Spring naar bijdragen

Het gras is altijd groener...


Aanbevolen berichten

...aan de andere kant van de heuvel.

Daar zijn de dingen die je altijd gemist hebt en doet men het goed wat hier wel eens fout gaat. En alle slechte kanten zie je niet.

Het gaat hier dus om kerken (zowel om kerkgenootschappen als om lokale gemeenten).

Herkennen jullie dit? En zo ja, hoe ga of ging je hier mee om?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja Olorin, de waarheid is hard. Gras is altijd groen, zelfs wanneer het goed gedroogt is dan is hooi mooi knapperig groen. smile.gif

Overigens ken ik de uitspraak dat het gras bij de buren altijd groener is beter. Alleen is dat zo? Pas wanneer je het van dichtbij bekijkt blijken er ook dorre of kale plekken in voor te komen. Of... is het niet eens gras wat je zag.. maar mos. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Tja Olorin, de waarheid is hard. Gras is altijd groen, zelfs wanneer het goed gedroogt is dan is hooi mooi knapperig groen.
smile.gif

Vandaar ook 'groener'.

Maar ik probeer hier een serieus topic te openen.

Quote:
Overigens ken ik de uitspraak dat het gras bij de buren altijd groener is beter. Alleen
is
dat zo? Pas wanneer je het van
dichtbij
bekijkt blijken er ook dorre of kale plekken in voor te komen. Of... is het niet eens gras wat je zag.. maar mos.
knipoog_dicht.gif

Dat is ook juist de reden waarom ik met dit gezegde aan kom zetten. Juist daarom. Van ver af lijkt het allemaal mooi en zie je de dorre plekken niet, kijk je op een andere manier dan je naar je eigen gemeente kijkt. Zou je naar die gemeente gaan, dan zul je mogelijk weer uiteindelijk in die zelfde situatie terecht komen en lijkt het gras weer groener. Dan zou iemand in een kerk-hopper kunnen veranderen.

Vandaar ook mijn vraag, kent men dit? In de zin dat andere gemeenten dus bepaalde aantrekkingskracht hebben in de hier boven geschetste zin. En hoe ga je er dan mee om?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Olorin: Toen ik een zoektocht begon en bij andere kerken/ gemeenten ging shoppen, heb ik me deze vraag ook vaak gesteld.

Ben je niet op zoek naar een ideaal beeld dat niet bestaat?

Ik denk dat er geen pas klaar antwoord is. Want wanneer ik die tocht niet was begonnen, had ik niet geweest waar ik nu ben. Uiteindelijk heeft deze kerk hetzelfde probleem als de gemeente waar ik uitkom: geen leeftijdsgenoten.

Echter, ik heb wel het idee dat waar ik nu ben, ik meer rust heb en vrede heb met het feit dat er geen leeftijdgenoten zijn.

Ik denk dat het voor een ieder een zoektocht is, waarbij je wellicht bedrogen uitkomt aan de andere kant van de groene heuvel zeg maar. Het zal er niet groener zijn, maar misschien wel anders wat meer aansluit bij jou als persoon.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, altijd als ik in de kerk kom, dan merk ik dat het gras in mijn persoonlijke geloofsbeleving erg groen is, dat ik in de kerk slechts hooi vindt, van wisselende kwaliteit en daar waar er nog echt gras is, daar lopend zoveel plassende hondjes rond, die mij zo goed kunnen vertellen wat er niet aan me deugt, en wat ik wel en niet mag van God, de relgeltjes van de kerk etc. dat het gras ernstige bruine plekken vertoont. En dan is er nog een enkele kerk waar het gras verschrikkelijke groen is, maar waar werkelijk niks anders meer te vinden is dan gras door het veelvuldig gebruik van kunstmest en bestrijdingsmiddelen, een ongezond eco systeem dus. Weg zijn de voedzame kruiden.

Dus blijf ik af en toe een kerk bezoeken, af en toe de discussie op te zoeken om mijn geloof te blijven toetsen en te verdiepen. Kijk ik op mijn eigen grasveldje rond, geniet van de kruiden, probeer de brandnetel, distel en paardebloem ook leuk te vinden, ontdek ik af en toe bruine plekjes, moetik soms verticuteren...kortom, ik heb werk genoeg aan dat kleine veldje van mezelf en ben geen liefhebber van ruilverkaveling of grote monocultures.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Tja, altijd als ik in de kerk kom, dan merk ik dat het gras in mijn persoonlijke geloofsbeleving erg groen is, dat ik in de kerk slechts hooi vindt, van wisselende kwaliteit en daar waar er nog echt gras is, daar lopend zoveel plassende hondjes rond, die mij zo goed kunnen vertellen wat er niet aan me deugt, en wat ik wel en niet mag van God, de relgeltjes van de kerk etc. dat het gras ernstige bruine plekken vertoont. En dan is er nog een enkele kerk waar het gras verschrikkelijke groen is, maar waar werkelijk niks anders meer te vinden is dan gras door het veelvuldig gebruik van kunstmest en bestrijdingsmiddelen, een ongezond eco systeem dus. Weg zijn de voedzame kruiden.

Dus blijf ik af en toe een kerk bezoeken, af en toe de discussie op te zoeken om mijn geloof te blijven toetsen en te verdiepen. Kijk ik op mijn eigen grasveldje rond, geniet van de kruiden, probeer de brandnetel, distel en paardebloem ook leuk te vinden, ontdek ik af en toe bruine plekjes, moetik soms verticuteren...kortom, ik heb werk genoeg aan dat kleine veldje van mezelf en ben geen liefhebber van ruilverkaveling of grote monocultures.

Je hebt het begrepen heerlijk ; gelukkig zijn ze er nog die dik te vreden zijn met groen hun eigen groen. thumbsup.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid