Spring naar bijdragen

bedelaars


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 55
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Mat. 25

34 Dan zal de Koning tot hen, die aan zijn rechterhand zijn, zeggen: Komt, gij gezegenden mijns Vaders, beërft het Koninkrijk, dat u bereid is van de grondlegging der wereld af. 35 Want Ik heb honger geleden en gij hebt Mij te eten gegeven. Ik heb dorst geleden en gij hebt Mij te drinken gegeven, Ik ben een vreemdeling geweest en gij hebt Mij gehuisvest, 36 naakt en gij hebt Mij gekleed, ziek en gij hebt Mij bezocht; Ik ben in de gevangenis geweest en gij zijt tot Mij gekomen. 37 Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden, zeggende: Here, wanneer hebben wij U hongerig gezien en hebben wij U gevoed, of dorstig en hebben wij U te drinken gegeven? 38 Wanneer hebben wij U als vreemdeling gezien en hebben U gehuisvest, of naakt, en hebben U gekleed? 39 Wanneer hebben wij U ziek of in de gevangenis gezien en zijn tot U gekomen? 40 En de Koning zal hun antwoorden en zeggen: Voorwaar, Ik zeg u, in zoverre gij dit aan één van deze mijn minste broeders hebt gedaan, hebt gij het Mij gedaan.

En precies wat Frique zegt. Geef ze wat ze nodig hebben, maar geef ze niet per se geld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De meeste bedelaars kunnen, met wat meer inspanning, heel prima aan geld komen om van te leven. Nederland staat vol met hulp- en dienstverlening voor dak- en thuislozen.

Soms zitten er duidelijk veknipte lui tussen, die zichzelf niet kunnen redden. Die geef ik wel geld of, als ik dat bij me heb, eten.

Ik heb een gruwelijke hekel aan bedelaars die met de meest omslachtige verhalen komen om geld te vragen.

Vanwaar je vraag? Kom je vaak bedelaars tegen? Hoe reageer jij daar dan op?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geef uit principe nooit geld aan een bedelaar op straat; het bekrachtigt enkel het bedelen, en dat is toch iets wat ik juist niet zou willen stimuleren. Vind het jammer dat mensen mij boos aankijken wanneer ik bedelaars geen geld geef.. kom op zeg.. je zorgt alleen maar voor meer bedelaars en zoiemand is op lange termijn echt niet geholpen.. als je echt iets voor ze wilt doen moet je een gesprek aan gaan of iets dergelijks..

Of als je iets te eten heb (persoonlijk bijna altijd wel fruitrepen of bammetjes bij mij) dan geef je daar iets van.

Link naar bericht
Deel via andere websites

"Loop eens een dagje mee in het daklozenpastoraat, en dan zal je merken dat zowel de vraag, als de antwoorden, nogal betrekkelijk worden."

Wat bedoel je hier precies mee Diakio?

@Rubidu, nou ik geef vaker wel geld dan niet, maar telkens als ik geen geld heb gegeven dan krijg ik van die soort van schuldgevoelens dat ik niks gegeven heb. Ik weet ook dat veel drugs ervan kopen dus vandaar mijn vraag...

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

"Loop eens een dagje mee in het daklozenpastoraat, en dan zal je merken dat zowel de vraag, als de antwoorden, nogal betrekkelijk worden."

Wat bedoel je hier precies mee Diakio?

Precies wat ik zeg. Dit soort vragen levert prachtige theoretische discussies op. Loop eens een dagje mee in het daklozenpastoraat en je vraag is weg, en je interesse in het soort antwoorden dat je hier krijgt ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Bekrachtigd dát dan niet het bedelen?

Het voorziet in een basisbehoefte, eten.. geen idee wat ze met geld zouden doen, ik kan in die paar seconden geen complete persoonsanalyse doen en inschatten of het een betrouwbaar iemand is en het niet uiteindelijk gebruikt wordt voor drugs of alcohol.

Maar voorzien in een basisbehoefte, daar zou sowieso aan voldaan worden bij een of andere instantie; vind het in ieder geval van wat mee inleving betuigen dan simpelweg een euro in zijn handpalm drukken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het voorziet in een basisbehoefte, eten.. geen idee wat ze met geld zouden doen, ik kan in die paar seconden geen complete persoonsanalyse doen en inschatten of het een betrouwbaar iemand is en het niet uiteindelijk gebruikt wordt voor drugs of alcohol.

Maar voorzien in een basisbehoefte, daar zou sowieso aan voldaan worden bij een of andere instantie; vind het in ieder geval van wat mee inleving betuigen dan simpelweg een euro in zijn handpalm drukken.

Maar zo stimuleer je de zwerver wel om maar langs de weg te zitten en zijn hand op te houden, ipv een andere manier te zoeken om eten te krijgen. Hij krijg toch wel te etensmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maar zo stimuleer je de zwerver wel om maar langs de weg te zitten en zijn hand op te houden, ipv een andere manier te zoeken om eten te krijgen. Hij krijg toch wel te eten
smile.gif

Stimuleren? Lijkt mij vreselijk vernederend.

Daarbij, zwerver zijn is nou niet een pretje lijkt me.

Van sommige mensen krijg ik die indruk trouwens wel eens. Alsof zwerver zijn zo'n fijn bestaan is, dat je ze daar vooral niet in moet aanmoedigen. verbaasd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Diakio, betekent dat dat jij slechte ervaringen hebt met bedelaars of juist niet?

gr. mackie

Het betekent dat ik slechte ervaringen heb met mensen die dit soort vragen stellen of beantwoorden, zonder serieuze pogingen contact te leggen met mensen die dakloos zijn en/of bedelen.

Loop eens een dagje mee in het daklozenpastoraat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Stimuleren? Lijkt mij vreselijk vernederend.

Daarbij, zwerver zijn is nou niet een pretje lijkt me.

Van sommige mensen krijg ik die indruk trouwens wel eens. Alsof zwerver zijn zo'n fijn bestaan is, dat je ze daar vooral niet in moet aanmoedigen.
verbaasd.gif

De naaste wordt al snel een beest dat als beest behandeld mag worden, als hij zich niet dagelijks wast.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Stimuleren? Lijkt mij vreselijk vernederend.

Daarbij, zwerver zijn is nou niet een pretje lijkt me.

Van sommige mensen krijg ik die indruk trouwens wel eens. Alsof zwerver zijn zo'n fijn bestaan is, dat je ze daar vooral niet in moet aanmoedigen.
verbaasd.gif

ik 'ken' een zwerver, en die vind het wel goed zo knipoog_dicht.gif

Dat is er natuurlijk maar 1 van de rest, maar tochsmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Diakio, mijn vraag was oprecht bedoelt, daarbij geef ik meestal wel...

gr. mackie

Mijn antwoord was even oprecht.

Loop eens een dagje mee in het daklozenpastoraat.

en als dat voorlopig niet kan, geef dan de volgende keer pas geld, NADAT je oprechte interesse in de man of vrouw hebt getoond, NADAT je hem of haar gesproken hebt, in de ogen hebt gekeken, en geluisterd hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Mijn antwoord was even oprecht.

Loop eens een dagje mee in het daklozenpastoraat.

en als dat voorlopig niet kan, geef dan de volgende keer pas geld, NADAT je oprechte interesse in de man of vrouw hebt getoond, NADAT je hem of haar gesproken hebt, in de ogen hebt gekeken, en geluisterd hebt.

Iedereen moet dus eerst als free-lance maatschappelijk werker aan de slag alvorens hij een mening mag vormen? En wie zegt dat de gesproken mensen een representatieve steekproef vormen om er een oordeel op te baseren?

Ik ben wellicht een slecht persoon, laak wat ethiek, maar ik heb helemaal de behoefte niet om die gesprekken aan te gaan. Ik geef uit principe geen geld omdat ik als toch nog iets sociaal persoon het bedelen zelf niet wil stimuleren en probeer neutraal te blijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid