Spring naar bijdragen

de doop!!


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Ik heb een paar vraagjes over de doop, omdat ik wil weten hoe jullie over de doop denken. Mijn vragen zijn:

>Wat vinden jullie belangrijk aan de doop?

>Wat betekent het voor jullie persoonlijk?

>Wat vinden jullie ervan dat een kindje gedoopt wordt, zonder dat het kind hier zelf voor kiest?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Doeei(L)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb een paar vraagjes over de doop, omdat ik wil weten hoe jullie over de doop denken.

Waarom wil je dat weten?

Quote:
>Wat vinden jullie belangrijk aan de doop?

Hoe bedoel je?

Quote:
>Wat betekent het voor jullie persoonlijk?

Toetreding tot het vernieuwde verbond met God.

Quote:
>Wat vinden jullie ervan dat een kindje gedoopt wordt, zonder dat het kind hier zelf voor kiest?

Zie bovenstaande...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb een paar vraagjes over de doop, omdat ik wil weten hoe jullie over de doop denken. Mijn vragen zijn:

>Wat vinden jullie belangrijk aan de doop?

Opgenomen worden in het lichaam van Christus, de Kerk.

Quote:
>Wat betekent het voor jullie persoonlijk?

Opgenomen worden in het lichaam van Christus, de Kerk.

Quote:
>Wat vinden jullie ervan dat een kindje gedoopt wordt, zonder dat het kind hier zelf voor kiest?

Verstandig van de ouders.

Quote:
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Doeei(L)

Graag gedaan. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb een paar vraagjes over de doop, omdat ik wil weten hoe jullie over de doop denken. Mijn vragen zijn:

>Wat vinden jullie belangrijk aan de doop?

De doop is belangrijk vanwege de intentie die God erin heeft gelegd: van God uit deelgenoot worden van het Verbond dat Hij met ieder mens sluiten wil. Ouders die hun kind ten doop houden willen dit graag meegeven aan het kind, omdat zij zich al deelgenoot weten van dat Verbond.

Quote:
>Wat betekent het voor jullie persoonlijk?

Mijn doop betekent voor mij dat mijn ouders op die manier hebben willen duidelijk maken dat God mij heeft in willen lijven in Zijn Verbond zonder dat ik daar nog iets van begreep of iets in kon betekenen.

Quote:
>Wat vinden jullie ervan dat een kindje gedoopt wordt, zonder dat het kind hier zelf voor kiest?

De kinderdoop is de meest pure vorm van verbondsdoop, juist omdat het al plaatsvindt voordat het kind er erg in kan hebben. Het is een keus van de ouders, ingegeven door de door God erin gelegde intentie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb een paar vraagjes over de doop, omdat ik wil weten hoe jullie over de doop denken. Mijn vragen zijn:

>Wat vinden jullie belangrijk aan de doop?

_____________________________________________________

Het is voor mij: sterven met Jezus (figuurlijk) en je zonden achterlaten in het graf (water)en weer opstaan met Jezus, je nieuwe leven dus!

_____________________________________________________

>Wat betekent het voor jullie persoonlijk?

_____________________________________________________

Helemaal overnieuw beginnen. Je oude leven voor eens en altijd vaarwel zeggen en verdergaan met Jezus als voorbeeld.

_____________________________________________________

>Wat vinden jullie ervan dat een kindje gedoopt wordt, zonder dat het kind hier zelf voor kiest?

_____________________________________________________

Een heel goed idee van ouders die het beste willen voor hun kind maar nog niet volledig, omdat de volwassen- doop de échte doop is. Een kind wordt toch wel opgenomen door Jezus want Hij zegt:'Laat de kinderen tot mij komen en belemmer ze niet". "Wie is als een kind zal het koninkrijk binnengaan.'

_____________________________________________________

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Doeei(L)

_____________________________________________________

Je ziet dat ik er iets anders over denk dat anderen op dit Forum maar ik ben van een andere Christelijke gemeente, vandaar.

_____________________________________________________

Link naar bericht
Deel via andere websites

Romans 4:4-5 4 Nu dengene, die werkt, wordt het loon niet toegerekend naar genade, maar naar schuld.

5 Doch dengene, die niet werkt, maar gelooft in Hem, Die den goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot rechtvaardigheid.

------------

Ephesians 2:8-9 8 Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave;

9 Niet uit de werken, opdat niemand roeme.

------------

Romans 11:6 6 En indien het door genade is, zo is het niet meer uit de werken; anderszins is de genade geen genade meer; en indien het is uit de werken, zo is het geen genade meer; anderszins is het werk geen werk meer.

------------

Geloof + Jezus + werken = hel

Geloof + jezus = hemel

Wie erom vraagt krijgt het eeuwe leven als een gratis geschenk.

Als je iets doet, behalve erom vragen, voor dat geschenk betaal je voor dat geschenk.

Het is daarmee niet meer gratis en daarmee zeg je dat Jezus een leugenaar is.

Baby doop is m.i. nog nuttelozer dan volwassenen doop.

Verlossing komt door geloof en door erom te vragen.

Babies denken/geloven niet dus kunnen geen verlossing vragen.

Babies hebben ook geen verlossing nodig want zijn gaan rechtstreeks naar de Hemel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom nog een topic over de doop?

Er zijn nog 35 andere topics erover, en nog 766 als je op inhoud zoekt..

Deze vragen kun je daar echt wel in terugvinden.


Samengevoegd:

Quote:

Kaf, zou je ook gewoon antwoord willen geven zoals de mensen voor je ook gedaan hebben? Zonder een waarde oordeel.

Waarom mag die jongen nou niet z'n mening geven? Hij zet er netjes m.i. bij.

Ik zie dat wel vaker, je geeft je mening ergens over, maar wijkt hij af van wat een ander persoon denkt, dan is het meteen een oordeel en kan dat niet..

En het is niet een verplicht iets om alleen op de vragen te beantwoorden. Meestal is dat een opzet tot discussie of gesprekken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

>Wat vinden jullie belangrijk aan de doop?

Dat elke christen het Doopsel éénmaal ondergaat.

Quote:
>Wat betekent het voor jullie persoonlijk?

Opname in de Kerk, het Lichaam van Christus, en vergeving van zonden.

Quote:
>Wat vinden jullie ervan dat een kindje gedoopt wordt, zonder dat het kind hier zelf voor kiest?

Héél verstandig. Je begint ook niet pas met opvoeden totdat het kind voor jou kiest.

Quote:
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Doeei(L)

Tot uw dienst. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waarom mag die jongen nou niet z'n mening geven? Hij zet er netjes m.i. bij.

Ik zie dat wel vaker, je geeft je mening ergens over, maar wijkt hij af van wat een ander persoon denkt, dan is het meteen een oordeel en kan dat niet..

En het is niet een verplicht iets om alleen op de vragen te beantwoorden. Meestal is dat een opzet tot discussie of gesprekken.

Mening geven mag, maar om het grootste deel van het christendom gelijk even naar de hel te verwijzen vind ik persoonlijk een beetje ver gaan. Maar goed, daar kunnen de meningen dus schijnbaar ook over verschillen.

Mocht dat overigens tegenwoordig toegestaan zijn dan verneem ik dat graag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is zijn mening, zijn overtuiging. Als je het er niet mee eens bent, dan kun je met hem in gesprek gaan. Maar dat is niet de reactie die er aan volgt.

Zijn hele post wordt meteen gezien als waarde oordeel en hij wordt verwezen naar de vragen. Je neemt zijn post als persoonlijk en denkt dat hij iedereen naar de hel verwijst.

Ik ken wel meer mensen die vanuit een bepaalde geloofsovertuiging zeggen dat als je iets doet je voor eeuwig zult branden in de hel. Ik kan me bijvoorbeeld nog wel de reactie's op Annzie's dooptopic herinneren.

Je hebt nou eenmaal verschillen in leer, maar ipv van zo'n reactie te geven, kun je ook met elkaar in gesprek gaan, ik zou graag mee gaan in gesprek, omdat ik ook van mening verschil.


Samengevoegd:

Sorry voor het offtopic-gedrag trouwens..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ken wel meer mensen die vanuit een bepaalde geloofsovertuiging zeggen dat als je iets doet je voor eeuwig zult branden in de hel. Ik kan me bijvoorbeeld nog wel de reactie's op Annzie's dooptopic herinneren.

Wil je daar eens even een voorbeeld van geven dan? Want volgens mij is dat nooit zo zwartwit gesteld toen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Babies hebben ook geen verlossing nodig want zijn gaan rechtstreeks naar de Hemel.

Het rechtstreeks naar de hemel gaan is een aanname welke je mijns inziens wel kunt verdedigen, maar meteen roepen dat ze geen verlossing nodig hebben, lijkt me zeer onbijbels:

Quote:
Psalm 51

7 Want in ongerechtigheid ben ik geboren, En mijn moeder ontving mij in zonde.

Hierin ligt juist ook de essentie van de geboorte van Jezus als baby. Want God zou ook direct als volwassen man naar deze wereld gekomen kunnen zijn. Maar dat heeft Hij niet gedaan. Waarom niet? Omdat vanaf de conceptie al verlossing nodig was, waarvoor Maria dus door de Geest Gods bezwangerd is. Zo diep is de afkeer tegen God geworteld en zo secuur en volledig Gods verlossingsplan!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kaf, zou je ook gewoon antwoord willen geven zoals de mensen voor je ook gedaan hebben? Zonder een waarde oordeel.

Ik veroordeel niemand. Van mij persoonlijk mag iedereen van dit forum naar de Hemel.

Maar ik heb daar totaal geen zeggenschap over.

Jezus/God wel. En die mening staat in de Bijbel geschreven.

Wat ik schreef is wat ik lees in de Bijbel.

Ja het is een waardeoordeel. Maar niet van mij.

Mijn antwoord is ook niet offtopic.

De startster van dit topic vraagt wat "jullie" alle lezers dus van de doop vinden.

Ik ben zelf ook gedoopt als kind en ben er 100% van overtuigd dat mijn ouders dat met de beste bedoelingen gedaan hebben.

Ook ben ik ervan overtuigd dat deelnemers aan volwassendoop dit doen als een bewijs van toewijding; niet als (opzettelijke) belediging.

Eigenlijk denk ik dat vrijwel alle gelovigen, incl. bv moslims, werkelijk met goede bedoelingen leven/handelen.

Maar ik ben de Opperste rechter niet. Ik ben slechts degene die trillend Zijn uitspraak afwacht.

En dat is puur mijn interpretatie van de Bijbel. En dus mijn antwoord op de eerste post.

Niet dat ik mijn eerdere post wil nuanceren maar ik wil de post wel verduidelijken.

Het geloof moet een geloof zijn in een gratis geschenk waarvoor je helemaal niets hoort te doen. (behalve erom vragen)

Als je het geschenk hebt ontvangen mag je uit dankbaarheid iets terug proberen te doen in de vorm van goede werken.

Bv de armen helpen. Of helpen Zijn woord te verspreiden. En ik denk dat Hij ook wel waardering heeft als je Hem bedankt door een doop.

Je mag ook best goede werken doen, incl. doop, voordat je Zijn geschenk gevraagd/ontvangen hebt.

Wat absoluut niet mag is denken dat je werken enige invloed hebben op het gratis geschenk.

Kortom dopen om het geschenk te ontvangen is fout omdat het aangeeft dat de kruisiging niet het perfecte offer was.

Als je je laat dopen uit nederigheid, blijheid, dankbaarheid dan verwacht ik een glimlach op Zijn mond.

Dat is als volwassene.

Bij een kinderdoop zegt het eigenlijk meer over de ouder dan over het kind. De ouders zeggen met de doop dat ze dankbaar zijn en hopen dat het kind ooit de Hemel mag binnen treden.

Bekijk het eens totaal anders.

Als ouders hun babie in de satanskerk dopen (is daar een doop?) wie zijn dan de satanisten? De ouders of het kind....?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wil je daar eens even een voorbeeld van geven dan? Want volgens mij is dat nooit zo zwartwit gesteld toen.

He Pius,

Ik kan het helaas niet meer terug vinden. Het gaat mij ook niet om de specifieke uitspraken. Het enige wat ik kon terugvinden waren deze:

Quote:

Ik kan je helaas niet feliciteren.

Wel zal ik voor je bidden.

Quote:

In de hemel zal men huilen en ik zal voor je bidden.

Het is niet onvriendelijk bedoeld, maar ik zou mezelf een lafaard vinden als ik het je niet nogmaals liet weten.

Zoals gezegd, ik zal voor je bidden en m'n deur blijft voor je open staan.

Deze spreken niet letterlijk van naar de hel gaan, maar wel van een verschil van standpunt, in de leer. Als ik deze posts lees, dan lees ik eigenlijk alleen maar goede bedoelingen. Hierover kun je dus gewoon normaal met elkaar in gesprek gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi HenkG,

Het lukt mij niet om jouw quotes me te quoten dus dan maar zo.

"Psalm 51

7 Want in ongerechtigheid ben ik geboren, En mijn moeder ontving mij in zonde."

Ik denk dat hier over twee zondes gesproken word.

De erfzonde en de zonde van verwekking. Immers bij verwekking is er altijd lust bij de man. Een meestal ook bij de vrouw.

Maar het punt is ofdat de baby zondig door die erfzonde?

Ik zie het zo. Door de erfzonde is er ergens in je een zaadje geplant dat met 100% zekerheid uit zal groeien tot onkruid wat als vrucht zonde voortbrengt. Echter zoals bij plantjes in een tuin zal dat zaadje enige tijd nodig hebben om tot een vruchtdragende plant te komen.

Op welke leeftijd dat is? Daar kan ik je geen antwoord op geven. Ik denk zelf aan een bepaalt niveau van verstandelijke vermogens.

Babies hebben die verstandelijke vermogens nog niet. En sommigen zullen ze ook nooit hebben. Bv geestelijk gehandicapten.

Dus om het simpel te zeggen God heeft een IQ metertje. Als dat meterje niet boven een bepaald getal uitkomt ga je rechtstreeks door naar de Hemel ongeacht wat je wel of niet gedaan hebt. Kom je boven het getal dan gaat God je op je geloof oordelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Geloof + Jezus + werken = hel

Eerste deel van paragraaf 3.6 blz. 43 van het boek Karmelregel.

Met de instelling van het prioraat geeft de Karmelregel ons de eerste van een reeks basisvoorzieningen en oefeningen, die behoren bij de uiteenzetting, de 'Karmelvariant' binnen de veelheid van orden en religieuze leefwijzen. De basisvoorzieningen en oefeningen die de uiteenzetting bevat, betrekken zich alle op het werkdoel: zuiverheid van hart en een goed geweten. Ze hebben geen doel in zichzelf, maar zijn innerlijk gericht op ons eschatologisch-mystiek perspectief: ons einddoel: ontvankelijkheid voor God. Het is als met een boer die het land bewerkt en zaait in de hoop op oogst. Eten van zijn eigen land is zijn 'einddoel', maar zijn 'werkdoel' omvat slechts zaaien en oogsten. Wat er tussen zaaien en oogsten gebeurt en zo het eten mogelijk maakt, vloeit voort uit een andere bron waarop de boer geen invloed heeft. Het is de hoop op het einddoel die hem doet volharden in zijn werkdoel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

>Wat vinden jullie belangrijk aan de doop?

Dat mensen zelf een onvoorwaardelijke keuze kunnen maken om zich ergens aan te commiteren. Verder is het een uiterlijk ritueel, een teken, dat geen andere functie heeft dan de innerlijke keuze te symboliseren.

>Wat betekent het voor jullie persoonlijk?

Niet veel, althans, het ritueel van de doop doet me weinig. Ik voel wel de genade van de Christuskracht in mijn leven en dank Jezus dat hij die op aarde vestigde, zoals velen vóór hem deden en hopelijk nog velen zullen doen door in zijn voetsporen te treden.

>Wat vinden jullie ervan dat een kindje gedoopt wordt, zonder dat het kind hier zelf voor kiest?

Ik ben zelfs als kind gedoopt en ik denk dat het weinig kwaad kan. Een kind kan alsnog kiezen om geen christen te zijn als hij opgroeit en de doop heeft hem dan verder geen schade berokkent. Als hij er wel voor kiest, kan hij het zien als een mooie lotsbestemming, dat hij of zij door de Levende God gekozen is deel te nemen aan zijn scheppingswerk door zich als Christus te manifesteren.

Quote:

Op dinsdag 18 september 2007 21:40:29 schreef Thorgrem het volgende:

Ik kan je helaas niet feliciteren.

Wel zal ik voor je bidden.

Quote:

Op dinsdag 18 september 2007 22:18:53 schreef Pius_XII het volgende:

In de hemel zal men huilen en ik zal voor je bidden.

Het is niet onvriendelijk bedoeld, maar ik zou mezelf een lafaard vinden als ik het je niet nogmaals liet weten.

Zoals gezegd, ik zal voor je bidden en m'n deur blijft voor je open staan.

Dit soort posts maken mij droevig. Ik begrijp de gedachte erachter, maar kan niet genoeg benadrukken dat de Levende Geest door iedereen werkt, of deze zich door diezelfde Geest nu christen, boeddhist of atheïst noemt. Gods aanwezigheid en kracht beperkt zich niet tot één stroming, maar werkt door alles wat zich ervoor ontvankelijk maakt. Een weldoende persoon, die zijn leven offert aan het helpen van arme kinderen in Afrika en zich toch geen christen noemt, noch gedoopt is, is voor mij meer christen dan iemand die zich wel een christen noemt én gedoopt is, maar dat op geen enkele wijze laat blijken uit zijn handelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

[...]

Dit soort posts maken mij droevig. Ik begrijp de gedachte erachter, maar kan niet genoeg benadrukken dat de Levende Geest door iedereen werkt, of deze zich door diezelfde Geest nu christen, boeddhist of atheïst noemt. Gods aanwezigheid en kracht beperkt zich niet tot één stroming, maar werkt door alles wat zich ervoor ontvankelijk maakt. Een weldoende persoon, die zijn leven offert aan het helpen van arme kinderen in Afrika en zich toch geen christen noemt, noch gedoopt is, is voor mij meer christen dan iemand die zich wel een christen noemt én gedoopt is, maar dat op geen enkele wijze laat blijken uit zijn handelen.

Ik heb met zo'n antwoord niet de indruk dat je iets begrijpt van de sacramentele doop. Maar goed, daar gaat dit topic niet over.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Open gerust een ander topic, ik ben altijd bereid mijn kennis bij te schaven
smile.gif

Je zou een en ander terug kunnen vinden op dit forum. Ikzelf heb eigenlijk geen enkele behoefte meer om pogingen te ondernemen om het uit te leggen. (dat heeft niets met jou te maken hoor knipoog_dicht.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dus om het simpel te zeggen God heeft een IQ metertje. Als dat meterje niet boven een bepaald getal uitkomt ga je rechtstreeks door naar de Hemel ongeacht wat je wel of niet gedaan hebt. Kom je boven het getal dan gaat God je op je geloof oordelen.

(Een blauwe met van die draadjes die er uit steken???)

Denk je niet beetje te 'menselijk' over het oordeel? En je zei met angst en beven af te wachten (eerdere post). Ik zie God in de eerste plaats als liefdevolle Vader (hoewel ik het oordeel niet ontken). Waarom angst..?

Link naar bericht
Deel via andere websites

>Wat vinden jullie belangrijk aan de Doop?

Dat de erfzonde afgewassen wordt en dat je ingelijfd wordt op de edele olijf, dat is het Lichaam van Christus. Ook belangrijk dat de doop eenmalig is, dus GEEN wederdoop.

>Wat betekent het voor jullie persoonlijk?

Gestorven zijn met Christus en dus ook met Hem ten leven gewekt worden

>Wat vinden jullie ervan dat een kindje gedoopt wordt, zonder dat het kind hier zelf voor kiest?

Een kind dat nog onbekwaam is, staat onder de hoede van zijn/haar ouders. Het is normaal dat de keuzes voor het kind dan door de ouders gedaan worden. Wanneer het kind de leeftijd van discretie bereikt heeft, ontvangt hij of zij het Vormsel als deze verder wil gaan als Christengelovige en ontvangt de gaven van de Heilige Geest.

Het Doopsel is een Sacrament, een visuele handeling dat een kanaal is van Gods Genade. Dit is zoveel groter dan het zondebesef van het kind.

Gods zegen,

Ben

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid