Spring naar bijdragen

Grote materiële rijkdom


Aanbevolen berichten

Quote:

Abraham had ook een belofte, dat hij een zoon zou krijgen. (Wat trouwens menselijk gesproken niet kon, dus het was een wonder.)

Ook heeft Jezus een belofte voor rust gegeven.

Mat 11,28-29

Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven;

neemt mijn juk op u en leert van Mij, want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart, en gij zult rust vinden voor uw zielen;

En Abraham kreeg nog meer beloften.

Gen. 22

14 En Abraham noemde die plaats: De HERE zal erin voorzien; waarom nog heden gezegd wordt: Op de berg des HEREN zal erin voorzien worden. 15 Toen riep de Engel des HEREN ten tweeden male van de hemel tot Abraham en zeide: 16 Ik zweer bij Mijzelf, luidt het woord des HEREN: omdat gij dit gedaan hebt, en uw zoon, uw enige, Mij niet onthouden hebt, 17 zal Ik u rijkelijk zegenen, en uw nageslacht zeer talrijk maken, als de sterren des hemels en als het zand aan de oever der zee, en uw nageslacht zal de poort zijner vijanden in bezit nemen. 18 En met uw nageslacht zullen alle volken der aarde gezegend worden, omdat gij naar mijn stem gehoord hebt.

Klopt en al die beloften zijn vervuld in een belofte (hand 13,32) welke is Jezus. De gelovigen delen mee in de belofte, maar ALLEEN door Jezus (waarin jood noch griek is).

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 217
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Er is altijd maar één God geweest. Ieder die zich niet aan deze God heeft onderworpen, maar zichzelf tot god heeft uitgeroepen is van satanische oorsprong. Satan heeft (bijna) altijd al gerebelleerd tegen de heerschappij van God. Daarom zal satan ook voor eeuwig worden gestraft en met hem zijn volgelingen, de demonen. Ook de mensen die satan volgen en rebelleren tegen God, worden gestraft. Alleen hebben de mensen nu nog de mogelijkheid zich te bekeren, omdat Hij de mens in het begin heeft liefgehad. De mens stond niet aan de oorsprong van de rebellie, maar heeft zich laten verleiden. Maar er is nog een weg terug voor de mens.

Om het op dit topic te betrekken: satan wil graag dat je je tijd, moeite en geld investeert in de wereld in plaats van het koninkrijk van God. Maar dat is tevergeefs, omdat de wereld verloren gaat. Maar investeren in het koninkrijk van God is blijvend en heeft eeuwigheidswaarde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Om het op dit topic te betrekken: satan wil graag dat je je tijd, moeite en geld investeert in de wereld in plaats van het koninkrijk van God.

Allereerst mijn complimenten voor deze post. Zo zonder al die citaten is het een stuk prettiger lezen.

Misschien zou je nog even concreet kunnen vertellen wat stap 3 van ons stappen plan is.

Hoe kan ik mijn tijd moeite en geld investeren in het koninkrijk van God. Vrijwilligerswerk voor de kerk doe ik overigens al en ook geld doneer ik al aan de kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Er is altijd maar één God geweest. Ieder die zich niet aan deze God heeft onderworpen, maar zichzelf tot god heeft uitgeroepen is van satanische oorsprong. Satan heeft (bijna) altijd al gerebelleerd tegen de heerschappij van God. Daarom zal satan ook voor eeuwig worden gestraft en met hem zijn volgelingen, de demonen. Ook de mensen die satan volgen en rebelleren tegen God, worden gestraft. Alleen hebben de mensen nu nog de mogelijkheid zich te bekeren, omdat Hij de mens in het begin heeft liefgehad. De mens stond niet aan de oorsprong van de rebellie, maar heeft zich laten verleiden. Maar er is nog een weg terug voor de mens.

Om het op dit topic te betrekken: satan wil graag dat je je tijd, moeite en geld investeert in de wereld in plaats van het koninkrijk van God. Maar dat is tevergeefs, omdat de wereld verloren gaat. Maar investeren in het koninkrijk van God is blijvend en heeft eeuwigheidswaarde.

Ook dat klopt niet, Jezus zegt heel wat anders en geeft satan niet de schuld, maar de mens:

'uit het hart komen voort boze bedenkingen, doodslagen, overspelen, hoererijen, dieverijen, valse getuigenissen, lasteringen (mat 15,19)'

Link naar bericht
Deel via andere websites

Probleem natuurlijk is dat Christus zélf zegt dat het voor rijke mensen moeilijker is het koninkrijk van God binnen te wandelen dan voor armere mensen. De reden is heel simpel: rijkere mensen zijn vaak meer gehecht aan hun materie, omdat ze er zoveel van hebben. En waar je hand is, daar is je hart. Rijkdom is dus eigenlijk eerder een beproeving voor de mens dan echt een zegen.

Toen Israël zo graag een koning wilde, liet God Samuël het volk al waarschuwen dat een koning het volk haar zonen, dochters, landgoed en vrijheid zou ontnemen, zodat hij ten koste van het volk rijk zou worden. En dat gebeurde ook. Saul, David, Salomo, ze werden allemaal erg rijk en befaamd. Volop gezegend, dat wel, maar daardoor ook beproefd. Ze dachten daardoor alles te kunnen maken en de verhalen zijn bekend.

Wat is het dan toch dat sommige mensen nog steeds denken dat ze met een schip vol geld, een mooi huis en een dikke auto gelukkig kunnen worden? Ja, natuurlijk kan dat, maar uiteindelijk ligt dat meer aan hóé je je leven inricht dan waarméé je het inricht. Materie is belangrijk, maar geen groot item om je zorgen over te maken. Toch blijven mensen dat doen.

Roepen dat God je zeker zal zegenen met al die materiele rijkdom is daarom wat dwaas. Ten eerste bewijst de kerkgeschiedenis o-ver-dui-de-lijk dat de grootste heiligen láng niet altijd rijk of vrij van lijden waren. Integendeel haast. Ten tweede is rijkdom vooral een beproeving, want wie heb je nog nodig als je alles al hebt? Alleen als je zelf keihard gewerkt hebt voor je rijkdom, wordt de beproeving al lichter, maar als je het zomaar voor niets krijgt...

Niet voor niets dwaalde Israël steeds van de weg af, toen ze dat heerlijke land kreeg. Want door al die rijkdom, door al die prachtige steden en al het vruchtbare land vergat ze God en begon ze andere goden achterna te lopen. Want wie heeft God nou nodig als je het zo goed hebt? Je ziet ook in de Schrift dat als Israël er ellendig aan toe was, ze toch maar weer God aanriep.

Er hoeft niets mis te zijn met rijkdom, als je er zorgvuldig mee omgaat. Het is niet zo dat God óf enkel materieel zegent, óf enkel geestelijk. God geeft wat je nodig hebt en zal je niet onnodig in beproeving brengen, door je veel rijker te maken dan je aankunt, of door je veel geestelijker te maken dan je aankunt. Maar laten we toch niet zo dwaas blijven doen, alsof rijkdom en gezondheid per se gelukkig of gelukkiger maken. Er zijn genoeg geloofsgetuigen die iets anders vertellen, ook vanuit de Schrift.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Probleem natuurlijk is dat Christus zélf zegt dat het voor rijke mensen moeilijker is het koninkrijk van God binnen te wandelen dan voor armere mensen. De reden is heel simpel: rijkere mensen zijn vaak meer gehecht aan hun materie, omdat ze er zoveel van hebben. En waar je hand is, daar is je hart. Rijkdom is dus eigenlijk eerder een beproeving voor de mens dan echt een zegen.

Toen Israël zo graag een koning wilde, liet God Samuël het volk al waarschuwen dat een koning het volk haar zonen, dochters, landgoed en vrijheid zou ontnemen, zodat hij ten koste van het volk rijk zou worden. En dat gebeurde ook. Saul, David, Salomo, ze werden allemaal erg rijk en befaamd. Volop gezegend, dat wel, maar daardoor ook beproefd. Ze dachten daardoor alles te kunnen maken en de verhalen zijn bekend.

Wat is het dan toch dat sommige mensen nog steeds denken dat ze met een schip vol geld, een mooi huis en een dikke auto gelukkig kunnen worden? Ja, natuurlijk kan dat, maar uiteindelijk ligt dat meer aan hóé je je leven inricht dan waarméé je het inricht. Materie is belangrijk, maar geen groot item om je zorgen over te maken. Toch blijven mensen dat doen.

Roepen dat God je zeker zal zegenen met al die materiele rijkdom is daarom wat dwaas. Ten eerste bewijst de kerkgeschiedenis o-ver-dui-de-lijk dat de grootste heiligen láng niet altijd rijk of vrij van lijden waren. Integendeel haast. Ten tweede is rijkdom vooral een beproeving, want wie heb je nog nodig als je alles al hebt? Alleen als je zelf keihard gewerkt hebt voor je rijkdom, wordt de beproeving al lichter, maar als je het zomaar voor niets krijgt...

Niet voor niets dwaalde Israël steeds van de weg af, toen ze dat heerlijke land kreeg. Want door al die rijkdom, door al die prachtige steden en al het vruchtbare land vergat ze God en begon ze andere goden achterna te lopen. Want wie heeft God nou nodig als je het zo goed hebt? Je ziet ook in de Schrift dat als Israël er ellendig aan toe was, ze toch maar weer God aanriep.

Er hoeft niets mis te zijn met rijkdom, als je er zorgvuldig mee omgaat. Het is niet zo dat God óf enkel materieel zegent, óf enkel geestelijk. God geeft wat je nodig hebt en zal je niet onnodig in beproeving brengen, door je veel rijker te maken dan je aankunt, of door je veel geestelijker te maken dan je aankunt. Maar laten we toch niet zo dwaas blijven doen, alsof rijkdom en gezondheid per se gelukkig of gelukkiger maken. Er zijn genoeg geloofsgetuigen die iets anders vertellen, ook vanuit de Schrift.

Ja, de apostelen hebben dezelfde beker als Jezus gedronken immers.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja, de apostelen hebben dezelfde beker als Jezus gedronken immers.

Inderdaad. Daar hoef je ook helemaal niet bang voor zijn. Als je voor Christus hebt gekozen, sta je in vijandschap met de wereld, dus zul je met vervolging te maken krijgen. Die krijg je dus ook. Daar hoef je niets voor te doen, dat komt vanzelf. Dat staat los van de rijkdom en gezondheid die God aan Zijn kinderen heeft gegeven door het offer van Zijn Zoon Jezus Christus.


Samengevoegd:

Quote:

Probleem natuurlijk is dat Christus zélf zegt dat het voor rijke mensen moeilijker is het koninkrijk van God binnen te wandelen dan voor armere mensen. De reden is heel simpel: rijkere mensen zijn vaak meer gehecht aan hun materie, omdat ze er zoveel van hebben. En waar je hand is, daar is je hart. Rijkdom is dus eigenlijk eerder een beproeving voor de mens dan echt een zegen.

Let op wat er staat. Het is voor een rijke moeilijker het koninkrijk van God binnen te komen. Binnenkomen is moeilijker, maar als je eenmaal binnengekomen bent door dat smalle poortje, ben je in Zijn Koninkrijk en kan Hij je overvloedig zegenen. Je hoeft daarna ook niet meer door dat poortje naar buiten, dus is het ook niet erg om volop te worden gezegend.

Quote:

Toen Israël zo graag een koning wilde, liet God Samuël het volk al waarschuwen dat een koning het volk haar zonen, dochters, landgoed en vrijheid zou ontnemen, zodat hij ten koste van het volk rijk zou worden. En dat gebeurde ook. Saul, David, Salomo, ze werden allemaal erg rijk en befaamd. Volop gezegend, dat wel, maar daardoor ook beproefd. Ze dachten daardoor alles te kunnen maken en de verhalen zijn bekend.

God heeft van al Zijn kinderen koningen gemaakt om te regeren over deze wereld. Daarom staan in de Bijbel ook de voorbeelden voor ons hoe wij ons als koningen wel en hoe wij ons niet moeten gedragen. De voorbeelden van David en Salomo die zich lieten verleiden door vrouwen, zijn een waarschuwing voor ons. Ook het voorbeeld van David die een volkstelling te houden zonder zich aan de voorschriften daarbij te houden. En Saul die geen geduld had op Samuel te wachten, niet Gods voorschriften opvolgde en hulp inriep van een medium. Allemaal waarschuwingen voor ons. En God wil ook niet dat wij rijk zijn ten koste van anderen, maar juist om een zegen te zijn voor anderen door onze rijkdom.

Quote:

Wat is het dan toch dat sommige mensen nog steeds denken dat ze met een schip vol geld, een mooi huis en een dikke auto gelukkig kunnen worden? Ja, natuurlijk kan dat, maar uiteindelijk ligt dat meer aan hóé je je leven inricht dan waarméé je het inricht. Materie is belangrijk, maar geen groot item om je zorgen over te maken. Toch blijven mensen dat doen.

Zorgen maken is inderdaad niet goed. Je kunt alleen maar met God gelukkig worden, niet door rijkdom. Maar als Hij je eenmaal gelukkig heeft gemaakt en je in alles op Hem vertrouwt, kan en wil Hij je graag rijk zegenen.

Quote:

Roepen dat God je zeker zal zegenen met al die materiele rijkdom is daarom wat dwaas. Ten eerste bewijst de kerkgeschiedenis o-ver-dui-de-lijk dat de grootste heiligen láng niet altijd rijk of vrij van lijden waren. Integendeel haast. Ten tweede is rijkdom vooral een beproeving, want wie heb je nog nodig als je alles al hebt? Alleen als je zelf keihard gewerkt hebt voor je rijkdom, wordt de beproeving al lichter, maar als je het zomaar voor niets krijgt...

Dat is voor veel mensen inderdaad wennen. Je redding kreeg je ook al voor niets. Rijkdom brengt inderdaad wel verantwoordelijkheid met zich mee. Het is ook belangrijk niet op rijkdom te vertrouwen, maar op God. Als je op Hem vertrouwt, kan Hij je zegenen. En vaak geeft God ook niet ineens heel veel rijkdom, maar maakt Hij je rijk; als je daarna er goed mee kan omgaan, kan Hij je rijker maken en als je ook daaronder trouw blijft, kan Hij je nog rijker maken.

Quote:

Niet voor niets dwaalde Israël steeds van de weg af, toen ze dat heerlijke land kreeg. Want door al die rijkdom, door al die prachtige steden en al het vruchtbare land vergat ze God en begon ze andere goden achterna te lopen. Want wie heeft God nou nodig als je het zo goed hebt? Je ziet ook in de Schrift dat als Israël er ellendig aan toe was, ze toch maar weer God aanriep.

Daarom is Israel een waarschuwend voorbeeld voor ons. En of je nu arm of rijk bent, dat maakt niet uit voor de vraag of je Hem wel of niet volgt. Ook arme mensen die niet op God vertrouwen gaan liegen en stelen om te kunnen krijgen wat ze willen. Hetzelfde geldt voor rijken. Het gaat er alleen maar om of je God wel of niet vertrouwd. Een arm persoon kan God leren vertrouwen en een rijk persoon kan ook op God vertrouwen.

Quote:

Er hoeft niets mis te zijn met rijkdom, als je er zorgvuldig mee omgaat. Het is niet zo dat God óf enkel materieel zegent, óf enkel geestelijk. God geeft wat je nodig hebt en zal je niet onnodig in beproeving brengen, door je veel rijker te maken dan je aankunt, of door je veel geestelijker te maken dan je aankunt. Maar laten we toch niet zo dwaas blijven doen, alsof rijkdom en gezondheid per se gelukkig of gelukkiger maken. Er zijn genoeg geloofsgetuigen die iets anders vertellen, ook vanuit de Schrift.

Niemand hoeft natuurlijk rijk of gezond te zijn. Als mensen liever arm of ziek willen zijn, dan kan dat. Maar als het aan God ligt, maakt Hij ons rijk en gezond. Dat zie je al met alle verbonden die God altijd met Zijn volgelingen instelde. En God zal inderdaad niet ineens onverantwoord veel geld geven, maar wil ons wel trainen goed met rijkdom om te gaan, zodat Hij daarna de rijkdom kan vermeerderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Let op wat er staat. Het is voor een rijke moeilijker het koninkrijk van God binnen te komen. Binnenkomen is moeilijker, maar als je eenmaal binnengekomen bent door dat smalle poortje, ben je in Zijn Koninkrijk en kan Hij je overvloedig zegenen. Je hoeft daarna ook niet meer door dat poortje naar buiten, dus is het ook niet erg om volop te worden gezegend.

Is dat niet een beetje jouw interpretatie, puur omdat het je goed uit komt?

Hoe denk je het later te kunnen verantwoorden (geldt niet alleen voor jou maar ook (in mindere mate waarschijnlijk) voor mezelf), dat de helft van de wereldbevolking verhongerd terwijl jij in overvloed had. Wat zal God daar van zeggen? Ik vraag het mezelf ook wel eens af. Ik denk dat bijna de helft wat we uitgeven, uitgegeven wordt aan niet-primaire levensbehoeften. Dat zou ik ook kunnen schenken aan goede doelen. (o.k er blijft vast wat aan die strijkstok kleven, maar als je niets geeft komt er niets over)

Quote:

En God wil ook niet dat wij rijk zijn ten koste van anderen, maar juist om een zegen te zijn voor anderen door onze rijkdom.

Ik vind zinnetjes die beginnen met "God wil" altijd eng. Een persoonlijke mening wordt dan meestal geprobeerd om als een feit te brengen. Als Gods wil.

Hoe kun je een zegen zijn voor anderen als je i.p.v een Opeltje in een Mercedes rijdt? Of die ander moet de Mercedesdealer zijn. widegrin.gif

Ik zeg niet dat geld iets fout is. Bill Gates heeft er veel goede dingen mee gedaan. Maar meestal zijn rijke mensen niet echt bezig met geld weggeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eigenlijk is dit een draad die je ziet op heidendomsforums,en er zijn er wat hier die denken dat ze Christen zijn maar als een heiden spreken en doen.

Waar gaat het om ; nog altijd om het ziellenheil en eeuwig behoudenis,en de rest wordt gegeven om niet en meer ook niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Is dat niet een beetje jouw interpretatie, puur omdat het je goed uit komt?

Hoe denk je het later te kunnen verantwoorden (geldt niet alleen voor jou maar ook (in mindere mate waarschijnlijk) voor mezelf), dat de helft van de wereldbevolking verhongerd terwijl jij in overvloed had. Wat zal God daar van zeggen? Ik vraag het mezelf ook wel eens af. Ik denk dat bijna de helft wat we uitgeven, uitgegeven wordt aan niet-primaire levensbehoeften. Dat zou ik ook kunnen schenken aan goede doelen. (o.k er blijft vast wat aan die strijkstok kleven, maar als je niets geeft komt er niets over)

Ik geloof dat God ons rijk wil maken, zodat we een zegen kunnen zijn voor armen door te geven.

Quote:

Ik vind zinnetjes die beginnen met "God wil" altijd eng. Een persoonlijke mening wordt dan meestal geprobeerd om als een feit te brengen. Als Gods wil.

Hoe kun je een zegen zijn voor anderen als je i.p.v een Opeltje in een Mercedes rijdt? Of die ander moet de Mercedesdealer zijn.
widegrin.gif

Ik zeg niet dat geld iets fout is. Bill Gates heeft er veel goede dingen mee gedaan. Maar meestal zijn rijke mensen niet echt bezig met geld weggeven.

Op zich hoeft niemand per sé in een Mercedes te gaan rijden. Dat heb ik ook niet verzonnen, maar anderen op dit topic schreven over duurdere auto's. Maar ik zou me zo kunnen voorstellen dat -wanneer je bijvoorbeeld in een jaar tijd E 300.000,- aan goede doelen zou uitgeven- het dan helemaal niet zo erg zou zijn als je een auto van E 50.000,- voor jezelf zou kopen.

Bill Gates leeft waarschijnlijk niet volgens de principes van Gods Koninkrijk, maar misschien meer volgens de maatstaven van de wereldse economie. Ik geloof juist dat het voor rijken belangrijk is veel weg te geven.

Bill Gates geeft misschien vanuit zijn overvloed, maar er zijn armeren die misschien veel meer geven.

Mar 12,44

Want allen hebben erin geworpen van hun overvloed, maar zij heeft van haar armoede erin geworpen, al wat zij had, haar ganse levensonderhoud.


Samengevoegd:

Quote:

Eigenlijk is dit een draad die je ziet op heidendomsforums,en er zijn er wat hier die denken dat ze Christen zijn maar als een heiden spreken en doen.

Dit zijn de dingen die de heidenen zoeken, maar die de gelovigen ontvangen.

Matt. 6

31 Vraag je dus niet bezorgd af: Wat zullen we eten? of: Wat zullen we drinken? of: Waarmee zullen we ons kleden? 32 dat zijn allemaal dingen die de heidenen najagen. Jullie hemelse Vader weet wel dat jullie dat alles nodig hebben. 33 Zoek liever eerst het koninkrijk van God en zijn gerechtigheid, dan zullen al die andere dingen je erbij gegeven worden.

Quote:

Waar gaat het om ; nog altijd om het ziellenheil en eeuwig behoudenis,en de rest wordt gegeven om niet en meer ook niet.

Klopt, het gaat om redding en de rest krijgen we er gratis bij. (heil, Gr. sotería, Hebr. shalom: rust, vrede, blijdschap, bescherming, voorspoed, gezondheid, enz.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik geloof dat God ons rijk wil maken, zodat we een zegen kunnen zijn voor armen door te geven.

[...]

Ok, je gelooft dat. Ik geloof dat rijkdom een beproeving is. Niet een gunst.

Quote:

Op zich hoeft niemand per sé in een Mercedes te gaan rijden. Dat heb ik ook niet verzonnen, maar anderen op dit topic schreven over duurdere auto's. Maar ik zou me zo kunnen voorstellen dat -wanneer je bijvoorbeeld in een jaar tijd E 300.000,- aan goede doelen zou uitgeven- het dan helemaal niet zo erg zou zijn als je een auto van E 50.000,- voor jezelf zou kopen.

Dat weet ik niet. Dat vraag ik mezelf af. Misschien wel, misschien niet. Daar komen we later pas achter.

Quote:

Bill Gates leeft waarschijnlijk niet volgens de principes van Gods Koninkrijk, maar misschien meer volgens de maatstaven van de wereldse economie. Ik geloof juist dat het voor rijken belangrijk is veel weg te geven.

Ja, dat denk ik ook dat dat voor rijken heel belangrijk is. Maar het gebeurd heel weinig. Collectanten halen meestal in rijke wijken minder op dan in "modale wijken". Bill Gates was maar een praktisch voorbeeld, misschien leeft hij voor de rest wel als een heiden. Geen idee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ok, je gelooft dat. Ik geloof dat rijkdom een beproeving is. Niet een gunst.

Kun je dat Bijbels onderbouwen?

Quote:
Dat weet ik niet. Dat vraag ik mezelf af. Misschien wel, misschien niet. Daar komen we later pas achter.

Inderdaad moet iedereen zelf zo leven zoals hij/zij het naar God toe kan verantwoorden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Kun je dat Bijbels onderbouwen?

Nee, ik kan niets Bijbels onderbouwen. Ik heb vaak genoeg gezien dat 2 partijen die lijnrecht tegenover elkaar stonden het allebei Bijbels konden onderbouwen. (En nee, dat kan ik ook niet Bijbels onderbouwen).

Het is gewoon zoals ik het geloof. Zoals ik denk dat het is. Omdat geld/materialisme/rijkdom vaak het zicht vertroebeld. Het zijn sterke benen die de weelde kunnen dragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nee, ik kan niets Bijbels onderbouwen. Ik heb vaak genoeg gezien dat 2 partijen die lijnrecht tegenover elkaar stonden het allebei Bijbels konden onderbouwen. (En nee, dat kan ik ook niet Bijbels onderbouwen).

Het is gewoon zoals ik het geloof. Zoals ik denk dat het is. Omdat geld/materialisme/rijkdom vaak het zicht vertroebeld. Het zijn sterke benen die de weelde kunnen dragen.

Gen 18,18

Abraham immers zal voorzeker tot een groot en machtig volk worden en met hem zullen alle volken der aarde gezegend worden

God ging met zijn dienstknecht en vriend Abraham een verbond aan om hem te zegenen zodat ook anderen door hem zouden worden gezegend. Met Zijn kinderen is Hij ook een Nieuw Verbond aangegaan, een beter verbond, waarbij Hij Zijn kinderen nog meer zegent en anderen met Zijn kinderen gezegend zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sorry? Ooh, je probeert het toch Bijbels te onderbouwen. En dus? Of versta je onder zegenen materialistisch zegenen?

Quote:

[...]

Gen 18,18

Abraham immers zal voorzeker tot een groot en machtig volk worden en met hem zullen alle volken der aarde gezegend worden

God ging met zijn dienstknecht en vriend Abraham een verbond aan om hem te zegenen zodat ook anderen door hem zouden worden gezegend. Met Zijn kinderen is Hij ook een Nieuw Verbond aangegaan, een beter verbond, waarbij Hij Zijn kinderen nog meer zegent en anderen met Zijn kinderen gezegend zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sorry? Ooh, je probeert het toch Bijbels te onderbouwen. En dus? Of versta je onder zegenen materialistisch zegenen?

Dit is een geschenk dat Jakob aan zijn broer gaf.

Gen. 32

14 tweehonderd geiten en twintig bokken, tweehonderd ooien en twintig rammen, 15 dertig zogende kemelinnen met haar veulens, veertig koeien en tien stieren, twintig ezelinnen en tien ezelhengsten.

De rest hield hij zelf.

Edit: vrij vertaald: Jakob had ruzie met zijn broer en om het een beetje met hem goed te maken, gaf hij hem een Porsche, Lamborghini, Rolls Royce en Hummer. Maar de Ferrari, Mercedes, Audi en BMW hield hij zelf.

Was Jakob materialistisch gezegend door God of voelde hij zich alleen maar gezegend in zijn hart?

Jozef bleef trouw aan God. Leverde hem dat alleen een fijn gevoel op, of werd hij zeer materialistisch gezegend?

39 En Farao zeide tot Jozef: Aangezien God u dit alles bekend gemaakt heeft, is er niemand zo verstandig en wijs als gij. 40 Gij zult over mijn huis zijn, en op uw bevel zal mijn gehele volk zich voeden; alleen door de troon zal ik boven u staan. 41 Voorts zeide Farao tot Jozef: Zie, ik stel u aan over het gehele land Egypte. 42 Daarop trok Farao zijn zegelring van zijn hand en deed hem aan Jozefs hand; hij bekleedde hem met linnen klederen, en hing een gouden keten om zijn hals. 43 En hij liet hem rijden op de tweede wagen die hij had, en men riep voor hem uit: Eerbied! Aldus stelde hij hem aan over het gehele land Egypte. 44 Ook zeide Farao tot Jozef: Ik ben Farao, maar zonder u zal niemand in het gehele land Egypte zijn hand of zijn voet opheffen. 45 En Farao noemde Jozef: Safenat-Paneach, en hij gaf hem Asnat, de dochter van Potifera, de priester van On, tot vrouw. En Jozef ging uit, (als heer) over het land Egypte.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Barbapapa,

Quote:
Inderdaad. Daar hoef je ook helemaal niet bang voor zijn. Als je voor Christus hebt gekozen, sta je in vijandschap met de wereld, dus zul je met vervolging te maken krijgen. Die krijg je dus ook. Daar hoef je niets voor te doen, dat komt vanzelf. Dat staat los van de rijkdom en gezondheid die God aan Zijn kinderen heeft gegeven door het offer van Zijn Zoon Jezus Christus.

Ja hallo, kunnen we als christenen nu vrij van lijden en ziekte zijn of niet? Vervolgingen zijn natuurlijk niet zo goed voor je gezondheid. Althans, ik geloof niet dat martelingen en buitensluitingen door artsen voorgeschreven worden. Maar jij zegt nu: als christen hoef je niet te lijden en kun je heel rijk worden, maar je zult wel vervolgd worden. En dus ook gemarteld, uitgescholden en getreiterd worden.

Even consequent zijn dus: kun je als christen nou wél of níét zonder lijden leven?

Quote:
Let op wat er staat. Het is voor een rijke moeilijker het koninkrijk van God binnen te komen. Binnenkomen is moeilijker, maar als je eenmaal binnengekomen bent door dat smalle poortje, ben je in Zijn Koninkrijk en kan Hij je overvloedig zegenen. Je hoeft daarna ook niet meer door dat poortje naar buiten, dus is het ook niet erg om volop te worden gezegend.

En wat komt er na het smalle poortje? Juist, het smalle paadje. Jammer dat sommige christenen dat even lijken te vergeten. Wil ik van jou graag even weten waarom dat paadje dan zo smal is?

Quote:
God heeft van al Zijn kinderen koningen gemaakt om te regeren over deze wereld. Daarom staan in de Bijbel ook de voorbeelden voor ons hoe wij ons als koningen wel en hoe wij ons niet moeten gedragen. De voorbeelden van David en Salomo die zich lieten verleiden door vrouwen, zijn een waarschuwing voor ons. Ook het voorbeeld van David die een volkstelling te houden zonder zich aan de voorschriften daarbij te houden. En Saul die geen geduld had op Samuel te wachten, niet Gods voorschriften opvolgde en hulp inriep van een medium. Allemaal waarschuwingen voor ons. En God wil ook niet dat wij rijk zijn ten koste van anderen, maar juist om een zegen te zijn voor anderen door onze rijkdom.

Dus eerst zeg je dat al die koningen een waarschuwing voor ons zijn, om vervolgens te zeggen: maar wíj kunnen tenminste wél met zulke rijkdommen omgaan? Wat maakt jou en mij dan precies beter dan die koningen. Ik zou toch zeggen: die koningen waarschuwen ons dus zo voor al te grote rijkdommen...

Quote:
Zorgen maken is inderdaad niet goed. Je kunt alleen maar met God gelukkig worden, niet door rijkdom. Maar als Hij je eenmaal gelukkig heeft gemaakt en je in alles op Hem vertrouwt, kan en wil Hij je graag rijk zegenen.

Alleen, als je God al hebt, waar heb je al die materiele rijkdom dan nog voor nodig? Christus is toch al onze grootste rijkdom en materiele zaken leiden alleen maar van Hem af. We hebben natuurlijk wel eten, drinken, een dak en zo nog meer spullen nodig, maar waarom per se zoveel luexe willen hebben als je Christus al hebt?

Quote:
Dat is voor veel mensen inderdaad wennen. Je redding kreeg je ook al voor niets. Rijkdom brengt inderdaad wel verantwoordelijkheid met zich mee.

Je redding trouwens ook hoor. Want na je redding is het ook mede aan jou in hoeverre je met God verder wandeld. God geeft jou die vrijheid, maar dan ook nog steeds de vrijheid om je toch nog van Hem af te keren.

Quote:
Het is ook belangrijk niet op rijkdom te vertrouwen, maar op God. Als je op Hem vertrouwt, kan Hij je zegenen. En vaak geeft God ook niet ineens heel veel rijkdom, maar maakt Hij je rijk; als je daarna er goed mee kan omgaan, kan Hij je rijker maken en als je ook daaronder trouw blijft, kan Hij je nog rijker maken.

Alleen waarom zou Hij je nou rijk willen maken dan? Als je Christus hebt, heb je geen overdreven veel rijkdom nodig. Misschien dat het vlees zwak is (bij mij in elk geval wel), zodat je alsnog naar mooier, beter en sneller gaat verlangen. Maar zou Christus ons vlees dan daarin willen voeden? Nee toch?

Quote:
Daarom is Israel een waarschuwend voorbeeld voor ons. En of je nu arm of rijk bent, dat maakt niet uit voor de vraag of je Hem wel of niet volgt. Ook arme mensen die niet op God vertrouwen gaan liegen en stelen om te kunnen krijgen wat ze willen. Hetzelfde geldt voor rijken. Het gaat er alleen maar om of je God wel of niet vertrouwd. Een arm persoon kan God leren vertrouwen en een rijk persoon kan ook op God vertrouwen.

Daar hebben we het ook niet over. We hebben het erover dat jij beweert dat God elke gelovige rijk wil en zal maken. Maar zowel de Schrift als de kerkgeschiedenis laten héél andere geluiden horen.

Alleen jij zegt dan: ja, maar die mensen konden niet met die rijkdom omgaan en waarschuwen ons dus voorzichtig te zijn met rijkdom. En ik zeg dan: rijkdom is niet per se beter, maar kan uitnodigen tot hebzucht, hoogmoed en anderssoortige zonden. Want wij zijn niet veel beter dan die koningen, dus waarom zouden wij dan ineens wél perfect met rijkdom kunnen omgaan? En waarom zou God elke gelovige met rijkdom willen beproeven?

Quote:
Niemand hoeft natuurlijk rijk of gezond te zijn. Als mensen liever arm of ziek willen zijn, dan kan dat.

Dat is een rare opmerking natuurlijk. Het gaat niet om wat jij wilt, maar om wat goed voor je is. Niemand wil arm of ziek zijn, maar genoeg mensen worden of zijn dat gewoon wel. Ook diepgelovige christenen, die misschien dichter met God zijn dan jij. Blijkbaar laat God niet altijd jouw wil geschieden en heeft Hij tóch het beste met jou voor.

Je lijkt wel te beweren dat mensen die arm of ziek zijn er zelf voor kiezen. Wellicht zul je dat niet zo bedoelen, maar zo komt het wel over. God geeft wat je nodig hebt en dat hoeft lang niet altijd hetgeen te zijn wat jij wilt.

Quote:
Maar als het aan God ligt, maakt Hij ons rijk en gezond. Dat zie je al met alle verbonden die God altijd met Zijn volgelingen instelde. En God zal inderdaad niet ineens onverantwoord veel geld geven, maar wil ons wel trainen goed met rijkdom om te gaan, zodat Hij daarna de rijkdom kan vermeerderen.

God heeft maar één doel met jou: jou afhankelijk van Hem maken, zoals Hij zich afhankelijk van jou heeft gemaakt (jazeker!). En rijkdom hoeft daar totaal geen rol in bij te spelen.

Ik blijf me dus afvragen: wat voor nut heeft het om heel rijk te zijn? Waar heb je die rijkdom dan precies voor nodig? Je kunt er niks van meenemen in de hemel en als je doodgaat, wordt het weer verdeeld onder mensen die er misschien heel verkeerd mee omgaan. Het is allemaal vergankelijk spul en geeft slechts kortstondig een beetje geluk. Waarom zou God dus als hoofddoel stellen ons met zulke materiele zooi op te schepen, terwijl het geen andere functie heeft dan "jouw vlees te masseren."

Jezus zegt dat we schatten in de hemel moeten verzamelen. Schatten in de hemel zijn onvergankelijk, eeuwig bezit en verenigen je werkelijk met God en je naasten. Daar wil Christus je overvloedig in zegenen en als je voor Gods werk toevallig een handje geld of een autootje nodig hebt, nou, dan wil de Voorzienigheid ook niet zó moeilijk doen. Maar extreem hoge geldbedragen, zodat je kunt weggeven, terwijl dat geld dan net zo goed metéén eerlijk verdeeld kan worden onder de mensen zonder die omweg naar jouw bankrekening, tja...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ja hallo, kunnen we als christenen nu vrij van lijden en ziekte zijn of niet? Vervolgingen zijn natuurlijk niet zo goed voor je gezondheid. Althans, ik geloof niet dat martelingen en buitensluitingen door artsen voorgeschreven worden. Maar jij zegt nu: als christen hoef je niet te lijden en kun je heel rijk worden, maar je zult wel vervolgd worden. En dus ook gemarteld, uitgescholden en getreiterd worden.

Even consequent zijn dus: kun je als christen nou wél of níét zonder lijden leven?

Ik maak altijd een onderscheid tussen lijden ter wille van de uitbreiding van Gods Koninkrijk wat er inderdaad is en wat een zegen is én lijden aan een ziekte. Lijden aan een ziekte hoeft niet. Lijden om uitbreiding van het koninkrijk geeft blijdschap.

Matt. 5

10 Zalig de vervolgden om der gerechtigheid wil,

want hunner is het Koninkrijk der hemelen.

11 Zalig zijt gij, wanneer men u smaadt en vervolgt en liegende allerlei kwaad van u spreekt om Mijnentwil. 12 Verblijdt u en verheugt u, want uw loon is groot in de hemelen; want alzo hebben zij de profeten vóór u vervolgd.

Quote:

[...]En wat komt er na het smalle poortje? Juist, het smalle paadje. Jammer dat sommige christenen dat even lijken te vergeten. Wil ik van jou graag even weten waarom dat paadje dan zo smal is?

Deut. 5

31 Maar sta gij hier bij Mij, opdat Ik u mededele heel het gebod, al de inzettingen en verordeningen, die gij hun moet leren, opdat zij die nakomen in het land, dat Ik hun geven zal om het in bezit te nemen.

32 Onderhoudt ze naarstig, zoals de HERE, uw God, u geboden heeft; wijkt niet af, naar rechts noch naar links. 33 Heel de weg, die de HERE, uw God, u geboden heeft, zult gij gaan, opdat gij leeft en het u wèl ga en gij lang woont in het land, dat gij in bezit zult nemen.

Als je niet afwijkt naar links of rechts, zul je leven, zal het je wel gaan en zul je lang wonen in het land dat je in bezit zal nemen.

Quote:

[...]Dus eerst zeg je dat al die koningen een waarschuwing voor ons zijn, om vervolgens te zeggen: maar wíj kunnen tenminste wél met zulke rijkdommen omgaan? Wat maakt jou en mij dan precies beter dan die koningen. Ik zou toch zeggen: die koningen waarschuwen ons dus zo voor al te grote rijkdommen...

Als jij jezelf er niet capabel voor voelt, moet je het misschien niet doen. Maar God ziet je wel als capabel. Gelukkig hoef je niet (alleen) op jezelf te vertrouwen, maar kun je op Hem vertrouwen. Hij denkt groter over jou dan jij over jezelf. Hij wil het je toevertrouwen als jij op Hem vertrouwt.

Quote:

[...]Alleen, als je God al hebt, waar heb je al die materiele rijkdom dan nog voor nodig? Christus is toch al onze grootste rijkdom en materiele zaken leiden alleen maar van Hem af. We hebben natuurlijk wel eten, drinken, een dak en zo nog meer spullen nodig, maar waarom per se zoveel luexe willen hebben als je Christus al hebt?

Om anderen te zegenen en het koninkrijk van God uit te breiden; zorgen dat anderen door Hem worden gered.

Quote:

[...]Daar hebben we het ook niet over. We hebben het erover dat jij beweert dat God elke gelovige rijk wil en zal maken. Maar zowel de Schrift als de kerkgeschiedenis laten héél andere geluiden horen.

God zal gelovigen rijk maken. Maar gelovigen die dát niet geloven, of niet willen, zal Hij niet rijk (kunnen) maken.

Quote:
Alleen jij zegt dan: ja, maar die mensen konden niet met die rijkdom omgaan en waarschuwen ons dus voorzichtig te zijn met rijkdom. En ik zeg dan: rijkdom is niet per se beter, maar kan uitnodigen tot hebzucht, hoogmoed en anderssoortige zonden. Want wij zijn niet veel beter dan die koningen, dus waarom zouden wij dan ineens wél perfect met rijkdom kunnen omgaan? En waarom zou God elke gelovige met rijkdom willen beproeven?

Sinds het werk van Jezus Christus is alles volbracht en hebben wij Zijn Heilige Geest gekregen. Hij heeft alle macht in hemel en aarde en door Zijn Geest hebben we alles gekregen wat we in elke situatie nodig hebben. De Heilige Geest is de Trooster, Helper en Advocaat van elke gelovige.

Quote:

[...]Dat is een rare opmerking natuurlijk. Het gaat niet om wat jij wilt, maar om wat goed voor je is. Niemand wil arm of ziek zijn, maar genoeg mensen worden of zijn dat gewoon wel. Ook diepgelovige christenen, die misschien dichter met God zijn dan jij. Blijkbaar laat God niet altijd jouw wil geschieden en heeft Hij tóch het beste met jou voor.

Je lijkt wel te beweren dat mensen die arm of ziek zijn er zelf voor kiezen. Wellicht zul je dat niet zo bedoelen, maar zo komt het wel over. God geeft wat je nodig hebt en dat hoeft lang niet altijd hetgeen te zijn wat jij wilt.

Jezus heeft armoede, elke schuld en elke ziekte op Zich genomen, zodat wij rijk en gezond zouden zijn. Dit is Zijn wil, dus voor iedereen is dit binnen bereik.

Quote:

[...]God heeft maar één doel met jou: jou afhankelijk van Hem maken, zoals Hij zich afhankelijk van jou heeft gemaakt (jazeker!). En rijkdom hoeft daar totaal geen rol in bij te spelen.

God wil je in alles afhankelijk van Hem maken, op alle gebieden, ook je financien.

Quote:

Ik blijf me dus afvragen: wat voor nut heeft het om heel rijk te zijn? Waar heb je die rijkdom dan precies voor nodig? Je kunt er niks van meenemen in de hemel en als je doodgaat, wordt het weer verdeeld onder mensen die er misschien heel verkeerd mee omgaan. Het is allemaal vergankelijk spul en geeft slechts kortstondig een beetje geluk. Waarom zou God dus als hoofddoel stellen ons met zulke materiele zooi op te schepen, terwijl het geen andere functie heeft dan "jouw vlees te masseren."

Waarom sloot God dan met Abraham verbond om hem heel rijk te maken?

Quote:

Jezus zegt dat we schatten in de hemel moeten verzamelen. Schatten in de hemel zijn onvergankelijk, eeuwig bezit en verenigen je werkelijk met God en je naasten. Daar wil Christus je overvloedig in zegenen en als je voor Gods werk toevallig een handje geld of een autootje nodig hebt, nou, dan wil de Voorzienigheid ook niet zó moeilijk doen. Maar extreem hoge geldbedragen, zodat je kunt weggeven, terwijl dat geld dan net zo goed metéén eerlijk verdeeld kan worden onder de mensen zonder die omweg naar jouw bankrekening, tja...

Anderen gaan het niet geven aan de armen en Zijn koninkrijk. God heeft Zijn kinderen uitgekozen om hen rijk te maken, waarna Zijn kinderen als goede beheerders met het geld omgaan. Zijn kinderen zullen als koningen regeren en hun tijd, inspanning en geld zo inzetten als Hij het wil.

Als het alleen om mijn bankrekening ging, vertelde ik er niet over op dit forum. Dan hield ik deze openbaring voor mijzelf, zodat alleen mijn bankrekening zou groeien. Maar ik geloof dat het Gods wil is dat alle gelovigen hiervan weten, zodat alle gelovigen gezegend zullen worden en alle gelovigen vanuit hun rijkdom het koninkrijk van God uitbreiden.

Ja, het geld kan ook wel rechtstreeks naar de armen gaan. Als er armen zijn die ook gaan leven op deze manier, zullen ze zelf voorspoedig worden totdat ze zelf ook zo rijk worden dat ze kunnen investeren in Gods koninkrijk.

Sinds ik zelf op deze manier ben gaan leven, heb ik meer geld aan evangelisatie enz. gegeven dan ik ooit gedaan heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het helemaal met RobertF en Renaldo eens en kan me ook in sommige dingen die barbapapa zegt goed vinden.

Allereerst, het principe van zaaien en oogsten is iets totaal anders dan een soort extreem goede investering met een geestelijk sausje. God is niet een automaat waar je een euro in gooit en er 2 (of 30, 60 of 100) euro uit krijgt. Het is niet een soort "hoe word ik rijk in x stappen" methode.

Wel denk ik dat op het principe van zaaien en oogsten ook heel erg het "getrouw zijn in het kleine" mee speelt. Tot een jaar geleden had ik een inkomen van 20 euro/maand. Ik kreeg alleen zakgeld en kon op dat moment er niet echt bij werken. Toen ik betrokken raakte bij Trin vond ik het heel gaaf dat ze werk deden onder wezen en weduwen. Het kwam een stuk dichterbij ineens. Ik begon te zien dat die wezen en weduwen veel harder geld nodig hadden dan ik. Ik zou het gebruiken om mijn computer op te pimpen of eten te kopen, zij redden er levens mee. Al met een heel klein beetje geld kon je mensenlevens redden. Dat motiveerde me om van het kleine beetje wat ik had te geven.

Omdat ik toch nog thuis woonde, en geen boterham minder zou eten als ik geld gaf, begon ik te zaaien in Gods koninkrijk. Zoals ik al zei, in die tijd was mijn zakgeld mijn enige inkomen en kreeg ik 20 euro in de maand binnen. Ik besloot Trin elke maand daarvan 8 euro te geven. Op zich helemaal niet een groot bedrag, maar wel 40 procent van mijn inkomen. Daarnaast bleef ik geven in de collectes. Soms moest ik geld van mijn spaarrekening halen om toch nog het één en ander voor mijzelf te kunnen gebruiken. Omdat ik wel graag wilde geven, bad ik of God me meer inkomen wilde geven, zodat ik meer geld kon zaaien.

Aan het begin van dit schooljaar werd dit al deels verhoord. Ik kreeg nu zo'n 450 euro studiefinanciering en kreeg zodoende een hele hoop meer binnen dan die 20 euro. Ik wilde nog steeds blijven zaaien in Gods koninkrijk. Daarom geef ik nu elke maand 25 euro vast aan goede doelen (Trin en Open Doors) en daarnaast laat ik me graag overtuigen om meer te geven. Omdat ik heb gemerkt dat het beter is te geven dan te ontvangen, geef ik graag veel weg, zodat het geld dat ik weggeef vaak zo rond de 20-25% van mijn inkomen ligt. Ik kies ervoor om God te vertrouwen in mijn financiën, en ik zie elke keer weer dat Hij me zegent. Je moet er alleen oog voor hebben. Eerst had ik dat niet, iedereen om me heen leek financieel uit de sokken gezegend te worden, terwijl ik niets kreeg. Maar ik ben in gaan zien dat als je beter kijkt, je meer zegeningen gaat zien. Een kleine impressie de vele financiële zegeningen die ik heb ontvangen:

Ik heb van mijn oma, mijn rijbewijs gekregen. Zij dekte alle kosten en gaf me er zelfs een mooi bedrag (285 euro) bovenop, omdat ik goedkoper uit was dan mijn broer, die het ook van haar kreeg. En ze had besloten om de helft van dat bedrag erbij te geven.

Van diezelfde oma kreeg ik toen ik op kamers ging wonen, 500 euro om op te starten. Geld dat ik erg goed kon gebruiken. Toen we ons huis kregen was het kaal, was het een blok beton. Om mijn kamer in te richten heb ik niets hoeven betalen. Ik kreeg alles van anderen of had het al bij mijn ouders. Om de gezamelijke woonkamer en keuken in te richten was ik zo'n 5 tientjes kwijt, omdat we zoveel kregen.

Ik heb te horen gekregen dat ik gratis met een zendingsreis van Trin mee kan, omdat anderen dit voor me betalen.

Vorig jaar zat ik eind november erg krap in mijn financiën, maar ik had toch het idee dat ik getrouw moest blijven zaaien en dat ik God moest vertrouwen. Omdat ik eerder had gezien dat God dat vertrouwen niet beschaamd, besloot ik te geven. Ik had al wel een idee hoe God zou kunnen voorzien, want ik was een paar weken later jarig en ik had opgevangen dat die bewuste oma net een behoorlijk bedrag in een loterij had gewonnen. Toch had ik het gevoel dat God juist op een heel andere manier zou gaan voorzien. En inderdaad, op mijn verjaardag kon die desbetreffende oma niet eens komen. Maar kort erna kregen ik en mijn huisgenoten mijn zusje te logeren en omdat ze gehandicapt is heeft ze een persoonsgebonden budget. Daarvan werden wij zo ruim betaald, dat ik ineens weer een smak geld had en alles kon betalen. Nu komt mijn zusje met enige regelmaat en hoef ik me om mijn financiën wat dat betreft geen zorgen te maken. De geldstromen zijn groter geworden. Ik krijg meer binnen en ik kan daardoor ook weer meer weggeven. Zo zijn er nog veel meer voorbeelden van financiële zegeningen. Denk bijvoorbeeld aan het gegeven dat ik genoeg studiefinanciering krijg om te kunnen wonen en studeren in Ede, zodat ik kan worden toegerust om Gods koninkrijk te verkondigen. Je kan makkelijk je ogen voor dat wonder sluiten, maar God voorziet in mijn onderhoud en toerusting door de overheid van dit land. Even om het concreet te maken, voor een dag dat mijn zusje hier is krijgen we 256 euro om onder de aanwezigen te verdelen.

Nu geef ik niet om maar weer te kunnen ontvangen. Ik zaai niet om te kunnen oogsten. Ik geef omdat anderen het geld veel beter kunnen gebruiken dan ikzelf. Geven is voor mij niet een last, maar een lust. Ook als God niet zou voorzien, zou ik willen geven. Maar doordat Hij voorziet en de zaaier ook laat oogsten, heb ik meer over om terug te zaaien. Ik heb geleerd dat als God me uitdaagt om aan Hem te geven, dat Hij zijn overvloedige zegeningen geeft. God daagde het volk Israel ook uit om eerst de tienden aan Hem te geven en dan te zien of Hij niet met Zijn zegeningen zou komen, zoals in Maleachi 3:6-12 te lezen is. En ik zie die tekst telkens realiteit worden. Ik wil geven en geef daarom graag van mijn eerstelingen. Van alles wat er binnenkomt geef ik minimaal 10 procent en vaak wel wat meer. Ik geloof dat God dan ook zal zorgen dat ik uiteindelijk niet tekort kom en dat heeft Hij tot nu toe ook altijd gedaan. Ik wil niet mijn hoop op de valse zekerheid van een virtueel banksaldo vestigen, maar op de Heer die deze hele wereld in Zijn hand heeft.

Betekent dit dat ik geen dingen meer voor mezelf koop? Zeker niet.

Maar zelfs al geef ik de helft weg van het geld dat binnen komt door het opvangen van mijn zusje, dan houd ik nog een heleboel over. Ik kan echt ruim leven en heel goed rondkomen, terwijl ik best wel wat meer dan die 10% mag geven. Ik leef zeker geen leven in overdadige luxe. Ik heb geen auto, ik heb al jaren dezelfde computer, ik heb geen ipod of een hightech telefoon. Maar ik heb wel genoeg te eten, genoeg te drinken en ik hoef daarin niet krenterig te zijn. Ik kan weggeven zonder in diepe financiele nood te komen. En niet om mijzelf op te hemelen, want ik heb dit zelf ook moeten leren en ik heb verder genoeg dingen in mijn leven die ik fout doe, maar ik denk dat dit ook Gods bedoeling is wat betreft het omgaan met geld. Dat we geven uit bewogenheid en naastenliefde en dat we daarbij God vertrouwen dat Hij uiteindelijk ook zal voorzien. Niet uit sleur of verplichting, maar uit vreugde, zodat we blijmoedige gevers zijn.

Het is ook niet zo dat ik na een keer zaaien kan oogsten en dan die oogst voor mezelf kan houden. Technisch gezien kan het, maar het is niet Gods bedoeling dat ik mezelf zo aan het geld vast klamp. Niet voor niets is het een principe van zaaien en oogsten. zaaien en oogsten vormen een cirkel. Je moet zaaien om te oogsten, maar van die oogst moet je weer zaaien...

Dus nogmaals, het gaat er niet om dat ik rijk wordt. Dat is niet het principe van zaaien en oogsten. Niet God als "Grote Verdubbelaar", als "Verheven Suikeroom" in de hemel. Geven aan God is niet een soort financiele investering met een geestelijk sausje.

Maar ik heb wel geleerd dat God het vertrouwen om (ook financieel) afhankelijk te zijn van Hem, niet beschaamd. En dat als je getrouw bent in het kleine, Hij je meer kan toevertrouwen. Juist als je niet op je geld vertrouwd, maar op God, kan Hij je meer geld geven. Niet als beloning, maar omdat je hebt laten zien dat je getrouw was in het kleine en dat je dus meer aan kan.

Als je God al niet vertrouwt in het kleine, zal meer geld waarschijnlijk niet goed voor je zijn. Als je met weinig geld al heel erg gebonden bent aan je geld, hoe krenterig zal je dan zijn als je meer geld hebt. Daarom denk ik dat God vaak ook processen van zaaien en oogsten met ons gaat. Zodat we langzaamaan kunnen leren Hem meer te vertrouwen.

Ik geloof niet dat God mij zo zegent om me rijk te maken op zich. Dat zou me alleen verder van God afhouden. Ik denk dat Hij me zegent, om me de mogelijkheid te geven om meer weg te geven. Zou ik ook geven als Hij niet zegent? Ja, maar dan had ik gewoon veel minder om weg te geven

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Wat is het nut om in detail aan iedereen hier te vertellen hoeveel jij afstaat van je maandinkomen? Dit is niet als kritiek bedoeld, het zou gewoon zonde zijn als je zoveel weggeeft en het vervolgens teniet doet omdat je het openbaar maakt en vervolgens diep in je hart toch geniet als iemand zegt 'wat goed dat je zoveel geeft.'

Mat. 6;

'2 Dus wanneer je aalmoezen geeft, bazuin dat dan niet rond, zoals de huichelaars doen in de synagoge en op straat om door de mensen geprezen te worden. Ik verzeker jullie: zij hebben hun loon al ontvangen. 3 Maar als je aalmoezen geeft, laat dan je linkerhand niet weten wat je rechterhand doet. 4 Zo blijft je aalmoes in het verborgene, en jullie Vader, die in het verborgene ziet, zal je ervoor belonen.'

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat is het nut om in detail aan iedereen hier te vertellen hoeveel jij afstaat van je maandinkomen? Dit is niet als kritiek bedoeld, het zou gewoon zonde zijn als je zoveel weggeeft en het vervolgens teniet doet omdat je het openbaar maakt en vervolgens diep in je hart toch geniet als iemand zegt 'wat goed dat je zoveel geeft.'

Mat. 6;

'2 Dus wanneer je aalmoezen geeft, bazuin dat dan niet rond, zoals de huichelaars doen in de synagoge en op straat om door de mensen geprezen te worden. Ik verzeker jullie: zij hebben hun loon al ontvangen. 3 Maar als je aalmoezen geeft, laat dan je linkerhand niet weten wat je rechterhand doet. 4 Zo blijft je aalmoes in het verborgene, en jullie Vader, die in het verborgene ziet, zal je ervoor belonen.'

Hij houdt vast aan zijn eigen ideeen al toon je hem verzen die zijn visie in een andere context plaatsen. Barbapapa heeft er een blinde vlek voor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid