Spring naar bijdragen

waarom geen 'paranormale' zaken?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 80
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Deze groep bezig wel degelijk over paranormale gaven en daar moet je ook serieus rekening mee houden.

Maar hoe weet je dat nou???

Van de groep die zich WEL laat zien (de ongevaarlijke) constateer je (blijkbaar op basis van wat je ziet) dat het nog maar de vraag is of ze wel paranormaal zijn, maar van de groep die zich NIET laat zien meen je zeker te weten dat ze gevaarlijke paranormale dingen doen??? verbaasd.gif

Vreemd.... nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Lol in de vers die je nota bene zelf aanhaalt staat 'deze generatie'
knipoog_dicht.gif

Volgens Josephus is dat gebeurd zie

Als ik mij er even mee mag bemoeien. LOJ haalt hier iets aan dat nog staat te gebeuren hoor. De mensenzoon moet nog terugkeren op aarde en dan zal de stad Jerusalem ook in ere hersteld worden en vernieuwd uit de hemel neerdalen. Of jij moet Jezus al met veel trompetgeschal en bliksem uit de hemel hebben zien neerdalen? Maar het lijkt me stug dat wij dat dan gemist hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als ik mij er even mee mag bemoeien. LOJ haalt hier iets aan dat nog staat te gebeuren hoor. De mensenzoon moet nog terugkeren op aarde en dan zal de stad Jerusalem ook in ere hersteld worden en vernieuwd uit de hemel neerdalen. Of jij moet Jezus al met veel trompetgeschal en bliksem uit de hemel hebben zien neerdalen? Maar het lijkt me stug dat wij dat dan gemist hebben.

Graag zelfs, ik zal het direct even op de Bijbel toetsen of het waar is wat jij zegt.

Jes 38,11       

Ik zeide: Ik zal de HEERE niet meer zien, de HEERE, in het land der levenden; ik zal de mensen niet meer aanschouwen met de inwoners der wereld.

Jij gaat uit van een visuele wederkomst en plaatst die in de toekomst, wanneer je met het woordje 'wij' de wereld bedoelt, heb je volkomen gelijk!

Joh 14,19       

Nog een kleine tijd, en de wereld zal Mij niet meer zien; maar gij zult Mij zien; want Ik leef, en gij zult leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Maar hoe weet je dat nou???

Van de groep die zich WEL laat zien (de ongevaarlijke) constateer je (blijkbaar op basis van wat je ziet) dat het nog maar de vraag is of ze wel paranormaal zijn, maar van de groep die zich NIET laat zien meen je zeker te weten dat ze gevaarlijke paranormale dingen doen???
verbaasd.gif

Vreemd....
nosmile.gif

De mensen die zich niet laten zien (publiekelijk) heb ik wel gezien en meegemaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ok, dan snap ik dat in ieder geval. Niet dat het me overtuigt natuurlijk. Ook die mensen zou ik graag eerst eens getest willen zien in een gecontroleerde omgeving. Waar ze natuurlijk nooit aan mee zullen werken, en dus kan er altijd worden volgehouden dat....etc...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als het gaat om het Christendom in combinatie met het paranormale, dan vliegen de demonen en duiveltjes, occulte belasting en weet ik niet wat al je voor de voeten.

Nu wil ik er een zekere terughoudenheid in betrachten; ik heb eigenlijk niet te maken gehad met concrete manifestaties van demonen, en ik wil ook niet meteen alles wegzetten als onzin.

Ook is er volgens mij niets kwalijks aan paranormale 'voorgevoelens', voorspellende dromen en andere gaven an sich. Dat is denk ik meer een kwestie van hoe je ermee omgaat.

Nee, mijn moeite begeeft zich veel meer aan de oppervlakte, hoewel het niet noodzakelijk strijdig met elkaar hoeft te zijn. Het belangrijkste is dat het afleidt van de hoofdzaken in het leven, én dat er weliswaar best een kern van waarheid kan zitten in allerlei zaken, maar dat het vaak nogal vervuild is, en dat halve waarheden vaak erger zijn dan hele leugens.

Om het iets concreter te maken; een paar jaar geleden was er een programma op tv dat ging over 'vorige levens', gepresenteerd door die Derk die ook Spoorloos presenteert. De rode draad was dat zo'n regressietherapeut dan onder hypnose de persoon allerlei informatie wist te ontfutselen over het vorige leven die soms best opmerkelijk was. Als de persoon in kwestie dan naar het desbetreffende gebied ging wat hij onder hypnose had gezien, dan klopte het eigenlijk altijd, en kon hij ook dingen 'herinneren' die er niet meer waren, maar wél in de tijd dat z'n vorige 'incarnatie' leefde. Sloten die inmiddels gedempt waren, deuren/ramen die niet meer aanwezig waren, wegen die niet meer bestonden, dat soort werk. Tenzij er echt bedrogen is op grote schaal, leek het best authentiek, voor zover deze argeloze kijker het kon bepalen zeg maar.

Máár... telkens als men de vorige 'incarnatie' zélf op het spoor was, ging het consequent mis. Soms kon men dat uiteraard niet achterhalen, maar er waren ook gevallen waarbij dat wél kon, zoals een 'incarnatie' die zou hebben geleefd in de jaren '30 maar waar het burgerlijk register niets over kon terugvinden. En het was dus altijd zo.

En dit tref je dus vaker aan in het hele paranormale wereldje, van die halve, hele knappe waarheden, maar met zoveel storingen dat je er niet van op aan kan. Dat we er dus daarom niet mee bezig moeten, in de zin van er 100% op vertrouwen. Dat dát centrale punt is van alle waarschuwingen hierover.

Suggesties? Aanvullingen?

Ik ben het niet me je eens. Je zegt eigenlijk: het werkt mij niet goed genoeg, dus is het niet verstandig je ermee in te laten.

Stel dat je iemand tegenkomt die zich op dat vlak begeeft en die jou er wel van kan overtuigen dat zijn voorspellingen (of wat het ook is dat hij doet) altijd uitkomen, ga je er dan mee in zee, omdat het werkt?

Dat je zelf nog nooit te maken gehad hebt met occulte belasting/bezetenheid, neemt niet weg dat het een Bijbels gegeven is, reden genoeg om je er in te verdiepen m.i.

Volgens veel mensen wordt het in de Bijbel zo aangeduid omdat men toen geen naam kon geven aan bepaalde (psychische) klachten, en dit lijkt een plausibel argument. Aan de andere kant zijn er nu ook nog mensen die zeggen demonen uit te drijven (mede o.b.v. Marcus 16) en hier boeken over geschreven hebben. Juist omdat het een Bijbels gegeven is, is dit m.i. reden om dit niet als onzin af te doen, maar je er in te verdiepen. Deze mensen geven ook aan op welke manieren je jezelf open kan stellen voor demonische beïnvloeding. Eén van de beste methoden is door je in te laten met occulte zaken, waarbij je zo een lijntje kan trekken naar paranormale begaafdheid.

Het lijkt mij (o.b.v. wat ik heb gelezen) plausibel dat demonische beïnvloeding nog steeds voorkomt. Het trieste is dat demonische beïnvloeding mensen altijd van God afhoudt, een relatie met God opbouwen wordt heel moeilijk of onmogelijk gemaakt. En omdat deze mensen vrijwel nooit geholpen worden (onwetendheid speelt hierbij een grote rol), worden hun problemen ook niet opgelost.

Jij wilt terughoudendheid betrachten bij het bespreken van dit onderwerp, maar ik zou er juist voor willen pleiten dit niet te doen. Je weet veel af van RK-traditie volgens mij… heb je hier misschien informatie over, hoe de RK-Kerk met dit onderwerp is omgegaan in de loop van de tijd?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Reteip; toch even wat misverstandjes rechtzetten. Ik geloof best dat er zoiets als demonen bestaan, in a sense heb ik er zélf ook wel last van, alleen is het bij mij waarschijnlijk minder spectaculair omdat ik vrij rationeel ingesteld ben, dus dan uit het zich vooral in zonde doen. Dát is denk ik het centrale punt, dat die demonen ook nooit meer als 'slechte raadgevers' kunnen zijn. Verder;

Quote:
Je zegt eigenlijk: het werkt mij niet goed genoeg, dus is het niet verstandig je ermee in te laten.

Stel dat je iemand tegenkomt die zich op dat vlak begeeft en die jou er wel van kan overtuigen dat zijn voorspellingen (of wat het ook is dat hij doet) altijd uitkomen, ga je er dan mee in zee, omdat het werkt?

Ik heb meer van dit soort reacties gelezen in dit topic, dus ik had wel wat duidelijker moeten zijn; met paranormale zaken zit ik niet meteen te denken aan demonen, maar meer aan het eenvoudiger werk, zoals kaartje leggen, aura's lezen, regressietherapie e.d. En dat het ook een reden heeft om er niet mee bezig te gaan, nl. dat het niet werkt omdat je dan inderdaad je vertrouwen stelt op andere zaken dan God.

Verder weet ik hier inderdaad te weinig van, zodat het topic vooral een vragende inslag heeft. Dus:

Quote:
Jij wilt terughoudendheid betrachten bij het bespreken van dit onderwerp, maar ik zou er juist voor willen pleiten dit niet te doen. Je weet veel af van RK-traditie volgens mij… heb je hier misschien informatie over, hoe de RK-Kerk met dit onderwerp is omgegaan in de loop van de tijd?

Ik kan je wel wat informatie doorgeven, maar zelf weet ik er te weinig van. Wél weet ik dat bezetenheid bijvoorbeeld gepaard gaat met veel verschijnselen die ook terugkomen bij psychoses en epileptische aanvallen, maar dat er ook verschil in zit, en dat er pas aan uitdrijving wordt gedaan als medische middelen zijn uitgeput. Vandaar ook die terughoudenheid, je moet het niet uitsluiten, maar ook niet meteen overal bezetenheid in terug willen zien. Ik bedoel, op het oog minder heftige zaken als verslavingen e.d. zou je ook als een vorm van bezetenheid kunnen zien, maar dan wél een die met een combinatie van therapie en gebed te verhelpen is.

Over bezetenheid, je zou het eens na kunnen lezen in de New Advent:

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat stukje 'deze generatie' in de NBV wordt in de NBG vertaald als 'dit geslacht', dat zet het wel in een ander perspectief vind ik.

Goed als je het heel ver doortrekt zou je kunnen stellen dat 'dit geslacht' op de mensheid slaat. Mijn vraag aan jou is dan of jij misschien verwacht dat Jezus drie keer terug komt?

Mat 16,28       

Voorwaar zeg Ik u: Er zijn sommigen van die hier staan, die de dood niet smaken zullen, totdat zij de Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.

Jezus sprak tegen de mensen welke daar stonden en geeft een glasheldere clue waar je alleen omheen kan als je van de slechts mogelijke wil bent. Als Jezus nog niet gekomen is zoals jij beweert, dan moeten er nog mensen in leven zijn die daar stonden.

Toen waren er ook mensen die net als jij niet geloofden dat Jezus binnen die generatie terug zou komen.

2 pet 3

3 Dit vooral moet gij weten, dat er in de laatste dagen spotters met spotternij zullen komen, die naar hun eigen begeerten wandelen, 4 en zeggen: Waar blijft de belofte van zijn komst? Want sedert de vaderen ontslapen zijn, blijft alles zó, als het van het begin der schepping af geweest is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Goed als je het heel ver doortrekt zou je kunnen stellen dat 'dit geslacht' op de mensheid slaat. Mijn vraag aan jou is dan of jij misschien verwacht dat Jezus drie keer terug komt?

Mat 16,28
      

Voorwaar zeg Ik u: Er zijn sommigen van
die hier staan
, die de dood niet smaken zullen,
totdat
zij de Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.

_______________________________________________________

Was dit niet vóór hemelvaart?

_______________________________________________________

Jezus sprak tegen de mensen welke
daar
stonden en geeft een glasheldere clue waar je alleen omheen kan als je van de slechts mogelijke wil bent. Als Jezus nog niet gekomen is zoals jij beweert, dan moeten er nog mensen in leven zijn die daar stonden.

______________________________________________________

Niet dus, zie boven.

______________________________________________________

Toen waren er ook mensen die net als jij niet geloofden dat Jezus binnen die generatie terug zou komen.

______________________________________________________

Nogmaals, geen generatie maar geslacht!

______________________________________________________

2 pet 3

3 Dit vooral moet gij weten, dat er in de laatste dagen spotters met spotternij zullen komen, die naar hun eigen begeerten wandelen, 4 en zeggen: Waar blijft de belofte van zijn komst? Want sedert de vaderen ontslapen zijn, blijft alles zó, als het van het begin der schepping af geweest is.

Wow, ben ik nu al ineens een spotter? boosrood.gif

Sorry, je hebt mij nog niet overtuigd! widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wow, ben ik nu al ineens een spotter?
boosrood.gif

Sorry, je hebt mij nog niet overtuigd!
widegrin.gif

Nee want de laatste dagen zijn geweest volgens Petrus. Mogelijk ben je wel iemand die de Bijbel niet eerlijk leest, omdat je Jezus komt in de toekomst plaatst en je enige motivatie kan zijn omdat je niet gelooft dat Hij terug is gekomen en leeft. Je denkt misschien 'ik zie Hem niet, dus Hij is er niet' wat ergens wel logisch is, maar niet Bijbels te onderbouwen. Jezus zei duidelijk dat de wereld hem niet meer zou zien en dat het Koninkrijk niet met uiterlijk gelaat (Luk 17,20) zou komen en linkt Zijn komst, aan datzelfde (Mat 16,28) Koninkrijk.

Dat ik jouw niet heb overtuigd zal wel, dat kan me eigenlijk weinig schelen, je komt over als een koppig man die blind is voor de verzen die hem niet aanstaan, iets wat ik zelf niet nastreef, dus als we op een lijn zaten zou ik mezelf eens goed achter de oren krabben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nee want de laatste dagen zijn geweest volgens Petrus. Mogelijk ben je wel iemand die de Bijbel niet eerlijk leest, omdat je Jezus komt in de toekomst plaatst en je enige motivatie kan zijn omdat je niet gelooft dat Hij terug is gekomen en leeft. Je denkt misschien 'ik zie Hem niet, dus Hij is er niet' wat ergens wel logisch is, maar niet Bijbels te onderbouwen. Jezus zei duidelijk dat de wereld hem
niet
meer zou zien en dat het Koninkrijk
niet
met uiterlijk gelaat (Luk 17,20) zou komen en linkt Zijn komst, aan datzelfde (Mat 16,28) Koninkrijk.

Dat ik jouw niet heb overtuigd zal wel, dat kan me eigenlijk weinig schelen, je komt over als een koppig man die blind is voor de verzen die hem niet aanstaan, iets wat ik zelf niet nastreef, dus als we op een lijn zaten zou ik mezelf eens goed achter de oren krabben.

Wie denk jij wel dat je bent man? Hoe durf jij voor mij te denken?

1.Waar heb ik gezegd dat ik niet geloof dat Jezus leeft? Dat vul jij in voor mij.

2.Quote:'Ik zie hem niet dus Hij is er niet?'

Heb ik nooit gezegd of zelfs maar gesuggereerd.

3.Blind voor verzen die mij niet aanstaan? Waar zeg ik dan dat die verzen mij niet aanstaan? Ik citeer eruit om mijn mening te beargumenteren net als jij.

4.Blijkbaar zitten we niet op één lijn want ik dacht dat we een inhoudelijke discussie hadden over de bijbel. Maar jij denkt geloof ik dat je mij moet gaan uitleggen wat er in mijn hoofd omgaat en hoe ik de bijbel lees. Bedankt, maar daar zit ik niet op te wachten. bye.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wie denk jij wel dat je bent man? Hoe durf jij voor mij te denken?

1.Waar heb ik gezegd dat ik niet geloof dat Jezus leeft? Dat vul jij in voor mij.

2.Quote:'Ik zie hem niet dus Hij is er niet?'

Heb ik nooit gezegd of zelfs maar gesuggereerd.

3.Blind voor verzen die mij niet aanstaan? Waar zeg ik dan dat die verzen mij niet aanstaan? Ik citeer eruit om mijn mening te beargumenteren net als jij.

4.Blijkbaar zitten we niet op één lijn want ik dacht dat we een inhoudelijke discussie hadden over de bijbel. Maar jij denkt geloof ik dat je mij moet gaan uitleggen wat er in mijn hoofd omgaat en hoe ik de bijbel lees. Bedankt, maar daar zit ik niet op te wachten.
bye.gif

BOT graag, begin dan ook niet met suggereren dat ik je wil overtuigen want dat heb ook ik nooit gezegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Reageer eens inhoudelijk op

Mat 16,28

Voorwaar zeg Ik u: Er zijn sommigen van die hier staan, die de dood niet smaken zullen, totdat zij de Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.

Jij schreef:

Quote:

Was dit niet vóór hemelvaart?

Ik vraag je stierven er dan velen kort nadat ze met Jezus spraken? Lekker beeld heb je van Christus zeg, nee natuurlijk niet man.

Weerleg die vers dan een zonder onzin, maar Bijbels onderbouwt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Reageer eens inhoudelijk op

Mat 16,28

Voorwaar zeg Ik u: Er zijn sommigen van die hier staan, die de dood niet smaken zullen, totdat zij de Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.

Jij schreef:

[...]

Ik vraag je stierven er dan velen kort nadat ze met Jezus spraken? Lekker beeld heb je van Christus zeg, nee natuurlijk niet man.

Weerleg die vers dan een zonder onzin, maar Bijbels onderbouwt.

Als je zo arrogant blijft doen ben ik klaar met deze discussie met jou. Jij weet niet welk beeld ik heb van Jezus, dus vul dat niet voor mij in aub. Als je wat ik zeg onzin vindt, omdat je het er niet mee eens bent, terwijl ik wel degelijk vanuit de bijbel citeer, dan is de discussie zinloos. No hard feelings. bye.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als je zo arrogant blijft doen ben ik klaar met deze discussie met jou. Jij weet niet welk beeld ik heb van Jezus, dus vul dat niet voor mij in aub. Als je wat ik zeg onzin vindt, omdat je het er niet mee eens bent, terwijl ik wel degelijk vanuit de bijbel citeer, dan is de discussie zinloos. No hard feelings.
bye.gif

Met onzin doelde ik op hetgeen uit de inhoudelijke discussie voortvloeide, maar grijp het zeker aan als uitvlucht om vooral niet op die vers in te gaan!

Groet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als ik mij er even mee mag bemoeien. LOJ haalt hier iets aan dat nog staat te gebeuren hoor. De mensenzoon moet nog terugkeren op aarde en dan zal de stad Jerusalem ook in ere hersteld worden en vernieuwd uit de hemel neerdalen. Of jij moet Jezus al met veel trompetgeschal en bliksem uit de hemel hebben zien neerdalen? Maar het lijkt me stug dat wij dat dan gemist hebben.

34 Voorwaar, Ik zeg u, dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, voordat dit alles geschiedt. 35 De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan.

Ik ben met Lion eens dat 'dit geslacht' echt duidelijk een andere betekenis heeft dan 'deze generatie'.

Als je uit gaat van een generatie (wat naar mijn idee een foute vertaling is) dan ga je uit van een groep mensen van een zelfde leeftijd in een zelfde tijd. Als Jezus dat gezegd zou hebben (wat ik betwijfel) dan kun je ervan uitgaan dat dit alles al gebeurd is omdat die generatie dus al verdwenen is.

Maar als je uitgaat van een geslacht (oorspronkelijke tekst) dan zegt Jezus dus eigenlijk:

34 Voorwaar, Ik zeg u, het geslacht Israël zal geenszins verdwijnen, voordat dit alles geschiedt.

Met andere woorden; Het Joodse geslacht zal de laatste dag (die dan nog moet komen) net als de Heidenen zeker gaan meemaken.

Ik denk dat Lion dat ook bedoelde, maar dat moet Lion zelf maar bevestigen want ik wil niet voor hem praten. bloos.gif


Samengevoegd:

Is dit trouwens niet offtopic aan het worden?

Laten we terug gaan naar de essentie van dit topic; paranormale zaken.

Hield koning Saul zich niet ook bezig met paranormale zaken?

Ik verwijs naar; 1 Samuël 28.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben met Lion eens dat 'dit geslacht' echt duidelijk een andere betekenis heeft dan 'deze generatie'.

Als je uit gaat van een generatie (wat naar mijn idee een foute vertaling is) dan ga je uit van een groep mensen van een zelfde leeftijd in een zelfde tijd. Als Jezus dat gezegd zou hebben (wat ik betwijfel) dan kun je ervan uitgaan dat dit alles al gebeurd is omdat die generatie dus al verdwenen is.

Helemaal mee eens, als Jezus met geslacht die generatie bedoelde moet alles al gebeurd zijn omdat die generatie geweest is. Tot zover zijn we het roerend eens. Ik kan er ook nog wel inkomen dat geslacht zich breder laat interpreteren en daarom is het een geluk dat het woord geslacht vaker voorkomt in de Bijbel.

Luk 21,32       

Voorwaar Ik zeg u, dat dit geslacht geenszins zal voorbijgaan, totdat alles zal geschied zijn.

Alles (Grieks: pas) zou dus gebeuren binnen dat geslacht.

Wanneer je er op staat om het begrip 'dit geslacht' op de toekomst te verhalen, zul je wel een rechte lijn moeten trekken en dat ook met de andere verzen doen waar het in voorkomt.

Luk 11,51       

Van het bloed van Abel, tot het bloed van Zacharia, die gedood is tussen het altaar en het huis Gods; ja, zeg Ik u, het zal afgeëist worden van dit geslacht!

Abel werd door Kain gedood en Zacharia werd door de joden (2 Kron 24,21) gestenigd. Het is dus niet logisch om 'dit geslacht' op ons niet-joden naar het vlees, het hier en nu, of de toekomst te betrekken.

Marc 8

11 En de Farizeeën liepen uit en begonnen met Hem te redetwisten; en zij begeerden van Hem een teken uit de hemel, om Hem te verzoeken. 12 En Hij, diep zuchtend in zijn geest, zeide: Waartoe begeert dit geslacht een teken? Voorwaar, Ik zeg u: Aan dit geslacht zal voorzeker geen teken gegeven worden!

Duidelijk blijkt dat de Farizeeen met 'dit geslacht' bedoelt worden door Jezus. Zij geloofden Hem niet, dus waren ze aangwezen op het OT en het teken van Jona.

Luk 11,29       

En toen de scharen dicht bijeenvergaderden, begon Hij te zeggen: Dit is een boos geslacht; het verzoekt een teken, en het zal geen teken gegeven worden, dan het teken van Jona, de profeet.

Met 'dit geslacht' werden de joden bedoelt die daar aanwezig waren en getuigen van Jezus aanwezigheid. Tussen hen bevonden zich ook de schriftgeleerden waar Christus constant woorden mee had. Nogmaals, als je er op staat om 'dit geslacht' als toekomstmuziek te interpreteren, wees dan ook consequent.

Luk 11,50       

Opdat van dit geslacht afgeëist wordt het bloed van al de profeten, dat vergoten is van de grondlegging der wereld af

Conclusie: geen paranormale zaken omdat alles conform Jezus woorden geschied is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Detronomium 18:

9 Wanneer u in het land komt dat de HEER, uw God, u geven zal, mag u de verfoeilijke praktijken van de volken daar niet navolgen. 10 Er mag bij u geen plaats zijn voor mensen die hun zoon of dochter als offer verbranden, en evenmin voor waarzeggers, wolkenschouwers, wichelaars, tovenaars, 11 bezweerders, en voor hen die geesten raadplegen of doden oproepen. 12 Want de HEER verafschuwt mensen die zulke dingen doen, en om die verfoeilijke praktijken verdrijft hij deze volken voor u. 13 U moet volledig op de HEER, uw God, gericht zijn. 14 Ook al luisteren de volken in het land dat u in bezit zult nemen wel naar wolkenschouwers en waarzeggers, ú heeft de HEER, uw God, dat verboden.

God praat hier tegen Zijn volk, de Israëlieten. Is het arrogant om te denken dat, als je bekeerd bent, je ook bij Zijn volk hoort en er hier dus ook tegen jou word gesproken?

Sowieso ben ik heel sceptisch over paranormale zaken op tv. Zoals je zag met Char en Uri Geller, twee ontzettend populaire programma's, beide bedrog. Van mij mag je je verdiepen in paranormale zaken maar denk wel aan de gevolgen er van.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb meer van dit soort reacties gelezen in dit topic, dus ik had wel wat duidelijker moeten zijn; met paranormale zaken zit ik niet meteen te denken aan demonen, maar meer aan het eenvoudiger werk, zoals kaartje leggen, aura's lezen, regressietherapie e.d. En dat het ook een reden heeft om er niet mee bezig te gaan, nl. dat het niet werkt
omdat
je dan inderdaad je vertrouwen stelt op andere zaken dan God.

Dank voor de link, zo te lezen is demonische belasting volgens de RK-Kerk altijd een realiteit geweest.

Er zijn ook schrijvers die de dingen die jij beschrijft in mijn quote relateren aan demonische belasting/bezetenheid. Ik zie het zelf daarom ook niet zomaar als 'het eenvoudiger werk'.

Over dat het niet werkt omdat je je vertrouwen dan niet op God stelt: dit is een riskante positie. In de tijd van Jezus waren er anderen die wonderen deden. In Openbaring wordt gesproken over wonderen die door boze machten uitgevoerd worden. Misschien begrijp ik je nog steeds verkeerd, maar bepaalde praktijken afwijzen omdat ze 'niet werken' is in dat licht onverstandig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Veel van de paranormale zaken zijn een andere manier van observeren en een vorm van afstemmen op een ander, een open hart en liefdevolle beschouwing en toegepaste psychologie, een groot empathisch vermogen. Ze zijn niet belangrijk, maar mensen hangen er nog wel eens aan om te "bewijzen" hoe hoogstaand spiritueel ze ontwikkeld zijn, omdat ze het kunnen. Eén van de valkuilen, van op zich geen kwalijke zaken. Het demonische eraan is hooguit dat mensen er hun ego mee voeden en denken dat ze zich spiritueel ontwikkelen en juist het ego verminderen, doordat ze zoveel bezig zijn met "de problemen oplossen" van anderen en niet zien dat ze dat niet egoloos doen, maar juist hun ego voeden, omdat ze trots zijn op hun verworven kennis/kunde op een deelgebiedje.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Suggesties? Aanvullingen?

Die paranormale meuk en alternatieve geneeswijze is een hoop bedrog, placebo en wishful thinking. Je daarom er niet mee willen inlaten lijkt me logisch.

Daarbij kan het ook schadelijk zijn met je geestelijke gesteldheid, zeker bij het paranormale geflirt met het duistere.

En als je je open stelt voor bepaalde zaken die niet goed zijn, dan is het maar zo mogelijk dat het op je aanbod in gaat en het vervolgens niet meer weg wilt gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Die paranormale meuk en alternatieve geneeswijze is een hoop bedrog, placebo en wishful thinking. Je daarom er niet mee willen inlaten lijkt me logisch.

Daarbij kan het ook schadelijk zijn met je geestelijke gesteldheid, zeker bij het paranormale geflirt met het duistere.

En als je je open stelt voor bepaalde zaken die niet goed zijn, dan is het maar zo mogelijk dat het op je aanbod in gaat en het vervolgens niet meer weg wilt gaan.

Ik ben het met je eens dat er ongezonde dingen en halve waarheden aanwezig zijn binnen het 'paranormale domein', maar ik zou niet alles over één kam willen scheren. Net als met elk ander geloof is het een kwestie van het kaf van het koren te scheiden. Dan zie je dat er zeer mooie waarheden te vinden zijn binnen de moeder der New Age en haar kinderen: de Theosofie. Deze laatste is zeer pro-spiritueel, maar ook zeer anti-duistere praktijken.

Maar als we alleen af gaan op het woord, dan zou ik willen zeggen dat God het paranormale per definitie is. Jezus deed paranormale werken en leerde paranormale waarheden. Als deze allen normaal waren geweest, was het christendom niet nodig geweest.

Ik denk dat, wanneer je intentie zuiver is en je geloof sterk, je geen enkel gevaar loopt als je jezelf wilt verdiepen of interesseren voor 'paranormale zaken'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid