Spring naar bijdragen

Christelijke feestdagen


Aanbevolen berichten

Ik -als ik mijn mening als niet christen ook mag geven- denk dat het mag.

kijk naar de zorg sector. die mensen moeten toch ook verpleegd worden, eten krijgen, gewassen worden, begeleid worden etc. het lijkt me juist heel christelijk om zélfs op zulke dagen voor mensen klaar te staan. Dat getuigt naar mijn mening van liefde voor je medemens (als in 'heb je naaste lief als jezelf'). Als ik in een verzorgingstehuis, ziekenhuis, kliniek, wat dan ook zou zitten zou ik het ontzettend fijn vinden dat er met kerst óók mensen zijn die voor me zouden zorgen. je kunt het moeilijk laten.

Het feit dat je je werk (en daarmee andere mensen) voor jezelf zet lijkt mij iets heel goeds. En -ik denk dat dit ook een punt is- je kunt (al dan niet op je werk) óók op die dag aandacht besteden aan god, jezus, hoe je het maar wilt noemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik bedoelde eigenlijk niet de zorg, politie, brandweer etc. etc. die zullen wel moeten. Ik bedoelde eigenlijk meer het "gewone" werk.

gr. mackie


Samengevoegd:

@Sacerdos, ik neem aan dat je met "Hoogdagen" gewoon de christelijke feestdagen bedoeld. Je moet dus vrij zijn op die dagen. Hoe zit het dan met sport? Mag je op die dagen dan wel sporten of andere hobbies doen?

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik werk in een ijssalon, en die is in het seizoen áltijd open. Dus ook, of misschien beter, vooral met Pasen e.d.

Naar mijn mening kan dat prima wanneer je geloofsleven daar niet onder lijd. Dus als je naar de kerk zou willen maar dat kan niet vanwege je werk is het weer een ander verhaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het ook een beetje. Met tweede paasdag werk ik ook gewoon, maar dat vind ik eigenlijk ook een beetje een rare dag. Er is dan ook geen dienst in mijn kerk. Verder heb ik geregeld bij m'n werk dat ik bijv. op stille zaterdag en goede vrijdag e.d. om 18.00 naar huis mag ipv om 20.00, zodat ik om half acht naar de kerk kan. Ik werk ook wel eens op zondagmiddag, maar gewoon nooit op zondagochtend, dan wil ik naar de kerk. Hetzelfde gold eerder toen ik nog wedstrijden reed, dat was ook wel eens op zondag. Dan zette ik gewoon bij m'n opgave: 'Na 13.00 in verband met kerkgang op de ochtend'. Dat ging eigenlijk altijd goed.

Ik ben het dus wel met Verity eens, zolang je geloofsleven er niet onder lijdt, is het niet zo erg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je moet het denk ik niet definiëren als een "moeten". Toch kun je je afvragen of het mogelijk is om de heilige dagen op een goede manier te vieren als je de hele dag aan het werk bent. Het is goed om juist op de bijzondere dagen vrij te nemen voor God om op een bijzondere manier met Hem bezig te zijn. Dan heb ik het over "vacare Deo", het vrij zijn voor God.

De H. Mis bezoeken, verwijlen bij het tabernakel, het bestuderen van de heilige Schrift, het bidden van de Rozenkrans... of gewoon de blijdschap van het christelijk leven ervaren. Dit moet geen Wet van Meden en Perzen worden; het is wel iets heel waardevols. Als het om liefde gaan moet je denk ik sowieso niet over plichten spreken. En bij het vieren van de feesten gaat het toch om de Liefde bij uitstek?

Als je een beroep hebt waarbij je wel moet werken is dat natuurlijk geen reden om je schuldig te voelen. We moeten God dankbaar zijn dat er ook die dagen verpleegkundigen, politiemensen en allerlei anderen bezig zijn om de maatschappij te dragen. Toch is het altijd om die tijd voor God te nemen: een groter geschenk is er niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid