Spring naar bijdragen

Nefilim


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 65
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Omdat ik niet geloof dat de satan een op zichzelf staand wezen was?

Je komt net aan met 'alle demonen in de Bijbel zijn nu normaal voorkomende ziektebeelden'. Net als de moderne wetenschap vaak behoorlijk verdienstelijk heeft 'bewezen' dat het Universum en alles wat daarin zit héél goed zonder God kan.

Ook zijn er bergen boeken geschreven over syncretisme, oorsprong van religie, psychologische verklaringen voor weet ik wat niet allemaal voor religieuze ervaringen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik bedoel meer 'het is voor meerderlei uitleg vatbaar' omdat je de tekst zo zou kunnen interpreteren dat de reuzen het gevolg waren van de zonen Gods. Die interpretaties komen meestal niet zomaar uit de lucht vallen.

In de vertaling die ik meestal raadpleeg (Statenvertaling) is de zin zo weergeven: In die dagen waren er reuzen op de aarde, en ook daarna, als Gods zonen tot de dochteren der mensen ingegaan waren, en zich kinderen gewonnen hadden; deze zijn de geweldigen, die van ouds geweest zijn, mannen van name.

Blijkbaar waren die reuzen (Nephilim) er al voordat de 'zonen Gods' ingegaan waren tot de 'dochteren der mensen'. Echter daarna wordt er melding gemaakt van 'de geweldigen' (Gibborim) die voorkwamen uit de menging van de Bnei'Elohim en de Bath'Adam..

Beetje mythisch denken legt de link tussen Nephilim en Gibborim nogal snel knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Je komt net aan met 'alle demonen in de Bijbel zijn nu normaal voorkomende ziektebeelden'. Net als de moderne wetenschap vaak behoorlijk verdienstelijk heeft 'bewezen' dat het Universum en alles wat daarin zit héél goed zonder God kan.

Ook zijn er bergen boeken geschreven over syncretisme, oorsprong van religie, psychologische verklaringen voor weet ik wat niet allemaal voor religieuze ervaringen.

Ik geef toe dat het niet zo'n sterk argument was, maar eerlijkheidshalve denk ik niet dat Bartus onder de indruk is van wat ik denk dat wel een punt is, maar goed.

Volgens de van Dale 'geen resultaat' op het woord 'demonen', 'demon' etc etc. in de zoekmachine. Desondanks logisch, aangezien de TS een JG is wiens Nederlandse vertaling van de NWV uit het engels afkomstig is.

Omdat ik niet off-topic wil gaan, zal ik de term 'demonen' voor de discussie bezigen, maar het is dus geen Nederlands woord. Volgens de JG zijn demonen geestelijke wezens, dus moeten ze ook in het OT beschreven staan, want geestelijk betekent in de Bijbel eeuwig. Sterker nog; als hun bestaan vanuit het OT niet bewezen kan worden, dan betekent het dat de nieuwtestamentische 'duivels' een andere oorsprong hebben! Een mooi voorbeeld hiervan is Beëlzebul, deze naam komt maar zeven keer in de Bijbel voor, doch niet in het OT. De naam Beëlzebul hebben ze dus zelf bedacht of overgenomen van andere volken. Gelukkig maakt het OT hier indirect zo'n duidelijk statement over, dat we direct weten wat we met Beëlzebul, de overste der duivelen aanmoeten. Immers, mogelijkheid één is dat de Joden Beëlzebul bedacht hebben, waardoor het een verzinsel is en de andere mogelijkheid is dat Beëlzebul een boze 'god' van de andere volken was en daarvoor is het OT kort en bondig, maar zeer duidelijk:

1 Kron 16,26       

Want al de goden der volken zijn afgoden; maar de HEERE heeft de hemelen gemaakt.

Voor je het weet ben je het bestaan van Beëlzebul met occulte bronnen aan het staven, want in het OT is hij de grote onbekende en dat is iets waar Aime volgens mij niet bij stilstaat.

Zo dan? knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Want al de goden der volken zijn afgoden; maar de HEERE heeft de hemelen gemaakt.

Deze tekst maakt toch behoorlijk duidelijk dat die 'andere goden' afgoden zijn. Het woord wat hier gebruikt word voor afgoden is van andere aard dan meestal in de Bijbel gebruikt word.

Vaak zie je twee termen die verwant zijn aan '(van) steen of (van) hout'. In deze tekst word 'Eliyl' gebruikt. El (God) en 'al (Niet). In het Hebreeuws staat er 'Elohim 'am Eliyl JHWH 'asah shamayim'..

Goden mens/volkeren niet-goden(of: waardeloos) JHWH maakt hemelen. De goden van de mensen zijn geen goden, JHWH maakte de hemelen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Deze tekst maakt toch behoorlijk duidelijk dat die 'andere goden' afgoden zijn. Het woord wat hier gebruikt word voor afgoden is van andere aard dan meestal in de Bijbel gebruikt word.

Vaak zie je twee termen die verwant zijn aan '(van) steen of (van) hout'. In deze tekst word 'Eliyl' gebruikt. El (God) en 'al (Niet). In het Hebreeuws staat er 'Elohim 'am Eliyl JHWH 'asah shamayim'..

Goden mens/volkeren niet-goden(of: waardeloos) JHWH maakt hemelen.
De goden van de mensen zijn geen goden, JHWH maakte de hemelen

Interessant, wanneer bewezen is dat satan of de demonen enerzijds afgoden zijn of niet in het OT voorkomen, dan kunnen wij daaruit onze conclusies trekken!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dit gaat even langs mij heen. Ik had het niet over demonen, ik had het over het woordgebruik. Wanneer ik zeg dat afgoden geen echte goden zeg ik niet dat er dus ook geen demonen bestaan.

Sta me toe je aan te tonen dat de 'demonen' die in het OT voorkwamen, boze geesten waren die rechtstreeks door God naar vastgestelde mensen gezonden werden.

Ri 9

23 Zo zond God een boze geest tussen Abimélech en tussen de burgers van Sichem; en de burgers van Sichem handelden trouweloos tegen Abimélech;

'een boze geest van de HEERE verschrikte hem.'(1 sam 16,14)

'Zie toch, een boze geest Gods verschrikt u.'(1 sam 16,15)

Wij hoeven naast God niemand te vrezen.

Hand 19,15       

Maar de boze geest, antwoordende, zeide: Jezus ken ik(!!!), en Paulus weet ik; maar gij, wie zijt gij?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Sta me toe je aan te tonen dat de 'demonen' die in het OT voorkwamen, boze geesten waren die rechtstreeks door God naar vastgestelde mensen gezonden werden.

Ri 9

23
Zo zond God
een boze geest tussen Abimélech en tussen de burgers van Sichem; en de burgers van Sichem handelden trouweloos tegen Abimélech;

'een boze geest van de HEERE verschrikte hem.'(1 sam 16,14)

'Zie toch,
een boze geest Gods
verschrikt u.'(1 sam 16,15)

Wij hoeven naast God niemand te vrezen.

Hand 19,15
      

Maar de boze geest, antwoordende, zeide:
Jezus ken ik
(!!!), en Paulus weet ik; maar gij, wie zijt gij?

ik weet zo niet waar maar ik weet wel dat er toch duidelijk beschreve staat dat satan die engel was, op aarde werd gestort en hij nam 1 derde aan engelen met zich mee.


Samengevoegd:

en t verhaal van job dan??

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Sta me toe je aan te tonen dat de 'demonen' die in het OT voorkwamen, boze geesten waren die rechtstreeks door God naar vastgestelde mensen gezonden werden.

Ri 9

23
Zo zond God
een boze geest tussen Abimélech en tussen de burgers van Sichem; en de burgers van Sichem handelden trouweloos tegen Abimélech;

'een boze geest van de HEERE verschrikte hem.'(1 sam 16,14)

'Zie toch,
een boze geest Gods
verschrikt u.'(1 sam 16,15)

Wij hoeven naast God niemand te vrezen.

Hand 19,15
      

Maar de boze geest, antwoordende, zeide:
Jezus ken ik
(!!!), en Paulus weet ik; maar gij, wie zijt gij?

Het waarzeggende meisje, liep Paulus achterna en sprak waarempel nog de waarheid; "Deze mensen verkondigen u het koninkrijk..." etc...

Paulus wierp de geest toch uit. Als deze geest Gods wil was, dan heeft Paulus Gods geest uitgeworpen, God is toch niet verdeeld tegen God? smile.gif

Overigens, in het geval van deze, God kan wel degelijk een engel sturen die mensen dan 'boze geest' noemen.

1 Koningen 22

22 “Ik zal naar hem toe gaan en leugens spreken door de mond van al zijn profeten,†zei de geest. “Doe dat,†zei de HEER. “Het zal je beslist lukken.â€

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

ik weet zo niet waar maar ik weet wel dat er toch duidelijk beschreve staat dat satan die engel was, op aarde werd gestort en hij nam 1 derde aan engelen met zich mee.

Dat staat in Openbaring (Op 12,4) doch is dat een apocalyptisch boek en je doet de symboliek enorm te kort als je het letterlijk neemt.

'er was een grote rode draak, hebbende zeven hoofden, en tien hoornen, en op zijn hoofden zeven koninklijke hoeden.' (op 12,3)

Komt deze vers overeen met het beeld wat je van de duivel hebt? Een rode draak met zeven hoofden en daarop zeven hoeden?? Wanneer je dit vers letterlijk neemt, degradeer je de Bijbel tot een stripboek!

Quote:

en t verhaal van job dan??

Ik denk dat deze verzen naar elkaar verwijzen en dat de satan een mens is:

'gij zult zwervende en dolende zijn op aarde.' (gen 4,12)

'Van om te trekken op de aarde, en van die te doorwandelen.' (job 1,7)

Jij bent het daar waarschijnlijk niet mee eens en van mening dat de satan in Job dezelfde is als de slang die in het scheppingsverhaal Eva verleidde. Nu ik jou geantwoord heb, wil ik je ook graag een vraag stellen:

Hoe kon de satan de aarde doorwandelen terwijl we lezen dat de slang vervloekt werd en voortaan op zijn buik zou gaan??

'Op uw buik zult gij gaan, en stof zult gij eten' (gen 3,14)

Quote:

[...]

Het waarzeggende meisje, liep Paulus achterna en sprak waarempel nog de waarheid; "Deze mensen verkondigen u het koninkrijk..." etc...

Paulus wierp de geest toch uit. Als deze geest Gods wil was, dan heeft Paulus Gods geest uitgeworpen, God is toch niet verdeeld tegen God?
smile.gif

Overigens, in het geval van deze, God kan wel degelijk een engel sturen die mensen dan 'boze geest' noemen.

Ik ontken enkel dat de satan een op zichzelf staand wezen was. Wanneer God een boze geest naar de mensen stuurde, kwam dit omdat zij zondigden (joh 9,2) of zodat de werken Gods in hem of haar openbaar (joh 9,3) mochten worden; let goed op:

Mat 9,2       

En Jezus, hun geloof ziende, zeide tot de verlamde: Zoon! wees welgemoed; uw zonden zijn u vergeven.

Het is niet God die tegen Zichzelf verdeelt is, maar de mens, daarom is de boze geest de som van de zonden en niks meer!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat staat in Openbaring (Op 12,4) doch is dat een apocalyptisch boek en je doet de symboliek enorm te kort als je het letterlijk neemt.

'er was een grote rode draak, hebbende zeven hoofden, en tien hoornen, en op zijn hoofden zeven koninklijke hoeden.' (op 12,3)

Komt deze vers overeen met het beeld wat je van de duivel hebt? Een rode draak met zeven hoofden en daarop zeven hoeden?? Wanneer je dit vers letterlijk neemt, degradeer je de Bijbel tot een stripboek!

[...]

Ik denk dat deze verzen naar elkaar verwijzen en dat de satan een mens is:

'gij zult zwervende en dolende zijn op aarde.' (gen 4,12)

'Van om te trekken op de aarde, en van die te
doorwandelen
.' (job 1,7)

Jij bent het daar waarschijnlijk niet mee eens en van mening dat de satan in Job dezelfde is als de slang die in het scheppingsverhaal Eva verleidde. Nu ik jou geantwoord heb, wil ik je ook graag een vraag stellen:

Hoe kon de satan de aarde
doorwandelen
terwijl we lezen dat de slang vervloekt werd en voortaan op zijn buik zou gaan??

'
Op uw buik zult gij gaan
, en stof zult gij eten' (gen 3,14)

[...]

Ik ontken enkel dat de satan een op zichzelf staand wezen was. Wanneer God een boze geest naar de mensen stuurde, kwam dit omdat zij zondigden (joh 9,2) of zodat de werken Gods in hem of haar openbaar (joh 9,3) mochten worden; let goed op:

Mat 9,2
      

En Jezus, hun geloof ziende, zeide tot de verlamde: Zoon! wees welgemoed; uw zonden zijn u vergeven.

Het is niet God die tegen Zichzelf verdeelt is, maar de mens, daarom is de boze geest de som van de zonden en niks meer!

omdat satan de gedaante had aangenomen van de slang of in de slang was gegaan.

en hoe hij de aarde kan bewandelen: omdat satan een engel was die op de aarde neer geworpen is, en uit de hemel is verbannen.


Samengevoegd:

wat betreft die draak met de 7 hoofden en tien horens: dit slaat op de eindtijd.

de tien horens staan voor de tien leidende wereld leiders.

de 7 koppen staan voor: als de antichrist in op mars komt in de eind tijd, zal hij 7 van de tien leidende wereld leiders achter zich krijgen om zelf de macht te krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

omdat satan de gedaante had aangenomen van de slang of in de slang was gegaan.

en hoe hij de aarde kan bewandelen: omdat satan een engel was die op de aarde neer geworpen is, en uit de hemel is verbannen.

Dus nadat God zei 'op uw buik zult gij gaan' krabbelde de slang weer overeind en werd een engel. Is de satan soms machtiger dan God?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dus nadat God zei 'op uw buik zult gij gaan' krabbelde de slang weer overeind en werd een engel. Is de satan soms machtiger dan God?

satan nam de gedaante aan van de slang, zoals hij zich ook kan voor doen als een engel des licht.

satan heeft veel macht heel veel macht en ik geloof, ben er van overtuigd dat hij zich in iedere gedaante voor kan doen die hij maar wil, zo die ook zal doen in de antichrist

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid