Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Pas geleden was er een nieuwtje over meiden in de VS die een 'zwangerschapspact' zouden hebben gesloten. Ik las op Amerika.nl er een interessante analyse over. Ik ben wel benieuwd wat jullie hier over denken. smile.gif

\"Christopher Caldwell, de altijd interessante zaterdagcolumnist in de FT, had vorige week een interessant stelling. Hij probeerde te verklaren waarom op een school in Gloucester, Massachusetts, dit jaar opeens 17 meisjes zwanger bleken te zijn – in voorgaande jaren was dat maar drie of vier per jaar. De media doken er op, het zou een pact kunnen zijn of toeval. Maar in elk geval bleken de meiden het niet erg te vinden. Ze deden weinig moeite om niet zwanger te worden. De meeste kranten en tijdschriften, en de meeste commentatoren vonden het schokkend dat 16 en 17 jarige meisjes zo’n levensveranderende beslissing konden nemen. Het past niet in ons gewoon geworden denken.

De burgemeester van de stad gaf de schuld aan Bush. Maar in een katholieke, liberale staat als Massachusetts mogen de condooms dan wel niet op school uitgedeeld worden, er is ook niet de benepen houding van de protestanten in het Midden-Westen. Caldwell exploreerde wat verder.

De reden om niet een kind te hebben in je tienerjaren is dat het je toekomst verknolt. Het betekent dat je bepaalde wegen afsluit. Een studie naar tienermoeders concludeerde echter ook dat je een reden moet hebben om te wachten. Veel van die tieners zien dertigers en veertigers die wanhopig zwanger proberen te worden – waarom zouden ze daarop wachten?

‘De huidige ideologie van family planning kwam op in een meer vloeiende samenleving dan de onze,’ betoogt Caldwell. ‘Hij werd opgezet door universitair opgeleide babyboomers die in hun klim van de middenklasse naar de upperclass het leven van hun moeders als huisvrouwen maar armzalig vonden. Ze kozen carrières boven kinderen en hielden daar heel wat aan over.’ Een interessante en uitdagende stelling waar ik nog eens lang over na wil denken.

Maar dan komt zijn link met Gloucester. Naarmate het moeilijker wordt uit de klasse te komen waarin je bent geboren, zegt Caldwell, dalen de opportunity kosten van het zijn van een jonge moeder. Anders gezegd, waarom zou je niet zwanger worden als tiener nu de verwachtingen dat je het veel beter zou kunnen doen, gering zijn? Volgens Edin en Kefalas, die de studie schreven, zijn de opportunity kosten al lager dan ze lijken. Arme tienermoeders hebben ongeveer dezelfde inkomensverwachtingen als meisjes uit dezelfde klasse die langer wachten om moeder te worden. Gegeven de kans dat je er als vrouw alleen voor komt te staan met de kinderen, is het inderdaad slimmer om dat jong te doen als je ouders nog leven en kunnen helpen.

Het was niet de ‘bijgelovige’ houding tegenover tienerseksualiteit die de babyboomer feministen vervingen door een rationele die het verschil maakt, maar het vervangen van de ene set prioriteiten door de andere, zegt Caldwell. ‘Hun carrièregerichtheid voorkwam tienerzwangerschappen net zo betrouwbaar als het moralisme van hun moeders.’

Conclusie: die tieners zijn helemaal niet zo dom om nu zwanger te worden, ook al hebben wij moeite om ons het verstandige daarvan te zien. Het vertelt iets over de afstand tussen sociale klassen dat de gemiddelde hoger opgeleide zich niet kan voorstellen dat zwanger zijn geen probleem is. Hmm. Interessante stelling. Ik leg hem maar bij u neer. Ik weet nog niet wat ik er mee aan moet, maar hij zet wel aan het denken. \"

bron

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waar zijn de zaaddonors, oftewel de vriendjes in dit verhaal?

Niet zo ouderwets denken knipoog_dicht.gif van vriendje maakt kind meisje was daar zelf ook bij gaan dan trouwen en huisje boomje beestje het zij een vlooienbak hond of een hamster die altijd maar slaapt en bijtgraag is.

Die meiden volgden gewoon hun natuur en wilden baren en hebben een baarbond opgericht,niet zo gek van die meiden .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waar zijn de zaaddonors, oftewel de vriendjes in dit verhaal?

24 jarige dakloze.

Ben het niet eens met je stelling.

Er zijn genoeg meisjes ook in nederland, die denken/ vinden dat niemand van hun houd en dat als ze een kind krijgen iemand hebben om van te houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid