Spring naar bijdragen

Ger. Gem versus GKv


Aanbevolen berichten

GKV zijn schismatieken met een eigen theologietje;de GG is een groep die altijd nog in hun acten hebben staan terugkeer naar de NHK/PKN daarmee de terug tot tot de Kerk via de kerkgemeenschap NHK/PKN.Zij hebben weet van mystiek/bevinding en het heilgeheimen des Heren . En het aanbod van Genade is er volop.Hij staat aan de harte deur en klopt wie zal open doen tot eeuwige behoudenis een on verdiende Genade.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
GKV zijn schismatieken met een eigen theologietje;de GG is een groep die altijd nog in hun acten hebben staan terugkeer naar de NHK/PKN daarmee de terug tot tot de Kerk via de kerkgemeenschap NHK/PKN

Dat zijn niet 'hun' achten maar de acten van de 'Afscheiding' die mogen dan geadopteerd zijn door de Gereformeerde Gemeenten, maar laten we eerlijk zijn dat in het gereformeerde landschap de Gereformeerde Gemeenten met hun leeruitspraken van '31 de mensen zijn met hun 'eigen theologietjes'.. Daarnaast is de acte naar mijn overtuiging vervallen aangezien de Nederlands Hervormde Kerk niet meer bestaat.

Quote:
Zij hebben weet van mystiek/bevinding en het heilgeheimen des Heren

Dat heeft betrekkelijk weinig te maken met mystiek, het is heel erg vaak een afzwakking van de Bijbelse boodschap van vrije genade. Als het gaat over de zogenaamde standen en statenleer en de grote invloed van de gezelschapstheologie hoef je bij de Gereformeerde Gemeenten niet zo heel erg staan te springen.

Theologisch mag ik me graag definiëren als een neo-bevindelijke, een progressief-reformatorisch iemand. Ik kan mij niet geheel en al vinden in de theologie zoals die wordt uitgedragen, misschien komt dat ook wel door mij hoor (eerlijk smile.gif) Niet vinden is misschien een groot woord, ik kan niet achter de leeruitspraken staan en nog veel meer, ik kan niet staan achter de fatalistische houding van veel kerkgenoten.

Quote:
En het aanbod van Genade is er volop.Hij staat aan de harte deur en klopt wie zal open doen tot eeuwige behoudenis een on verdiende Genade.

Als jij dat van een Gergemkansel zou roepen zal de kerkenraad je in de consistorie betichten van remonstrantisme.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Dat zijn niet 'hun' achten maar de acten van de 'Afscheiding' die mogen dan geadopteerd zijn door de Gereformeerde Gemeenten, maar laten we eerlijk zijn dat in het gereformeerde landschap de Gereformeerde Gemeenten met hun leeruitspraken van '31 de mensen zijn met hun 'eigen theologietjes'.. Daarnaast is de acte naar mijn overtuiging vervallen aangezien de Nederlands Hervormde Kerk niet meer bestaat.

[...]Dat heeft betrekkelijk weinig te maken met mystiek, het is heel erg vaak een afzwakking van de Bijbelse boodschap van vrije genade. Als het gaat over de zogenaamde standen en staten
leer
en de grote invloed van de gezelschapstheologie hoef je bij de Gereformeerde Gemeenten niet zo heel erg staan te springen.

Theologisch mag ik me graag definiëren als een neo-bevindelijke, een progressief-reformatorisch iemand. Ik kan mij niet geheel en al vinden in de theologie zoals die wordt uitgedragen, misschien komt dat ook wel door mij hoor (eerlijk
smile.gif
) Niet vinden is misschien een groot woord, ik kan niet achter de leeruitspraken staan en nog veel meer, ik kan niet staan achter de fatalistische houding van veel kerkgenoten.

[...]Als jij dat van een Gergemkansel zou roepen zal de kerkenraad je in de consistorie betichten van remonstrantisme.

Je weet totaal niet waar wij het nou eigenlijk over hebben,blijkt wel uit de reactie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Je weet totaal niet waar wij het nou eigenlijk over hebben,blijkt wel uit de reactie.

Ik kan mij beroepen om pakweg 6 jaar theologisch onderwijs binnen de Gereformeerde Gemeenten. Heb jij je bijvoorbeeld wel eens verdiept in de ideeën van Comrie met betrekking tot de hebbelijkheid en de dadelijkheid van het geloof?

Ben jij van mening dat de vereniging met Christus voortkomt uit de dadelijkheid van het geloof? Of heb je een andere visie? Of ben je van mening dat het gereformeerd is om te stellen dat de vereniging met Christus voortkomt uit de hebbelijkheid van het geloof?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Wanneer eigen je überhaupt het heil persoonlijk toe in de GKv?

Dat varieert per persoon net zoals in de gergem.


Samengevoegd:

Quote:

GKV zijn schismatieken met een eigen theologietje;

[...]

Wat ben ik blij dat jij dat allemaal zo goed weet en ook allemaal zo goed onderbouwd.

Wat dacht je 'als ik maar hetzelfde blijf herhalen, wordt het vanzelf waar'?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

De vraagstelling is misschien niet helemaal goed inderdaad. Hoe wordt het heil volgens de GKv verkregen, wanneer heb je zekerheid van je zijn in Christus?

Dat wordt een lang antwoord, in dit document uit 1994 staat redelijk duidelijk omschreven wat de de leer in de GKv hierover is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid