Spring naar bijdragen

Welke Geloofsstroming?


Aanbevolen berichten

Quote:

Hoi,

Ik ben nieuw hier maar zit eigenlijk met een vraag. Wat is voor julie de belangrijkste redenen waarom jullie protestans/katholiek/hervormd of iets anders zijn? Ik zit er best wel mee dat er zoveel stromingen zijn en wat is nou de juiste leer van Christus volgen? Ben zelf katholiek opgevoed maar vind de leer van de zevendagactivisten ook kloppen. Ben best wel benieuwd naar jullie reacties.

Liefs

Hoe of waaraan toets je dan dat de Zevende dag adventisten ook een juiste leer verkondigen? Hoe kijken zij bijvoorbeeld aan tegen het offer van Christus of de Drie-Eenheid? (En nee dat is geen moment om over de Drie-Eenheid te gaan discussieren hier!)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 52
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]Hoe of waaraan toets je dan dat de Zevende dag adventisten ook een juiste leer verkondigen? Hoe kijken zij bijvoorbeeld aan tegen het offer van Christus of de Drie-Eenheid? (En nee dat is geen moment om over de Drie-Eenheid te gaan discussieren hier!)

De belangrijkste verschillen tussen de gevestigde kerken en de Zevende-dags Adventisten omvatten de visie op het strikt naleven van de joodse wetten,met name de Tien geboden, door Jezus nooit zijn afgeschaft, maar nog steeds gelden voor alle mensen die geloven in God, behalve wanneer deze wetten wijzen op het offer van Christus Jezus. Zij beschouwen het lichaam ook als een tempel vd Heilige Geest en passen daar hun levensstijl op aan, en hebben op zaterdag de sabbat. Iemand hiermee bekend? Ik hoorde wel dat vanuit het katholieke oog een ´sekte´wordt gezien??

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben ook christen en laat me niet graag in het hokje van een stroming plaatsen. Toch is het wel zo reeel om te zeggen dat ik in de evangelische hoek ben grootgebracht en dat ik ook wel in kringen verkeer die het stempel charismatisch opgedrukt krijgen (bv Trin) Qua muziekstijl voel ik me daar het meest thuis, ook al heb ik ook geleerd om God met psalmen en gezangen te aanbidden. Ook vind ik de vrijheid om jezelf te uiten op je eigen manier wel weer heel mooi. Er is ruimte voor passie, voor emotie. Aan de andere kant kan dat soms doorslaan in een gevoelscultuurtje. Daarom kan ik me ook niet overal in vinden. Zo kan ik gefrustreerd raken door de extreme focus op manifestaties of spreken in tongen die je in de charismatische kring nog wel eens terug ziet.

Ik denk dat ik vooral in deze hoek te vinden ben omdat ik er min of meer ingerold ben en omdat ik me er qua muziekstijl het meest thuis voel. Niet omdat ik denk dat het de enige waere stroming is ofzo, maar omdat het voor mij de stroming is waar ik me het meest thuis voel en ik geloof dat God hier óók aanwezig is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De belangrijkste verschillen tussen de gevestigde kerken en de Zevende-dags Adventisten omvatten de visie op het strikt naleven van de joodse wetten,met name de Tien geboden, door Jezus nooit zijn afgeschaft, maar nog steeds gelden voor alle mensen die geloven in God, behalve wanneer deze wetten wijzen op het offer van Christus Jezus.

Binnen de "gevestigde" kerken gelden de tien regels ook nog steeds. Ze worden vrij regelmatig opgelezen nog om ons daaraan te herinneren.

Quote:
Zij beschouwen het lichaam ook als een tempel vd Heilige Geest en passen daar hun levensstijl op aan, en hebben op zaterdag de sabbat.

Messias belijdende Joden houden ook de Sabbath en er zijn nog wel een aantal andere kringen die dat ook doen.

Quote:
Ik hoorde wel dat vanuit het katholieke oog een ´sekte´wordt gezien??

Ik ben niet heel bekend met de Zevende dag adventisten, maar open eens een topic erover.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien dan nog maar een serieuze reactie van mij. Waarom ik gereformeerd ben? Nou om de stomme reden dat God mij heeft 'geboren doen worden' in een 'gereformeerd nest', wanneer 'geboren' en 'gereformeerd nest' voorkomen in één zin is dat vaak negatief, dat is bij mij niet automatisch het geval.

Zonder veel omhaal van woorden komt het hier op neer. Ik ben er geboren, ik heb een tijd gehad waar ik me totaal afzette tegen 'de gereformeerde God' ik kwam hier op Credible om te snuffelen aan andere stromingen en wat gebeurde? Ik werd terug gejaagd naar mijn veilige, gereformeerde achtergrond. Echter wel op theologisch gebied, niet zozeer op allerhande wetjes en geboden.

Wat ik de beste stroming vind doet er niet direct erg veel toe, ik ben overtuigd gereformeerd (denk ik) en vind het heerlijk om terug te mogen grijpen op allerhande boeken en belijdenis geschriften zodat ik niet alles 'zelf hoef te bedenken'..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Esselamoen aleykoem,

Quote:
Hoi,

Ik ben nieuw hier maar zit eigenlijk met een vraag. Wat is voor julie de belangrijkste redenen waarom jullie protestans/katholiek/hervormd of iets anders zijn? Ik zit er best wel mee dat er zoveel stromingen zijn en wat is nou de juiste leer van Christus volgen? Ben zelf katholiek opgevoed maar vind de leer van de zevendagactivisten ook kloppen. Ben best wel benieuwd naar jullie reacties.

Liefs

Beste Sweet,

De complete Bijbel het Oude Testament en het Nieuwe Testament samen, bevat 73 boeken. Desondanks, bevat de Protestantse Bijbel, de King James versie 66 boeken, want ze zeggen dat 7 boeken van het Oude Testament apocrypha, van twijfelachtige autoriteit zijn.

Daarom bevat het Oude Testament van de Katholieken 46 boeken en dat van de Protestanten 39 boeken. Het Nieuwe Testament van beiden van deze stromingen bevat 27 boeken.

Heel triest is het feit dat een ieder stroming van het Christendom claimt de Heilige Geest in zich te hebben, zoals beschreven staat in Galaten 5.

Bestaan er soms meerdere Heilige Geesten in het Christendom. Nee? vertel mij dan waarom er verschillende stromingen bestaan van het Christendom met verschillende Bijbel versies.

Mvg

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Esselamoen aleykoem,

[...]

Beste Sweet,

De complete Bijbel het Oude Testament en het Nieuwe Testament samen, bevat 73 boeken. Desondanks, bevat de Protestantse Bijbel, de King James versie 66 boeken, want ze zeggen dat 7 boeken van het Oude Testament apocrypha, van twijfelachtige autoriteit zijn.

Daarom bevat het Oude Testament van de Katholieken 46 boeken en dat van de Protestanten 39 boeken. Het Nieuwe Testament van beiden van deze stromingen bevat 27 boeken.

Heel triest is het feit dat een ieder stroming van het Christendom claimt de Heilige Geest in zich te hebben, zoals beschreven staat in Galaten 5.

Bestaan er soms meerdere Heilige Geesten in het Christendom. Nee? vertel mij dan waarom er verschillende stromingen bestaan van het Christendom met verschillende Bijbel versies.

Mvg

Nadat juda en jeruzalem verwoest zijn in 70 zijn ook de wonderen opgehouden, lees Daniel maar die vraagt in een visioen specifiek!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Esselamoen aleykoem,

[...]

Beste Sweet,

De complete Bijbel het Oude Testament en het Nieuwe Testament samen, bevat 73 boeken. Desondanks, bevat de Protestantse Bijbel, de King James versie 66 boeken, want ze zeggen dat 7 boeken van het Oude Testament apocrypha, van twijfelachtige autoriteit zijn.

Daarom bevat het Oude Testament van de Katholieken 46 boeken en dat van de Protestanten 39 boeken. Het Nieuwe Testament van beiden van deze stromingen bevat 27 boeken.

Heel triest is het feit dat een ieder stroming van het Christendom claimt de Heilige Geest in zich te hebben, zoals beschreven staat in Galaten 5.

Waaruit zou blijken dat een stroming die aangeeft Leiding te hebben van de Heilige Geest dit in tegenspraak is met Galaten 5?

Quote:
Bestaan er soms meerdere Heilige Geesten in het Christendom. Nee? vertel mij dan waarom er verschillende stromingen bestaan van het Christendom met verschillende Bijbel versies.

Misschien je even verdiepen in het Christendom en de reden dat protestanten die 7 boeken apocrief beschouwen. Ik zou zeggen begin eens met Luther en Calvijn, dat zal je vast helpen. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Een paar bijbelse hulpmiddeltjes om door het bos de bomen te kunnen zien:

(Mattheüs 7:16-20) Aan hun vruchten zult GIJ hen herkennen. Plukt men soms ooit druiven van doorns of vijgen van distels? Evenzo brengt elke goede boom voortreffelijke vruchten voort, maar elke rotte boom brengt waardeloze vruchten voort;  een goede boom kan geen waardeloze vruchten dragen, noch kan een rotte boom voortreffelijke vruchten voortbrengen.  Elke boom die geen voortreffelijke vruchten voortbrengt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen.  Aan hun vruchten zult GIJ die [mensen] dus waarlijk herkennen.

(1 Johannes 3:10-12) . . . Hieraan zijn de kinderen van God en de kinderen van de Duivel kenbaar: Een ieder die geen rechtvaardigheid betracht, spruit niet uit God voort, evenmin als hij die zijn broeder niet liefheeft. Want dit is de boodschap die GIJ van [het] begin af hebt gehoord, dat wij liefde voor elkaar moeten hebben; niet zoals Kaïn, die uit de goddeloze voortsproot en zijn broer vermoordde. En waarom vermoordde hij hem? Omdat zijn eigen werken goddeloos waren, maar die van zijn broer rechtvaardig.

Wie zijn de kinderen des duivels? Kain voldoet aan dat beeld!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Alleen door al te doen alsof je bij een bepaalde stroming hoort zit je al ergens 'in'. Ook door te doen alsof het erkennen van religieuze kleur hetzelfde is als 'in een hokje stoppen' zit je ook al ergens 'in'.

Er zijn hier op Credible maar weinig mensen die zeggen 'gewoon christen' te zijn en zich niet in een 'hokje' willen laten zetten, die mensen zitten meestal in een evangelisch(-charismatisch) kerkgenootschap.


Samengevoegd:

Het erkennen van een bepaalde theologische stroming is geen schande, het verduidelijkt namelijk heel erg veel. Het zegt heel erg veel over 'jou' gezichtspunten (die je niet van jezelf hebt, maar vaak via anderen b.v. je kerkgenootschap).

Door aangeven dat je 'bij een stroming' hoort zeg je niet automatisch 'Des HEEREN tempel, des HEEREN tempel, des HEEREN tempel, zijn deze'

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Uit die tekst is af te leiden dat het 'broedermoordenaars' moeten zijn.

De joden vervolgden hun tot het christendom bekeerde broeders.


Samengevoegd:

Quote:

Geloofsstromingshokjes beletten mensen zelfstandig te geloven en tot zekerheid te komen. Het gaat niet om een stroming maar om het Belijden en het Geloof van de Kerk,Katholiek en Apostolisch.

Buiten de Kerk geen zaligheid.

En ik maar denken dat de zaligheid buiten Jezus niet is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Geloofsstromingshokjes beletten mensen zelfstandig te geloven en tot zekerheid te komen. Het gaat niet om een stroming maar om het Belijden en het Geloof van de Kerk,Katholiek en Apostolisch.

Buiten de Kerk geen zaligheid.

Ook dat is hokjesdenken.

Iets dat overigens helemaal niet verkeerd is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En ik maar denken dat de zaligheid buiten Jezus niet is.

18 En ik zeg je: jij bent Petrus, de rots waarop ik mijn kerk zal bouwen, en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet kunnen overweldigen. 19 Ik zal je de sleutels van het koninkrijk van de hemel geven, en al wat je op aarde bindend verklaart zal ook in de hemel bindend zijn, en al wat je op aarde ontbindt zal ook in de hemel ontbonden zijn.’ Mat. 16

Petrus werd vervolgens de eerste paus, de 'stichter' van de katholieke kerk. Volgens de apostolische successie volg je dus feitelijk alleen Jezus als je bij die ene kerk hoort (dus niet zoiets heidens als een 'evangelische gemeente' oid.).

Ik denk dat S. dat bedoelt smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de SV komt de term 'kerk' überhaupt niet voor. Dat is misschien ook niet zo vreemd aangezien het woord kerk uit het 'Germaans' komt en zoveel betekend als 'voor God (verschijnen)', met kerk doelde men op het gebouw en in het gebouw bevond zich de gemeente.

Omdat de RKK de termen gebruikte van Kerk als Lichaam van Christus zijn die termen ook opgenomen in de belijdenisgeschriften van 'onze kerken' en heeft men een definitie gemaakt van kerk. Ook binnen het gereformeerde spectrum zijn daar wel verschillende visies op.

In de bevindelijk-gereformeerde kring (waar ik toe behoor) stelt men heel duidelijk dat er een kerk is en een Kerk (de kerk met een kleine letter is het kerkverband, met hun leerstellingen, die kerk moet ook waar zijn. Als in 'de leer overeenkomstig met Gods Woord') het belangrijkste is echter om je te voegen bij de Kerk (met een Hoofdletter).

Echter dat is misschien niet direct de bedoeling van dit topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid