Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Het altaar is leeg. Het altaar, waarop elke week, of elke dag, de Eucharistie werd opgedragen, staat er nu verlaten bij. Christus is weg. De Tabernakel is leeg en ergens in een zij-altaar is Hij verstopt.

Witte Donderdag. Op deze dag beginnen de Paasdagen. Op deze dag zet Jezus zijn lijden in gang. Hij wast de voeten van zijn leerlingen, viert met hen het Laatste Avondmaal en draagt Judas op te gaan, om Hem te verraden.

Op Goede Vrijdag zullen we stilstaan bij het lijden en sterven van Christus, op Stille Zaterdag schemert het Licht alvast door en op Paaszondag barst de jubel weer los, al aangevangen tijdens de Paaswake.

Maar nu is het altaar leeg. De klokken zwijgen, het orgel speelt niet meer, de jubel heeft plaatsgemaakt voor verslagenheid. Dit had niet mogen gebeuren. Maar dit had wel moeten gebeuren.

Plaats hier je gedachten en ervaringen tijdens en over de Paasdagen van dit jaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Pasen is voor mij altijd het meest emotionele feest. Er zitten twee kanten aan. Aan de ene kant het besef dat Jezus dit moest en wilde doorstaan voor mij, aan de andere kant de onbegrijpelijk diepe liefde van God voor mij, dat Hij dit voor mij over had.

Die liefde van God is onpeilbaar diep. Ik probeer wel eens in gebed daartoe door te dringen, maar blijf dan sprakeloos achter.

Link naar bericht
Deel via andere websites

(mooie openingspost. Alhoewel ik de gebruiken niet zo goed ken ontroert het me.)

Pasen is dit jaar net een beetje bewuster dan voorheen, om verschillende redenen. het feit dat er gewoon iemand was die bereid was om mijn fouten te dragen en er zelfs voor te sterven is bijna ongrijpbaar, en toch is het zo... ik sluit me aan bij reteip...

Link naar bericht
Deel via andere websites

ben christelijk op gevoed en tja pasen twas eerder voor mij iets van ach kerst pasen hemelvaart lekker vrij en gezellig.

maar dit jaar voor het eerst kijk uit naar pasen en besef ik pas wat Jezus voor gedaan heeft.

ik ben pas geleden gedoopt en ben me nu er meer van bewust dan ooit.

ik ben God zo dankbaar dat Hij Zijn enigste Zoon naar de aarde gezonden heeft om voor mij aan het kruis te sterven en weer op te staan. Halleluja prijs de Heer party.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op deze site een mooi filmpje waarin priester Roderick Vonhögen simpele uitleg over pasen geeft voor beginners. smile.gif

link


Samengevoegd:

Vandaag is het weer Goede Vrijdag. Vanavond ga ik naar de kerk om een plechtige viering mee te maken.

In de gehele wereld wordt Goede Vrijdag gevierd/herdacht, hieronder een aantal nieuwsberichten.

Quote:

Meditaties geschreven door kardinaal Hong Kong

Kruisweg op Goede Vrijdag in Rome in teken Chinese katholieken

Geplaatst door Theo Borgermans op vrijdag 21 maart 2008 om 00:30u

VATICAANSTAD (RKnieuws.net) - Paus Benedictus XVI heeft de traditionele Kruisweg op Goede Vrijdag in Rome in het teken geplaatst van de Chinese katholieken. De meditaties voor deze Kruisweg zijn geschreven door Joseph Zen Ze-Kiun, kardinaal van Hong Kong.

De meditaties van Zen zijn al gepubliceerd. Kardinaal Zen, sleutelfiguur van de katholieke Kerk in Azië en referentiefiguur voor alle Chinese katholieken, handelt in de meditaties over "de levende martelaren van de 21ste eeuw".

Volgens kardinaal Zen is Pontius Pilatus het beeld van allen die hun autoriteit gebruiken als machtsinstrument en zich niet om de gerechtigheid bekommeren.

De brochure met de Kruiswegmeditaties, die door het Vaticaan werd uitgegeven, is geïllustreerd met Chinese prenten. Christus en de verschillende personen die in het Passieverhaal voorkomen worden voorgesteld met Aziatische tekens.

Tijdens de Kruisweg zal een Chinese het Kruis overhandigen aan de paus, die de drie laatste staties van de Kruisweg te voet zal afleggen.

Zaterdag, tijdens de Paaswake, zal paus Benedictus XVI zes volwassenen dopen, waaronder een Chinese.

Bron:

Quote:

Variaties op het Grote Lijden

Wereldwijd wordt vandaag stilgestaan bij Goede Vrijdag, de dag dat Jezus Christrus stierf aan het kruis. Beurzen zijn gesloten, scholen vrij, het openbare leven doet een tandje terug. De dag dat Jezus Christus stierf aan het kruis is bijzonder in de christelijk/joodse wereld. Het inspireerde twee Brabanders op leeftijd om zich te verdiepen in de kruisweg, de veertien afbeeldingen van de laatste uren van Jezus.

Voor katholieke kinderen van vroeger, toen de kerkgang nog vanzelfsprekend was, bestond de eerste tentoonstelling die ze in hun leven zagen uit de veertien kruiswegstaties in de kerk. Sjaak Verkoelen uit Asten kon ze elke zondag twee keer zien. Op zondag moest hij twee keer naar de kerk. Naast de hoogmis koos hij voor de vroegmis. Deed hij dat niet, dan moest hij 's middags naar het lof en dan was voor zijn gevoel zijn hele zondag naar de knoppen. Dan kon hij niet eens naar het voetballen.

Sjaak is intussen 78. Nog steeds gaat hij elke zondag naar de kerk. Wat hij als oud geworden katholieke jongen nog steeds met zich meedraagt, is zijn fascinatie voor het lijdensverhaal van Jezus Christus, zoals dat wordt verbeeld op de achtereenvolgende kruiswegstaties. "Het heeft mij altijd geboeid hoe Onze-Lieve-Heer aan zijn einde is gekomen", zo vat hij het samen. Al fotograferend is hij er zich in gaan verdiepen.

Dat kwam mede door zijn jeugdvriend Christ Warnar. Na zijn pensionering als textielhandelaar ververste Sjaak zijn vriendschap met Christ en omdat die fotografeerde begon Sjaak er ook mee. Op een van hun gezamenlijke vakanties in Zwitserland kwamen ze in een kerk, een slecht namaaksel van die van Lourdes, maar daar hing me toch een mooie kruisweg?.

"Die ben ik gaan fotograferen. Toen vier jaar geleden mijn vrouw overleed, heb ik van het fotograferen van kruiswegstaties mijn hobby gemaakt."

Hij fotografeerde ze in Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland en België, maar toch vooral in de buurt, in Limburg en Brabant, waar hij zo ongeveer alle kerken heeft gehad. Hij gaat ermee door, maar dat valt niet altijd mee, doordat kerkdeuren steeds vaker gesloten zijn, het in kerken dikwijls donker is en de kruiswegstaties soms zo ongelukkig hangen dat hij er met zijn lens niet bij kan.

Maar meestal gaat het goed en krijgt hij alle medewerking van de pastoor. Een enkele keer mag hij ze zelfs van de muur halen en buiten bij daglicht fotograferen. Inmiddels heeft hij 300 kruiswegstaties vastgelegd, in allerlei soorten en maten.

Want de variëteit in het verbeelde lijden van Christus is groot. Ze zijn er geschilderd op doek, maar ook als houtsnijwerk, stenen reliëfs, kopergravures, vloertegels, gobelins, bronzen afgietsels, glas-in-lood of als geëmailleerde schilden. Meestal hangen ze binnen, vaak in redelijke staat, soms staan ze buiten op kerkhoven te verpieteren. "Ik kom zoveel verschillende kruiswegstaties tegen, ongelooflijk", vertelt Sjaak. Hij heeft meegemaakt dat een pastoor of een pater zelf aan het schilderen of het houtsnijden was geslagen en er iets heel moois van had gemaakt, maar andere zijn gemaakt door gerenommeerde kunstenaars als Jan Toorop, Charles Eyck of Antoon Kruyssen.

Tal van kunstenaars hebben zich door de eeuwen heen laten inspireren door de Kruisweg, de tocht die Jezus moest afleggen van het gerechtsgebouw van Pontius Pilatus in Jeruzalem, waar hij ter dood veroordeeld was, naar de heuvel Golgotha even buiten de stad. Daar werd hij aan hetzelfde kruis geslagen dat hij de hele weg op zijn schouders had gedragen. Deze gebeurtenis staat in de kerkleer voor de verlossing van de zonden der mensheid.

Later liepen pelgrims dezelfde route, de Via Dolorosa, om bij bepaalde plekken halt te houden en elkaar het bijbehorende onderdeel van het lijdensverhaal te vertellen. 'Statie', zoals zo'n onderdeel wordt genoemd, betekent dan ook 'stilstaan'. Terug in eigen land bedachten de pelgrims eenzelfde soort routes om de Kruisweg op gezette tijden ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>“ altijd op Goede Vrijdag, maar soms zelfs elke vrijdag ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>“ te kunnen blijven volgen. Eerst op een gewone weg of langs een andere processieroute, vervolgens op het kerkhof, later meestal in de kerk. Het bijbehorend gebed wordt eveneens de Kruisweg genoemd. Met name Franciscus van Assisi zou er aan het begin van de dertiende eeuw voor gezorgd hebben dat de gebeden Kruisweg breed verspreid werd in de katholieke kerken. Ook de Nederlandse priester Christiaan van Adrighem zou met zijn beschrijving in 1584 van de Via Dolorosa in Jeruzalem van groot belang zijn geweest.

Omdat in de Bijbel maar weinig over de Kruisweg vermeld staat, deed in de loop der tijd de verbeelding haar werk. In verschillende kerken begonnen de kruiswegstaties flink uiteen te lopen, niet alleen in uitvoering en volgorde, ook in aantal: van 7 tot wel 21. Tot in 1741 paus Clemens XII bepaalde dat het er 14 moeten zijn. De kruisweg start vrijwel altijd met de terdoodveroordeling van Christus. Maar er bestaan er die beginnen met het verraad van Judas of zelfs al met het laatste avondmaal. Die zijn door het Vaticaan niet goedgekeurd, zodat Sjaak Verkoelen ze op zijn speurtochten langs kerken, kloosters en kapellen nooit is tegengekomen, maar hij kent ze wel uit boeken. Om het lijdensverhaal niet met de somberheid van de dood maar met de hoop van nieuw leven te laten eindigen, is soms als XV-de statie de verrijzenis van Jezus toegevoegd. "Die komt maar heel sporadisch voor. Maar als ze een Paasstatie hebben, zoals in de abdij van Echt, zijn ze er heel trots op."

- Een tentoonstelling van 250 door Sjaak Verkoelen gefotografeerde kruiswegstaties is tot en met Tweede Paasdag te zien in de voormalige St. Jozefkerk aan de Lienderweg 53 in Asten. De openingstijden zijn van 14.00 tot 17.00 uur.

Bron:

En wat op mij elk jaar het meeste indruk maakt:

Quote:

Goede Vrijdag-spektakel Filipijnen

In een dorp op de Filipijnen is op Goede Vrijdag traditiegetrouw op zeer speciale wijze de kruisiging van Jezus herdacht: ruim 30 mannen lieten zich aan een kruis spijkeren om het sterven van Jezus zo intens mogelijk te herdenken.

De Filipijnse gezondheidsautoriteiten hadden opgeroepen om zoveel mogelijk voorzorgsmaatregelen te nemen. Het kruis en de spijkers moesten worden ontsmet en de deelnemers werd aangeraden om zich tegen tetanus te laten inenten.

De Rooms Katholieke Kerk is niet blij met het spektakel."De kerk wil niet dat mensen zich verwonden om de liefde van God te ervaren", zei een geestelijke.

Bron:

Enkele foto's van Nieuwnieuws:

KruisGroot.jpg

Kruis1gr.jpg

Kruis2gr.jpg

kruis3gr.jpg

Kruis4gr.jpg

Kruis5gr.jpg


Samengevoegd:

Paus wast ondergeschikten de voeten

Rome (Van onze redactie) 21 maart 2008 - Tijdens de plechtigheid van Witte Donderdag gisteravond vond in bijna alle rk-kerken het ritueel van de voetwassing plaats. Zo ook in de Sint-Janskathedraal van Rome, waar de paus, in navolging van Christus tijdens het Laatste Avondmaal, voor ondergeschikten door de knieën ging.

kn_667908_vwspo08570.jpg

kn_667909_vwsp108570.jpg

Twaalf priesters van het bisdom Rome worden in de Sint-Jan-van-Lateranen door Benedictus XVI de voeten gewassen (foto: Lidy Peters).

Video: link

Bron: link

Gister zijn ook mijn voeten gewassen door de priester (die ook mijn biechtvader is). Het was voor het eerst dat ik een apostel speelde en op die manier een viering meevierde. Een mooie ervaring.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit is het eerste jaar dat pasen vrijwel volledig aan mij voorbij gaat.

Vroeger had ik altijd een ietwat somber gevoel op Goede Vrijdag, nu was het voor het eerst een doodgewone werkdag, ondanks het feit dat mijn moeder belde en vertelde hoe mooi het was geweest in de kerk.

"Christus onze Heer verrees" zei ze. "Halleluja" voegde ik eraan toe, maar het voelde anders dan vroeger, niet oprecht. Het maakte me ietwat melancholisch.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Verstilling. Het is stil in de kerk als de twee plechtigheden van Goede Vrijdag plaatsvinden: om drie uur 's middags de kruiswegstaties en om zeven uur 's avonds de kruisweg meditatieviering. Het voelt wat kaal, om niet door de luidende klok verwelkomt te worden.

Verstilling. Als het lijden voorbij is, als Christus de geest geeft en het licht hem verlaat, wacht Hem enkel nog de stilte van het graf. Geen scheldwoorden meer, geen bespuwingen, geen slagen, geen drukte, geen doorboorde handen, geen zijn, maar enkel stilte. Verlatenheid, doodse rust, stilte. Zo blind als iemand zonder ogen, zo doof als iemand zonder oren, zo levenloos als iemand die nooit geschapen is.

We hebben het Passieverhaal weer gelezen, we hebben het Kruis hulde gebracht en nu moeten we het even zelf doen. Want Christus is niet meer. Ondertussen leeft, werkt, danst en eet de wereld gewoon door, alsof er niets gebeurt is. Wat ís er eigenlijk nu precies gebeurd?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Pasen. Gisteravond of -nacht en vanmorgen heeft de katholieke Kerk zich weer op haar mooist laten zien. De schitterende lichtritus, waarin een donkere kerk langzaam wordt verlicht door honderden kaarsjes vastgehouden door alle kerkgangers, de bereiding van het doopwater, de wijding van de Paaskaars en eindelijk weer luidende klokken en feestelijk orgelspel.

Kerst is mooi en sfeervol, maar de mooiste kerststal haalt het niet bij de dramatiek en de liturgie van de afgelopen dagen. Waarin het geheim van de verrijzenis weer heel dichtbij komt. Waarin droefheid en vreugde één geheel vormen: vreugde om de verrijzenis, droefheid om de reden. Dood en leven, vernedering en verheerlijking, lijden en gelukzaligheid: in Christus is alles één.

Pasen. Alle belangrijke vieringen zijn nu achter de rug, hoewel Pasen nog zeven dagen doorzindert. En de Paastijd tot aan Pinksteren duurt. Nu is het weer tijd om de draad op te pakken, opnieuw te beginnen, zoals elke dag. Gewoon weer elke dag aan het werk en elke week weer een gewonere viering. Maar het Paasmysterie zal eigenlijk altijd blijven doorzinderen, soms heel subtiel, en soms in uitbarstingen van blijdschap. Ook als het misschien al Kerst is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij hebben een aantal hele goede diensten gehad

En iets wat echt heel erg mooi is, maar op zaterdag hebben een aantal gemeenteleden bloemstukken gestoken en die stonden dus in heel de kerkzaal echt een stuk of 10-15. Dat ziet er echt heel mooi uit en dan in zo'n omgeving zijn opwekking mogen vieren, dat is heel bijzonder

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid