Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hee dat is leuk.

Taize is een plek/klooster waar veel jongeren het laatste duwtje krijgen tot waar geloof.

Het oude doprpskerkje een prachtplaats voor meditatie en gebed,Dat kerkje is een eeuwenoude ingebeden plaats waar de gebeden voelbaar zijn.

Naast de ingaan ligt de vermoorde stichter van de orde begraven in een totaal eenvoudig graf.

De getijden diensten en de Eucharistie zet aan tot geloven;kortom om een plaats om keuze te maken voor de Drieene God,door Zijn Zoon Jezus Christus .

Link naar bericht
Deel via andere websites

In het begin van dit artikel staat er wel een klein stukje over link

Als gast ga je in gesprek over een thema met een groepje andere jongeren, van verschillende landen en achtergronden, ik denk dat dit wel bijdraagt aan het dichterbij elkaar brengen van christelijke stromingen. Verder is alles heel eenvoudig, de diensten en dergelijke. Taizé heeft haar eigen liedjes, dus er hoeft geen ruzie gemaakt te worden of er opwekking of psalmen gezongen moeten worden. Er is ook slechts op woensdagavond een 'preek' door één van de broeders na de dienst. In alle andere diensten (drie keer per dag) is er een kwartier stilte. Dan kun je zelf wat lezen, je kunt in stil gebed, etc, zolang je maar stil ben knipoog_dicht.gif. Ik kan niet helemaal benoemen wat in Taizé de stromingen zonder problemen laat samengaan, maar het is wel zo smile.gif. Feit is trouwens ook wel, dat als je als katholiek flink tegen de protestanten aan wilt schoppen, of andersom, je in feite ook niets te zoeken hebt in Taizé. Die eenheid in geloof zoek je dan blijkbaar toch niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Taizé is er niet enkel voor jongeren.

Meer informatie kun je vinden op de officiële site van Taizé

Een aantal citaten:

Quote:
Ik denk dat ik al sinds mijn jeugd intuïtief aanvoelde dat gemeenschapsleven een teken kan zijn dat God liefde is, enkel liefde. Langzamerhand ontstond in mij de overtuiging dat het belangrijk was een gemeenschap te stichten met mensen die heel hun leven willen geven, die elkaar proberen te begrijpen en zich steeds weer met elkaar verzoenen; een gemeenschap waarin eenvoud en goedheid van hart voor alles centraal staan.

(Frère Roger, Dieu ne peut qu’aimer, pag. 40)

Quote:
Van zondag tot de zondag daarop wordt iedereen uitgenodigd om een week lang mee te doen aan het gemeenschappelijk levensritme. Met de broeders kom je drie keer per dag samen voor het gebed, met mensen uit andere landen neem je deel aan de ontmoetingen, de maaltijden, de gespreksgroepen en praktische taken.

Er zijn ontmoetingen voor jongeren, voor ouderen vanaf 30 jaar en voor ouders met hun kinderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Klinkt als een typische plek waar dit bijbelcitaat bij hoort:

Mat 18,20

'Want waar twee of drie mensen in mijn naam samen zijn, ben ik in hun midden.’

Geweldig.

Precies. En als je dan met bijna 5000 gasten bent, kun je je misschien voorstellen dat het geweldig is om dat te beseffen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vraagje:

Is het doel van deze oecumenische gemeenschap ook echt om de verschillende Chr. stromingen dichter tot elkaar te brengen en zo ja, hoe doen ze dat dan?

Ik vind het een geweldig streven en een 'must' in deze tijd om de Chr. stromingen tot eenheid te brengen.

Taizé is geen geloofsovertuiging, het is meer een geloofsbeleving. Juist door de vele diversiteit is iedereen het zelfde.

Ik ben in de meiweek, 2 daagjes geweest en ik vond het geweldig big-smile.gif Ik ga zeker vaker. De gesprekken met anders-taligen, de sfeer en de diensten waren geweldig smile.gif


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Precies. En als je dan met bijna 5000 gasten bent, kun je je misschien voorstellen dat het geweldig is om dat te beseffen
smile.gif

helemaal wanneer die allemaal een kaarsje hebben candle-smiley.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als gast ga je in gesprek over een thema met een groepje andere jongeren, van verschillende landen en achtergronden, ik denk dat dit wel bijdraagt aan het dichterbij elkaar brengen van christelijke stromingen. Verder is alles heel eenvoudig, de diensten en dergelijke. Taizé heeft haar eigen liedjes, dus er hoeft geen ruzie gemaakt te worden of er opwekking of psalmen gezongen moeten worden. Er is ook slechts op woensdagavond een 'preek' door één van de broeders na de dienst. In alle andere diensten (drie keer per dag) is er een kwartier stilte. Dan kun je zelf wat lezen, je kunt in stil gebed, etc, zolang je maar stil ben
knipoog_dicht.gif
. Ik kan niet helemaal benoemen wat in Taizé de stromingen zonder problemen laat samengaan, maar het is wel zo
smile.gif
. Feit is trouwens ook wel, dat als je als katholiek flink tegen de protestanten aan wilt schoppen, of andersom, je in feite ook niets te zoeken hebt in Taizé. Die eenheid in geloof zoek je dan blijkbaar toch niet.

Kleine nuance in je verhaal, over 't algemeen is 't donderdagavond dat een een praatje komt (een preek wil ik 't niet eens noemen). Normaliter doet Fr. Aloís (de prior van de gemeenschap) dit zelf, alleen als hij niet in Taizé is zal dit door andere broeders worden gedaan. Fr. Roger heeft dit ook jarenlang zo gedaan totdat hij te oud en te zwak werd om het te doen (en hij niet meer verstaanbaar kon praten). Na zijn overlijden is dit weer in ere hersteld.

Quote:

Vraagje:

Is het doel van deze oecumenische gemeenschap ook echt om de verschillende Chr. stromingen dichter tot elkaar te brengen en zo ja, hoe doen ze dat dan?

Ik vind het een geweldig streven en een 'must' in deze tijd om de Chr. stromingen tot eenheid te brengen.

Het doel van de gemeenschap is eigenlijk niets anders dan dat de broeders met elkaar in gemeenschap leven. Tegelijk zien zij het als taak om vooral jongeren uit te nodigen op wat zij noemen 'Een pelgrimage van vertrouwen'.

De communiteit is ooit door Fr. Roger gestart omdat hij de roeping had om gemeenschappelijk met anderen te leven. Het oecumenische trok hem al eerder, in navolging van (volgens mij) z'n grootmoeder die ook in de omgeving van Taizé woonde. Zij ging ten tijde van WO2 als een soort protest en teken van vrede als protestant naar de katholieke kerk en gaf daarmee aan dat 't niet goed is dat in een land van oorlog, ook de kerken 'in oorlog staan'.

Fr. Roger heeft deze visie overgenomen en al vanaf de allereerste broeders is de communiteit oecumenisch geweest. En nog steeds! Veel broeders zullen ook niet vertellen uit welke stroming ze eerst kwamen, omdat ze vinden dat dat er niet toe doet. Ook zullen ze nooit een stellige mening verkondigen anders dan de liefde van God. Ze vinden dat iedereen in zijn/haar waarde moet worden gelaten en recht heeft op zijn eigen visie en mening.

Dat iedereen zoals hij/zij is welkom is blijkt ook uit de manier waarop elke ochtend de eucharistie wordt gevierd. Er wordt dan een daadwerkelijke katholieke eucharistie uitgedeeld (in een kleinere mis volgens de regels door één van de broeders die ook priester is gewijd, dus netjes volgens de regels van Rome, getranssubstantieeerd en wel dus). Tegelijk is er ook een protestants avondmaal dat door twee jongeren wordt uitgerijkt, dit is door één van de prostantste broeders volgens de prostestantse traditie voorbereid. En er is ook nog de mogelijkheid om te kiezen voor gezegend brood (vanuit de orthodoxe traditie afkomstig, refereert aan het delen van brood (en vis) door Jezus, en stelt net als toen iedereen in staat om te mee te delen). Dit is hoe het geregeld is, een optie voor iedereen. Tegelijk zullen een heleboel jongeren die niet katholiek zijn toch de eucharistie tot zich nemen, sommigen omdat ze niet weten dat 't de katholieke versie is, sommigen omdat 't hen niet uitmaakt en sommigen juist vanuit de oecumenische visie van Taizé, dat ze juist ook delen in wat niet direct in hun straatje past.

En ja.. sommige mensen is dat een doorn in 't oog (immers.. je mag alleen deelnemen aan de eucharistie als je je 1e communie hebt gedaan), anderen kan 't weinig schelen. Als je het er over hebt, leidt het over 't algemeen tot goede gesprekken en wederzijds begrip... krijg je bij voorbaat al jeuk van 't idee, misschien is Taizé dan niet helemaal je ding. Maar probeer 't toch uit yes.gif

Quote:

Ik ben in de meiweek, 2 daagjes geweest en ik vond het geweldig
big-smile.gif
Ik ga zeker vaker. De gesprekken met anders-taligen, de sfeer en de diensten waren geweldig
smile.gif

widegrin.gif geweldig! Was mijn vermoeden toch juist! Ik heb volgens mij nog met je zitten praten twee weken geleden in Taizé. Onder 't dak bij Casa, over 't feit dat je ouders je hadden gedropt voor een dagje en dat ze je 's avonds wel/niet op zouden komen halen bye.gif .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Kleine nuance in je verhaal, over 't algemeen is 't donderdagavond dat een een praatje komt (een preek wil ik 't niet eens noemen). Normaliter doet Fr. Aloís (de prior van de gemeenschap) dit zelf, alleen als hij niet in Taizé is zal dit door andere broeders worden gedaan. Fr. Roger heeft dit ook jarenlang zo gedaan totdat hij te oud en te zwak werd om het te doen (en hij niet meer verstaanbaar kon praten). Na zijn overlijden is dit weer in ere hersteld.

[...]

Het doel van de gemeenschap is eigenlijk niets anders dan dat de broeders met elkaar in gemeenschap leven. Tegelijk zien zij het als taak om vooral jongeren uit te nodigen op wat zij noemen 'Een pelgrimage van vertrouwen'.

De communiteit is ooit door Fr. Roger gestart omdat hij de roeping had om gemeenschappelijk met anderen te leven. Het oecumenische trok hem al eerder, in navolging van (volgens mij) z'n grootmoeder die ook in de omgeving van Taizé woonde. Zij ging ten tijde van WO2 als een soort protest en teken van vrede als protestant naar de katholieke kerk en gaf daarmee aan dat 't niet goed is dat in een land van oorlog, ook de kerken 'in oorlog staan'.

Fr. Roger heeft deze visie overgenomen en al vanaf de allereerste broeders is de communiteit oecumenisch geweest. En nog steeds! Veel broeders zullen ook niet vertellen uit welke stroming ze eerst kwamen, omdat ze vinden dat dat er niet toe doet. Ook zullen ze nooit een stellige mening verkondigen anders dan de liefde van God. Ze vinden dat iedereen in zijn/haar waarde moet worden gelaten en recht heeft op zijn eigen visie en mening.

Dat iedereen zoals hij/zij is welkom is blijkt ook uit de manier waarop elke ochtend de eucharistie wordt gevierd. Er wordt dan een daadwerkelijke katholieke eucharistie uitgedeeld (in een kleinere mis volgens de regels door één van de broeders die ook priester is gewijd, dus netjes volgens de regels van Rome, getranssubstantieeerd en wel dus). Tegelijk is er ook een protestants avondmaal dat door twee jongeren wordt uitgerijkt, dit is door één van de prostantste broeders volgens de prostestantse traditie voorbereid. En er is ook nog de mogelijkheid om te kiezen voor gezegend brood (vanuit de orthodoxe traditie afkomstig, refereert aan het delen van brood (en vis) door Jezus, en stelt net als toen iedereen in staat om te mee te delen). Dit is hoe het geregeld is, een optie voor iedereen. Tegelijk zullen een heleboel jongeren die niet katholiek zijn toch de eucharistie tot zich nemen, sommigen omdat ze niet weten dat 't de katholieke versie is, sommigen omdat 't hen niet uitmaakt en sommigen juist vanuit de oecumenische visie van Taizé, dat ze juist ook delen in wat niet direct in hun straatje past.

En ja.. sommige mensen is dat een doorn in 't oog (immers.. je mag alleen deelnemen aan de eucharistie als je je 1e communie hebt gedaan), anderen kan 't weinig schelen. Als je het er over hebt, leidt het over 't algemeen tot goede gesprekken en wederzijds begrip... krijg je bij voorbaat al jeuk van 't idee, misschien is Taizé dan niet helemaal je ding. Maar probeer 't toch uit
yes.gif

Ik had er zelf wel wat moeite mee, maar uiteindelijk toch gedaan. Verder schoot het meisje naast me uit dr slof omdat er werd gezegd 'catholic church' in de geloofsbelijdens, niet wetende wat catholic betekent widegrin.gif, gevolg, wij liggen in een scheur widegrin.gif

[...]

Quote:

widegrin.gif
geweldig! Was mijn vermoeden toch juist! Ik heb volgens mij nog met je zitten praten twee weken geleden in Taizé. Onder 't dak bij Casa, over 't feit dat je ouders je hadden gedropt voor een dagje en dat ze je 's avonds wel/niet op zouden komen halen
bye.gif
.

Haha das nou grappig knipoog_dicht.gif Waarom zei je dat niet meteen puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

Omdat er een paar keer de discussie is geweest over de communie en Taizé hier een stuk wat ik vond op de website van Taizé:

Een stap die niet eerder voorkwam

Naar aanleiding van een artikel dat op 6 september 2006 in ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>˜Le Monde?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>™ verscheen, beantwoordde frère Alois vragen van de krant ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>˜La Croix?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>™.

La Croix: Heeft frère Roger zich, zoals de historicus Yves Chiron recentelijk beweerde, officieel bekeerd tot het katholicisme?

Frère Alois: Nee, frère Roger heeft zich nooit officieel ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>˜bekeerd?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>™ tot het katholicisme. Als hij dat gedaan zou hebben, zou hij dat hebben verteld, want hij hield nooit iets geheim over de weg die hij ging. In al zijn geschriften gaf hij, vaak in de vorm van een dagboek, gaandeweg toelichting over wat hij ontdekte en de manier waarop hij leefde.

Wat gebeurde er precies in 1972 in de kapel van de bisschop van Autun?

- In 1972 gaf Mgr. Le Bourgeois, in die tijd de bisschop van Autun, hem eenvoudigweg voor het eerst de communie, zonder dat hij een andere geloofsbelijdenis van hem vroeg dan het Credo. Dit wordt tijdens de eucharistie gereciteerd en is voor alle christenen hetzelfde. Daarbij waren verschillende getuigen aanwezig, die dit kunnen bevestigen: drie van mijn broeders en een bevriend echtpaar.

Waarom juist op dat moment?

- Die datum was gekozen omdat frère Roger zich voorbereidde op de gelofte voor het leven van de eerste katholieke broeder in de gemeenschap. Het was ondenkbaar dat deze broeder en hij niet aan dezelfde eucharistische tafel zouden kunnen aanzitten. Enkele maanden later kwam Mgr. Le Bourgeois naar Taizé en reikte, op dezelfde manier, de communie uit aan alle broeders van de gemeenschap.

Heeft frère Roger zelf expliciet getuigenis afgelegd over deze ontwikkeling?

- Hij begreep al vroeg in zijn leven dat verzoening tussen de christenen noodzakelijk was om het evangelie door te kunnen geven aan jonge mensen. Na Johannes XXIII en het Tweede Vaticaans Concilie, constateerde hij dat de tijd van verzoening was aangebroken. Hij vertelde vaak dat hij, tijdens zijn laatste ontmoeting met Johannes XXIII in 1963, verlangde dat de paus een ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>˜spiritueel testament?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>™ zou uitspreken. Frère Roger vroeg hem naar de plaats die Taizé innam binnen de Kerk. Johannes XXIII antwoordde, terwijl hij met zijn handen cirkels in de lucht tekende: ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>œDe katholieke kerk bestaat uit steeds groter wordende, concentrische cirkels.?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'> De paus zei niet precies in welke cirkel hij Taizé dan zag, maar frère Roger begreep dat de paus hem wilde zeggen: jullie maken al deel uit van de Kerk, ga gewoon voort op die weg. En dat is wat hij heeft gedaan.

U hebt jarenlang met hem samen geleefd, hij heeft u zelfs benoemd tot zijn opvolger. Welk doel had frère Roger werkelijk met deze stap?

- De weg die hij ging, liet hem de rijkdom van de traditie van de Kerk steeds verder ontdekken. Deze rijkdom wilde hij aan het licht brengen. Hij was niet geïnteresseerd in een individuele oplossing voor verzoening maar, door middel van vele, aarzelende pogingen, zocht hij naar een weg die ook toegankelijk zou zijn voor anderen. Frère Roger was van oorsprong protestant. Hij zette een stap die sinds de Reformatie niet eerder voorkwam. In 1980 sprak hij daarover in het openbaar tijdens een Europese jongerenontmoeting in Rome. Hij zei toen in de Sint Pieter, in aanwezigheid van paus Johannes Paulus II: ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>Å“Ik heb mijn eigen christelijke identiteit als volgt gevonden: ik bracht in mijzelf een verzoening tot stand tussen het geloof van mijn wortels en het mysterie van het katholieke geloof, zonder de verbondenheid met wie dan ook te verbreken.?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'> Naar aanleiding van het bezoek van een delegatie van de orthodoxe kerk, sprak Johannes Paulus II later over een gemeenschap die ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>Å“noch een absorptie, noch een samensmelting inhoudt, maar die een ontmoeting is in waarheid en liefde?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>Â.

Waarom werd deze stap met zoveel discretie behandeld, terwijl hij er een getuigenis van uit wilde laten gaan?

- Omdat deze stap geheel nieuw en geleidelijk was, was hij moeilijk te begrijpen en uit te leggen. Hij zou gemakkelijk verkeerd geïnterpreteerd kunnen worden. Wie bijvoorbeeld beweert dat frère Roger zich zou hebben ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>˜bekeerd?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>™, heeft de eigenheid van zijn zoektocht niet begrepen. ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>˜Bekering?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>™ is een historisch beladen woord; ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>˜bekering?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>™ veronderstelt een breuk met je wortels. Frère Roger accepteerde dat, voor sommige mensen, een individuele bekering de weg kan zijn die zij moeten gaan. Maar wat hemzelf en onze communiteit betreft, sprak hij liever over ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>˜gemeenschap?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>™. Voor hem kwam zijn geleidelijk toetreden tot volledige gemeenschap met de katholieke kerk, op twee punten concreet tot uitdrukking en daarover deed hij nooit geheimzinnig: het ontvangen van de eucharistie en de erkenning van de noodzaak van een ambt van eenheid dat door de bisschop van Rome uitgeoefend wordt.

Hij nam dus het risico dat hij verkeerd begrepen werd?

- Niet iedereen begreep deze stap van frère Roger, maar velen waardeerden hem, onder andere paus Johannes Paulus II en katholieke bisschoppen en theologen die naar Taizé kwamen om er de eucharistie te vieren; maar ook leiders van protestantse en orthodoxe kerken, waarmee frère Roger door de jaren heen geduldig een vertrouwensband opbouwde.

Interview door Jean-Marie GUENOIS

bron: link


Samengevoegd:

Ik snap niet wat Credible met mn tekst doet, maar lees er aub over heen

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

Uhm, dat is allemaal nog helemaal niet zeker, want er is gekeken of de Europese ontmoeting in 2009 naar Rotterdam kon komen (want Rotterdam is Europese Jongerenhoofdstad in 2009). Maar dat gaat in ieder geval niet door omdat er geen faciliteiten zijn om die grote groep te ontvangen. En dan niet zo zeer qua slaapplekken, maar wel als 't gaat om de diensten en de maaltijdvoorziening etc. Mogelijk dat Utrecht wel een optie is ivm de jaarbeurshallen, maar Den Bosch lijkt me ook niet echt voorzien van een grote accomodatie. Ahoy in Rotterdam kon 't in ieder geval niet hebben. En mijn bron voor deze info is de organisatie van Rotterdam Europese Jongerenhoofdstad.

Weet je.. er wordt al jaren gespeculeerd over dat 't naar Nederland komt. We zien 't vanzelf wel knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid