Spring naar bijdragen

bedelaars


Aanbevolen berichten

Quote:

@Diakio, dus jij raadt aan dat wanneer je geen tijd hebt om met zo iemand te praten dat je beter geen geld kunt geven?

gr. mackie

Dat zei ik niet.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Iedereen moet dus eerst als free-lance maatschappelijk werker aan de slag alvorens hij een mening mag vormen? En wie zegt dat de gesproken mensen een representatieve steekproef vormen om er een oordeel op te baseren?

Ik ben wellicht een slecht persoon, laak wat ethiek, maar ik heb helemaal de behoefte niet om die gesprekken aan te gaan. Ik geef uit principe geen geld omdat ik als toch nog iets sociaal persoon het bedelen zelf niet wil stimuleren en probeer neutraal te blijven.

Je moet doen wat jij goed acht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 55
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

@diakio, nouja Pascal heeft wel een punt hier...Je kunt niet van iedereen verwachten dat ze zo'n dag meelopen. Het zou waarschijnlijk beter zijn om dat wel te doen, maar om nou te zeggen dat deze mensen gelijk een minderwaardige visie op zaken hebben, vind ik ook te ver gaan...

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@diakio, nouja Pascal heeft wel een punt hier...Je kunt niet van iedereen verwachten dat ze zo'n dag meelopen. Het zou waarschijnlijk beter zijn om dat wel te doen, maar om nou te zeggen dat deze mensen gelijk een minderwaardige visie op zaken hebben, vind ik ook te ver gaan...

gr. mackie

Ja, principes, quasi-wetenschap, het allemaal een mooi verhaal.

Doe wat je goed acht, ooit mag je het uitleggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ik durf zelf niet met bedelaars te praten, meestal zijn ze dronken of ze schelden je uit als je geen geld wilt geven.. Dan ga ik dus ook niet meer zo snel aan een volgende bedelaar vragen wat hij allemaal met het geld gaat doen en wat voor persoon hij is etc... maar als je zo oprecht bent; waarom vertel je dan niet gewoon wat over je ervaringen zodat we een ander beeld krijgen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mijn antwoord was even oprecht.

Loop eens een dagje mee in het daklozenpastoraat.

en als dat voorlopig niet kan, geef dan de volgende keer pas geld, NADAT je oprechte interesse in de man of vrouw hebt getoond, NADAT je hem of haar gesproken hebt, in de ogen hebt gekeken, en geluisterd hebt.

En dat is het moeilijkste van alles, omdat wij ons ongemakkelijk voelen bij daklozen. We staan er niet stil bij hoe de dakloze zich hieronder voelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik durf zelf niet met bedelaars te praten, meestal zijn ze dronken of ze schelden je uit als je geen geld wilt geven.. Dan ga ik dus ook niet meer zo snel aan een volgende bedelaar vragen wat hij allemaal met het geld gaat doen en wat voor persoon hij is etc... maar als je zo oprecht bent; waarom vertel je dan niet gewoon wat over je ervaringen zodat we een ander beeld krijgen?

Waarom diskwalificeer jij een diaken als niet oprecht? Heeft Diakio geen recht van spreken volgens jouw? Vind het een zeer typische post om dergelijke verdachtmakingen te uiten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

"waarom vertel je dan niet gewoon wat over je ervaringen zodat we een ander beeld krijgen?"

Dat zou ik ook graag willen horen als dat kan...

gr. mackie

Als je daar meer van wil weten, heb je al diverse malen mijn advies gehad: loop eens een dagje mee in het daklozenpastoraat.

Maakt het uit als ik daar bij zeg dat ik dat gedaan heb? maakt het uit als ik zeg dat ik daklozen vaak even aanspreek, een paar minuutjes wat woorden met ze wissel? Maakt dat echt iets uit?


Samengevoegd:

Quote:

Diakio, het daklozenpastoraat is toch een onderdeel van je taak als Diaken?

Kan, hangt van de wensen van de bisschop af. Het is wel een taak die typisch bij diakens past ja.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
@diakio, nouja Pascal heeft wel een punt hier...Je kunt niet van iedereen verwachten dat ze zo'n dag meelopen. Het zou waarschijnlijk beter zijn om dat wel te doen, maar om nou te zeggen dat deze mensen gelijk een minderwaardige visie op zaken hebben, vind ik ook te ver gaan...

gr. mackie

Sjaloom mackie,

Ik denk, en diakio mag me verbeteren als ik me vergis, ook niet dat diakio dat bedoeld. Ik denk dat hij vooral erop doelt dat sommige mensen prachtige theorieën hebben over hoe je daklozen moet helpen en wat je vooral wel en niet moet doen, maar dat een kort gesprekje aangaan, een luisterend oor bieden vaak dan toch vergeten wordt. Terwijl dat misschien nog belangrijker is dan dat broodje wat je misschien snel even voor hem haalt. En dat zoiets wellicht zo'n vraag en al die antwoorden erop dus betrekkelijk maakt.

En een gesprekje aanknopen met zo'n iemand hoeft toch helemaal niet zo'n bezwaar te zijn? Goed, als je de trein moet halen, dan kan het niet, maar dan zal je looptempo al zodanig zijn dat de zwerver je niet eens kán aanspreken. Ik heb zelf ook geen idee wat ik nou precies wel en niet moet doen in zo'n geval, maar ik heb weleens een paar keer met zo'n iemand (kort) gesproken en de verhalen zijn erg droevig. Ik denk daarom dat helpen niet altijd kan, maar een luisterend oor bieden al iets kan helpen.

Misschien dat we daarom zulke vragen maar niet moeten stellen en zulke antwoorden maar niet moeten geven. Doe maar gewoon wat je hart ingeeft, denk ik dan. Iemand in een paar minuten van zijn daklozenproblematiek afhelpen lukt je toch niet, laat staan dat je kunt zeggen dat er een standaard-wijze van handelen zou moeten zijn als zo iemand je aanspreekt. Het zijn mensen hè, geen dieren die je met truukjes kunt krijgen waar jij ze wilt hebben. Mensen die net als wij toekomstplannen en rijkdom hadden, maar door vreselijke omstandigheden op straat raakten. Jij kunt daar over een paar jaar misschien ook zitten, denk ik dan. En tja, wat heb je dán nog te zeggen?

Maar ik blijf het ook moeilijk vinden hoor en schiet ook zo vaak tekort hierin. Erg frustrerend, dat wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Waarom diskwalificeer jij een diaken als niet oprecht? Heeft Diakio geen recht van spreken volgens jouw? Vind het een zeer typische post om dergelijke verdachtmakingen te uiten.

ik ben nog geen diaken, en ik zou niet willen dat mijn oprechtheid daarmee samenhangt smile.gif

Maar voor het overige vind ik het ook een vrij vreemd verschijnsel ja, dat ik in het verdachtenbankje wordt gezet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kan, hangt van de wensen van de bisschop af. Het is wel een taak die typisch bij diakens past ja.

Oh, ik wist niet dat je ingedeeld werd op een specifieke taak al naar gelang je het meeste nodig was. Heb je wel stage moeten lopen op dit gebied?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Oh, ik wist niet dat je ingedeeld werd op een specifieke taak al naar gelang je het meeste nodig was. Heb je wel stage moeten lopen op dit gebied?

yes.gif

en ik zeg inmiddels: stage mogen lopen. Het is een bijzondere, vrij ingrijpende, ervaring, vond ik.

je leert wat harde lessen. Over de betekenis van presentie, en de nutteloosheid van "oplossen". Over de kortheid van een mensenleven. Over de verschrikking van als beest gezien worden. Over wat Christus bedoelde met de minste van de zijnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dan is er ook niets om geïrriteerd over te zijn.

Nee Diako, even rustig tot tien tellen, want anders is je onderschrift straks te klein! knipoog_dicht.gif

@ Mackie, ik vind dit ook altijd moeilijk te beoordelen, soms geef ik wat en soms niet, maar geen idee of dat de juiste manier van handelen is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Diakio, "Maakt het uit als ik daar bij zeg dat ik dat gedaan heb?"

Op zich niet, maar je kwam bij mij net over als dat je de visies van anderen minderwaardig achtte en dan is het misschien wel handig om aan te dragen waarom jij vindt dat jouw visie "beter" is. Tevens de zin "ooit mag je het uitleggen." kwam over alsof je mij hiermee beoordeelde. Ik vraag mij eigenlijk af waarom aangezien ik het niet het idee dat ik iets verkeerds heb gedaan ofzo...

gr. mackie

ps. na het lezen van Roberts post, is het mij wat duidelijker geworden zoals bijna altijdsmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

en ik zeg inmiddels: stage mogen lopen. Het is een bijzondere, vrij ingrijpende, ervaring, vond ik.

je leert wat harde lessen. Over de betekenis van presentie, en de nutteloosheid van "oplossen". Over de kortheid van een mensenleven. Over de verschrikking van als beest gezien worden. Over wat Christus bedoelde met de minste van de zijnen.

Ik vind het in dat verband dan ook altijd zo opvallend dat we drugsverslaafden junks noemen. Junk is Engels voor afval. Tabaksverslaafden noemen we rokers, gokverslaafden gokkers, alcoholverslaafden alcoholisten, maar drugsverslaafden zijn ineens junks. Het afval van de samenleving. Eigenlijk heel erg, als je daarover nadenkt...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]Waarom diskwalificeer jij een diaken als niet oprecht? Heeft Diakio geen recht van spreken volgens jouw? Vind het een zeer typische post om dergelijke verdachtmakingen te uiten.

Wat heeft het ermee te maken dat hij een diaken is? Die functie heeft voor mij geen enkele waarde, alle mensen zijn gelijk.

Als je toch je tijd besteed aan dit topic, dan kun je toch gewoon net zo goed even uitleggen wat je van bedelaars hebt gehoord? Ik kan mij niet voorstellen dat een mens werkelijk denkt dat het beter en oprechter is om alleen maar te zeggen 'ga praten met een bedelaar, voordat je deze vraag stelt' ipv vriendelijke uit te leggen wat je weet van bedelaars.

Wat ik trouwens weer typisch vind is dat er op mijn zin 'als je zo oprecht bent dan vertel je je ervaringen' een kilo zout wordt gelegd terwijl andere uitspraken blijkbaar heel normaal worden gevonden die ik zeer onvriendelijk vind. Vraag me af of dat nu echt allemaal aan mij ligt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Loop eens een dagje mee in het daklozenpastoraat.

Ik sla je uitnodiging dit keer even af maar ik begrijp vat je bedoeld.

Zelf heb ik, in de tijd dat ik veel in het centrum van Rotterdam rond hing, opgetrokken met diverse "kleurrijke" personen waar de meeste mensen met een boog omheen lopen. Geeft je een boeiend inzicht in sociale verhoudingen.

Toch kan het geen kwaad om op een forum eens met elkaar over dit onderwerp na te denken.


Samengevoegd:

Quote:

[...]Waarom diskwalificeer jij een diaken als niet oprecht? Heeft Diakio geen recht van spreken volgens jouw? Vind het een zeer typische post om dergelijke verdachtmakingen te uiten.

Sorry hoor maar volgens mij is Luxuria verantwoordelijk voor wat zij schrijft, niet voor wat jij leest.

Er wordt hier helemaal niemand gediskwalificeerd. Slechts gevraagd om, na herhaaldelijk dezelfde opmerking gemaakt te hebben, zijn mening toe te lichten.

Ik kan me het standpunt van Luxuria heel goed voorstellen. Zelf ben ik wel wat gewend in het contact met bedelaars, zwervers, junks en nog zo wat. Maar ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die zich daarbij heel onveilig voelen. En dat is niet zonder reden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik sla je uitnodiging dit keer even af maar ik begrijp vat je bedoeld.

Zelf heb ik, in de tijd dat ik veel in het centrum van Rotterdam rond hing, opgetrokken met diverse "kleurrijke" personen waar de meeste mensen met een boog omheen lopen. Geeft je een boeiend inzicht in sociale verhoudingen.

Toch kan het geen kwaad om op een forum eens met elkaar over dit onderwerp na te denken.

Zeker niet, maar praten over ervaringen is anders dan deze zelf ondergaan. Ik vermoed, maar kan niet in iemand zijn hoofd kijken, dat Diakio ook hierop doelt. We kunnen hier een heel topic over ervaringen van Diakio praten, maar als je niet ervaart wat hij ervaren heeft is dat wat lastig. Door dan te stellen "loop eens mee met het daklozenpastoraat" wordt de mogelijkheid geboden om juist ook die ervaring op te doen. Het is nogal confronterend voor ons om eens dicht bij de bedelaars/ daklozen te staan. Wij voelen ons onveilig en ongemakkelijk, maar gaan voorbij aan de ander zijn gevoelens.

Quote:
Sorry hoor maar volgens mij is Luxuria verantwoordelijk voor wat zij schrijft, niet voor wat jij leest.

Er wordt hier helemaal niemand gediskwalificeerd. Slechts gevraagd om, na herhaaldelijk dezelfde opmerking gemaakt te hebben, zijn mening toe te lichten.

Als je dan die mening wilt is het dan nodig om iemand als "niet oprecht" te bestempelen? Vragen stellend bereik je meer dan met dergelijke opmerkingen aankomen. Dus ja er wordt wel iemand gediskwalificeerd en ik spreek iemand daarop aan in mijn rol als crewlid hier op Credible.

Quote:
Ik kan me het standpunt van Luxuria heel goed voorstellen. Zelf ben ik wel wat gewend in het contact met bedelaars, zwervers, junks en nog zo wat. Maar ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die zich daarbij heel onveilig voelen. En dat is niet zonder reden.

Waarom is dat onveilige gevoel niet zonder reden? Wat voor ervaringen heb je dan met zwervers? Zit je in de sociale hulpverlening in Rotterdam of iets dergelijks?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid