Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Mjah, ik heb te weinig tijd en geduld om wat meer te oriënteren in de brede wereld van jazz, ik vind jazz dus bvoor het gemak niet vet.
smile.gif

Had je trouwens al Sleep Terror eens uitgecheckt? Daar schijnt ook jazz in te zitten.

Alsof je als je naar jazz gaat luisteren, je meteen op alle genres moet storten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 63
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Dwaas, vergelijk jij eens kits tussen metal drummers en tussen jazzdrummers. Bij jazzdrummers zul je zien dat alleen de kleur van het drumstel varieert. Het gros van de muzikanten kan alleen de eigen partijen spelen, en dan ook nog eens partijen die lekker klinken, die niet doelbewust moeilijk zijn om te spelen. Dat metal een verzameling cliche's is loop ik tijden te verkondigen, maar deze vallen in het niet bij de cliche's van de jazz die niet eens muzikaal.

[...]

Ik ken meer van jazz dan me lief is. Ik doe geen uitspraken over dingen die ik niet ken.

[...]

O.

Drumkits vergelijken ben ik altijd voor te porren big-smile.gif

De drums van jazz klinken idd vaak hetzelfde qua sound, kurkdroog, hoog gepitched en akoestisch. Dat is precies die sound die de liefhebber als ikzelf juist wil en niet vaak genoeg kan horen. Het verschil zit m bij de drums dan ook niet in de sound bij jazz, maar in het ritme. Het kwasje en de ride samen zijn een gouden combinatie die miljoenen mogelijkheiden biedt. Maar je moet er van houden.

Metaldrums zijn juist erg nat gemixt, veel te veel reverb voor mijn smaak, een kickdrum die nog een halve minuut doorklinkt maak je mij niet blij mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sean Jones is christelijke jazz ken het alleen niet echt


Samengevoegd:

Quote:

Ik moet nog altijd iets van Miles Davis hebben...Bitchin Brew lijkt mij interresant, een van de eerste fusionplaten...

aangeschaft, nog niet aan toegekomen om hem helemaal te luisteren tis trouwens Bitches Brew

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

heee, ben zelf erg van de moderne jazz! wicked jazz, kraak & smaak.. geen idee of je het kent! gewoon lekker funky
puh2.gif

Kraak & Smaak behoort wel tot het betere Nederlandse op muzikaal gebied momenteel. Hun eerste album 'Boogie Angst' was al erg fijn, maar de tweede plaat ('Plastic People') is echt heel erg goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 years later...

ik ken Booker T & the MG's wel. Ben er eerlijk gezegd niet heel erg kapot van. Dan liever the Towe of Power.

Maareh Jazz.... Mag ik y'all in dezen Roy Hargrove(solo of met zijn Big Band) van harte aanraden ?

Verder kan ik aanraden om eens op zoek te gaan naar albums van de WDR Bigband. de beste bigband aan deze zijde van de Atlantic. Hebben magistraal werk opgenomen met Joe Zawinul (o.a. van Weather Report).

Andere aanrader zijn de World Wide Jazz podcasts van de Wereldomroep met Hans Mantel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ik ben sinds een jaar geleden echt meer naar jazz gaan luisteren, het begon me steeds meer aan te spreken, ik had via last fm een hoop jazz artiesten gevonden. Je kan bijvoorbeeld melody gardot invoeren (een jazz blues zangeres) en dan krijg je allerlei vergelijkbare artiesten te zien, op deze manier heb ik me snel kunnen oriënteren.

Voor mij persoonlijk was het geen muziek waar ik meteen een grote passie voor kon voelen. Ik ben in het verkennen van de muziek in de eerste fase veel gaan luisteren naar vocale jazz met name naar de volgende artiesten,

- Renee Olstead

- Melody Gardot

- Jamie Culum

- Norah Jones

- Robin Mckelle

- Melissa Morgan

- Holy Cole

- Emilie Claire Barlow

- Stacey Kent

- Sophie Milman

- Sara Gazarek

Later ben ik me ook meer gaan verdiepen in de bebop, stride, ragtime, en andere instrumentale jazz waarbij ik de volgende artiesten veel indruk op me maakte,

- Fats Walleer (ragtime en stride jazz)

- Charlie Parker (bebop jazz)

- Louis Armstrong (wie kent hem niet?)

- Miles Davis (staat bekend als een van de belangrijkste artiesten in de jazz, heeft het geluid van jazz ook allerlei verschillende wendingen gegeven)

- John Coltrane (zeer begaafde saxofonist en een snelheid die ik van spel wat ik nooit eerder heb gehoord)

- Herbie Hancock (zeer goede pianist die veel samenwerkt met verschillende artiesten)

Mijn persoonlijke top 5 vocale jazz nummers

1. Melody Gardot - deep withing the corners of my mind

melody gardot documentaire

2. Jamie Cullum - all at sea

3. Renee Olstead - skylark (aretha franklin)

4. John Pizzarelli - baby just come home to me

5. Sara Gazarek - return to you

link

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ik heb een nummer van Roy Hargrove, die klonk erg lekker en rustgevend zit veel sfeer in zijn spel. Ga je ook naar jazz optredens, voorstellingen, concerten??


Samengevoegd:

maar laatste reactie was voor Jmb

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb een nummer van Roy Hargrove, die klonk erg lekker en rustgevend zit veel sfeer in zijn spel. Ga je ook naar jazz optredens, voorstellingen, concerten??


Samengevoegd:

maar laatste reactie was voor Jmb

North sea Jazz probeer ik jaarlijks te bezoeken en zo af en toe wat evenementen in de buurt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb vanaf mijn tiende saxofoonles gehad en ben zo wel redelijk veel in aanraking gekomen met Jazz. Ik vind het altijd leuk om te luisteren, maar dan het liest live. Klassieke muziek zet ik meestal op als ik moe ben en eventjes iets rustigs wil doen, terwijl ik jazz het leukst vind om samen met anderen te luisteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Swing is zeker niet slecht smile.gif Ken je dat nummer van Duke Ellington - It Don't Mean a Thing (If It Ain't Got That Swing)Booker T ?


Samengevoegd:

Heb je al evenementen in je planning staan waar je heen wil wat betreft jazz, JmB?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat vind men hier van swing, en dixieland?

Mijn vader houdt al jaaaaaren van dixieland. Sterker nog; van niets anders. Ik ben er dus ook een beetje mee opgegroeid en vind het best leuke muziek. Tradititegetrouw gaan we geregeld naar het oudjaarsconcert van de Freetime Old Dixie Jassband in Enkhuizen maar dat is dit jaar op een woensdagavond, ipv zaterdagavond dus dat wordt 'm niet, vrees ik.

Een band die ik overigens ook erg goed vind is de Oriental Jazzband, tevens uit Enkhuizen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Had ik ook. Afkeer voor een instrument valt maar op één manier te overwinnen: muziekstukken waar het instrument in voorkomt opzoeken die van absolute topkwaliteit zijn. Mijn afkeer voor trompet en koperinstrumenten in het algemeen heb ik overwonnen door symfonieën van Bruckner en Mahler. Mijn afkeer voor saxofoon heb ik overwonnen door Kind of Blue van Miles Davis. En als dat eenmaal gebeurd is, is het ineens een stuk makkelijker om te luisteren naar muziek van mindere kwaliteit met dat instrument erin.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid