Spring naar bijdragen

In retraite: Hoe?


Aanbevolen berichten

Ik zat op het forum te zoeken naar berichten over retraite maar kon weinig vinden. Vandaar dat ik zelf een topic open, misschien ook omdat andere eventueel geinteresseerd zijn in plekken om in retraite te gaan.

Ik ben dus niet/wel religieus. Dit noemt men ook wel zoekende. Het komt erop neer dat ik sterk de behoefte heb aan spirituele verlichting/verlossing. Ik heb inmiddels al de nodige (niet christelijke) zelfhullp boeken, sprituele boeken, etc. gelezen en steeds kom ik daarbij tot de conclusie dat de essentie ervan terugkomt bij het christelijke (en soms ook boedhistisch) geloof.

Goed, zonder hier heel erg over uit te weiden. Ik ben in mijn leven slechts enkele keren naar de kerk gegaan en heb ook geen religieuze opvoeding gehad. Daarnaast zijn die enkele ervaringen gereformeerd geweest. Nu ik mij langzaam meer in het christelijk geloof verdiep interesseerd het Kathoieke geloof mij veruit het meest.

Ik zit nu en de komende twee jaar nog wel heel erg met mijn neus in de studieboeken en heb voor mijn gevoel te weinig ruimte en tijd om te ontspannen en mijn gedachten van me af te zetten. Dit terwijl ik daar extreem veel behoefte aan heb, juist omdat ik door nieuwe inzichten, ondanks het belang ervan (dat ik zeker inzie), mijn intellecuele en carriere gerichte activiteiten, steeds meer begin te relativeren. Kort gezegd: er is geen balans in mijn activiteiten op dit moment. 95 % van mijn tijd gaat in die dingen zitten en dat is zwaar.

Nu wil ik op retraite (zo simpel mogelijk), en liefst tweemaal. Namelijk:

1) in een klooster (of iets dergelijks) waar vrijwillig aan diensten meegedaan kan worden en daarnaast gestudeerd kan worden. Hier heb ik van gehoord en dit is vooral voor de korte termijn (begin juni). De nadruk moet hierbij liggen op studie en rust.

2) In een klooster (of iets dergelijks) waar het verblijf gericht is op verdieping in het Katholieke geloof. Hierbij moet in acht worden genomen dat ik een leek ben.

Nu zoek ik me helemaal suf op het o zo bruibare internet, maar kan niets vinden.

Weet iemand adressen? Heeft iemand één van beiden of beiden ook eens gedaan? Wat zijn jullie ervaringen?

Ik woon in Groningen en ik zou het prettig vinden als er mogelijkheden zijn die niet te ver zijn. Toch ben ik geinteresseerd in alle mogelijkheden hiervan in Nederland, te meer omdat dan meerdere mensen aan dit topic iets kunnen hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vele kloosters heb je gastenverblijven. Deze zitten doorgaans wel redelijk vol aangezien er de laatste paar jaar steeds meer mensen tot rust willen komen en/of zich willen verdiepen in het geloof.

Het beste kun je even (telefonisch) contact opnemen met zo'n klooster wat er de mogelijkheden voor je zijn. Helaas ben ik niet zo bekend met de ligging van de kloosters, en al helemaal niet in de noordelijke provincies. Zelf heb ik het geluk dat ik een klooster op een tien minuten autorijden afstand heb waar ik zo nu en dan heenga 's avonds om de dagsluiting mee te maken en tot rust te komen.

Succes met je zoektocht. Misschien dat Pius XII of Wateengedoe2 je verder kunnen helpen met adressen, of anders Dost of Robert wel denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Tik op Google in(had je zelf ook kunnen bedenken ) kloosters Abdijen ,en zie daar!!!!

Zoals je in mijn bericht had kunnen lezern heb ik dat al gedaan...

In het noorden zijn natuurlijk minder kloosters dan in het zuiden van het land, dat maakt het ook wat lastiger. Via die site van bisdom groningen/leeuwarden kom je alleen bij iets over retraite voor kerklieden, niet voor plebs als ik. Contact met de goede mensen opnemen kan antuurlijk altijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Zoals je in mijn bericht had kunnen lezern heb ik dat al gedaan...

In het noorden zijn natuurlijk minder kloosters dan in het zuiden van het land, dat maakt het ook wat lastiger. Via die site van bisdom groningen/leeuwarden kom je alleen bij iets over retraite voor kerklieden, niet voor plebs als ik. Contact met de goede mensen opnemen kan antuurlijk altijd.

1.De Abdij van de Benedictijnen Sint Willibrod,in Doetinchem het dichtsbijzijnde van uit het noorden.

2.Abdij Sion bij Deventer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zat op het forum te zoeken naar berichten over retraite maar kon weinig vinden. Vandaar dat ik zelf een topic open, misschien ook omdat andere eventueel geinteresseerd zijn in plekken om in retraite te gaan.

Ik ben dus niet/wel religieus. Dit noemt men ook wel zoekende. Het komt erop neer dat ik sterk de behoefte heb aan spirituele verlichting/verlossing. Ik heb inmiddels al de nodige (niet christelijke) zelfhullp boeken, sprituele boeken, etc. gelezen en steeds kom ik daarbij tot de conclusie dat de essentie ervan terugkomt bij het christelijke (en soms ook boedhistisch) geloof.

Goed, zonder hier heel erg over uit te weiden. Ik ben in mijn leven slechts enkele keren naar de kerk gegaan en heb ook geen religieuze opvoeding gehad. Daarnaast zijn die enkele ervaringen gereformeerd geweest. Nu ik mij langzaam meer in het christelijk geloof verdiep interesseerd het Kathoieke geloof mij veruit het meest.

Ik zit nu en de komende twee jaar nog wel heel erg met mijn neus in de studieboeken en heb voor mijn gevoel te weinig ruimte en tijd om te ontspannen en mijn gedachten van me af te zetten. Dit terwijl ik daar extreem veel behoefte aan heb, juist omdat ik door nieuwe inzichten, ondanks het belang ervan (dat ik zeker inzie), mijn intellecuele en carriere gerichte activiteiten, steeds meer begin te relativeren. Kort gezegd: er is geen balans in mijn activiteiten op dit moment. 95 % van mijn tijd gaat in die dingen zitten en dat is zwaar.

Nu wil ik op retraite (zo simpel mogelijk), en liefst tweemaal. Namelijk:

1) in een klooster (of iets dergelijks) waar vrijwillig aan diensten meegedaan kan worden en daarnaast gestudeerd kan worden. Hier heb ik van gehoord en dit is vooral voor de korte termijn (begin juni). De nadruk moet hierbij liggen op studie en rust.

2) In een klooster (of iets dergelijks) waar het verblijf gericht is op verdieping in het Katholieke geloof. Hierbij moet in acht worden genomen dat ik een leek ben.

Nu zoek ik me helemaal suf op het o zo bruibare internet, maar kan niets vinden.

Weet iemand adressen? Heeft iemand één van beiden of beiden ook eens gedaan? Wat zijn jullie ervaringen?

Ik woon in Groningen en ik zou het prettig vinden als er mogelijkheden zijn die niet te ver zijn. Toch ben ik geinteresseerd in alle mogelijkheden hiervan in Nederland, te meer omdat dan meerdere mensen aan dit topic iets kunnen hebben.

Ik ben zelf iemand die ervaring heb gehad met verschillende retraites.

Om kort te zijn wanneer je een bijbelstudie aanvaard van Jehovah's Getuigen gaat je in een korte tijd 'gratis' een grondige kennis over God en zijn voornemen verkrijgen.

Dat kan zelfs bij je thuis gebeuren.

Wie zegt dat kloosters daarvoor de geschikte plaatsen zijn?

Ik kom bijna maandelijks in kloosters,wat ik dan meestal hoor ,is dat er door een aantal bejaarde bewoners dezelfde gebeden steeds herhaald worden.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit aan iemands spirituele behoeften voldoet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik ben zelf iemand die ervaring heb gehad met verschillende retraites.

Om kort te zijn wanneer je een bijbelstudie aanvaard van Jehovah's Getuigen gaat je in een korte tijd 'gratis' een grondige kennis over God en zijn voornemen verkrijgen.

Dat kan zelfs bij je thuis gebeuren.

Wie zegt dat kloosters daarvoor de geschikte plaatsen zijn?

Ik kom bijna maandelijks in kloosters,wat ik dan meestal hoor ,is dat er door een aantal bejaarde bewoners dezelfde gebeden steeds herhaald worden.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit aan iemands spirituele behoeften voldoet.

Moet je betalen om naar een klooster te gaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Aimé,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb juist geen behoefte aan mijn eigen huis, dus mensen die naar mij toe komen is niet echt nodig. Ik wil even weg van mijn eigen omgeving. Ja, dat kan ook op een camping end at ga ik deze zomer ook zeker doen. Maar daar ben ik niet naar op zoek.

Voor bijbelstudie an sich weet ik waar ik trecht kan hier in Groningen.

Ik ga niet maandelijks naar kloosters, dus voor mij zal alles daar nieuw zijn, dus niet zoals voor jou steeds maar herhaling. Ik ben nieuwschierig en voel me er tot aangetrokken. Met andere woorden, ik zou het ook graag willen ervaren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom mohamed,

Je betaald meestal een kleine vergoeding voor elke nacht dat je er verblijft. Iets van twintig euro of zo. Je krijgt er dan drie keer per dag eten en een eigen kamer met bed, bureau en kast voor. In sommige kloosters zijn er dan ook lezingen of workshops die je kunt bijwonen, kun je er op gezette tijden een kopje koffie drinken en of is er een bibliotheek voorhanden.

En Aimé, jij hebt gewoon geen verstand van contemplatieve spiritualiteit. knipoog_dicht.gif Niet zo gek, want het WTG is ook niet echt contemplatief. Van een uitgeverij met eigen vrijwillig werkzame vertegenwoordigers kun je dat ook niet echt verlangen natuurlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sjaloom mohamed,

Je betaald meestal een kleine vergoeding voor elke nacht dat je er verblijft. Iets van twintig euro of zo. Je krijgt er dan drie keer per dag eten en een eigen kamer met bed, bureau en kast voor. In sommige kloosters zijn er dan ook lezingen of workshops die je kunt bijwonen, kun je er op gezette tijden een kopje koffie drinken en of is er een bibliotheek voorhanden.

En Aimé, jij hebt gewoon geen verstand van contemplatieve spiritualiteit.
knipoog_dicht.gif
Niet zo gek, want het WTG is ook niet echt contemplatief. Van een uitgeverij met eigen vrijwillig werkzame vertegenwoordigers kun je dat ook niet echt verlangen natuurlijk.

Het klinkt goed, maar ik zou dan minimaal een jaar willen gaan en dan is 20 euro per nacht veel geld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

(..)

Ik kom bijna maandelijks in kloosters,wat ik dan meestal hoor ,is dat er door een aantal bejaarde bewoners dezelfde gebeden steeds herhaald worden.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit aan iemands spirituele behoeften voldoet.

de Wachttorengenootschap-leden die hier wel eens aan de deur kwamen, bleven ook maar steeds hetzelfde herhalen, ook als ik een ander onderwerp wilde aansnijden en wat meer de diepte in wilde gaan over Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
[...]

Het klinkt goed, maar ik zou dan minimaal een jaar willen gaan en dan is 20 euro per nacht veel geld.

Sjaloom mohamed,

Oef, een jaar is dan ook meteen een hele grote stap. Niet alle kloosters zullen een jaarretraite aanbieden. En áls een klooster zoiets aanbiedt, dan zal ze het je niet zomaar aanbieden. Dan zul je denk ik toch iets meer verbonden moeten zijn met het klooster en er dus al regelmatiger op retraite gaan. Want een jaar in een klooster vraagt natuurlijk wel heel veel van je, op zowel praktisch, geestelijk, mentaal als spiritueel niveau.

Link naar bericht
Deel via andere websites

S.Petrus.

Het beste is ga eerst is een paar dagen kijken en mee beleven,in de Abdijen al vermeldt,de Sint Adelbertus Abdij Egmond is voor de eerste keer aan te bevelen.

En voor een retraite , rustig aan dat is voor later.Lees de bijdragen ook van RobertF,hij geeft ook goede adviezen in deze.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

ik zou je aanmoedigen van voorzichtiger te zijn met woorden.

Als ik zeg ervaringsdeskundige te zijn dan kan ik hier namen en plaatsen noemen.

De praktijk:Vele geestelijken zijn weiders van zichzelf ,en de schapen lopen er belabberd bij!

Eigenlijk Robertf,heb jij nog veel werk 'onder eigen dak'.U hoeft beslist niet mij de les te spellen.

Prikt wel wat RobertF zegt,en hij heeft nog gelijk ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb even rond gekeken op de site van de Sint Adelbertus Abdij en het ziet er goed uit voor een eerste keer.

En Sacerdos, ik begrijp niet helemaal wat ik moet zien in RovertF zijn bijdragen, misschien kun je iets preciezer zijn? Zal wel aan mij liggen..

En ja, rustig aan is voor later, maar het voedt je ook nu met enrgie voor alle actieve dingen die je wil doen. Ik ben (helaas) niet het type dat heel gefocussed met één ding kan bezig zijn. Op dit moment is mijn studie (dit semester 50 ects) wel heel erg het middelpunt en kan een kleine ontsnapping daaruit geen kwaad denk ik...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je zou in Uithuizen het Buddhistisch klooster kunnen proberen.

link

Waarschijnlijk ga ik er deze zomer zelf een paar dagen heen. Tot nu toe ging ik wel eens een paar dagen in een (katholiek)klooster. Voor de rust, meditatie en het meedoen met de diensten (ja niet ter communie natuurlijk, tenzij men er geen bezwaar tegen heeft)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom HenkG,

Dat schijnt wel mee te vallen hoor. Er zijn daar groepjes van allerlei landen, dus er wordt ook allerlei talen gesproken. Als internationale voertaal wordt daar voornamelijk Engels gebruikt, zo had ik begrepen. Ook de lezingen, gezangen en gebeden tijdens de vieringen worden in verschillende talen uitgesproken of gezongen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Blijft handig om toch bisdom Groningen-Leeuwarden te benaderen.

Zij kennen vast de kaart van Groningen en Friesland als het om kloosters etc gaat en kunnen je ook nog eens prima van advies voorzien wat mogelijk het beste bij jou en je wensen zou passen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid