt.

Herkennen we dit?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Onze oude ik is inderdaad met Jezus gekruisigd.Daardoor mogen we delen in Zijn opstanding tot nieuw leven, bekrachtigd in het geschenk van Zijn Geest. Een troostvolle gedachte op momenten dat een mens zich zwak kan voelen! Want zwak blijven we van onszelf. We hebben God echt nodig! Dan mogen we weer leven en opbloeien tot beeld van Hem!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Onze oude ik is inderdaad met Jezus gekruisigd.Daardoor mogen we delen in Zijn opstanding tot nieuw leven, bekrachtigd in het geschenk van Zijn Geest. Een troostvolle gedachte op momenten dat een mens zich zwak kan voelen! Want zwak blijven we van onszelf. We hebben God echt nodig! Dan mogen we weer leven en opbloeien tot beeld van Hem!

Mooi gezegd!

Wat bedoel je met de oude ik?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

oude ik=oude, van God afgeweken mens

Het vlees/de oude mens is met Hem gekruisigd:

Gal 5,24       

Maar die van Christus zijn, hebben het vlees gekruisigd met de bewegingen en begeerlijkheden.

Vergelijk dat eens met dit vers:

1 Kor 15,44       

Er wordt een natuurlijk lichaam [vlees] gezaaid, en een geestelijk lichaam [geest] opgewekt. Is er een natuurlijk lichaam, dan bestaat er ook een geestelijk lichaam.

(Toevoegingen staan tussen haakjes.)

Eigenlijk is het de strijd tussen het zwakke vlees (Mat 26,41) en de onverderfelijke geest.

Rom 8,6       

Want de gezindheid van het vlees is de dood, maar de gezindheid van de Geest is leven en vrede.

Rom 8

12 Derhalve, broeders, zijn wij schuldenaars, maar niet van het vlees, om naar het vlees te leven. 13 Want indien gij naar het vlees leeft, zult gij sterven; maar indien gij door de Geest de werkingen des lichaams doodt, zult gij leven. 14 Want allen, die door de Geest Gods geleid worden, zijn zonen Gods. 15 Want gij hebt niet ontvangen een geest van slavernij om opnieuw te vrezen, maar gij hebt ontvangen de Geest van het zoonschap, door welke wij roepen: Abba, Vader. 16 Die Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn. 17 Zijn wij nu kinderen, dan zijn wij ook erfgenamen: erfgenamen van God, en medeërfgenamen van Christus; immers, indien wij delen in zijn lijden, is dat om ook te delen in zijn verheerlijking.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met Hem gekruisigd? Ja! Maar al verdwenen? Nee: zie de wereld vol ellende om je heen, waar je ook nog geregeld in meegezogen wordt. Het aantrekken van de nieuwe mens is een proces waar we ons middenin begeven. Een aardige in dit verband is de oproep van Jezus te worden als een kind. Hierin ligt vooral het vertrouwen centraal dat een kind in zijn ouders heeft, maar tegelijk geeft het aan dat we moeten waken voor gearriveerdheid, want een kind is nu eenmaal niet direct volwassene.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Met Hem gekruisigd? Ja! Maar al verdwenen? Nee: zie de wereld vol ellende om je heen, waar je ook nog geregeld in meegezogen wordt. Het aantrekken van de nieuwe mens is een proces waar we ons middenin begeven. Een aardige in dit verband is de oproep van Jezus te worden als een kind. Hierin ligt vooral het vertrouwen centraal dat een kind in zijn ouders heeft, maar tegelijk geeft het aan dat we moeten waken voor gearriveerdheid, want een kind is nu eenmaal niet direct volwassene.

Zeker, heel veel ellende, dat ben ik met je eens, doch hoeven wij volgens mij niet te sterven voor we uit de dood opstaan, lees dit vers maar:

Joh 5,24       

Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Die Mijn woord hoort, en gelooft Hem, Die Mij gezonden heeft, die heeft het eeuwige leven, en komt niet in de verdoemenis, maar is uit de dood overgegaan in het leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is nog wel onderscheid in lichamelijke en geestelijk dood, Mohamed. Naar het aardse lichaam sterven mensen nog steeds. En wat dat geestelijke betreft wil ik nogmaals herhalen wat ik hiervoor al zei "een kind is nu eenmaal niet direct volwassene". Doordat we nog deel hebben aan dit aardse bestaan, worden we nog dagelijks meegezogen en sterven ahw nog steeds een stukje. Alleen we mogen in Jezus daarop ook steeds weer opstaan tot het nieuwe leven door Zijn Geest, steeds meer toegroeiend naar Hem. Zo zijn we levende bouwstenen van Zijn huis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Er is nog wel onderscheid in lichamelijke en geestelijk dood, Mohamed. Naar het aardse lichaam sterven mensen nog steeds. En wat dat geestelijke betreft wil ik nogmaals herhalen wat ik hiervoor al zei "een kind is nu eenmaal niet direct volwassene". Doordat we nog deel hebben aan dit aardse bestaan, worden we nog dagelijks meegezogen en sterven ahw nog steeds een stukje. Alleen we mogen in Jezus daarop ook steeds weer opstaan tot het nieuwe leven door Zijn Geest, steeds meer toegroeiend naar Hem. Zo zijn we levende bouwstenen van Zijn huis.

Wat doe je dan met Joh 5,24?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daar reageer ik juist op in het door jou geciteerde gedeelte. Net als het opgroeien van een kind een proces is, zo is ook dat overgaan van het een in het ander een proces. Ik was in de veronderstelling dat die eerdere link naar het worden als een kind wel duidelijk was. Sorry, als dit niet zo was. Maar dat wat ik stel in het deel wat jij citeert is dus niet in tegenspraak met de tekst uit Johannes 5 waar je naar verwijst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Daar reageer ik juist op in het door jou geciteerde gedeelte. Net als het opgroeien van een kind een proces is, zo is ook dat overgaan van het een in het ander een proces. Ik was in de veronderstelling dat die eerdere link naar het worden als een kind wel duidelijk was. Sorry, als dit niet zo was. Maar dat wat ik stel in het deel wat jij citeert is dus niet in tegenspraak met de tekst uit Johannes 5 waar je naar verwijst.

Je hebt het over een proces, van kind naar volwassene, dat klinkt ook heel logsich, maar technisch gezien zegt Jezus daar niets over in dat vers. Christus stelt dat wie Zijn Woord hoort/begrijpt is overgegaan naar het eeuwige leven. Welke verzen baseer jij het groeiproces dan op?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben niet zo van teksteplukkerij, Mohamed. Ik bekijk teksten liever vanuit het geheel van de Bijbel. Een kind moet nog groeien in allerlei opzichten, maar mag zich wel zeker weten van het leven als mens. Hij is al overgegaan naar dat leven als mens, ook al heeft hij nog veel te leren. Zo hebben wij dankzij Jezus het recht op het eeuwige leven al verworven, zijn we al overgegaan in dat eeuwige leven, alleen nog wel vanuit de groeifase, de leerschool waar we ons in het hier en nu in bevinden.

Een ander voorbeeld wat betreft het eeuwige leven dat ook iets kan verduidelijken (let wel geen van de voorbeelden zal 100% sluitend zijn, het blijven gelijkenissen en geen reële beelden) is het voorbeeld van de geslaagde. Is hij bijvoorbeeld door het nog niet ontvangen van het diploma nog niet geslaagd? Hij is toch zeker geslaagd op het moment dat alles nagekeken is, ja je zou zelfs kunnen stellen dat iemand die uiteindelijk zijn diploma krijgt al geslaagd is op het moment van inleveren van de opdrachten/examens. Toch heeft hij zijn diploma nog niet en kan hij er dus nog even niets mee dat hij geslaagd is. Daar komt nog bij dat zelfs als hij zijn diploma heeft, hij niet direct alles kan, de praktijk zal nog een en ander moeten bijslijpen zeg maar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo mensjes van Credible! Ja, de oude vegaloog is weer eens eventjes terug! Even een vraagje aan Mohamed: wij kennen elkaar niet. Ik heb na het lezen van een aantal van jouw posts één vraag; Gelóóf jij, dat Jesus de Messias is, de Zoon van God; God uit God, Mens uit mens, ware God uit ware God?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo mensjes van Credible! Ja, de oude vegaloog is weer eens eventjes terug! Even een vraagje aan Mohamed: wij kennen elkaar niet. Ik heb na het lezen van een aantal van jouw posts één vraag; Gelóóf jij, dat Jesus de Messias is, de Zoon van God; God uit God, Mens uit mens, ware God uit ware God?

[off-topic]Leuk dat je er weer bent![/off-topic]

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben niet zo van teksteplukkerij, Mohamed. Ik bekijk teksten liever vanuit het geheel van de Bijbel. Een kind moet nog groeien in allerlei opzichten, maar mag zich wel zeker weten van het leven als mens. Hij is al overgegaan naar dat leven als mens, ook al heeft hij nog veel te leren. Zo hebben wij dankzij Jezus het recht op het eeuwige leven al verworven, zijn we al overgegaan in dat eeuwige leven, alleen nog wel vanuit de groeifase, de leerschool waar we ons in het hier en nu in bevinden.

Een ander voorbeeld wat betreft het eeuwige leven dat ook iets kan verduidelijken (let wel geen van de voorbeelden zal 100% sluitend zijn, het blijven gelijkenissen en geen reële beelden) is het voorbeeld van de geslaagde. Is hij bijvoorbeeld door het nog niet ontvangen van het diploma nog niet geslaagd? Hij is toch zeker geslaagd op het moment dat alles nagekeken is, ja je zou zelfs kunnen stellen dat iemand die uiteindelijk zijn diploma krijgt al geslaagd is op het moment van inleveren van de opdrachten/examens. Toch heeft hij zijn diploma nog niet en kan hij er dus nog even niets mee dat hij geslaagd is. Daar komt nog bij dat zelfs als hij zijn diploma heeft, hij niet direct alles kan, de praktijk zal nog een en ander moeten bijslijpen zeg maar.

Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik ben het nog niet in de Bijbel tegengekomen en heb al heel wat teksten geplukt! Als jij me niet kan of wilt aanwijzen waar het te lezen staat, dan ben ik terughoudend om het meteen aan te nemen. Mogelijk kom ik het nog tegen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo mensjes van Credible! Ja, de oude vegaloog is weer eens eventjes terug! Even een vraagje aan Mohamed: wij kennen elkaar niet. Ik heb na het lezen van een aantal van jouw posts één vraag; Gelóóf jij, dat Jesus de Messias is, de Zoon van God; God uit God, Mens uit mens, ware God uit ware God?

Ik geloof dat Jezus God is ja, zowel de Zoon als de Vader.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid