Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, wanneer is iemand de vrouw van een naaste? Dit naar aanleiding van het negende gebod: \" Gij zult de vrouw van uw medemens niet begeren\".

Wordt hier een getrouwde vrouw mee bedoeld of ook vriendinnen/ partners? In principe is een vriendin/ partner toch nog niet \"de vrouw van uw medemens\"? In hoeverre zit hier verschil in? Alvast bedankt!

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 64
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Als het om een specifieke dame gaat, wat ik opeens zomaar vermoed, en je geweten klaagt je aan omdat deze dame al bezet is, dan zou dat ook een indicatie kunnen zijn dat het misschien niet helemaal de bedoeling is. Behalve de Wet geeft God ons ook een geweten dat zich ontwikkelt en zonde doet kennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Omdat het daarbij niet zozeer gaat om regeltjes, en niet om het exact uitpluizen van woorden in regeltjes. Volgens mij is daar ook gewoon weinig info over te vinden. Dus daarom vroeg ik me af of je , als je geïnteresseerd bent in de exacte betekenis van regels en het exact naleven van regels, nog bevrediging vindt in het Christendom.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Het Christendom bestaat niet uit regeltjes. Mee eens.

Maar de Jezus in de bergrede (wat geen regel is, maar een collectie wijsheden) zegt hier iets over.

27 Je hebt gehoord dat werd gezegd dat je geen overspel moet plegen.

(Exodus 20:14)

28 Maar ik zeg je dat al wie met lust naar een vrouw kijkt, ineens overspel in zijn hart heeft gepleegd.

Dus, als je weet dat een vrouw niet bij jou hoort, maar toch met lust kijkt, dan heeft Jezus gezegd dat het is alsof je in je hart al overspel pleegt (want met het hart beginnen alle daden).

Link naar bericht
Deel via andere websites

"Overspel. Deze term wordt gebruikt om de ontrouw in het huwelijk aan te duiden. Wanneer twee partners, van wie er minstens één gehuwd is, met elkaar een seksuele relatie aangaan, zelfs van voorbijgaande aard, begaan ze overspel. Christus veroordeelt overspel en zelfs het verlangen alleen al hiernaar. 1 Vgl. Mt. 5,27-28 Het zesde gebod en het Nieuwe Testament veroordelen overspel op een absolute wijze. 2 Vgl. Mt. 5,32; 19,6; Mc. 10,11; 1 Kor. 6,9 10 De profeten geven het ernstig karakter ervan aan. In het overspel zien ze een beeld van de zonde van afgoderij. " (katechismus RKK 2380)

over·spel het; o seks met een ander dan de echtgeno(o)t(e) of de vaste partner

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In principe is heeft een christelijk huwelijk in mijn optiek veel meer waarde aangezien zelf veertienjarige ookal een "relatie" met elkaar hebben tegenwoordig..

Kan je daar spreken van een relatie en hoeveel is daarvan niet ingegeven door de media. En wat bestempel je als een "christelijk huwelijk" en waarin verschilt een huwelijk van een relatie?

Link naar bericht
Deel via andere websites

"Kan je daar spreken van een relatie en hoeveel is daarvan niet ingegeven door de media. En wat bestempel je als een "christelijk huwelijk" en waarin verschilt een huwelijk van een relatie?"

Wanneer kun je dan wel spreken van een relatie? Dat ligt dan aan onze subjectiviteit ten grondslag. Christelijk huwelijk is een huwelijk wat wordt ingewijd door een priester of dominee. Waarin verschilt een huwelijk van een relatie? Lijkt me duidelijk....

Robertf heeft het hier trouwens ook al eens over gehad. Niet alles is overspel link

gr. mackie


Samengevoegd:

"Maar heeft een relatie dan zo weinig waarde dat je dan wel de man/vrouw van een ander mag "inpikken"?"

Nee dat niet...

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid