Spring naar bijdragen

De dood van Judas


wie wist hoe judas om het leven gekomen is?  

  1. 1. wie wist hoe judas om het leven gekomen is?

    • dacht dat hij zich opgehangen had
      9
    • wist dat hij gevallen was en zn buik had open gereten
      4
    • wist helemaal niet hoe judas omgekomen is
      0
    • wie is judas???
      0


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]Dat aangezet, waar abstraheer je dat uit?
smile.gif
[...]

Jezus was van plan om dood te gaan en werkte Judas vreselijk op zijn zenuwen met stukjes brood en flessen olie en zo. Ik weet de precieze tekst niet. Hij zegt ook ergens "Doe wat je moet doen" of iets in die strekking.

Over het Evangelie van Judas gesproken ook dat moet ik nog maar eens doorlezen. Klinkt intelligent...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 67
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Hij heeft zich opgehangen dat is opgetekend in de Heilige Schriftmaar wat is het van belang.Judas is de meest beklagingwaardige mens die ooit geleefd heeft,verrader van de Heer en Zaligmaker en Verlosser Jezus Christus erger kan niet.

Ziehier een mens die wel eens nog beklagenswaardiger kan zijn door een dergelijke hoogmoedige opvatting. hamer.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wisten julie dat Judas de Griekse vorm van het Hebreeuwse Juda is? Zowel Juda (aka de joden) als Judas zijn beide in het NT van hetzelfde woord 'Ioudas' afkomstig.

Ioudas

Judah or Judas = "he shall be praised"

1) the fourth son of Jacob

2) an unknown ancestor of Christ

3) a man surnamed the Galilean, who at the time of the census of Quirinus, excited the revolt in Galilee, Acts 5:37

4) a certain Jew of Damascus, Acts 9:11

5) a prophet surnamed Barsabas, of the church at Jerusalem, Acts 15:22,27,32

6) the apostle, Jn 14:22, who was surnamed Lebbaeus or Thaddaeus, and according to opinion wrote the Epistle of Jude.

7) the half-brother of Jesus, Mt. 13:55

8) Judas Iscariot, the apostle who betrayed Jesus

bron: link

Mogelijk is het daar fout gegaan met vertalen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Salam,

Quote:
nou is mijn vraag wie wist dit?

en zijn er meerdere mensen die dachten dat judas zich zelf had opgehangen.

Judas Iskariot

Na Jezus' overlevering aan de Romeinse stadhouder Pilatus kreeg Judas grote spijt over zijn daad. Hij ging naar de priesters en zei dat hij gezondigd had en onschuldig bloed had verraden; hij wilde de beloning teruggeven, maar ze draaiden zich om. Daarop smeet hij het geld op de tempelvloer, liep weg en hing zichzelf op (Matteüs 27:5). Hierbij is het touw gebroken waardoor Judas voorover viel. In deze val werd zijn lichaam opengereten, mogelijk door een uitstekende rots, waardoor zijn ingewanden naar buiten kwamen (Handelingen 1:18).

Hoewel Handelingen het uiteenrijten van het lichaam toeschrijft aan zijn val, beschrijft Papias een andere versie: Judas' lichaam was door ontbinding zo sterk gezwollen dat een strijdwagen het lichaam niet meer kon ontwijken en verpletterde; zodanig dat zijn ingewanden naar buiten 'golfden'.

link

Wellicht is het handig om ook ''Het Evangelie van Barnabas'' door te lezen. Er staat namelijk vermeldt dat Judas is gekruisigd aan het paal in plaats van Jezus (vzmh), zoals de heilige Koran ook bevestigt.

Mvg

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Salam,

[...]

Judas Iskariot

Na Jezus' overlevering aan de Romeinse stadhouder Pilatus kreeg Judas grote spijt over zijn daad. Hij ging naar de priesters en zei dat hij gezondigd had en onschuldig bloed had verraden; hij wilde de beloning teruggeven, maar ze draaiden zich om. Daarop smeet hij het geld op de tempelvloer, liep weg en hing zichzelf op (Matteüs 27:5). Hierbij is het touw gebroken waardoor Judas voorover viel. In deze val werd zijn lichaam opengereten, mogelijk door een uitstekende rots, waardoor zijn ingewanden naar buiten kwamen (Handelingen 1:18).

Hoewel Handelingen het uiteenrijten van het lichaam toeschrijft aan zijn val, beschrijft Papias een andere versie:
Judas' lichaam was door ontbinding zo sterk gezwollen dat een strijdwagen het lichaam niet meer kon ontwijken en verpletterde; zodanig dat zijn ingewanden naar buiten 'golfden'.

Wellicht is het handig om ook ''Het Evangelie van Barnabas'' door te lezen. Er staat namelijk vermeldt dat Judas is gekruisigd aan het paal in plaats van Jezus (vzmh), zoals de heilige Koran ook bevestigt.

Mvg

ik ga toch liever uit van de bijbel ipv de koran engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

ik ga toch liever uit van de bijbel ipv de koran
engel.gif

De overeenkomsten tussen de stam Juda en de persoon Judas gaan verder dan de naam.

1 Kon 14,22       

En Juda deed wat kwaad was in de ogen des HEEREN, en zij verwekten Hem tot naijver, meer dan al hun vaderen gedaan hadden, met hun zonden, die zij zondigden.

Jer 11,9       

Voorts zeide de HEERE tot mij: Er is een samenzwering bevonden onder de mannen van Juda, en onder de inwoners van Jeruzalem.

Jer 17,1       

De zonde van Juda is geschreven met een ijzeren griffel, met de punt van een diamant; gegraven in de tafel van hun hart, en aan de hoornen van uw altaren.

Wie nog denkt dat Jeruzalem in de ogen van God heilig is, overdenk deze vers eens:

Jer 9,11

En Ik zal Jeruzalem stellen tot steenhopen, tot een woning der draken; en de steden van Juda zal Ik stellen tot een verwoesting, zonder inwoner.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Salam,

[...]

Judas Iskariot

Na Jezus' overlevering aan de Romeinse stadhouder Pilatus kreeg Judas grote spijt over zijn daad. Hij ging naar de priesters en zei dat hij gezondigd had en onschuldig bloed had verraden; hij wilde de beloning teruggeven, maar ze draaiden zich om. Daarop smeet hij het geld op de tempelvloer, liep weg en hing zichzelf op (Matteüs 27:5). Hierbij is het touw gebroken waardoor Judas voorover viel. In deze val werd zijn lichaam opengereten, mogelijk door een uitstekende rots, waardoor zijn ingewanden naar buiten kwamen (Handelingen 1:18).

Hoewel Handelingen het uiteenrijten van het lichaam toeschrijft aan zijn val, beschrijft Papias een andere versie:
Judas' lichaam was door ontbinding zo sterk gezwollen dat een strijdwagen het lichaam niet meer kon ontwijken en verpletterde; zodanig dat zijn ingewanden naar buiten 'golfden'.

Wellicht is het handig om ook ''Het Evangelie van Barnabas'' door te lezen. Er staat namelijk vermeldt dat Judas is gekruisigd aan het paal in plaats van Jezus (vzmh), zoals de heilige Koran ook bevestigt.

Mvg

Probeer het eens anders te bekijken:

God had twaalf stammen en de Zoon van God had twaalf apostelen. Ik merkte al eerder op dat Judas en Juda in het Grieks van hetzelfde woord vertaalt zijn.

Groet

Link naar bericht
Deel via andere websites

Salam,

Quote:
ik ga toch liever uit van de bijbel ipv de koran

Als je uitgaat van de Bijbel zal je verschillende versies over de dood van Judas Iskariot terug vinden. Daarom lijkt het mij handiger om in het evangelie van Barnabas te geloven, welke de heilige Koran bevestigt dat niet Jezus (vzmh) aan het paal hing, maar iemand anders die op hem leek, hoogst waarschijnlijk Judas.

Het evangelie van Barnabas is een geschrift, dat het leven van Jezus van Nazareth beschrijft door de ogen van zijn discipel Barnabas.

Mvg

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Salam,

[...]

Als je uitgaat van de Bijbel zal je verschillende versies over de dood van Judas Iskariot terug vinden. Daarom lijkt het mij
handiger
om in het evangelie van Barnabas te geloven, welke de heilige Koran bevestigt dat niet Jezus (vzmh) aan het paal hing, maar iemand anders die op hem leek, hoogst waarschijnlijk Judas.

Het evangelie van Barnabas is een geschrift, dat het leven van Jezus van Nazareth beschrijft door de ogen van
zijn discipel Barnabas
.

Mvg

Wat is dat toch met de Islamapologeetbots op dit forum? Een Christen met een beetje verstand goggled even en vind dan op wikipedia:

link

Dát is dus het grote probleem wat ik met jullie heb, alsof we wérkelijk achterlijk zijn. hamer.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

(..)

Daarom lijkt het mij
handiger
om in het evangelie van Barnabas te geloven, welke de heilige Koran bevestigt (..)

een wat goedkope bevestiging, aangezien dat "evangelie" verzonnen is door een moslimbekeerling ergens aan het eind van de middeleeuwen. Het zou wel heel erg sneu zijn, als die moslimbekeerling in een verzonnen verhaal de "feiten" nog niet zo had opgeschreven, als ze in de koran staan rofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Salam,

Quote:
een wat goedkope bevestiging, aangezien dat "evangelie" verzonnen is door een moslimbekeerling ergens aan het eind van de middeleeuwen. Het zou wel heel erg sneu zijn, als die moslimbekeerling in een verzonnen verhaal de "feiten" nog niet zo had opgeschreven, als ze in de koran staan

Nunc, als ik jou was zou ik me zorgen maken om het feit dat de Bijbel de dood van Judas Iskariot in verschillende versies beschrijft. Dat betekent toch echt dat een van de versie is verzonnen knipoog_dicht.gif

Wellicht zou je misschien een bertrouwbare bron willen plaatsen, waaruit zou blijken dat een moslimbekeerling het evangelie zou hebben verzonnen?

Mvg

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nunc, als ik jou was zou ik me zorgen maken om het feit dat de Bijbel de dood van Judas Iskariot in verschillende versies beschrijft. Dat betekent toch echt dat een van de versie is verzonnen
knipoog_dicht.gif

Heb je dit topic ook gelezen? En de geharmoniseerde versie die hierin staat?

Quote:
Wellicht zou je misschien een bertrouwbare bron willen plaatsen, waaruit zou blijken dat een moslimbekeerling het evangelie zou hebben verzonnen?

The earliest mention of a Barnabas text which is generally agreed to refer to the one found in the two known manuscripts, is reported to be contained in Morisco manuscript BNM MS 9653 in Madrid, written about 1634 by Ibrahim al-Taybili in Tunisia.

bron

Spreekt voor zich he? Of moet ik dit nog vertalen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Salam,

[...]

Nunc, als ik jou was zou ik me zorgen maken om het feit dat de Bijbel de dood van Judas Iskariot in verschillende versies beschrijft. Dat betekent toch echt dat een van de versie is verzonnen
knipoog_dicht.gif

duidelijk dit topic niet gelezen.

Quote:
Wellicht zou je misschien een bertrouwbare bron willen plaatsen, waaruit zou blijken dat een moslimbekeerling het evangelie zou hebben verzonnen?

één van de opvallendste domme dingen in het "evangelie" van Barnabas is wel, dat Barnabas z'n eigen twee talen niet goed spreekt. Hij noemt Jezus "Christus", maar laat Jezus tegelijkertijd zeggen dat Hij niet de "Messias" is. Dat is ongeveer even dom als zeggen dat Beatrix wel "queen" is, maar geen koningin. "Messias" (hebreeuws/aramees) en "Christus" (grieks) zijn namelijk niets anders dan vertalingen van elkaar, en betekenen in het nederlands allebei "gezalfde". Dat Barnabas, die van het griekssprekende Cyprus kwam én zelf jood was, één van de belangrijkste woorden in het jodendom uit die tijd niet kende, is te absurd voor woorden.

Er zijn ook andere alternatieven voor het ontstaan van het ev. van Barnabas maar gezien het feit dat Mohammed er expliciet als beloofde messias wordt aangekondigd, had de bedenker in ieder geval iets met de islam. Of hij een bekeerling was die het allemaal niet zo goed snapte, of dat hij een christen was die de domheid van bepaalde mensen aan de kaak wilde stellen (die zo'n prul blindelings geloven) weet ik niet.

Ik kan je dus geen zekerheid geven over wie het verzonnen heeft, hooguit valt aannemelijk te maken dat het iemand was die met moslims te maken had vanwege de stijl en de overeenkomsten met de koran. Wat wel boven alle twijfel verheven is, is dat het een middeleeuws verzinsel is.

Die datering volgt uit de fout die de schrijver maakt m.b.t. het jubeljaar waarover hij schrijft dat het jubeljaar dat eens in de 100 jaar gehouden wordt, ten tijde van de wederkomst van de messias elk jaar zal worden gehouden. Jubeljaren worden volgens de joodse wet echter elke 50 jaar gehouden (beetje dom van de jood Barnabas). Maar in 1300 was er een paus die het jubeljaar (dat toen in het slob was geraakt) nieuw leven inriep en besloot dat het elke 100 jaar zou worden gehouden (oeps!). Een latere paus heeft daar weer 50 jaar van gemaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoals ik al eerder opmerkte zijn Juda en Judas vertaalt van hetzelfde Griekse woord Ioudas en moet dus steeds uit de context blijken wie of wat er bedoelt wordt.. Judas symboliseert tevens de stam Juda waarover geschreven staat:

'het huis van Juda zal Ik uit hun midden uitrukken (jer 12,14)'

1 Kon 14,22       

En Juda deed wat kwaad was in de ogen des HEEREN, en zij verwekten Hem tot naijver, meer dan al hun vaderen gedaan hadden, met hun zonden, die zij zondigden.

Geschiedschrijver Flavius Josephus noemt Judas helemaal niet eens, in de Slavische editie van de Joodse oorlog staat:

Toen de groep groter dan ooit werd, kreeg hij door zijn acties een onvergelijkbare reputatie. De vertegenwoordigers van de Wet (de joden) werden jaloers (Rom 10,19!) en gaven Pilatus 30,000 pond (Mat 26,15) om hem te executeren. Akkoord gaand met het voorstel, gaf hij hen toestemming om hun wensen zelf uit te voeren. Dus ze hebben hem gevangen genomen en gekruisigd overeenkomstig de Joodse traditie. (pag 406)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar Mohammed, is dat niet wat tever doorgetrokken? Ik bedoel, Judas was ook gewoon een veel vorkomende naam in die tijd, er waren immers ook twee apostelen die zo heetten.

Volgens Josephus waren het afstammelingen van het huis van Juda die Jezus verraden en vermoord hebben. Tegen Pilatus zegt Jezus immers dat de joden meer (joh 19,11) schuld hebben?

Judas was een veel voorkomende naam in die tijd, maar behalve Judas Iskariot was er geen een van de overige elf door Jezus Persoonlijk uitverkoren apostelen met ook die naam.

Matthéüs 10

2 De namen nu van de twaalf apostelen zijn deze: de eerste, Simon, genaamd Petrus, en Andréas, zijn broeder; Jakobus, de zoon van Zebedéüs, en Johannes, zijn broeder;

3 Filippus en Bartholoméüs; Thomas en Matthéüs, de tollenaar; Jakobus, de zoon van Alféüs, en Lebbéüs, toegenaamd Thaddéüs;

4 Simon Kananítes, en Judas Iskariot, die Hem ook verraden heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lucas 6

13 Toen de dag aanbrak, riep Hij zijn leerlingen bijeen, en koos er twaalf van hen uit, die Hij apostelen noemde:

14 Simon, dien Hij ook Petrus noemde, en Andreas, zijn broer; Jakobus en Johannes; Filippus en Bartolomeüs;

15 Matteüs en Tomas; Jakobus van Alfeüs, en Simon, bijgenaamd de ijveraar,

16 Judas (broer) van Jakobus, en Judas Iskáriot, die een verrader werd.

knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niet Benjamin, maar Simeon is juist de aan Juda gelinkte broer als je let op de grondverdeling knipoog_dicht.gif De link die je tussen Juda en Benjamin zou kunnen leggen is de borgstelling van Juda als de broers Benjamin thuis op komen halen om mee te nemen naar Jozef...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toch best het koninkrijk van Juda (twee stammen rijk) uit Juda en Benjamin en het konkrijk Israel (tien stammen rijk) uit de overige. Benjamin en Juda werden daardoor in één adem genoemd.

Judas en Judas Iskariot zijn twee verschillende personen (volgens mij hebben jullie het daar over). Ook Mattheüs wordt deze Judas genoemd, namelijk Lebbeüs (of ook wel Taddeüs).

In Johannes 14:22 staat overigens ook nogal duidelijk '(...) Judas, niet de Iskariot (...)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Niet Benjamin, maar Simeon is juist de aan Juda gelinkte broer als je let op de grondverdeling
knipoog_dicht.gif

We zijn het gelukkig eindelijk eens dat niet alle twaalf stammen bij het huis van Juda horen. Het verschil tussen het huis Juda en Israel is zo groot dat God de broederschap tussen hen verbrak.

'Toen verbrak ik mijn tweede stok, SAMENBINDERS, te niet doende de broederschap tussen Juda en tussen Israël.(zach 11,14)'

Het huis Israel wordt ook wel aangeduid als het huis van Jozef (Zach 10,6) en nadat ze onder de volken verstrooit waren en een met de heidenen werden, bekommerden de joden van het huis Juda, net als de meeste Christenen nu, zich niet meer om (amos 6,6) hen. Het is duidelijk dat er tien stammen (1 Kon 11,31) in de verstrooiing zijn gegaan niet het huis Juda aka de joden waren, maar collectief genoemd worden het huis (Hos 8,8) Israel

Quote:
De link die je tussen Juda en Benjamin zou kunnen leggen is de borgstelling van Juda als de broers Benjamin thuis op komen halen om mee te nemen naar Jozef...

We lezen de 'scepter zal van Juda niet wijken (Gen 49,10)' oftewel 'de joden' bleven te Jeruzalem, hetgeen een aanduiding was waar alleen Bejamin (est 2,5) en Juda (neh 1,2) in de Bijbel mee geassocieerd worden. De correcte link die je dus kan leggen tussen Juda en Benjamin, is dat ze beide joden genoemd werden.


Samengevoegd:

Quote:

Toch best het koninkrijk van Juda (twee stammen rijk) uit Juda en Benjamin en het konkrijk Israel (tien stammen rijk) uit de overige. Benjamin en Juda werden daardoor in één adem genoemd.

Judas en Judas Iskariot zijn twee verschillende personen (volgens mij hebben jullie het daar over). Ook Mattheüs wordt deze Judas genoemd, namelijk Lebbeüs (of ook wel Taddeüs).

In Johannes 14:22 staat overigens ook nogal duidelijk '(...) Judas, niet de Iskariot (...)

Juist, er waren twee van de twaalf stammen die geassocieerd worden met het huis Juda en ook twee van de twaalf apostelen die luisterden naar de naam Judas (Griekse vorm van Juda).

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid