Spring naar bijdragen

Number of the Beast


Gast Anon_phpbb

Is "Number of the Beast" satanistisch  

  1. 1. Is "Number of the Beast" satanistisch

    • Ja! Puur duivels werk
      10
    • Nee tuurlijk niet, het is gewoon een nachtmerrie die 1 van de bandleden had.
      5
    • Ja zelfs die link die je geplaatst had, is onzin.
      0
    • Nee, ik denk van niet
      8


Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Ik weet dat er een topic over bestaat: of metal mag of niet.

Maar ik vraag me echt al een tijd specifiek af of het volgende lied satanistisch bedoeld is of niet.

Iron Maiden - Number of the Beast

Als je de tekst leest dan denk je dat het occult is maar ik zag deze site toevallig en toen begon ik weer te twijfelen.

link

Ik vind het lied zelf namelijk wel leuk maar toen ik een keer aan het luisteren was, toen verbeelde ik me allemaal dingen: Ik zag een soort duistere wereld met een lava waterval en rare soort planten en dingen.

Bovendien kreeg ik een heel raar gevoel en leek het alsof ik persé naar de muziek moest luisteren alsof ik er echt ingetrokken werd.

ik weet niet of dit echt maar me fantasie was die op hol sloeg of niet maar raar was het wel.

Mijn vraag:

-Kan Iron maiden door de beugel met het lied Number of the beast?

-Heeft iemand zoiets eerder meegemaakt?

Meer informatie: Openbaring 13

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je je er niet prettig bij voelt, moet je er niet naar luisteren, zo simpel is dat.

Ik kan me er zelf niet zo heel veel bij voorstellen, al was er zo'n tien jaar geleden ook een liedje dat ik leuk vond, maar waar ik ook bang van werd. Toen heb ik ook besluiten niet meer naar dat liedje te luisteren (dit betrof overigens 'Tha Crossroads' van Bone Thugs 'n Harmony).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik weet dat er een topic over bestaat: of metal mag of niet.

Maar ik vraag me echt al een tijd specifiek af of het volgende lied satanistisch bedoeld is of niet.

Iron Maiden - Number of the Beast

Als je de tekst leest dan denk je dat het occult is maar ik zag deze site toevallig en toen begon ik weer te twijfelen.

Ik vind het lied zelf namelijk wel leuk maar toen ik een keer aan het luisteren was, toen verbeelde ik me allemaal dingen: Ik zag een soort duistere wereld met een lava waterval en rare soort planten en dingen.

Bovendien kreeg ik een heel raar gevoel en leek het alsof ik persé naar de muziek moest luisteren alsof ik er echt ingetrokken werd.

ik weet niet of dit echt maar me fantasie was die op hol sloeg of niet maar raar was het wel.

Mijn vraag:

-Kan Iron maiden door de beugel met het lied Number of the beast?

-Heeft iemand zoiets eerder meegemaakt?

Meer informatie: Openbaring 13

OK, aan de tekst kan ik niet zeggen dat het occult is, de tekst verheerlijkt niks en geeft gewoon een weergave van een bijbels perspectief vanuit een ander standpunt. Iron Maiden verheerlijkt satan niet, de cd-hoes van TNOTB laat op de voorkant de duivel zien die met touwtjes mensen bestuurd terwijl hij wordt bestuurd met touwtjes door Eddy, het Iron Maiden mascotte. Ik heb picture LP's gezien waarop het hoofd van satan, ontdaan van de rest van zijn lichaam, in de hand van het mascotte ligt.

De ervaring die jij hebt heb ik ook wel eens gehad, dat de muziek je aangrijpt en je verder moet luisteren, zo luister ik ook bepaalde nummers een keer of vijf achter elkaar, da's gewoon een kenmerk van goeie muziek die je aanspreekt. Nou snap ik ook niet precies wat er mis is met lavawaterstromen en rare planten, misschien ben jij gewoon een stuk virtueler ingesteld dan ik. Maar het is logisch dat je bij metal aan zoiets denkt dan aan teletubbieland. knipoog_dicht.gif

Maar goed, als je je er toch niet lekker bij voelt moet je of er nog aan wennen(dat is meestal gebruikelijk bij de extremere vormen van metal die gericht zijn of sfeer, black, doom of drone) of gewoon helemaal niet meer naar luisteren.

smile.gif

EDIT: probeer eens wat documentaires te kijken van Iron Maiden, op google video staan er een hoop, net zoals youtube. Er moet vast wel ergens eentje zijn met een uitleg over het nummer, ik heb er ooit eens eentje op tv gezien. Kortom, verricht wat meer onderzoek dan alleen dit topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Dankjewel voor de snelle reacties iedereen! Ik heb me er al een beetje in verdiept, en ik denk dat het lied inderdaad meer gewoon griezelig bedoeld is dan dat er echt wat achter zit. Want eigenlijk hebben al hun liedjes wel een historische achtergrond. Ik had al ergens gelezen dat ze bij elk concert zeggen, dat ze niet satan-aanhangers zijn of iets dergelijks. 16 augustus ga ik waarschijnlijk naar een concert van hun bij de TT assen. Zijn er trouwens meer mensen die daar heen gaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Iron Maiden. Jeugdsentiment! En zeker niet satanisch/satanistisch/whatever. Volgens mij is de drummer christen - of was hij dat in ieder geval.

Verder onderschrijf ik Andreas' reactie.

Ik mis overigens de optie 'nee'. Niet 'ik denk het niet', maar gewoon 'nee'; Iron Maiden is niet 'satanisch'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jeugdsentiment, zo oud ben je nog niet eens jochie, je hebt amper een volwaardige baardgroei
widegrin.gif

Hoho! Baardgroei heeft niet alleen met leeftijd te maken. Verder heb ik iets meer baardgroei dan zichtbaar is op de foto's. (Niet heel veel meer, gelukkig, maar toch.)

Quote:
Volgens mij zat Nicko Mcbrain ten tijde van het album TNOTB nog niet als vaste drummer bij Iron Maiden. En hij is pas bekeerd rond 2000.
smile.gif

O, oké. Ik neem het graag van je aan. ;-)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn oudste broer is niet meer. Ik weet dat hij alle muziek van deze band voor zijn dood heeft weggedaan. Childeren of the dammned kan ik me nog herinneren. Ook ik heb het nummer 666 beluisterd en vond het wel een gaaf nummer. Maar ja, aan de vruchten herkend men de boom toch? Barren Cross is misschien een beter alternatief? Hij maakt gospel en lijkt op de muziek van de ijzeren maagd oftewel Iron Maiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik denk als ze zingen over dat soort dingen moet je je er verre van houden, ook al denk je dat je er tegen kan en het je niks doet.

die teksten neem je onbewust toch in je op, tevens trekt het je onbewust ook naar andere verkeerde muziek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jij zegt dat je er verre van moet houden omdat teksten onbewust wat met je kunnen gaan doen.

Dat zelfde gaat op voor gewone communicatie van mensen die mogelijk niet zo christelijke dingen zeggen. Dus zou dan lijkt me het zelfde moeten gelden als ik je argument doortrek: je er verre van houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jij zegt dat je er verre van moet houden omdat teksten onbewust wat met je kunnen gaan doen.

Dat zelfde gaat op voor gewone communicatie van mensen die mogelijk niet zo christelijke dingen zeggen. Dus zou dan lijkt me het zelfde moeten gelden als ik je argument doortrek: je er verre van houden.

zo zou je het kunnen zien ja.

maar het ligt er natuurlijk dan wel aan wat zo'n persoon doet of zegt.

als die pers dingen doet wat niet door beugel kan ja dan lijkt me ook niet dat jij daar mee wilt omgaan toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat te denken van deze tekst van Iron Maiden? Volgens mij is dat tegenstrijdig met de Bijbel.

Hes walking like a small child

But watch his eyes burn you away

Black holes in his golden stare

God knows he wants to go home

Children of the damned

(repeat another 3 times)

Hes walking like a dead man

If he had lived he would have crucified us all

Now hes standing on the last step

He thought oblivion well it beckons us all

Children of the damned

(repeat another 3 times)

Now it burns his hand hes turning to laugh

Smiles as the flame sears his flesh

Melting his face screaming in pain

Peeling the skin from his eyes

Watch him die according to plan

Hes dust on the ground what did we learn

Youre children of the damned

Your backs against the wall

You turn into the light

Youre burning in the night

Youre children of the damned

Like candles watch them burn

Burning in the light

Youll burn again tonight

Youre children of the damned


Samengevoegd:

Een uitspraak van Iron Maiden in destijds NCRV Paperclip: Ik wou dat het legaal was om iemand te vermoorden. Ik zou zeggen ik ook en schiet u meteen dood. Dit meen ik natuurlijk niet, maar een opmerkelijke reactie van deze band.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@IkbenBen: Maak even duidelijk wat precies de uitspraak is van Iron Maiden dmv haakjes (''). Voor mij is het niet duidelijk wat zijn uitspraak is. (wel een vermoeden maar niet duidelijk)

Ik wil niet zeggen dat IM satanisch is maar christelijk is het niet. Je kunt de site van ''Goodfight'' wegwuiven. Prima. Maar dat neemt niet weg dat hij dat liedje zingt. En om nou te zeggen dat dat echt zuiver is, nee niet echt denk ik. Satanisch is misschien een stap te ver maar christelijk zijn/waren ze zeker niet, vooral niet als ze teksten hebben als in dat filmpje en bovenstaande tekst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat te denken van deze tekst van Iron Maiden? Volgens mij is dat tegenstrijdig met de Bijbel.

Zou je ff kunnen aangeven wat volgens jou zo fout aan het nummer is? Ik heb het vluchtig doorgelezen, misschien dat ik ergens over heen gelezen heb, maar zo 'schocking' vond ik het niet.


Samengevoegd:

Quote:

Ik wil niet zeggen dat IM satanisch is maar christelijk is het niet. Je kunt de site van ''Goodfight'' wegwuiven. Prima.

Doe ik ook. Dat komt omdat dit filmpje verre van objectief is. Het is manipulerend (denk aan die geluidseffecten), geruchten en citaten lopen dwars door elkaar heen, er zitten dingen in die gewoon onjuist zijn, er wordt zwaar in overdreven, etc. Dan verlies je m.i. je geloofwaardigheid.

Quote:
Maar dat neemt niet weg dat hij dat liedje zingt. En om nou te zeggen dat dat echt zuiver is, nee niet echt denk ik. Satanisch is misschien een stap te ver maar christelijk zijn/waren ze zeker niet, vooral niet als ze teksten hebben als in dat filmpje en bovenstaande tekst.

That's the point. Sommige figuren labelen zaken wel heel snel als satanisch. Vaak gaat het dan gewoon om liedjes die vanuit christelijk perspectief niet helemaal juist zijn. Of, een band roept bepaalde dingen als show en provocatie. Ik ken echter maar zeer weinig bands die ook werkelijk satanistisch zijn, laat staan satanisch. Als ik de duivel zou zijn zou ik het toch wat subtieler aanpakken, zoals aan de normen en waarden gaan sleutelen in een zeer toegankelijk zoet pop liedje.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid