Spring naar bijdragen

de wederkomst in deze generatie


Aanbevolen berichten

he mohamed hoe bedoel jij dan dat het oordeel al geweest is?

het oordeel komt toch pas helemaal aan het eind.

zoals beschreven staat in openbaringen 20 11:15

Openbaring 20: 11-15

11 En ik zag een grote witte troon en Hem, die daarop gezeten was, voor wiens aangezicht de aarde en de hemel vluchtten, en geen plaats werd voor hen gevonden.

12 En ik zag de doden, de groten en de kleinen, staande voor de troon, en er werden boeken geopend. En nog een ander boek werd geopend, het [boek] des levens; en de doden werden geoordeeld op grond van hetgeen in de boeken geschreven stond, naar hun werken.

13 En de zee gaf de doden, die in haar waren, en de dood en het dodenrijk gaven de doden, die in hen waren, en zij werden geoordeeld, een ieder naar zijn werken.

14 En de dood en het dodenrijk werden in de poel des vuurs geworpen. Dat is de tweede dood: de poel des vuurs.

15 En wanneer iemand niet bevonden werd geschreven te zijn in het boek des levens, werd hij geworpen in de poel des vuurs.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 120
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Niet alle theologen geloven dat openbaring na 70 werd geschreven, want Johannes schreef over de tempel (op 11,1-14) toen deze nog stond, hetgeen een verwarrend beeld zou zijn geweest voor zijn lezers die de joodse oorlog nog vers in hun geheugen hadden.

(...)

Tegenwoorig twijfelt men tussen 68-69, tijdens of kort na Nero's bewind en 95-96 aan het einde van Domitianus tijdperk. Over de exacte datering is nog veel discussie gaande. Ik neig persoonlijk naar een nog vroegere datering, ook vanwege op 13,18 wat over Keizer Nero gaat.

(...)

En ook het Griekse woord naos (op 11,1+2) sluit in mijn optiek een latere datering uit omdat het betekent: de tempel in Jeruzalem, maar alleen het Heilige der Heiligen (cel van de tempel, het Heiligdom).

Even een paar kanttekeningen bij de bijbelgedeelten die je noemt.

1. Tempel

Als je verder leest in hoofdstuk 11 van de Openbaring, staat er in vers 19:

Quote:
En de tempel Gods, die in de hemel is, ging open

Dit verklaart ook het door jou gevonden Griekse woord in vers 1 en 2.

2. Getal van het beest

Over het getal van het beest uit hoofdstuk 13:18 citeer ik even een stuk uit de Bijbels Theologische Encyclopedie:

Quote:
Er zijn talloze verklaringen en identificaties van de Antichrist geweest. Om de naam te vinden die onder het getal 666 verborgen is, heeft men het Hebreeuwse en het Griekse alfabet te hulp geroepen, soms ten onrechte ook het Latijnse.

Uitleggers die zich van het Hebr. alfabet bedienen, (...)komen tot de woorden Neron Caesar, die, met Hebreeuwse letters geschreven, het getal 666 voortbrengen. Naar hun mening wordt op deze keizer telkens in de Openbaring gezinspeeld.

Anderen (Irenaeus, Wetstein, Grotius) bedienen zich van het Griekse alfabet. (...) Zo komen ze tot het woord Lateinos (d.i. naar de getalswaarde van de letters 30, 1, 300, 5, 10, 50, 70, 200 = 666), dat dan een geheimzinnige aanwijzing zou zijn van het Romeinse rijk, dat zij ook in het eerste zeemonster met de tien hoorns en de zeven hoofden terugvinden.

Overigens gaf elke eeuw een andere verklaring van de tirannieke, anti-christelijke macht, die door beide beesten getypeerd wordt.

Overeenkomstig de opvatting, dat men onder het tweede beest Nero moet verstaan (hiervoor pleit dat Johannes uitdrukkelijk spreekt van het getal van een mens) en onder het eerste beest de Romeinse wereldmacht of het Romeinse rijk, heeft men beurtelings gedacht aan een persoon of een zaak, of aan een persoon en een zaak samen.

Tijdens de kruistochten dacht men aan Mohammed. De Waldensen, Wycliffe, Huss en de Hervormers hielden het pausdom en de Paus voor de Antichrist. De Roomskatholieke schrijvers beweerden, dat de keizer als tegenstander van de Heilige Kerk, de ketterse sekten, ofwel het heidense Rome de Antichrist voorstelt (Bossuet).

Bijzondere opmerkzaamheid verdient nog de mening van F. Godet (1812-1900). Hij meent dat het eerste beest met de tien hoorns en de zeven hoofden de wereldmacht in het algemeen voorstelt, en dat de zeven hoofden de verschillende verschijningsvormen van deze wereldmacht zijn, waarvan de laatste de Antichrist zal wezen. Volgens {#Opb 17:10} waren er reeds vijf machten gevallen. Deze machten zijn Egypte, Assyrië-Babylon, Perzië, Griekenland en het Jodendom, dat onder de Herodessen een vijandige houding tegenover de Zoon van God en zijn gemeente aannam. Vanaf de dag, waarop het joodse volk verklaarde: "Wij hebben geen koning dan de keizer" {#Joh 19:5} trad het in de rij van de aan God vijandige machten en werd het een van de hoofden van het beest. Dit hoofd werd dodelijk getroffen: het Romeinse rijk, waarmee de zesde macht bedoeld is, en dat bestond, toen Johannes zijn boek schreef {#Joh 17:10}, maakte aan Israëls volksbestaan een einde. Dit einde is echter niet zijn absolute ondergang. Uit zijn as zal Israël weer opstaan om het grote werelddrama af te spelen en in het laatste bedrijf de hoofdrol te vervullen. Dan zal er een Joods rijk worden opgericht (volgens Godet het achtste hoofd, het dier zelf; het zevende hoofd duidt Johannes niet nader aan), waaruit de Antichrist zal voortkomen. De wereldmacht moest dus zeven voorbereidende verschijningsvormen doorlopen, voordat zij zich in het laatste wereldrijk oplost. Godet acht het waarschijnlijk, dat de valse Messias zal voortkomen uit hetzelfde volk, waaruit de ware Messias werd geboren. In het bijzonder beroept hij zich hiertoe op de brieven van Joh. Volgens {#1Jo 2:22} ontkent de Antichrist, dat Jezus de Christus is en dit ontkennen ook de Joden. Volgens {#1Jo 4$} ontkent hij de menswording van God, en dit feit is ook voor de Joden een ergernis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

he mohamed hoe bedoel jij dan dat het oordeel al geweest is?

het oordeel komt toch pas helemaal aan het eind.

zoals beschreven staat in openbaringen 20 11:15

Openbaring 20: 11-15

11 En ik zag een grote witte troon en Hem, die daarop gezeten was, voor wiens aangezicht de aarde en de hemel vluchtten, en geen plaats werd voor hen gevonden.

12 En ik zag de doden, de groten en de kleinen, staande voor de troon, en er werden boeken geopend. En nog een ander boek werd geopend, het [boek] des levens; en de doden werden geoordeeld op grond van hetgeen in de boeken geschreven stond, naar hun werken.

13 En de zee gaf de doden, die in haar waren, en de dood en het dodenrijk gaven de doden, die in hen waren, en zij werden geoordeeld, een ieder naar zijn werken.

14 En de dood en het dodenrijk werden in de poel des vuurs geworpen. Dat is de tweede dood: de poel des vuurs.

15 En wanneer iemand niet bevonden werd geschreven te zijn in het boek des levens, werd hij geworpen in de poel des vuurs.

Ja, maar het einde had alleen betrekking op Juda en Jeruzalem, het oude verbond en alles wat daar letterlijk bij hoorde. Zoek maar na dat er sinds het jaar 70 geen hoge priesters meer zijn om conform de wet te offeren, daarom is het sinds die tijd niet meer mogelijk om het oude verbond na te leven. Nogmaals, nergens in de grondtekst van de Bijbel staat dat het einde de gehele planeet zou treffen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Mohamed

Er wordt wel volop gesproken over een (ver)nieuw(d)e aarde die zal komen. Er zijn ruim voldoende aanwijzingen in de Bijbel die dit nog in de toekomst plaatsen. Alleen al het feit dat er geen harmonie is (bijvoorbeeld in deze discussie knipoog_dicht.gif), geeft al aan dat we nog niet in die tijd leven. We leven er naar toe, dat wel. En daarbij mogen we weten dat, wanneer we dichtbij God blijven, al iets mogen ervaren van die pracht van Zijn Rijk!

En wij hebben sinds Jezus geen andere Hogepriester meer nodig: Zijn offer was de vervulling van al de voorafschaduwingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Mohamed

Er wordt wel volop gesproken over een (ver)nieuw(d)e aarde die zal komen. Er zijn ruim voldoende aanwijzingen in de Bijbel die dit nog in de toekomst plaatsen. Alleen al het feit dat er geen harmonie is (bijvoorbeeld in deze discussie
knipoog_dicht.gif
), geeft al aan dat we nog niet in die tijd leven. We leven er naar toe, dat wel. En daarbij mogen we weten dat, wanneer we dichtbij God blijven, al iets mogen ervaren van die pracht van Zijn Rijk!

En wij hebben sinds Jezus geen andere Hogepriester meer nodig: Zijn offer was de vervulling van al de voorafschaduwingen.

Allemaal goed en wel HenkG, maar wat doe je dan met de vele Schriftreferenties die het oordeel in de eerste eeuw plaatsen, waar ik hier slechts ee handvol van gecopy + paste heb?

En waarom betrek jij een profetie van Jeremia op de toekomst terwijl Jezus duidelijk zei dat niet te doen?

Mat 11,13       

Want al de profeten en de wet hebben geprofeteerd tot Johannes toe;

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat er geen andere profeten meer geprofeteerd hebben is niet zomaar te vertalen met het al geheel vervuld zijn van alle profetieën. Wat anders te doen met bijvoorbeeld de profetieën in de Openbaring?

Verder is er nergens ontkend dat ook in de eerste eeuw vervullingen plaatsvonden, maar zoals ook in het verhaal over het getal van het beest naar voren komt, zijn er geregeld meerdere lagen in een profetie te ontdekken. Niet elke vervulling is per definitie de totale vervulling.

Hoe verklaar je anders, deze vraag is je al eerder gesteld en staat nog steeds open naar mijn idee, het nog aanwezig zijn van ziekte, dood, disharmonie etc? Want als het einde werkelijk al geheel gepasseerd zou zijn, zou daar geen sprake meer van kunnen zijn volgens de Bijbel, toch?

Quote:
Jesaja 65

17 ¶ Want zie, Ik schep een nieuwe hemel en een nieuwe aarde; aan wat vroeger was, zal niet gedacht worden, het zal niemand in de zin komen.

18 Maar gij zult u verblijden en juichen voor eeuwig over hetgeen Ik schep, want zie, Ik schep Jeruzalem tot jubel en zijn volk tot blijdschap.

19 En Ik zal juichen over Jeruzalem en Mij verblijden over mijn volk. En daarin zal niet meer gehoord worden het geluid van geween of van geschreeuw.

Quote:
Openbaring 21

22 En een tempel zag ik in haar niet, want de Here God, de Almachtige, is haar tempel, en het Lam.

23 En de stad heeft de zon en de maan niet van node, dat die haar beschijnen, want de heerlijkheid Gods verlicht haar en haar lamp is het Lam.

24 En de volken zullen bij haar licht wandelen en de koningen der aarde brengen hun heerlijkheid in haar;

25 en haar poorten zullen nooit gesloten worden des daags, want daar zal geen nacht zijn;

26 en de heerlijkheid en de eer der volken zullen in haar gebracht worden.

27 En in haar zal niets onreins binnenkomen, en niemand, die gruwel en leugen doet, maar alleen zij, die geschreven zijn in het boek des levens van het Lam.

Dit beschrijft de echte voleinding waar Jezus oa naar verwijst in zijn rede over de laatste dingen:

Quote:
Mattheüs 24

4 Jesus antwoordde hun: Past op, dat niemand u misleidt.

5 Want velen zullen met mijn Naam optreden, en zeggen: Ik ben de Christus; en ze zullen er velen misleiden.

6 En gij zult horen van oorlogen en van oorlogsgeruchten. Past op, verschrikt er niet van; want dit moet allemaal gebeuren. maar het is het einde nog niet.

7 Volk zal opstaan tegen volk, en rijk tegen rijk; en er zal hongersnood zijn en aardbevingen hier en elders.

8 Maar dit alles is slechts het begin van de weeën.

9 Dan zal men u overleveren, om u te mishandelen en te doden; en gij zult een voorwerp zijn van haat bij alle volken terwille van mijn Naam.

10 Dan zullen velen zich ergeren, elkander verraden en haten.

11 Ook tal van valse profeten zullen opstaan, en velen verleiden.

12 En omdat de ongerechtigheid dan de overhand neemt, zal de liefde van velen verkoelen.

13 Maar wie tot het einde toe heeft volhard, hij zal behouden worden.

14 Doch eerst zal dit Evangelie van het rijk over heel de wereld worden verkondigd tot een getuigenis voor alle volkeren; dan zal het einde komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat er geen andere profeten meer geprofeteerd hebben is niet zomaar te vertalen met het al geheel vervuld zijn van alle profetieën. Wat anders te doen met bijvoorbeeld de profetieën in de Openbaring?

Verder is er nergens ontkend dat ook in de eerste eeuw vervullingen plaatsvonden, maar zoals ook in het verhaal over het getal van het beest naar voren komt, zijn er geregeld meerdere lagen in een profetie te ontdekken. Niet elke vervulling is per definitie de totale vervulling.

Dat er meerdere lagen in een profetie zitten is juist, maar Jezus zegt duidelijk dat ze tot Johannes generatie gaan. Het feit dat er nog ziekte en dood in de wereld zijn, veranderd helemaal niks aan wat er in de Bijbel staat.

Luc 16,16       

De wet en de profeten gaan tot Johannes; sinds die tijd wordt het evangelie gepredikt van het Koninkrijk Gods en ieder dringt zich erin.

Ik begrijp niet wat er onduidelijk aan bovenstaande vers is, Jezus leert ons simpelweg dat het OT en de profeten gaan tot Johannes.

Quote:

Hoe verklaar je anders, deze vraag is je al eerder gesteld en staat nog steeds open naar mijn idee, het nog aanwezig zijn van ziekte, dood, disharmonie etc? Want als het einde werkelijk al geheel gepasseerd zou zijn, zou daar geen sprake meer van kunnen zijn volgens de Bijbel, toch?

Ik heb deze vraag beantwoord in mijn topic het einde.

Overigens wil ik opmerken dat ik niet begrijp waarom mijn verklaring over een hier uit voorvloeiend onderwerp van belang is voor mijn ongelijk van nu. Ook al ben je het zo ontzettend met me eens, de verzen in de Bijbel veranderen er niet door en daar moet jij het net als ik mee doen.

Quote:

Dit beschrijft de echte voleinding waar Jezus oa naar verwijst in zijn rede over de laatste dingen:

[...]

Negeer de duidelijke aanknopingspunten die het oordeel in de eerste generatie plaatsen en je komt ver, maar als je toch struisvogeltheologie wilt praktiseren, kun je net zo goed jehova worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vraag me af wie er in dit geval de struisvogel is.

Tijd om de koffer te sluiten.

1 In dat andere topic is de vraag aangaande het einde zeker nog niet beantwoord, want hoe zouden anders hier nogmaals dezelfde vragen gesteld worden? De hier gestelde vraag is nu juist de vraag die daar zeker niet afdoende beantwoord is, want daar heb je enkel iets geroepen over geestelijk herleven met Jezus, terwijl er veel meer over het einde in de Bijbel staat.

2 De Johannes over wie het gaat in jouw vers is Johannes de Doper, die reeds gestorven is ruim voor het jaar 70. En nogmaals: dat er geen andere profeten meer geprofeteerd hebben is niet zomaar te vertalen met het al geheel vervuld zijn van alle profetieën. Weer zo'n punt waar je niet echt op reageert.

Shalom!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja, maar het einde had alleen betrekking op Juda en Jeruzalem, het oude verbond en alles wat daar letterlijk bij hoorde. Zoek maar na dat er sinds het jaar 70 geen hoge priesters meer zijn om conform de wet te offeren, daarom is het sinds die tijd niet meer mogelijk om het oude verbond na te leven. Nogmaals, nergens in de grondtekst van de Bijbel staat dat het einde de gehele planeet zou treffen.

dus als ik het goed begrijp zeg jij nu dus dat de weder komst dus in het jaar 70 geweest is.

hoe verklaar jij dan de rest van de bijbel die daar over spreekt zoals nagenoeg heel openbaringen?

en het hoe verklaar jij deze tekst dan?

Jesaja 11: 6-9

6 Dan zal de wolf bij het schaap verkeren en de panter zich nederleggen bij het bokje; het kalf, de jonge leeuw en het mestvee zullen tezamen zijn, en een kleine jongen zal ze hoeden;

7 De koe en de berin zullen samen weiden, haar jongen zullen zich tezamen nederleggen, en de leeuw zal stro eten als het rund;

8 Dan zal een zuigeling bij het hol van een adder spelen en naar het nest van een giftige slang zal een gespeend kind zijn hand uitstrekken.

dit gebeurt na de wederkomst en dat zie ik nu nog niet echt.

en hoe zie jij het 1000jarig vrederijk dan?

is die dan volgens jouw ook al geweest of zitten we daar dan nu midden in?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vraag me af wie er in dit geval de struisvogel is.

Tijd om de koffer te sluiten.

1 In dat andere topic is de vraag aangaande het einde zeker nog niet beantwoord, want hoe zouden anders hier nogmaals dezelfde vragen gesteld worden? De hier gestelde vraag is nu juist de vraag die daar zeker niet afdoende beantwoord is, want daar heb je enkel iets geroepen over geestelijk herleven met Jezus, terwijl er veel meer over het einde in de Bijbel staat.

Ik heb niet alle antwoorden HenkG, maar de gronden waarop jij de verzen verwerpt waarin Jezus het oordeel in de eerste eeuw plaatst zijn je eigen begeerlijkheden. De joden vonden ook dat Jezus niet aan hun verwachtingen (2 pet 3,4) had voldaan.

Quote:

2 De Johannes over wie het gaat in jouw vers is Johannes de Doper, die reeds gestorven is ruim voor het jaar 70.

Dit punt heb ik al behandeld omdat Reteip exact dezelfde vraag stelde, het gaan om Johannes' generatie, waar bv Paulus (Tarsus 3) ook binnen geboren was, maar het is niet mijn vers. Ik geloof het slechts.

Quote:
En nogmaals: dat er geen andere profeten meer geprofeteerd hebben is niet zomaar te vertalen met het al geheel vervuld zijn van alle profetieën. Weer zo'n punt waar je niet echt op reageert.

Gelukkig zijn er vaak meerdere verzen die eenzelfde heikele punt behandelen. Mensen die de profetieen op de toekomst willen betrekken moeten nu hun vingers in de oren doen!

Luk 21,22       

Want deze zijn dagen der wraak, opdat alles vervuld worde, dat geschreven is.

Deze vers zal ook wel niet kloppen, maar HenkG als de inhoud van de Bijbel je niet aanstaat, wat geloof je dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mohammed, mogelijk zou het de sfeer en discussie ten goede komen als je kunt accepteren dat mensen die jouw uitleg en interpetatie van bepaalde teksten niet delen, niet meteen de Bijbel verwerpen.


Samengevoegd:

Quote:

Luk 21,22
      

Want deze zijn dagen der wraak, opdat
alles vervuld worde
, dat geschreven is.

Deze vers zal ook wel niet kloppen, maar HenkG als de inhoud van de Bijbel je niet aanstaat, wat geloof je dan?

Quote:
Dan zullen er tekenen zijn aan de zon en de maan en de sterren,

En welke tekenen waren dat?

Quote:
en op aarde zullen de volken sidderen van angst voor het gebulder en het geweld van de zee;

Op welk gesudder wordt hier gedoeld? Zijn er toen zo vreselijk veel overstromingen geweest?

Quote:
26 de mensen worden onmachtig van angst voor wat er met de wereld zal gebeuren, want de hemelse machten zullen wankelen. 27 Maar dan zullen ze op een wolk de Mensenzoon zien komen, bekleed met macht en grote luister.

Nu zal ik slecht geïnformeerd zijn, maar wanneer was dat ook alweer?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mohammed, mogelijk zou het de sfeer en discussie ten goede komen als je kunt accepteren dat mensen die jouw uitleg en interpetatie van bepaalde teksten niet delen, niet meteen de Bijbel verwerpen.

Ik heb niet gezegd dat mijn interpretatie verwerpen gelijk staat aan de Bijbel verwerpen, dat maak jij er zelf van.

Als Jezus zegt dat alle profetieen vervult zijn en ik citeer Hem, heb ik dan ongelijk als HenkG zich daar niet in kan vinden? Dat lijkt mij nu bepaald niet en over de uitleg van 'alles vervuld' hoeven we ook geen uren te debateren want dat is duidelijke taal. Lees de profetie daarover in Zacharia 13 maar en je zal moeten constateren dat de wet en de profeten tot Johannes gaan en daarna niet meer. Dit gegeven bewezen betekent ook dat de nieuwe hemel en aarde niet op de toekomst betrokken kunnen worden, hoe onverklaarbaar dat ook lijkt, conform de Schrift moeten de nieuwe hemel en aarde gekomen zijn.

Luk 18,31       

En Hij nam de twaalven bij Zich, en zeide tot hen: Ziet, wij gaan op naar Jeruzalem, en het zal alles volbracht worden aan de Zoon des mensen, wat geschreven is door de profeten.

Luk 21,22       

Want deze zijn dagen der wraak, opdat alles vervuld worde, dat geschreven is.

Luk 24,44       

En Hij zeide tot hen: Dit zijn de woorden, die Ik tot u sprak, toen Ik nog met u was, namelijk dat het alles moest vervuld worden, wat van Mij geschreven is in de Wet van Mozes, en de Profeten, en Psalmen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik heb niet gezegd dat mijn interpretatie verwerpen gelijk staat aan de Bijbel verwerpen, dat maak jij er zelf van.

Als Jezus zegt dat alle profetieen vervult zijn en ik citeer Hem, heb ik dan ongelijk als HenkG zich daar niet in kan vinden? Dat lijkt mij nu bepaald niet en over de uitleg van 'alles vervuld' hoeven we ook geen uren te debateren want dat is duidelijke taal. Lees de profetie daarover in Zacharia 13 maar en je zal moeten constateren dat de wet en de profeten tot Johannes gaan en daarna niet meer. Dit gegeven bewezen betekent ook dat de nieuwe hemel en aarde niet op de toekomst betrokken kunnen worden, hoe onverklaarbaar dat ook lijkt, conform de Schrift moeten de nieuwe hemel en aarde gekomen zijn.

Luk 18,31
      

En Hij nam de twaalven bij Zich, en zeide tot hen: Ziet, wij gaan op naar Jeruzalem, en het zal alles volbracht worden aan de Zoon des mensen, wat geschreven is door de profeten.

Luk 21,22
      

Want deze zijn dagen der wraak, opdat alles vervuld worde, dat geschreven is.

Luk 24,44
      

En Hij zeide tot hen: Dit zijn de woorden, die Ik tot u sprak, toen Ik nog met u was, namelijk dat het alles moest vervuld worden, wat van Mij geschreven is in de Wet van Mozes, en de Profeten, en Psalmen.

Alle profetieën betreffende Jezus eerste komst naar de aarde zijn vervult.Betreffende zijn 2de komst als oordeel voltrekker nog niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik heb niet gezegd dat mijn interpretatie verwerpen gelijk staat aan de Bijbel verwerpen, dat maak jij er zelf van.

Als Jezus zegt dat alle profetieen vervult zijn en ik citeer Hem, heb ik dan ongelijk als HenkG zich daar niet in kan vinden? Dat lijkt mij nu bepaald niet en over de uitleg van 'alles vervuld' hoeven we ook geen uren te debateren want dat is duidelijke taal. Lees de profetie daarover in Zacharia 13 maar en je zal moeten constateren dat de wet en de profeten tot Johannes gaan en daarna niet meer. Dit gegeven bewezen betekent ook dat de nieuwe hemel en aarde niet op de toekomst betrokken kunnen worden, hoe onverklaarbaar dat ook lijkt, conform de Schrift moeten de nieuwe hemel en aarde gekomen zijn.

Je zegt zelf: 'hoe onverklaarbaar dat ook lijkt, conform de Schrift moeten de nieuwe hemel en aarde gekomen zijn'.

Voorbeeldje: een roofdier naast zijn prooi in vrede naast elkaar zie ik niet gebeuren, maar volgens jou is dat nu al 2000 jaar zo?

En als dat niet zo is (dat je het ziet gebeuren), dan geloof je toch dat het zo is, omdat dat uit Openbaring, uitgaande van jouw uitleg van de profetieën, noodzakelijk volgt?

Is dit geen aanleiding om aan je uitleg van de profetieën te gaan twijfelen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik heb niet gezegd dat mijn interpretatie verwerpen gelijk staat aan de Bijbel verwerpen, dat maak jij er zelf van.

Als Jezus zegt dat alle profetieen vervult zijn en ik citeer Hem, heb ik dan ongelijk als HenkG zich daar niet in kan vinden? Dat lijkt mij nu bepaald niet en over de uitleg van 'alles vervuld' hoeven we ook geen uren te debateren want dat is duidelijke taal. Lees de profetie daarover in Zacharia 13 maar en je zal moeten constateren dat de wet en de profeten tot Johannes gaan en daarna niet meer. Dit gegeven bewezen betekent ook dat de nieuwe hemel en aarde niet op de toekomst betrokken kunnen worden, hoe onverklaarbaar dat ook lijkt, conform de Schrift moeten de nieuwe hemel en aarde gekomen zijn.

johannes heeft de profetieen van openbaringen toch geschreven.

en dat gaat over de toekomst.

hoe verklaar je dat dan?


Samengevoegd:

tevens heb jij het over dat zijn profetieen tot 70 na christus was.

ik heb na wat zoeken ontdekt dat johannes de profetsie van openbaringen schreef tijdens het regeren van keizer Dominitianus was.

zijn keizer periode was van 81 tm 96 na christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Je zegt zelf: 'hoe onverklaarbaar dat ook lijkt, conform de Schrift moeten de nieuwe hemel en aarde gekomen zijn'.

Voorbeeldje: een roofdier naast zijn prooi in vrede naast elkaar zie ik niet gebeuren, maar volgens jou is dat nu al 2000 jaar zo?

Met dieren worden in de Bijbel wel vaker mensen bedoelt, of denk je misschien dat Jezus Zijn discipelen naar een roedel wolven heeft gestuurd?

Mat 10,16       

Ziet, Ik zend u als schapen in het midden der wolven; weest dan voorzichtig gelijk de slangen, en oprecht gelijk de duiven.

Jezus noemde Zijn volgelingen schapen en de joden noemde Hij wolven:

Hand 20,29       

Want dit weet ik, dat na mijn vertrek zware wolven tot u inkomen zullen, die de kudde niet sparen.

Wat zei de profeet Jesaja?

'De wolf en het lam zullen tesamen weiden (jes 65,25)'

Quote:

En als dat niet zo is (dat je het ziet gebeuren), dan geloof je toch dat het zo is, omdat dat uit Openbaring, uitgaande van jouw uitleg van de profetieën, noodzakelijk volgt?

Nogmaals, het is niet mijn uitleg, Jezus zegt het:

Mat 11,13       

Want al de profeten en de wet hebben tot Johannes toe geprofeteerd.

Quote:

Is dit geen aanleiding om aan je uitleg van de profetieën te gaan twijfelen?

Nee, als je begrijpend leest kun je niet om de feiten heen en leven de Christenen en de joden soms niet samen tegenwoordig?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Met dieren worden in de Bijbel wel vaker mensen bedoelt, of denk je misschien dat Jezus Zijn discipelen naar een roedel wolven heeft gestuurd?

Mat 10,16
      

Ziet, Ik zend u als schapen in het midden der wolven; weest dan voorzichtig gelijk de slangen, en oprecht gelijk de duiven.

Jezus noemde Zijn volgelingen schapen en de joden noemde Hij wolven:

Hand 20,29
      

Want dit weet ik, dat na mijn vertrek zware wolven tot u inkomen zullen, die de kudde niet sparen.

Wat zei de profeet Jesaja?

'De wolf en het lam zullen tesamen weiden (jes 65,25)'

[...]

Nogmaals, het is niet mijn uitleg, Jezus zegt het:

Mat 11,13
      

Want al de profeten en de wet hebben tot Johannes toe geprofeteerd.

[...]

Nee, als je begrijpend leest kun je niet om de feiten heen en leven de Christenen en de joden soms niet samen tegenwoordig?

smile.gif deze uitleg is wel logisch moet ik toegeven. Ik weet alleen niet zeker of het in Openbaring figuurlijk opgevat moet worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ mohamed

je zegt dat dus:

Mat 11,13       

Want al de profeten en de wet hebben tot Johannes toe geprofeteerd.

je zegt dat al de profetsieen al geweest zijn dus ook openbaringen wat johannes schreef.

een profetsie is een voorspelling.

dus dat betekend dat dat wat de profeten zeiden was iets wat in de toekomst gebeuren zou.

johannes was de laatste profeet en hij gaf de profetsie van openbaringen.

je zegt dus dat die profetsie van johannes al gebeurt is in 70 na christus.

terwijl johannes dat tussen 81 en 96 na christus geschreven heeft maar buiten dat, al zal het zo zijn dat het in 70 na c was,

dan is het toch ook geen propetsie meer wat johannes in openbaringen zegt.

hoe verklaar je dat dan??

Link naar bericht
Deel via andere websites

De datum weten we niet. Toch zijn er wel een aantal teksten (dacht ik) die spreken over het kennen van de tekenen van de tijd.

Ik vind het daarom lastig, ik focus mij op Christus en niet op Zijn wederkomst.

Toch vraag ik mij af of het als Christen goed zou zijn om te weten in welke periode je leeft.

Tweede punt is niet alleen dat Bottenbley zegt dat Jezus in deze generatie terug komt, maar Corrie Ten Boom doet in haar dagboek ook dit soort uitspraken. Zo zijn er mensen die ik erg hoog heb zitten(als Christen zijnde) die dit zeggen.

Het afdoen als gelul, vind ik dan wat moeilijk.

Nee we weten het uur niet, maar weten dat je in een tijd leeft voor de opname; zou dat goed zijn om te weten als Christen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De datum weten we niet. Toch zijn er wel een aantal teksten (dacht ik) die spreken over het kennen van de tekenen van de tijd.

Ik vind het daarom lastig, ik focus mij op Christus en niet op Zijn wederkomst.

Toch vraag ik mij af of het als Christen goed zou zijn om te weten in welke periode je leeft.

Tweede punt is niet alleen dat Bottenbley zegt dat Jezus in deze generatie terug komt, maar Corrie Ten Boom doet in haar dagboek ook dit soort uitspraken. Zo zijn er mensen die ik erg hoog heb zitten(als Christen zijnde) die dit zeggen.

Het afdoen als gelul, vind ik dan wat moeilijk.

Nee we weten het uur niet, maar weten dat je in een tijd leeft voor de opname; zou dat goed zijn om te weten als Christen?

he mido

ik denk dat we juist wel mogen uit zien als christen naar Zijn wederkomst.

er zijn tekenen zat waar de bijbel naar verwijst voor deze tijd.

lees eens hier link bij optie tijdspiegeling/tekenen.

lees dit eens rustig door en kijk eens voor je zelf wat je hier van vind.

daar staat heel veel uitvoerig beschreven.

mvg bartjan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens de bijbel weet niemand hier op aarde wanneer Jezus terug komt. Dus in die zin kun je het wel afdoen als euh, onzin.

Anderzijds lijkt het me wel goed om gereed te zijn als Hij terug komt, kortom, rekening te houden dat de wederkomst elk moment kan plaats vinden.

Daarbij heb je nog zoiets als tekenen van de eindtijd. Maar ook daar zitten haken en ogen aan: Ik heb teksten van duizend jaar geleden gelezen waar mensen dergelijke tekenen ook herkenden en er van overtuigd waren dat Christus spoedig zou komen. Er was zelfs iemand in Europa die er voor naar Jeruzalem ging reizen. En als we nog eens duizend jaar eerder gaan kijken, ook uit de bijbel krijg je de indruk dat men dacht dat ze de wederkomst nog mee gingen maken.

Dus wanneer Jezus terug komt? Kan morgen zijn, zou ook over duizend jaar kunnen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

smile.gif
deze uitleg is wel logisch moet ik toegeven. Ik weet alleen niet zeker of het in Openbaring figuurlijk opgevat moet worden.

Jij zegt wat je wel - en niet aanstaat en dat mag ik wel. Dat heb ik liever als mensen die maar niks meer posten als ze geen kritiek hebben.

Jesaja is een van de profeten die volgens Jezus dus profeteerden tot Johannes. Wanneer wij dus letterlijk nemen dat de wolf en het lam samen zullen grazen en alle profetieen vervuld zijn, zouden ze dan nu niet al samen moeten grazen? Een alternatieve uitleg stuit op grote problemen die kunnen resulteren in atheisme.

Aangezien de profeten vervuld zijn en wolven en lammen niet samen stro eten, denk ik toch dat ik gelijk heb en dat het over mensen gaat ipv dieren. Ik vind het mooi dat jij de logica ook ziet daar in.

Edit: en openbaring gaat volgens mij over het onverderfelijke (1 Kor 15,52) hetgeen geestelijk is.

'het nieuwe Jeruzalem, dat uit de hemel van Mijn God afdaalt, en ook Mijn nieuwe Naam.(op 3,12)'

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dus wanneer Jezus terug komt? Kan morgen zijn, zou ook over duizend jaar kunnen zijn.

We kunnen middels de Schrift in ieder geval vaststellen dat Jezus al terug gekomen is.

Mat 16,28       

Voorwaar zeg Ik u: Er zijn sommigen van die hier staan, die de dood niet smaken zullen, totdat zij de Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.

Quote:

De datum weten we niet. Toch zijn er wel een aantal teksten (dacht ik) die spreken over het kennen van de tekenen van de tijd.

Ik vind het daarom lastig, ik focus mij op Christus en niet op Zijn wederkomst.

Toch vraag ik mij af of het als Christen goed zou zijn om te weten in welke periode je leeft.

Tweede punt is niet alleen dat Bottenbley zegt dat Jezus in deze generatie terug komt, maar Corrie Ten Boom doet in haar dagboek ook dit soort uitspraken. Zo zijn er mensen die ik erg hoog heb zitten(als Christen zijnde) die dit zeggen.

Het afdoen als gelul, vind ik dan wat moeilijk.

Als het niet Bijbels is, is het gelul. Lees dit topic maar eens door en je zal zien dat de Schrift duidelijk Jezus wederkomst in de eerste eeuw plaatst. Het is moeilijk dat te erkennen omdat het lijkt alsof alles gelijk is gebleven, daarom probeert men de Schrift zo uit te leggen dat onze ogen tevreden zijn. Maar Jezus zei:

'Het Koninkrijk Gods komt niet met uiterlijk gelaat.(luk 17,20)'

Quote:

@ mohamed

je zegt dat dus:

Mat 11,13       

Want al de profeten en de wet hebben tot Johannes toe geprofeteerd.

je zegt dat al de profetsieen al geweest zijn dus ook openbaringen wat johannes schreef.

een profetsie is een voorspelling.

dus dat betekend dat dat wat de profeten zeiden was iets wat in de toekomst gebeuren zou.

johannes was de laatste profeet en hij gaf de profetsie van openbaringen.

je zegt dus dat die profetsie van johannes al gebeurt is in 70 na christus.

terwijl johannes dat tussen 81 en 96 na christus geschreven heeft maar buiten dat, al zal het zo zijn dat het in 70 na c was,

dan is het toch ook geen propetsie meer wat johannes in openbaringen zegt.

hoe verklaar je dat dan??

Johannes de Doper was niet de auteur van openbaring.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

We kunnen middels de Schrift in ieder geval vaststellen dat Jezus al terug gekomen is.

Mat 16,28
      

Voorwaar zeg Ik u: Er zijn sommigen van die hier staan, die de dood niet smaken zullen, totdat zij de Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.

[...]

Als het niet Bijbels is, is het gelul. Lees dit topic maar eens door en je zal zien dat de Schrift duidelijk Jezus wederkomst in de eerste eeuw plaatst.

Quote:

[...]

Ik heb niet gezegd dat mijn interpretatie verwerpen gelijk staat aan de Bijbel verwerpen, dat maak jij er zelf van.

Ik ontdek hier toch enige paradox knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid