Spring naar bijdragen

Multicultureel:een grotere gedachte


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Dag lieve lezers,

De gebruiken in het christendom zijn mij niet vreemd. IK weet er zelfs alles over. Maar toch blijf ik op afstand, en heb besloten geen christen te zijn. En dat eigenlijk om 1 reden.

Als je je bekeerd tot het christendom, geef je je hart aan God en Jezus, en daar kun je een prachtige vorm van levensenergie voor terug krijgen, dat heb ik gezien, en dat geloof ik. De verhalen die ik hoor van mensen die zich bekeren raken mij dieper dan diep, omdat er geen twijfel bestaat over de echtheid daarvan.

Maar wat mijn zo dwars zit. Als ik mijn hart zou geven, moet ik afscheid nemen van alle andere vormen van geloof, en zie ik mijzelf anders dan bijv. atheísten. Ik onderscheid mijzelf dan heel sterk van anderen, en bepaalde groepen van mensen zullen onbereikbaar zijn voor mij. In mijn geval is het denk ik beter om mijn hart te geven aan elk individu dat op deze aarde rondloopt, zonder enige stempel of beoordeling er aan vastgeklampt, dan dat ik mijn hart zou geven aan alleen God.

Ik denk dat de acceptatie en liefde voor elk geloof en elk persoon (denk wereldwijd!) groter is, dan jezelf in een hokje plaatsen door te kiezen voor alleen het christelijk geloof.

Wat denken jullie (vooral benieuwd naar christen, in hoeverre zij mulicultureel kunnen denken) ?

Graag respons,

lieve groeten

moi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar wat mijn zo dwars zit. Als ik mijn hart zou geven, moet ik afscheid nemen van alle andere vormen van geloof, en zie ik mijzelf anders dan bijv. atheísten. Ik onderscheid mijzelf dan heel sterk van anderen, en bepaalde groepen van mensen zullen onbereikbaar zijn voor mij.

Hoezo dat nou weer?

Omdat jij anders in het leven staat dan een atheïst, wilt toch niet zeggen dat mensen onbereikbaar zijn?

Ook met mensen die verschillend over bepaalde zaken denken kun je mee omgaan.

Quote:

In mijn geval is het denk ik beter om mijn hart te geven aan elk individu dat op deze aarde rondloopt, zonder enige stempel of beoordeling er aan vastgeklampt, dan dat ik mijn hart zou geven aan alleen God.

Je hart te geven? Ik snap je niet.

Quote:

Ik denk dat de acceptatie en liefde voor elk geloof en elk persoon (denk wereldwijd!) groter is, dan jezelf in een hokje plaatsen door te kiezen voor alleen het christelijk geloof.

Heb God lief boven alles en je naaste lief als je zelf?

Quote:

Wat denken jullie (vooral benieuwd naar christen, in hoeverre zij mulicultureel kunnen denken) ?

Ik snap dat hele 'multicultureel' niet in je betoog.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar wat mijn zo dwars zit. Als ik mijn hart zou geven, moet ik afscheid nemen van alle andere vormen van geloof, en zie ik mijzelf anders dan bijv. atheísten. Ik onderscheid mijzelf dan heel sterk van anderen, en bepaalde groepen van mensen zullen onbereikbaar zijn voor mij.

Ik denk dat ik je punt wel ergens begrijp. Alleen lijkt me dat als reden niet voldoende om geen christen te worden. Net zoals christenen zich onderscheiden, onderscheid je jezelf als atheïst eigenlijk ook. Als ik mij niet zou willen onderscheiden, zou ik het beste agnost kunnen worden. Anders zijn hoeft niet per sé negatief te zijn. Ik ben geen atheïst om de door jou genoemde reden, maar ik ben atheïst omdat ik het bestaan van God afwijs. Mocht ik geloven dat God bestaat in christelijke context, dan zou ik christen worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

okee, ik ben geen christen, enik kan príma in contact komen met christenen. En de christenenhier kunnen dat met mij ook. ik zie het probleem neit.

misschien denk je teveel in hokjes. misschien denk je dat mensen met een verschillende denkwijze, al is hetmaar op éénvlak, neit door een door kunnen. credible bewijst het tegendeel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap er niks van. Bij mij in de Kerk zijn er af en toe wat blanken, voor de rest komen er steeds meer mensen van verschillende afkomst in onze parochie, en we zijn één als katholiek. Sowieso heeft de katholieke Kerk overal leden, uit elke cultuur, dus ik denk niet dat die katholieken je dat in dank af zouden nemen.

Daarnaast zeg je veel van het Christendom te weten, maar je bent duidelijk onbekend met de praktijken van de grootste religie ter aarde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik snap er niks van. Bij mij in de Kerk zijn er af en toe wat blanken, voor de rest komen er steeds meer mensen van verschillende afkomst in onze parochie, en we zijn één als katholiek. Sowieso heeft de katholieke Kerk overal leden, uit elke cultuur, dus ik denk niet dat die katholieken je dat in dank af zouden nemen.

Een post die ik kan onderschrijven met een ervaring. Mijn parochie is tevens een Vietnamese parochie. In de parochie kerk zie je daar zichtbare bewijzen voor. Zo is oa het tabernakel Vietnamees en is een groot deel van mijn medeparochianen Vietnamees. Er zijn zelfs vieringen in het Vietnamees zo nu en dan.

Overigens ben ik als katholiek in mijn eigen parochie kerk net zo welkom als in elke andere katholieke parochie kerken op deze aarde. En dat zijn er nogal veel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vraag mij spontaan af wat de link tussen 'acceptatie van andermans religie' met 'multicultureel' te maken heeft. Multicultureel is niet hetzelfde als polytheïsme..

Daarnaast wanneer ik christen ben en belijd dat JHWH de Éne God is (en ook de enige, er is géén God naast Hem) kan ik niet zeggen 'jou goden bestaan ook'. Ik kan hooguit zeggen 'je hebt gewetensvrijheid' en 'ik accepteer jou als mens, ik accepteer jou ook met jou religie'.. Daarmee zeg je niet 'ik geloof dat jou god bestaat'.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid