Spring naar bijdragen

Bijbel lezen


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, als je de Bijbel opleest, mag je dan geen fouten in woorden maken? Ik las op een islamitisch forum dat het daar wel echt belangrijk is. Zo'n jongen versprak zich weleens vertelde hij en dit was volgens anderen best wel erg en daarom zou hij voortaan ondersteuning hierin krijgen of zoiets? Dus is het heel erg als je af en toe eens een woord vergeet op te lezen of een woord verkeerd uit te spreken? Alvast bedankt!

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom mackie,

Nee, dat is niet zo'n ramp, als je je zelf maar weer hersteld. Door rustig en gearticuleerd voor te lezen kun je dat soort dingen wel redelijk voorkomen. Vergeet niet dat de islam een traditie heeft van alles precies op de juiste manier moeten doen. Daar geldt namelijk ook dat de salaat ongeldig is als je je er één keertje in verspreekt. Maar het christendom kent zo'n traditie niet, behalve dan als het om de consecratiewoorden in de Eucharistie gaat. Die moeten wél foutloos worden uitgesproken, maar ook dán mag de priester zich volgens mij gewoon herstellen als hij zich per ongeluk verspreekt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

rofl.gif

Sja, ik weet het niet hoor. Als je je verbeterd dan is het wel goed denk ik. Je moet denk ik wel een beetje je best doen met lezen uit de bijbel, het is toch een boek met tekst waar waarde aan zit. Maar als je je gewoon verspreekt, dan kan ik me niet voorstellen dat er een bliksemschicht op je neergezonden wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Moslims geloven dat God de tekst van de koran letterlijk aan Mohammed heeft gedicteerd waardoor het niet onbelangrijk is om die tekst exact door te geven.

In onze Liturgie lezen we eigenlijk altijd een vertaling van de tekst voor. Daarbij geloven we niet dat de tekst van de Schrift een letterlijk dictaat van God is. Het is daarom niet zo erg om je te verspreken: het is natuurlijk wel netjes om je even te corrigeren.

Toch vind ik het persoonlijk wel degelijk belangrijk dat geestelijken heel zorgvuldig voorlezen aangezien ze "in persona Christi" voorlezen: Christus Zelf spreekt door hen bij de voorlezing van de Schriften. De Evangelielezing bevat ook uitspraken van de Goddelijke Meester zelf: we hebben het dan over pure en heilige woorden.

In het orthodoxe jodendom gaat het door jou genoemde principe trouwens wel op: bij Schriftlezing mogen er geen fouten gemaakt worden. Het is daarom dat de synagoge bijzondere mensen heeft om de Schrift "voor te zingen": mensen die zeker geen fouten maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

rofl.gif
schrik me eerst dood van die knal, vervolgens komt de bijbel tekst in beeld en houd mijn computer er ook mee op in protest
puh2.gif

Je bent er gelukkig nog. Die mensen in dat filmpje werden zomaar weggeflitst, terwijl de ware gelovigen nog in leven bleven...

* RobertF houdt ervan filmpjes een andere context te geven als het hem uitkomt. puh2.gifpuh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het gaat om de boodschap, niet om hoe de boodschap is verpakt. Eindeloos doorlezen is dus nergens voor nodig, en dat je soms fouten maakt scheelt geen biet.

En de boodschap van deze scriptulanten, zonder dat ze het zeiden, was duidelijk: "Wij vinden de Schrift zo ontzettend kostbaar en heilig, omdat er Gods woorden in staan, dat we het niet voor minder dan foutloos doen als het om het lezen uit de Schrift gaat."

En dat lijkt mij niet zo'n verkeerde boodschap. Goed, de verpakking is dan wel apart, maar hé, het gaat "niet om hoe de boodschap is verpakt." Toch? knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid