Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ik heb regelmatig het gevoel dat ik hier op aarde niet helemaal thuishoor. Alsof ik ergens anders vandaan kom.

Ik heb zelf het idee dat dit heimwee is naar een wereld waar God de juiste plaats inneemt of zo.

Hebben meer mensen dit heimwee gevoel naar God ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb regelmatig het gevoel dat ik hier op aarde niet helemaal thuishoor. Alsof ik ergens anders vandaan kom.

De wereld is niet meer zoals die bedoeld was. En wij (christenen) zijn niet van de wereld, al staan we wel in de wereld.

Lewis vergelijkt het met dat wij bezet gebied zijn en wachten op de het terugkeren van de rechtmatige koning. Tot die tijd leven we onder het bewind van de rebellen, maar vinden wij het koninkrijk in de kerk.

Quote:
Ik heb zelf het idee dat dit heimwee is naar een wereld waar God de juiste plaats inneemt of zo.

Hebben meer mensen dit heimwee gevoel naar God ?

Heel eerlijk gezegd heb ik niet een heimwee gevoel, al kan ik natuurlijk van alles noemen wat er mis is. Maar een gevoel van heimwee, dat heb ik persoonlijk niet echt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

De wereld is niet meer zoals die bedoeld was. En wij (christenen) zijn niet van de wereld, al staan we wel in de wereld.

Lewis vergelijkt het met dat wij bezet gebied zijn en wachten op de het terugkeren van de rechtmatige koning. Tot die tijd leven we onder het bewind van de rebellen, maar vinden wij het koninkrijk in de kerk.

Even naar de Nederlandse situatie. Je schrijft "we" (is neem ik aan de christenen) leven onder het beweind van "rebellen." Zijn Balkenende, Rouvoet, Verhagen, Hirsch Ballin, etc. niet jouw "geloofsbroeders"? Ik denk niet dat zij zichzelf als rebellen zullen zien. Ook president Bush van de VS claimt christen te zijn. Deze man beweert zelf -naar verluid- dat hij in 'opdracht van God' Afghanistan en Irak heeft aangevallen! Dus kan Bush iig beschouwd worden als een gehoorzame dienaar van God. Toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Big Bang 62,

Ook die mensen die je noemt leven in de wereld, die dus 'bezet gebied' is. En als ze christen zijn behoren ze tot het kamp van de rechtmatige koning, wat niet weg neemt dat ze dus wel in bezet gebied leven en toch van tijd tot tijd verraad plegen, ook al hoor je tot de koning en ben je niet van de bezetter.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Big Bang 62,

Ook die mensen die je noemt leven in de wereld, die dus 'bezet gebied' is. En als ze christen zijn behoren ze tot het kamp van de rechtmatige koning, wat niet weg neemt dat ze dus wel in bezet gebied leven en toch van tijd tot tijd verraad plegen, ook al hoor je tot de koning en ben je niet van de bezetter.

We weten dat wij uit God voortkomen, terwijl de hele wereld in de macht is van hem die het kwaad zelf is.

1 Johannes 5:19

Ik neem aan dat o.a. deze tekst de basis is van de opvatting dat de wereld bezet gebied is. Persoonlijk vind ik deze tekst zeer deprimerend. Ook de consequentie daarvan. Elk mens die geboren wordt valt eigenlijk onder de heerschappij van 'hem die het kwaad' zelf is. Je zou dus ook kunnen stellen dat de christenen de rebellen zijn. Immers zij accepteren de heerschappij van de satan niet.

Bedoel je dat Balkenende & Co af en toe verraad plegen aan Jezus, de rechtmatige koning of veraad aan de satan, de huidige koning?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Elk mens die geboren wordt valt eigenlijk onder de heerschappij van 'hem die het kwaad' zelf is.

Klopt.

Quote:

Je zou dus ook kunnen stellen dat de christenen de rebellen zijn. Immers zij accepteren de heerschappij van de satan niet.

In zekere zin ook.

Quote:

Bedoel je dat Balkenende & Co af en toe verraad plegen aan Jezus, de rechtmatige koning of veraad aan de satan, de huidige koning?

Ik bedoel dat mensen zondaren zijn. In zekere zin zijn we ook allen de rebellen. Maar door Jezus aan te nemen in ons leven kunnen we nieuw leven ontvangen. Maar dat neemt niet weg dat we vaak in oud gedrag vervallen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb regelmatig het gevoel dat ik hier op aarde niet helemaal thuishoor. Alsof ik ergens anders vandaan kom.

Ik heb zelf het idee dat dit heimwee is naar een wereld waar God de juiste plaats inneemt of zo.

Hebben meer mensen dit heimwee gevoel naar God ?

Ik herken je wel, hoewel ik geen “heimwee†heb. Ik ben juist heel nieuwsgierig hoe het zal zijn en wens soms vurig dat het al zover zal zijn wanneer ik alle ellende enz zie in de wereld om mij heen.

Ik vind het mooi omschreven: “ heimwee is naar een wereld waar God de juiste plaats inneemtâ€.

God neemt nu denk ik nog niet die plaats in, dat zal denk ik gebeuren wanneer Jezus terug komt en ergens ben ik wel erg benieuwd hoe dat allemaal zal zijn. Nu nog iets waar je van kunt dromen, maar in mijn beleving heb ik er nog geen idee van vanuit de positie die wij mensen nu innemen.

@ Big Bang 62: ik denk dat het benoemen van “rebellen†afhangt vanuit welke hoek je kijkt. De slang gleed de wereld binnen en nam hem over, maar is niet de rechtmatige eigennaar. (althans vanuit mijn visie gekeken). Vanuit de schepping zijn de mensen die God de rug toe hebben gekeerd de rebellen, maar als je het vanuit nu bekijkt zou je kunnen zeggen dat het de christenen zijn die de rebellen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik bedoel dat mensen zondaren zijn. In zekere zin zijn we ook allen de rebellen. Maar door Jezus aan te nemen in ons leven kunnen we nieuw leven ontvangen. Maar dat neemt niet weg dat we vaak in oud gedrag vervallen.

Wat is er nieuw aan een leven als je vervolgens vervalt in oud gedrag? De week erop Jezus opnieuw aan nemen en weer een nieuw leven ontvangen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat is er nieuw aan een leven als je vervolgens vervalt in oud gedrag? De week erop Jezus opnieuw aan nemen en weer een nieuw leven ontvangen?

Om eerlijk te zijn verbaasd de vraag mij een beetje. Je loopt al een hele poos mee op credible en vanuit je achtergrond, maak je mij niet wijs dat je niet weet wat er bedoelt wordt.

Een nieuw leven die je krijgt van Jezus is in deze wereld niet zoals die zou moeten zijn. We leven immers in een wereld waar we niet van zijn. Wanneer je kiest voor een leven met Jezus wil dat niet zeggen dat je de week erna weer een nieuw leven kunt ontvangen.

Wel kun je vergeving ontvangen, hoewel dat niet zomaar gebeurd, je zult oprecht berouw moeten hebben...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Om eerlijk te zijn verbaasd de vraag mij een beetje. Je loopt al een hele poos mee op credible en vanuit je achtergrond, maak je mij niet wijs dat je niet weet wat er bedoelt wordt.

Ik neem aan dat HJ wel weet wat het in theorie betekend. Theorie blijkt in dit in de praktijk maar moeilijk te zijn. Een terechte vraag in mijn ogen. Een waar ik niet zo een twee drie antwoord op zou weten.

Quote:

Een nieuw leven die je krijgt van Jezus is in deze wereld niet zoals die zou moeten zijn. We leven immers in een wereld waar we niet van zijn. Wanneer je kiest voor een leven met Jezus wil dat niet zeggen dat je de week erna weer een nieuw leven kunt ontvangen.

Wel kun je vergeving ontvangen, hoewel dat niet zomaar gebeurd, je zult oprecht berouw moeten hebben...

Maar wat houd het concreet in? Mensen die zich vaak bezigen met de term nieuw leven (of wedergeboren) zien dit vaak als een vrijbrief om alles wat in hun ogen niet wedergeboren is af te branden (ik zeg absoluut niet dat dit het geval is met Gorthaur).

Voor mij is de wedergeboorte een gebeurtenis die samenvalt met de doop. Ik denk dus dat ze met deze term bedoelen dat je dan gedoopt bent HJ. Dus in zekere zin ben jij ook wedergeboren (want gedoopt toch). Aangezien de doop slechts eenmaal kan plaatsvinden kun je ook slechts 1 maal wedergeboren worden. Dat hoeft overigens niet te betekenen dat je een beter of slechter mens wordt.

Om het dus helemaal duidelijk te maken HJ. De wedergeboorte valt samen met de doop.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Diana: Idd.

@Robert Thorgrem:

Mja, er is wel eens misbruik van de term, wat jammer is, want het lijkt dan soms toch om christelijke hoogmoed te zijn, niet gezond...

Over de definitie van wedergeboorte: Ik begreep dat het bij de RKK idd over de doop gaat. Bij gereformeerden en ik begreep het protestantisme in het algemeen is wedergeboorte het moment van je bekering.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Diana: Idd.

@Robert:

Mja, er is wel eens misbruik van de term, wat jammer is, want het lijkt dan soms toch om christelijke hoogmoed te zijn, niet gezond...

Het is thorgrem, ach het is maar een detail he, die vallen je meestal niet op.

Quote:
Over de definitie van wedergeboorte: Ik begreep dat het bij de RKK idd over de doop gaat. Bij gereformeerden (protestantisme in het algemeen?) begreep ik dat het 't moment van bekering is.

Wat Thorgrem ook als schrijft, definities zijn mooi, maar wat houden ze irl in. Het komt nu op mij over alsof het wel een vrij brief is en het 'oude' leven gewoon doorgaat waar de streep getrokken is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

@ Big Bang 62: ik denk dat het benoemen van “rebellen†afhangt vanuit welke hoek je kijkt. De slang gleed de wereld binnen en nam hem over, maar is niet de rechtmatige eigennaar. (althans vanuit mijn visie gekeken). Vanuit de schepping zijn de mensen die God de rug toe hebben gekeerd de rebellen, maar als je het vanuit nu bekijkt zou je kunnen zeggen dat het de christenen zijn die de rebellen zijn.

Je slaat de spijker op z'n kop. Dat bedoelde ik dus. Toch heb ik altijd moeite gehad met dit denkbeeld dat (zo werd mij verteld) vanwege de zondeval in Gan Eden (Hof van Eden) de mens in weze de heerschappij aan haSatan (Satan) heeft overgegeven.

De mens ontvangt in Genesis 1:28- Hij zegende hen en zei tegen hen: ‘Wees vruchtbaar en word talrijk, bevolk de aarde en breng haar onder je gezag: heers over de vissen van de zee, over de vogels van de hemel en over alle dieren die op de aarde rondkruipen.- de heerschappij en raakt hem kennelijk in Genesis 3 kwijt, zonder dat je dat ergens kan lezen in de bijbel. Zelfs in Psalm 8 schrijft David:

wat is dan de sterveling dat u aan hem denkt,

het mensenkind dat u naar hem omziet?

[6] U hebt hem bijna een god gemaakt,

hem gekroond met glans en glorie,

[7] hem toevertrouwd het werk van uw handen

en alles aan zijn voeten gelegd:

[8] schapen, geiten, al het vee,

en ook de dieren van het veld,

[9] de vogels aan de hemel, de vissen in de zee

en alles wat trekt over de wegen der zeeën

Dus vraag ik mij in alle ernst af of het wel klopt dat de satan de heerschappij heeft.

Daniel bvb. zegt:

"opdat de levenden weten dat de hoogste God boven het koningschap van de mensen staat: hij bepaalt wie het ambt krijgt toebedeeld, zelfs de laagste onder de mensen kan daartoe verheven worden.â€

Over de hemelse gewesten kan Satan ook niet heersen, blijkens deze tekst uit Efeze:

"Gezegend zij de God en Vader van onze Heer Jezus Christus, die ons in de hemelsferen, in Christus, met talrijke geestelijke zegeningen heeft gezegend."

De hemelsferen zijn immers het domein van God, alhoewel:

"Onze strijd is niet gericht tegen mensen maar tegen hemelse vorsten, de heersers en de machthebbers van de duisternis, tegen de kwade geesten in de hemelsferen"

Dus waar heerst God eigenlijk dan nog?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid