Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, ik denk dat niet iedereen weet wat Krav maga is dus ik zal het even kort uitleggen.

Krav maga is een van oorsprong Israelisch zelfverdedigingsysteem gemaakt voor de Joden in nazi Duitsland ter verdediging van hun zelf of gemaakt als contraspionage techniek tegen de toenmalige KGB van Rusland. Welke van de twee het precies is, weet ik niet, maar maakt ook vrij weinig uit. Erkend is dat dit systeem (krav maga) behoort tot een van de beste ter wereld. Het is geen mooi systeem en kent eigenlijk ook geen regels (je mag dus in het kruis van iemand trappen bijvoorbeeld en zelfs bijten als dat nodig zou zijn). Het is een zelfverdedigingssysteem omdat men niet uit zichzelf mag beginnen en dus alleen mag handelen wanneer iemand hem of haar aanvalt. Een van de kernregels zijn ten eerste dat men altijd een gevecht of een ruzie moet ontwijken en ten tweede wanneer het niet anders kan omdat je bijv. in het nauw gedreven wordt, je, wanneer je de mogelijkheid hebt, moet wegrennen van de plek.

Ik was zelf van plan om dit te gaan doen. Ik zit echter met de vraag hoe het eigenlijk zit met zelfverdediging? Dan doel ik eigenlijk meer op het keren van de andere wang. Betekent dit dat christenen zich niet mogen verdedigen, maar alleen maar mogen incasseren? Klinkt misschien een beetje raar, maar ik snap het zelf niet helemaal. Krav maga is nogal een lomp systeem en wanneer je hier goed in getraind bent, kun je mensen (wanneer ze jou aanvallen) flink veel schade aanrichten. Zou iemand mij dus kunnen uitleggen of het verstandig voor een christen is om een zo'n zelfverdedigingssysteem te beoefenen? Alvast bedankt!

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het lijkt mij dat je als christen vrij bent om jezelf of de zwakkeren van de samenleving te verdedigen als iemand jou of de zwakkeren lichamelijk iets aan wil doen. Het lijkt me zelfs een plicht om op te komen voor de zwakkeren in de samenleving, en ik zou bijvoorbeeld niet toe kunnen kijken hoe iemand op straat in elkaar getrapt wordt.

Christenen zijn ook actief in het leger en bij de politie en die zullen ook zo nu en dan geweld moeten gebruiken. Maar in de eerste plaats is het een overweging die je zelf moet maken denk ik. En als jij er serieus interesse in hebt en op het punt staat om er mee te gaan beginnen, dan denk ik dat je die overweging innerlijk al wel gemaakt hebt. Succes dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou, volgens mij is deze vorm vanzelfverdediging helemaal goed. Wat me vooral erg bevalt is dat geweld zo veel mogelijk word vermeden en het laatste redmiddel is in feite. Zelfverdediging is ook niet iets wat aan regels dient te voldoen mi behalve dan de regel dat jij zo min mogelijk schade oploopt. De gezondheid van iemand die de gore onbeschaafdheid heeft van iemand om aan jou te komen is van zwaar ondergeschikt belang.

Tante MC heeft zichzelf ook wel eens moeten verdedigen en aangezien tante MC niet erg goed is met lichaamscoordinatie, lenigheid, ed is ze erg blij dat ze de tegenwoordigheid van geest had om in de ballen van de aanvaller te trappen. Dan gaat de aanvaller erghandig met het gezicht naar voren staan zodat je niet heel moeilijk hoeft te doen om het gezicht te raken. Nee, dat is niet sierlijk maar wel heel effectief en je brengt de aanvaller ook wat bijbelse normen en waarden bij. Wie zegt dat je andere wang toekeren namelijk niet voor de aanvaller geld?

Enfin: een op de grond liggende jankende aanvaller is erg goed voor de verwerking van het trauma van de aanval zelf. De trappen die ik de aanvaller nagaf zijn optioneel en niet helemaal moreel te verantwoorden maar op zo'n moment moet je je zelf kunnen vergeven vind ik.

Kortom: Als iemand je slaat mag je hem gerust je knie toekeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nou, volgens mij is deze vorm vanzelfverdediging helemaal goed. Wat me vooral erg bevalt is dat geweld zo veel mogelijk word vermeden en het laatste redmiddel is in feite. Zelfverdediging is ook niet iets wat aan regels dient te voldoen mi behalve dan de regel dat jij zo min mogelijk schade oploopt. De gezondheid van iemand die de gore onbeschaafdheid heeft van iemand om aan jou te komen is van zwaar ondergeschikt belang.

Tante MC heeft zichzelf ook wel eens moeten verdedigen en aangezien tante MC niet erg goed is met lichaamscoordinatie, lenigheid, ed is ze erg blij dat ze de tegenwoordigheid van geest had om in de ballen van de aanvaller te trappen. Dan gaat de aanvaller erghandig met het gezicht naar voren staan zodat je niet heel moeilijk hoeft te doen om het gezicht te raken. Nee, dat is niet sierlijk maar wel heel effectief en je brengt de aanvaller ook wat bijbelse normen en waarden bij. Wie zegt dat je andere wang toekeren namelijk niet voor de aanvaller geld?

Enfin: een op de grond liggende jankende aanvaller is erg goed voor de verwerking van het trauma van de aanval zelf. De trappen die ik de aanvaller nagaf zijn optioneel en niet helemaal moreel te verantwoorden maar op zo'n moment moet je je zelf kunnen vergeven vind ik.

Kortom: Als iemand je slaat mag je hem gerust je knie toekeren.

Lol


Samengevoegd:

Quote:

Hallo allemaal, ik denk dat niet iedereen weet wat Krav maga is dus ik zal het even kort uitleggen.

Krav maga is een van oorsprong Israelisch zelfverdedigingsysteem gemaakt voor de Joden in nazi Duitsland ter verdediging van hun zelf of gemaakt als contraspionage techniek tegen de toenmalige KGB van Rusland. Welke van de twee het precies is, weet ik niet, maar maakt ook vrij weinig uit. Erkend is dat dit systeem (krav maga) behoort tot een van de beste ter wereld. Het is geen mooi systeem en kent eigenlijk ook geen regels (je mag dus in het kruis van iemand trappen bijvoorbeeld en zelfs bijten als dat nodig zou zijn). Het is een zelfverdedigingssysteem omdat men niet uit zichzelf mag beginnen en dus alleen mag handelen wanneer iemand hem of haar aanvalt. Een van de kernregels zijn ten eerste dat men altijd een gevecht of een ruzie moet ontwijken en ten tweede wanneer het niet anders kan omdat je bijv. in het nauw gedreven wordt, je, wanneer je de mogelijkheid hebt, moet wegrennen van de plek.

Ik was zelf van plan om dit te gaan doen. Ik zit echter met de vraag hoe het eigenlijk zit met zelfverdediging? Dan doel ik eigenlijk meer op het keren van de andere wang. Betekent dit dat christenen zich niet mogen verdedigen, maar alleen maar mogen incasseren? Klinkt misschien een beetje raar, maar ik snap het zelf niet helemaal. Krav maga is nogal een lomp systeem en wanneer je hier goed in getraind bent, kun je mensen (wanneer ze jou aanvallen) flink veel schade aanrichten. Zou iemand mij dus kunnen uitleggen of het verstandig voor een christen is om een zo'n zelfverdedigingssysteem te beoefenen? Alvast bedankt!

gr. mackie

Klinkt wel interessant, maar natuurlijk hangt het van de beoefenaar af of deze de regels toepast. Vaak zijn de regels bij vechtsporten meer voor de vorm dan dat deze ook in de praktijk uitgevoerd worden. Feit blijft dat er ook altijd mensen zijn die zich aanmelden omdat ze graag vechten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hellebaard heet dat Thorgrem in het Neederlandsch. Hellebaard >>>>>> halberd.

Een beetje gay hoor, voor als je niet echt dichtbij je tegenstander durft te komen. Het mooiste wapen blijft toch wel de warhammer, de goedendag hebben we eerder gezien, de warhammer heet in het NL's ongetwijfeld "goeiemoggel", de overtreffende trap dus. Vooral prettig in de +50kg uitvoering.

*Plok!*

Goeiemoggel!

Wat dat Krav Maga betreft, tsja... kan er niet veel anders over zeggen dan, leipe shit ouwe!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Hey Mackie,

Ik ben zelf Christen en beoefen Krav Maga. Ik ben op dit moment aan het trainen voor mijn 3e certificering. Ik heb bewust voor Krav Maga gekozen omdat er geen zweverige bodem in zit zoals andere Oosterse Vechtsporten.

Het credo van Krav Maga is idd als het kan wegwezen! Maar als je in een situatie komt waarbij je niet weg kan vind ik gepast geweld toegestaan. (Oog om oog tand om tand om maar even in Bijbel termen te blijven) knipoog_dicht.gif

Waar zou je willen gaan trainen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb ooit een keer een stukje Krav Maga op TV gezien. Heel dubieus om op de gedemonstreerde wijze het pistool van iemand af te pakken als die ermee in je rug staat te prikken.

Heb sinds mijn 11e op judo, karate en jiu jitsu gezeten en eerlijk gezegd nooit iets gemerkt van iets geestelijks of iets zweverigs dat er op van toepassing was. Het enige wat ik daar ooit van meekreeg was een artikeltje in het blad van de JBN waarin geklaagd werd over het gebrek aan aandacht voor het geestelijke binnen de beoefening van het judo en daar bleef het eigenlijk zo'n beetje bij...

Heb ooit iemand 1 jiu jitsu techniek uitgelegd aan iemand en toen kwam ik er al achter dat het allemaal erg onvoorspelbaar wordt als je tegenstander niet dezelfde achtergrond heeft. Vooral bij sport houden...

Is het MOOISTE wapen niet de geestelijke wapenrusting? knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Heb ooit iemand 1 jiu jitsu techniek uitgelegd aan iemand en toen kwam ik er al achter dat het allemaal erg onvoorspelbaar wordt als je tegenstander niet dezelfde achtergrond heeft. Vooral bij sport houden...

Daarom werd mij ook altijd aangeraden om niet mee te doen als iemand je vraagt om iets te laten zien. De kans dat er dingen gaan breken bij de ander is gewoon erg groot. Mocht die persoon tegenwerken. Werkt hij tegen en je zou niet doorzetten dan wordt de sport al snel weggezet als lachertje. Vandaar, nooit demonstraties geven met iemand die er geen verstand van heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ooit, lang geleden had iemand een leuk truukje verzonnen om als hij iemand een hand gaf dit te gebruiken om bij de andere persoon de arm op de rug te draaien. Wist niet dat ik aan judo deed, kort daarna wel hoe de techniek overgenomen kon worden tot een armklem bij zichzelf widegrin.gifwidegrin.gifwidegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid