Spring naar bijdragen

Zeg het op de juiste manier....


Aanbevolen berichten

Quote:

Ikzelf ben Hersteld Hervormd

Bij de volwassenendoop laat je je dopen, je wordt niet gedoopt. Het is een klein verschil in uitspraak, maar gezien de keuze die het duidelijk maakt is het wel een heel belangrijk verschil.

Geldt dat ook voor de bovenstaande quote? Ben je christen en lid van bijvoorbeeld de Hersteld Hervormde Kerk of ben je vooral Hersteld Hervormd, Pinkster, Evangelisch, Gereformeerd, (Rooms) Katholiek etc. etc. Gaat het om de exacte formulering, of mag je het als het ware 'samenvatten'?

Heb dit in een eerder gewraakt topic al een keertje op tafel proberen te krijgen, hopelijk gaat deze verregaande herformulering het wel halen....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Geldt dat ook voor de bovenstaande quote?

Dat weet ik niet, maar vanuit het katholieke Kerkbeeld zeg je inderdaad dat je katholiek bent, niet dat je Christen bent, maar slechts lid van de Rooms-Katholieke Kerk. Zoals de H. Ignatius het al zei in het jaar 110:

"Daar waar de bisschop zich vertoont, moet ook

de gemeenschap (van de gelovigen) zijn zoals ook waar Christus is, de katholieke Kerk is. "

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je zegt ook dat je bijvoorbeeld student bent, of dat je slager bent, en niet enkel dat je studeert of slagerswerk verricht. Dus is het ook geen probleem om te zeggen dat je hervormd, katholiek of baptist bent, tenzij degene tegenover je geen flauw idee heeft van al die namen, maar wel weet wat het christendom is. Dan kun je wellicht beter zeggen dat je christelijk bent en tot die en die kerk behoort. Met een uitleg eventueel wat die kerk dan inhoudt.

Wat het dopen betreft, is het zeggen dat je gedoopt wordt iets betekenisvoller dan wel of geen kinderdoop. Want ook als bekeerde volwassene kun je dat beter zeggen. Immers, de doop is een gave van God, iets wat je van Hem krijgt. "Je laten dopen" klinkt ook alsof je doop op bestelling gebeurt, maar dat is dus niet zo. Je kríjgt het geloof, je ontvángt zijn genade, dus wórdt je uiteindelijk door Christus gedoopt, gewassen van je zonden en zo definitief bevestigd in wat je al geloofde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Geldt dat ook voor de bovenstaande quote? Ben je christen en lid van bijvoorbeeld de Hersteld Hervormde Kerk of ben je vooral Hersteld Hervormd, Pinkster, Evangelisch, Gereformeerd, (Rooms) Katholiek etc. etc. Gaat het om de exacte formulering, of mag je het als het ware 'samenvatten'?

Deze vraag stelde ik ook in het topic Christenen worden afvallig.

Quote:

Waarom zouden mensen zich niet beroepen op hun Christen zijn, maar op hun denominatie?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aangezien dat mijn quote is, zal ik ook maar even reagerenknipoog_dicht.gif

Ik ben christen en ik ben Hersteld hervormd. Mijn quote wordt een beetje uit zijn verband gerukt, aangzien er gevraagd werd in welke kringen ik me begeef.

Ik vind zelf dat er in nederland wat christendom betreft veel te veel in hokjes wordt gestopt. Je bent evangelisch, of reformatorisch of noem maar op. Als je bv. in Oekraïne bent, dan ben je óf Christen óf Katholiek. Ben je christen, dan ga je naar de Protestantse kerk, ben je katholiek, dan ga je naar de Katholieke kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het hangt er ook een beetje vanaf of je 'trots' bent op je denominatie, ik weet dat de evangelische hoek een afkeer heeft van het woord religie en daarom de algemenere term christen die naar een noemmaarwat-kerk gaat. De traditionelere kerken hebben een uitgeschreven theologie en een soort contract met wat je gelooft wat je als het ware ondertekent, dus ben je dat meer wat je hebt ondertekend.

Tenminste, dat is denk ik ook een groot verschil tussen mensen die naar een kerk gaan en mensen die een bepaalde stroming zijn.

Ach ja, sommige mensen luisteren metal, andere zijn metalhead, de metalhead is trots op het feit dat hij met lange haren en enge bandshirts toegewijdt is aan de muziek die hij luistert, terwijl de meeste mensen die metal luisteren of zichzelf metalliefhebber noemen minder uiterlijke kenmerken hebben en minder op concerten of metalkroegjes te vinden zijn. Het zijn of het doen is wel een degelijk verschil in hoe je in iets duikt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sluit me aan bij Andreas. Ik kom uit de evangelische hoek, maar ik besef heel goed dat men daar geen patent op christen-zijn heeft. Rooms-Katholieken, Gereformeerden en Orthodoxen zijn net zo goed christen en maken deel uit van hetzelfde Lichaam van Christus.

Ik vind het belangrijker dat ik deel ben van het Lichaam van Christus dan dat ik ben opgegroeid in een bepaald ledemaat. Heel leuk als ik deel ben van een arm, maar zonder de rest van het Lichaam heb je daar weinig aan. Als ik als (deel van een) arm wil functioneren, dan is het daarbij belangrijk dat ik verbonden ben met de rest van het Lichaam, mijn broeders en zusters uit andere christelijke denominaties.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid