Spring naar bijdragen

PKN


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Beste allemaal,

Via deze weg wil ik iedereen die ingeschreven is bij de PKN, en de uitwonende medestudenten onder ons in het bijzonder, een vraag voorleggen.

Het gaat om het volgende. Ruim een half jaar geleden ben ik het huis uitgegaan om op kamers te gaan wonen in Utrecht. Natuurlijk moest ik van alles regelen, dat gaat nou eenmaal niet vanzelf.

Maar één ding ging wél vanzelf: ik werd zonder daarover geinformeerd te worden, en dus zonder mijn toestemming, uitgeschreven bij de kerk in Ermelo, en ingeschreven bij de kerk in Utrecht. Zo gaat dat bij de PKN.

Hoe ik dat vernomen heb? Eerst las ik in het Ermelose kerkblad dat ik ‘vertrokken’ was, en vervolgens kreeg ik een brief van de kerk in Utrecht om mij welkom te heten. In die brief kreeg ik drie opties:

•      Bij de (wijk)gemeente in Utrecht ingeschreven blijven (en me eventueel welkom voelen).

•      Me over laten schijven naar een voorkeursgemeente.

•      Me volledig laten uitschrijven bij de PKN.

Optie twee heb ik geprobeerd, maar dat schijnt nogal ingewikkeld te zijn, en dat is me dus tot op heden niet gelukt. Optie drie vind ik persoonlijk nogal een vreemde optie in een welkomstbrief. Door optie een voel ik me vooral in de steek gelaten door de kerk.

Wat ik dus wil zeggen, is dat ik het niet eens ben met de manier waarop leden van de PKN zomaar overgeschreven worden naar een andere kerkgemeente. Als ik me naar de kerk in Utrecht wil laten overschrijven is dat toch een persoonlijke keuze? Bovendien wordt er veel gesproken over het leeglopen van de kerken: is dit niet één van de oorzaken?! Je verliest mensen volledig uit het oog op deze manier!

Daarom heb ik besloten een brief te schrijven naar de PKN, maar met alleen mijn verhaal kom ik dan waarschijnlijk niet erg ver. Bovendien heb ik het idee dat velen hier helemaal niet van op de hoogte zijn!

Mijn vraag is dus wat jouw mening hierover is. Graag zou ik van iedereen die zich aangesproken voelt een stukje ontvangen op de mail of via dit forum. Dit zal ik dan bundelen en opsturen naar de PKN.

Ik kijk uit naar de reacties!

Annieck

emailimg.php?id=crYW5uaWVja3ZhbmRlbmJyb2VrQGdtYWlsLmNvbQ==

Link naar bericht
Deel via andere websites

dat je automatisch wordt overgeschreven naar een andere gemeente als je verhuist is gebruikelijk binnen de PKN. Tja, het systeem zou een hele hoop rompslomp kunnen schelen als iedereen die lid is van de PKN naar de dichtstbijzijnde PKN-gemeente ging. De praktijk is anders.

De belangrijkste vraag is, in welke gemeente wil je blijven? Wil je in Utrecht actief zijn of in Ermelo en zo ja in welke wijkgemeente. Als je die vraag voor jezelf kan beantwoorden, dan moet je even contact opnemen met de scriba van die wijkgemeente en vragen of hij je terug wil perforeren (zo noemde de scriba van mijn gemeente dat) of over wil laten schrijven. En ja, daarvoor moet je een aantal formulieren invullen en een korte motivatie bij geven. Maar als jij graag in je oude gemeente zou willen blijven, lijkt me dat geen probleem.

Die brief vind ik nog niet eens zo gek. Niet iedereen die ingeschreven staat bij de PKN wil dat. Ik had ook een huisgenoot die in dezelfde kerk stond ingeschreven als ik en die niet eens wist waar het kerkgebouw was. Mijn ex-huisgenoot had je een dienst bewezen met zo'n brief. En verder komt het vaak voor dat mensen uit een andere wijk komen, want je voelt je nou eenmaal niet automatisch thuis in de dichtstbijzijnde PKN-gemeente.

Verder hoef je mijn mening niet in een brief naar de PKN te bundelen, liever niet zelfs. Een kerk heeft nou eenmaal regels en dit is hoe het werkt. Dus als ik jou was, zou ik gewoon de scriba van je favoriete wijkgemeente aanschrijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Dank jullie wel voor jullie reacties. Ik ben het wel met jullie eens, het is best logisch dat het administratief het makkelijkste is voor de PKN om bij de dichtsbijzijnde kerk/gemeente ingeschreven te zijn.

Het punt is gewoon dat ik het er niet mee eens ben dat ik zomaar, zonder mijn toestemming, en vooral zonder met mij te laten weten, over geschreven werd naar een andere gemeente. En dat dit bij iedereen gebeurt, dus ook bij de studenten die op kamers gaan wonen, maar in het weekend eigenlijk vaak nog bij hun ouders doorbrengen en ook daar verbonden zijn met de kerk.

Wat betreft het terug laten schrijven: ik ben gewoon van mening dat de volgorde anders zou moeten zijn.

Mijn voorstel?

Laat iedereen die verhuisd volgens de gemeentelijke administratie een brief krijgen met daarin de keuze om ingeschreven te blijven bij de huidige kerk/gemeente óf overgeschreven te worden naar de nieuwe woonplaats / wijk / gemeente...

Link naar bericht
Deel via andere websites

aan de andere kant lijkt me het toch algemeen bekend dat als je lid ben van de PKN dat je automatisch wordt overgeschreven als je verhuist? Ik zie het probleem niet zo, mijn (beperkte) ervaring is, dat terug laten schrijven helemaal zo'n probleem niet is. De PKN heeft een vervuild ledenbestand, zeker in de stad waar ik woon. Aan de andere kant snap ik de redenatie van de predikant van mijn kerk wel, die zo iets heeft van, als we al die mensen gaan uitschrijven of vragen of we ze uit mogen schrijven, dan verliezen ze ook nog het allerlaatste beetje contact wat er is met de kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid