Spring naar bijdragen

Joodse visies op Jezus


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Heeft iemand zich wel een afgevraagd hoe dat komt? Joden hebben nu eenmaal geen warme herinneringen aan het christendom.

Toen ik nog christen was heb ik het boek "Bloed aan onze handen" van Dr. (Michael)L. Brown gelezen. Het was voor mij een schok om al die zaken te lezen die het christendom de Joden heeft aangedaan en ook een eye-opener. Nu begrijp ik beter waarom m.n. de religieuze Joden zo fel tegen het christendom gekant zijn.

Voor wie het boek nog niet kent en het wil kopen het boek heeft ISBN-nr.: ISBN/EAN: 9073895030. Een echte aanrader. Ook de vaak bejubelde en alom geprezen Maarten Luther blijkt een duistere kant te hebben gehad!

Ik heb wat gegevens verzameld over Dr. Brown die overigens zelf joods is. Op zijn site vinden we:

'As a Jewish believer in Jesus, Dr. Brown is active in Jewish evangelism, debating rabbis on radio, TV, and college campuses, as well as teaching the Church about God's eternal purposes for Israel and the Jewish people.'

Michael Brown spreekt de apostel Paulus tegen in onderstaande filmpje, wanneer hij zijn joodse roots (rom 2,29) roemt. Ook zegt hij dat er in de Bijbel geen vers te vinden is waar staat dat de joden God gedood hebben en suggereert dus dat Jezus niet God is. Bovendien noemt hij een mens rabbi, waar Jezus fel tegen op tegen is (Mat 23,8) en stelt hij ook nog eens dat de verlossing voorbehouden was aan het volk Israel.

Zie: link

Ik ben het met je eens dat het een eye opener is, hoe sommige Christenen zich voor de gek laten houden door zulke mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 100
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Ik ben het met je eens dat het een eye opener is, hoe Christenen zich voor de gek laten houden door zulke mensen.

Dat is een generaliserende opmerking. Ik ben Christen en ik laat mij door zo'n man niet voor de gek houden. Ik volg Jezus en zijn Woord, niet die van een hedendaagse Joodse Rabbi. Dus wil je je antwoorden wat nuanceren aub? yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jezus heeft de werken des duivels verbroken door de zonden op zich te nemen. Dat wil zeggen dat wij indien wij geloven in Hem, erkennen wat Hij heeft gedaan, belijden dat Hij de zoon van God is en gestorven en opgestaan is; dat onze zonde ons niet kunnen worden aangerekend en wij verlost zijn van de macht van de dood.

Juist. De werken van de duivel zijn door Jezus verbroken aan het kruis, waardoor het zeer onchristelijk is om nog in de duivel te geloven zoals sommigen hier doen. Want als je gelooft dat de duivel nog bestaat, kun je niet geloven dat Jezus zijn werken verbroken heeft nietwaar?

Quote:

Wanneer deze blijde boodschap ons is verteld worden wij gezien als wetenden. We moeten dan natuurlijk wel zijn woord volgen, en proberen niet te zondigen. Zoals Jezus tegen Maria zei: "Gaat heen en zondigt niet meer."

Waar lees je dat?


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Dat is een generaliserende opmerking. Ik ben Christen en ik laat mij door zo'n man niet voor de gek houden. Ik volg Jezus en zijn Woord, niet die van een hedendaagse Joodse Rabbi. Dus wil je je antwoorden wat nuanceren aub?
yes.gif

Edit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

1.[...]

Juist. De werken van de duivel zijn door Jezus verbroken aan het kruis, waardoor het zeer onchristelijk is om nog in de duivel te geloven zoals sommigen hier doen. Want als je gelooft dat de duivel nog bestaat, kun je niet geloven dat Jezus zijn werken verbroken heeft nietwaar?

2.[...]

Waar lees je dat?


Samengevoegd:

3.[...]

Edit.

1. Ja hoor dat kan wel. God heeft ons mensen een vrije wil gegeven. Je kunt dus kiezen voor Jezus of hem verwerpen. Wie kiest voor jezus is vrij van het oordeel. Diegene kan niet aangerekend worden op zijn/haar zonde en is verzekerd van het eeuwig leven.

Wie hem verwerpt wordt veroordeeld.

De duivel zal pas volledig verslagen worden op 'de laatste dag'. Tot die tijd kan hij zijn leugenachtige praktijken nog uitvoeren, maar hij heeft geen zeggenschap over de gedoopte, gelovige, belijdende Christenen.

Hij kan mij dus niets aanrekenen omdat ik dan direct verwijs naar het offer van Jezus.

2. Er staat in de bijbel dat allen die het goede nieuws ontvangen hebben maar er niet in geloven of het verwerpen dit hun zwaar zal worden aangerekend. Ik weet het even niet te vinden, sorry. Ik zoek het even in mijn eigen bijbel op. engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik heb wat gegevens verzameld over Dr. Brown die overigens zelf joods is. Op zijn site vinden we:

'As a Jewish believer in Jesus, Dr. Brown is active in Jewish evangelism, debating rabbis on radio, TV, and college campuses, as well as teaching the Church about God's eternal purposes for Israel and the Jewish people.'

Michael Brown spreekt de apostel Paulus tegen in onderstaande filmpje, wanneer hij zijn joodse roots (rom 2,29) roemt. Ook zegt hij dat er in de Bijbel geen vers te vinden is waar staat dat de joden God gedood hebben en suggereert dus dat Jezus niet God is. Bovendien noemt hij een mens rabbi, waar Jezus fel tegen op tegen is (Mat 23,8) en stelt hij ook nog eens dat de verlossing voorbehouden was aan het volk Israel.

Zie:

Ik ben het met je eens dat het een eye opener is, hoe
sommige
Christenen zich voor de gek laten houden door zulke mensen.

Hoe Dr. Brown de bijbel interpreteert interessert mij niet zo veel. Wat mij raakte in zijn boek is hoe

de joden hebben gelden onder het christendom. En de gedocumenteerde anitsemitische uitspraken van sommige christenen zoals Maarten Luther. Ik haalde dit boek alleen aan om enigszins te verklaren waarom de joden in Israel zo fel anti-christelijk zijn en Israel zelfs wetten heeft die evangelisatie verbieden. Ik las op de site link diverse verhalen op welke agressieve wijze christenen in de VS joden benaderen. Één geval wat me bij staat, is dat twee dames een aan zijn keppel herkenbare joodse man toe riepen: "murderer of Christ!" Dus de joodse houding tov christenen verbaasd mij niet en is zéér begrijpelijk. Dat was mijn punt nav het door jouw ingebrachte krantenartikel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Één geval wat me bij staat, is dat twee dames een aan zijn keppel herkenbare joodse man toe riepen: "murderer of Christ!" Dus de joodse houding tov christenen verbaasd mij niet en is zéér begrijpelijk. Dat was mijn punt nav het door jouw ingebrachte krantenartikel.

De joden hebben Jezus ook vermoord en de mensen die zich tegenwoordig nog joden noemen zijn het niet (rom 2,29) volgens Paulus. Deze mensen loochenen Jezus nog elke dag met hun gebruiken.

Joh 1,17       

Want de wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid is door Jezus Christus geworden.

Gal 5,2       

Ziet, ik, Paulus, zeg u, zo gij u laat besnijden, dat Christus u niet nut zal zijn.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

1. Ja hoor dat kan wel. God heeft ons mensen een vrije wil gegeven. Je kunt dus kiezen voor Jezus of hem verwerpen. Wie kiest voor jezus is vrij van het oordeel. Diegene kan niet aangerekend worden op zijn/haar zonde en is verzekerd van het eeuwig leven.

Wie hem verwerpt wordt veroordeeld.

De duivel zal pas volledig verslagen worden op 'de laatste dag'. Tot die tijd kan hij zijn leugenachtige praktijken nog uitvoeren, maar hij heeft geen zeggenschap over de gedoopte, gelovige, belijdende Christenen.

Hij kan mij dus niets aanrekenen omdat ik dan direct verwijs naar het offer van Jezus.

Nee, je kan niet in Jezus en de duivel tegelijk geloven, want je kan geen twee heren (Mat 6,24) dienen. Christus heeft de werken des duivels al verbroken voor wij geboren zijn en als iemand nu nog steeds duivels ziet, dan dient hij Jezus dus niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

De joden hebben Jezus ook vermoord en de mensen die zich tegenwoordig nog joden noemen zijn het niet (rom 2,29) volgens Paulus. Deze mensen loochenen Jezus nog elke dag met hun gebruiken.

Joh 1,17
      

Want de wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid is door Jezus Christus geworden.

Gal 5,2
      

Ziet, ik, Paulus, zeg u, zo gij u laat besnijden, dat Christus u niet nut zal zijn.

Ik wil het toch wéér voor de joden opnemen. In alle evangelieen zijn het de ROMEINEN die Jezus gegeseld hebben, een doornenkroon opgezet hebben, hem een mantel en een riet hebben gegeven en hem aldus bespotten als 'koning der Joden', het zijn de ROMEINEN geweest die hem een kruis hebben gegeven om mee te slepen naar Golgotha, het waren ROMEINEN die nagels door zijn handen en voeten hebben geslagen, het was een ROMEINSE SOLDAAT die Jezus met een speer in zijn zij stak! Hoe durf en kan je nou toch zeggen dat het de Joden waren die hem gedood hebben? Lees de evangelieen nog eens aandachtig door zou ik zeggen.

Bovendien ben ik van mening dat Jezus niet voldaan heeft aan de mesiaanse profetieen. Wanneer je all tekstverwijzingen in het NT naar het OT, in het OT in zijn context gaat lezen kan je ook de conclusie trekken dat Jezus NIET de beloofde messias is. Voor de zoveelste keer! Surf maar eens rond op Jews for Judaism en Messiah Truth. Op kinderlijk eenvoudige wijze wordt elke tekst die claimt dat Jezus de messias is weerlegd. Ook Jesaja 53!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het is altijd het woord van de één tegen het woord van de ander.

Je gelooft of je gelooft niet, eigen keuze.
yes.gifnooo.gif

Eens, of je gelooft in Jezus als messias of niet, is een keuze tussen welke uitleg je het meest overtuigend vind.

Maar het lijkt mij onomstreden dat de joden Jezus niet gedood hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar het lijkt mij onomstreden dat de joden Jezus niet gedood hebben.

'De Joden hebben Jezus vermoord' is wat kort door de bocht.

Maar de kwestie was wel dat er Joden waren die Jezus dood wilden en dat de Romeinse prefect daar aanvankelijk niet zoveel voor voelde maar uiteindelijk het wel heeft laten gebeuren uit angst voor een opstand.

En het volk en de leiders (die daar dus aanwezig waren) riepen dat Jezus gekruisigd moest worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

'De Joden hebben Jezus vermoord' is wat kort door de bocht.

Maar de kwestie was wel dat er Joden waren die Jezus dood wilden en dat de Romeinse prefect daar aanvankelijk niet zoveel voor voelde maar uiteindelijk het wel heeft laten gebeuren uit angst voor een opstand.

En het volk en de leiders (die daar dus aanwezig waren) riepen dat Jezus gekruisigd moest worden.

Het spijt mij maar de Joden zien dat zelf toch anders. Klik maar op deze link. Deze studie is geschreven door een messiasbelijdende Jood. Ik vond deze visie altijd wel aannemelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:


Samengevoegd:

[...]

Nee, je kan niet in Jezus en de duivel tegelijk geloven, want je kan geen twee heren (Mat 6,24) dienen. Christus heeft de werken des duivels al verbroken voor wij geboren zijn en als iemand nu nog steeds duivels ziet, dan dient hij Jezus dus niet.

mohamed echt wan gaan jouw ogen toch eens open.

niet verkeerd bedoelt hoor, maar satan gaat hier nog steeds rond als een briesende leeuw, en als jij dat niet wilt zien, dan moet je dat maar doen maar ga aub niet roepen dat als je gelooft in Jezus Christus dat dan de satan niet bestaat.

ik ben pas geleden gedoopt en heb hier mee aan iedereen laten zien voor wie ik kies.

dus aan de mede mens , aan God en aan satan enz demonen.

maar dan wil dat niet zeggen dat als ik voor God kies dat satan niet meer bestaat.

satan is zonden zoals je zelf al gezegt had,

jij en ik (iedereen) doen nog steeds zonden ondanks dat wij christen voor God kiezen.

satan zal altijd blijven proberen om ons in de val telaten lopen.

ik heb helaas in de afgelopen periode van de verkeerde kant gesnoept zeg ma, door mij bezig tehouden met duistere zaken,

ik heb nu gekozen voor God met heel mijn hart,

maar satan staat hier nog iedere dag voor de deur omtekijke waar hij mij mee kan pakken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het spijt mij maar de Joden zien dat zelf toch anders. Klik maar op
Deze studie is geschreven door een messiasbelijdende Jood. Ik vond deze visie altijd wel aannemelijk.

Het komt mij meer over als een poging om de Joden van iets vrij te praten. Te zoeken naar escapes. Wat ik trouwens niet helemaal snap, want ik geef 'de Joden' nergens de schuld van. Jezus en Zijn discipelen waren ook Joden. En ik zou even goed dan kunnen zeggen dat de mensheid Jezus heeft vermoord. Alleen waren het wel mensen uit Zijn volk die Hem dood wilden, met inbegrip van de geestelijk leiders.

Maar goed, ik ben geen expert. Ik zou dan wel graag de mening van een expert er over willen horen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar goed, ik ben geen expert. Ik zou dan wel graag de mening van een expert er over willen horen.

Volgens mij zijn er geen speciale Bijbels voor experts, wat bovendien een door mensen bedachte titel is. Je zal het voor nu met mij moeten doen, maar troost je, ik winkel wel eens bij de expert knipoog_dicht.gif

Quote:

Ik wil het toch wéér voor de joden opnemen. In alle evangelieen zijn het de
ROMEINEN
die Jezus gegeseld hebben, een doornenkroon opgezet hebben, hem een mantel en een riet hebben gegeven en hem aldus bespotten als 'koning der Joden', het zijn de
ROMEINEN
geweest die hem een kruis hebben gegeven om mee te slepen naar Golgotha, het waren
ROMEINEN
die nagels door zijn handen en voeten hebben geslagen, het was een
ROMEINSE SOLDAAT
die Jezus met een speer in zijn zij stak! Hoe durf en kan je nou toch zeggen dat het de Joden waren die hem gedood hebben? Lees de evangelieen nog eens aandachtig door zou ik zeggen.

Je doet sowieso je tweede naam eer aan in je reactie. Doch ben ik het met je eens dat het goed is de Bijbel aandachtig te lezen om te bepalen wie schuldiger waren aan Jezus dood. Jij beweert dat de Romeinen het waren en dan wordt het zeker tijd dat ik de evangelieen weer eens doorspit, want vanochtend las ik iets heel anders.

Joh 18,12

De bende dan, en de overste over duizend, en de dienaars der Joden namen Jezus gezamenlijk, en bonden Hem

Wat Jezus verkeerd had gedaan was de Romeinse stadhouder niet bekend.

'Pilatus antwoordde: Ben ik soms een Jood? Uw volk en de overpriesters hebben U aan mij overgeleverd; wat hebt Gij gedaan? (Joh 18,35)'

Pilatus getuigde dat Jezus onschuldig was (joh 18,38) en wilde Hem vrijlaten.

Joh 18

39 Maar bij u bestaat het gebruik, dat ik u op Pascha iemand loslaat: wilt gij dan, dat ik u de Koning der Joden loslaat? 40 Zij schreeuwden dan wederom en zeiden: Hem niet, maar Barabbas! En Barabbas was een rover.

Het is dus zeker handig om de evangelieen in te kijken, maar dan moet je wel lezen wat er staat. Het simpele antwoord op de vraag wie er schuldiger waren aan de moord op Jezus, horen we van de Meester:

'Gij zoudt geen macht tegen Mij hebben, indien het u niet van boven gegeven ware: daarom heeft hij, die Mij aan u heeft overgeleverd, groter zonde.(joh 19,11)'

Quote:

Bovendien ben ik van mening dat Jezus niet voldaan heeft aan de mesiaanse profetieen. Wanneer je all tekstverwijzingen in het NT naar het OT, in het OT in zijn context gaat lezen
kan
je ook de conclusie trekken dat Jezus NIET de beloofde messias is. Voor de zoveelste keer! Surf maar eens rond op
en
. Op kinderlijk eenvoudige wijze wordt elke tekst die claimt dat Jezus de messias is weerlegd. Ook Jesaja 53!

Hier had Petrus het ook al over. De joden beweren ook dat Jezus de Messias niet is omdat Hij niet aan hun wensen heeft voldaan. Eigen begeerten zijn tricky.

2 Petr 2,18       

Want met holle, hoogdravende klanken verlokken zij door vleselijke begeerten en door ongebondenheid hen, die zich ternauwernood aan degenen, die in dwaling verkeren, onttrekken.

Je zei dat ze alle profetieen ontkennen, maar ik denk dat alle profetieen nog niet eens ontdekt zijn en de vaststaande feiten, zoals het Joods zijn van Jezus, ontkent geen weldenkend mens meer tegenwoordig (zie de registers). En hoe willen de joden onderstaande ontkennen?

Mat 21

1 En toen zij Jeruzalem naderden en te Betfage kwamen, aan de Olijfberg, toen zond Jezus twee discipelen uit, tot wie Hij zeide: 2 Gaat naar het dorp, dat tegenover u ligt, en terstond zult gij een ezelin vastgebonden vinden, en een veulen bij haar. Maakt haar los en brengt haar tot Mij. 3 En indien iemand u iets erover mocht zeggen, zegt dan: de Here heeft ze nodig. Hij zal ze terstond (terug) zenden.

4 Dit is geschied, opdat vervuld zou worden hetgeen gesproken is door de profeet, toen hij zeide:

5 Zegt der dochter Sions: Zie, uw Koning komt tot u, zachtmoedig en rijdend op een ezel, en op een veulen, het jong van een lastdier.

6 Nadat de discipelen heengegaan waren en gedaan hadden, zoals Jezus hun had opgedragen, 7 brachten zij de ezelin en het veulen en zij legden hun klederen erop, en Hij ging daarop zitten. 8 En het merendeel der schare spreidde hun klederen op de weg, anderen sloegen takken van de bomen en spreidden die op de weg. 9 En de scharen, die vóór Hem uit gingen en die volgden, riepen, zeggende:

Hosanna de Zoon van David, gezegend Hij, die komt in de naam des Heren; Hosanna in de hoogste hemelen!

Kortom, de joden waren schuldiger als de Romeinen. Dat is gewoon een gegeven feit, de duitsers waren ook schuldig aan moord en dat ontkent toch ook niemand?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het komt mij meer over als een poging om de Joden van iets vrij te praten. Te zoeken naar escapes. Wat ik trouwens niet helemaal snap, want ik geef 'de Joden' nergens de schuld van.

Okay, jij niet maar er zijn er genoeg die de Joden als moordenaars van God/ Christus zien.

Quote:
Jezus en Zijn discipelen waren ook Joden. En ik zou even goed dan kunnen zeggen dat de mensheid Jezus heeft vermoord. Alleen waren het wel mensen uit Zijn volk die Hem dood wilden, met inbegrip van de geestelijk leiders.

Dat is het ook het vreemde. Jezus was btw trouwens niet de enigen Jood die door de Romeinen werd gekruisigd. Helaas waren velen hem daarin reeds voorgegaan. Het is ook heel goed mogelijk dat de Romeinen Jezus als bedreiging zagen en hem vanwege zijn claims op het koningschap en om andere politieke redenen hem gedood hebben.

Quote:
Maar goed, ik ben geen expert. Ik zou dan wel graag de mening van een expert er over willen horen.

Wie zou jij dan wel als expert erkennen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Big Bang

Van een van die sites van je:

He must rebuild the Temple in Jerusalem - "...and I will set my sanctuary in their midst forever and my tabernacle shall be with them.." (Ezekiel 37:26 - 27)

At last check, there is NO Temple in Jerusalem. And worse, it was shortly after Jesus died that the Temple was DESTROYED! Just the opposite of this prophecy!

Waar staat dat het een fysieke tempel zou worden? Materie is niet voor eeuwig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Joh 18,12

De bende dan, en de overste over duizend, en
de dienaars der Joden
namen Jezus gezamenlijk, en bonden Hem

enz,enz,...

Kortom, de joden waren schuldiger als de Romeinen. Dat is gewoon een gegeven feit, de duitsers waren ook schuldig aan moord en dat ontkent toch ook niemand?

Jezus zei: ‘Vader, vergeef hun, want ze weten niet wat ze doen.’

Als Jezus ze zélf kon vergeven, zouden wij dat dan niet kunnen?

Ik vind dat deze discussie een antisemitistisch smaakje krijgt. De mensheid heeft Jezus verloochend, niet enkel de Joden; tussen de mensen die "barabbas" en "Kruisig hem" schreeuwde zullen vast meerdere nationaliteiten hebben gestaan, want Jeruzalem was ten tijde van Jezus een multiculturele stad. En nog trouwens...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@ Big Bang

Van een van die sites van je:

He must rebuild the Temple in Jerusalem - "...and I will set my sanctuary in their midst forever and my tabernacle shall be with them.." (Ezekiel 37:26 - 27)

At last check, there is NO Temple in Jerusalem. And worse, it was shortly after Jesus died that the Temple was DESTROYED! Just the opposite of this prophecy!

Waar staat dat het een fysieke tempel zou worden? Materie is niet voor eeuwig.

Geen discussiepunt voor mij. Ik vind het best. Maakt mij niks meer uit, fysiek geestelijk. Wat je wil.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Volgens mij zijn er geen speciale Bijbels voor experts, wat bovendien een door mensen bedachte titel is. Je zal het voor nu met mij moeten doen, maar troost je, ik winkel wel eens bij de expert
knipoog_dicht.gif

[...]

Je doet sowieso je tweede naam eer aan in je reactie. Doch ben ik het met je eens dat het goed is de Bijbel aandachtig te lezen om te bepalen wie schuldiger waren aan Jezus dood. Jij beweert dat de Romeinen het waren en dan wordt het zeker tijd dat ik de evangelieen weer eens doorspit, want vanochtend las ik iets heel anders.

Joh 18,12

De bende dan, en de overste over duizend, en
de dienaars der Joden
namen Jezus gezamenlijk, en bonden Hem

Wat Jezus verkeerd had gedaan was de Romeinse stadhouder niet bekend.

'Pilatus antwoordde: Ben ik soms een Jood? Uw volk en de overpriesters hebben U aan mij overgeleverd; wat hebt Gij gedaan? (Joh 18,35)'

Pilatus getuigde dat Jezus onschuldig was (joh 18,38) en wilde Hem vrijlaten.

Joh 18

39 Maar bij u bestaat het gebruik, dat ik u op Pascha iemand loslaat: wilt gij dan, dat ik u de Koning der Joden loslaat? 40 Zij schreeuwden dan wederom en zeiden: Hem niet, maar Barabbas! En Barabbas was een rover.

Het is dus zeker handig om de evangelieen in te kijken, maar dan moet je wel lezen wat er staat. Het simpele antwoord op de vraag wie er schuldiger waren aan de moord op Jezus, horen we van de Meester:

'Gij zoudt geen macht tegen Mij hebben, indien het u niet van boven gegeven ware: daarom heeft hij, die Mij aan u heeft overgeleverd, groter zonde.(joh 19,11)'

[...]

Hier had Petrus het ook al over. De joden beweren ook dat Jezus de Messias niet is omdat Hij niet aan hun
wensen
heeft voldaan. Eigen begeerten zijn tricky.

2 Petr 2,18
      

Want met holle, hoogdravende klanken verlokken zij door vleselijke begeerten en door ongebondenheid hen, die zich ternauwernood aan degenen, die in dwaling verkeren, onttrekken.

Je zei dat ze alle profetieen ontkennen, maar ik denk dat alle profetieen nog niet eens ontdekt zijn en de vaststaande feiten, zoals het Joods zijn van Jezus, ontkent geen weldenkend mens meer tegenwoordig (zie de registers). En hoe willen de joden onderstaande ontkennen?

Mat 21

1 En toen zij Jeruzalem naderden en te Betfage kwamen, aan de Olijfberg, toen zond Jezus twee discipelen uit, tot wie Hij zeide: 2 Gaat naar het dorp, dat tegenover u ligt, en terstond zult gij een ezelin vastgebonden vinden, en een veulen bij haar. Maakt haar los en brengt haar tot Mij. 3 En indien iemand u iets erover mocht zeggen, zegt dan: de Here heeft ze nodig. Hij zal ze terstond (terug) zenden.

4 Dit is geschied, opdat vervuld zou worden hetgeen gesproken is door de profeet, toen hij zeide:

5 Zegt der dochter Sions: Zie, uw Koning komt tot u, zachtmoedig en rijdend op een ezel, en op een veulen, het jong van een lastdier.

6 Nadat de discipelen heengegaan waren en gedaan hadden, zoals Jezus hun had opgedragen, 7 brachten zij de ezelin en het veulen en zij legden hun klederen erop, en Hij ging daarop zitten. 8 En het merendeel der schare spreidde hun klederen op de weg, anderen sloegen takken van de bomen en spreidden die op de weg. 9 En de scharen, die vóór Hem uit gingen en die volgden, riepen, zeggende:

Hosanna de Zoon van David, gezegend Hij, die komt in de naam des Heren; Hosanna in de hoogste hemelen!

Kortom, de joden waren schuldiger als de Romeinen. Dat is gewoon een gegeven feit, de duitsers waren ook schuldig aan moord en dat ontkent toch ook niemand?

Je maakt een vergelijking met de Duitsers. Hooguit zou een vergelijking met de NSB-ers in Nederland opgaan. Maar als jij graag de Joden de hoofdschuldige wil laten zijn, ga je gang. Waarom neem ik het eigenlijk nog steeds op voor de Joden.....??? Deze slechte gewoonte moet ik toch echt afleren, te beginnen vandaag!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Jezus zei: ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>?Vader, vergeef hun, want ze weten niet wat ze doen.?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>?

Als Jezus ze zélf kon vergeven, zouden wij dat dan niet kunnen?

Dit vind ik een goed punt, absoluut. Maar vergeet ook niet dat de joden zich dan wel moesten bekeren tot Christus om die vergeving ook te ontvangen.

1 joh 2,23

Een ieder, die de Zoon loochent, heeft ook de Vader niet.

Hier zijn de joden geen uitzondering op. Zij moesten eerst de oude mens afleggen en de nieuwe (Ef 4,24) aandoen en dan zal Jezus hen ook belijden (Mat 10,32) bij de Vader. Als we Mat 23 helemaal lezen, blijkt nergens uit dat de Schriftgeleerden en Farizeeën welke joods waren, vergeven zouden worden.

Quote:

Ik vind dat deze discussie een antisemitistisch smaakje krijgt. De mensheid heeft Jezus verloochend, niet enkel de Joden; tussen de mensen die "barabbas" en "Kruisig hem" schreeuwde zullen vast meerdere nationaliteiten hebben gestaan, want Jeruzalem was ten tijde van Jezus een multiculturele stad. En nog trouwens...

De antisemitische smaak die je meent te proeven zit tussen je oren vrees ik, want de joden kunnen elke nationaliteit en kleur hebben. Het woord antisemitisme heeft daarom een racistische lading, aangezien het de suggestie wekt dat alleen semieten in staat zijn het jodendom te praktiseren. Ik heb het niet over rassen en wil het er ook niet over hebben, waar ik op doel zijn de volgelingen van het jodendom ongeacht ras.

En je tweede punt, ik ben het met je eens dat de kans bestaat dat niet alleen de joden schreeuwden om Jezus te kruisigen. Het was een grote groep waar in theorie ook niet-joden en zelfs kinderen tussen konden staan. Waar het des te meer om gaat is wie de menigte aanzette om te schreeuwen 'kruisig Hem'.

Mar 15,11       

Maar de overpriesters bewogen de schare, dat hij hun liever Bar-Abbas zou loslaten.

Realiseer je goed dat de hogepiesters het hoogste binnen het jodendom - en de politieke heersers van Juda waren. Sinds de verwoesting van de tempel in 70 is de functie van de hogepriester vervallen, hetgeen in mijn optiek is omdat Jezus het onvergankelijke Priesterschap gekregen heeft (Heb 7,24) en vanaf toen begonnen is te regeren (zie mijn topic bijbelstudie - het einde mocht je daar op in willen haken).

Het waren dus joden die verantwoordelijk waren voor het ophitsen van de menigte tegen Jezus en niet de mensheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Je maakt een vergelijking met de Duitsers. Hooguit zou een vergelijking met de NSB-ers in Nederland opgaan. Maar als jij graag de Joden de hoofdschuldige wil laten zijn, ga je gang. Waarom neem ik het eigenlijk nog steeds op voor de Joden.....??? Deze slechte gewoonte moet ik toch echt afleren, te beginnen vandaag!

Je was toch pro-Israel opgevoed zei je? Ik merk dat het zo diepgeworteld zit dat je er minder objectief door dreigt te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

"Antichristelijke houding in Israël neemt toeâ€

29-11-2007 11:38 | Refdagblad.nl

TEL AVIV - In Israël zou sprake zijn van een groeiende „antichristelijke†houding. „Het komt steeds vaker voor dat orthodoxe joden zich in het openbaar afzetten tegen het christendomâ€, schrijft de messiasbelijdende jood Klaus Mosche Pülz in het blad Bode van het nieuwe Israël.

Pülz is directeur van het in Tel Aviv gevestigde Instituut voor Israëls Universele Roeping.

Als voorbeeld noemt Pülz de „onrechtmatige†uitzetting in augustus van het evangelicale echtpaar Ron en Carol Cantrell. De Cantrells werkten al meer dan veertien jaar in Israël en hielpen onder andere bij de terugkeer van joden naar Israël. Hun werd echter het „bedekt†bedrijven van zending†voor de voeten geworpen. Officieel is „werven voor Jezus Christus†in Israël echter alleen verboden als hierbij geld en materiële goederen worden gebruikt, aldus Pülz.

Een antichristelijke houding blijkt volgens hem ook uit het recente voorschrift van het Jeruzalemse opperrabbinaat inzake de jaarlijkse Jeruzalemmars. Dit liet weten dat het voor joden verboden is mee te doen aan deze mars, die wordt georganiseerd door diverse christelijke organisaties.

Zelfs christenen die overgaan tot het jodendom worden in Israël met argusogen bekeken, schrijft Pülz. Op dit moment wachten ongeveer 500 bekeerlingen op een verblijfsvergunning. De autoriteiten zouden hen er echter van verdenken alleen maar van religie veranderd te zijn om te kunnen evangeliseren.

In het leger is zelfs sprake van 'dwangbekeringen', vervolgt Pülz. 'Sinds 2002 zijn 2213 rekruten gedwongen over te gaan tot het jodendom. Dit zijn vooral immigranten uit Rusland.' De Israëlische regering zou voor deze ’bekeringen’ jaarlijks 12 miljoen euro (!) beschikbaar stellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid