Spring naar bijdragen

Van de wereld geschoten .


Aanbevolen berichten

Quote:

Hollandse soldaten worden van de wereld geschoten of worden een halve man gemaakt door eigen vuur,dat kan plaatsvinden,maar ga niet zeggen dat men niet weet hoe dat kan,de echt defensiedoofpot bestaat nog steeds.

Wat zijn de overwegingen van dit forum is deze zaak.

Volgens mij, Sacerdos, doel jij op de vakantiefoto’s genomen op de Balkan, en het niet juist afgesloten contract bij t-mobile?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hollandse soldaten worden van de wereld geschoten of worden een halve man gemaakt door eigen vuur,dat kan plaatsvinden,maar ga niet zeggen dat men niet weet hoe dat kan,de echt defensiedoofpot bestaat nog steeds.

Wat zijn de overwegingen van dit forum is deze zaak.

En soldaten uit andere provinciën en landen van ons Koninkrijk der Nederlanden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik neem aan dat de topic starter doelt op het volgende bericht:

OM: Geen vervolging militairen na eigen vuur'

ARNHEM - De militairen die in Uruzgan betrokken waren bij gevechten waarbij militairen werden getroffen door eigen vuur, worden niet vervolgd. Er was geen sprake van opzet of verwijtbaar handelen. Het Openbaar Ministerie in Arnhem heeft dat vrijdag bekendgemaakt. Bij de incidenten in januari, bij Deh Rawod, kwamen twee Nederlandse en twee Afghaanse militairen om het leven. Een Nederlander raakte zwaargewond.

Direct na de incidenten stelde het OM een eigen feitenonderzoek in naar de drie op zichzelf staande gebeurtenissen, naast het onderzoek van Defensie. Daartoe was een eigen team naar Uruzgan afgereisd. Het OM concludeert dat niet gebleken is van ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>žindividueel traceerbaar strafrechtelijke verwijtbare fouten?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>Â. In alle gevallen is bevoegd geschoten en meenden betrokkenen op de vijand te schieten.

Bij het schieten op Aldert Poortema en Wesley Schol ging het mis in de communicatie tussen de waarnemer en de commandant die toestemming gaf om te vuren. Beiden hadden een andere lokatie van de quala (een ommuurde wooneenheid) voor ogen. Het OM heeft niet kunnen achterhalen waarom het doel verkeerd is overgekomen. Poortema en Schol stierven ter plekke. Militair Marc van de Kuilen raakte ernstig gewond toen hij werd beschoten door collega's, die een aantal personen hadden waargenomen in het veld.

De twee Afghaanse militairen die door Nederlanders werden doodgeschoten hadden zich in dekens gehuld en kropen over het dak van een quala. Twee militairen die de wacht hielden, dachten dat het om vijandelijke strijders ging die het hadden gemunt op Afghaanse militairen, die daar sliepen. De Nederlandse troepen werken nauw samen met de Afghaanse eenheden (ANA).

Minister Eimert van Middelkoop (Defensie) en commandant der strijdkrachten Dick Berlijn laten weten tevreden te zijn met de uitkomst. ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>žHoewel de verwerking van de tragische gebeurtenissen bij veel militairen nog een plek moeten krijgen, is er nu in ieder geval duidelijkheid?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>Â, aldus een verklaring. Het oordeel van het OM bevestigt volgens hen ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>žhet professionele optreden onder moeilijke omstandigheden?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>Â.

Uit het onderzoek dat Defensie zelf onlangs naar buiten bracht, bleek dat er die nacht sprake was van zware omstandigheden, zoals kou en duisternis, en dat er tactische fouten waren gemaakt. Defensie maakt nog een nadere analyse over de lessen die kunnen worden getrokken. Het OM heeft in zijn besluit ook het onderzoek van Defensie meegenomen.

Bron: link

Erg spijtig, maar dit soort dingen gebeuren in oorlog. Ik kan overigens nergens uithalen dat het om twee Hollanders ging.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat deze soldaten niet vervolgd worden is terecht,zou er nog is bij moeten komen,maar in dit gekkenhuis wat Nederland heet is alles mogelijk.

Alleen men moet niet zeggen dat men niet weet hoe dat kan de eigen maten de wereld af schieten door eigen vuur,dat weet men wel,maar de doofpot van defensie is is bekend en berucht.Als het voor sociale zorg aankomt voor haar\ personeel is defensie niet thuis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Alleen men moet niet zeggen dat men niet weet hoe dat kan de eigen maten de wereld af schieten door eigen vuur,dat weet men wel,maar de doofpot van defensie is is bekend en berucht.Als het voor sociale zorg aankomt voor haar\ personeel is defensie niet thuis.

klopt, dat is ook wat ik van defensie zie in mijn omgeving. Ik denk alleen niet dat het op prijs gesteld gaat worden als ik hier dieper op inga.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Alleen men moet niet zeggen dat men niet weet hoe dat kan de eigen maten de wereld af schieten door eigen vuur,dat weet men wel,maar de doofpot van defensie is is bekend en berucht.Als het voor sociale zorg aankomt voor haar\ personeel is defensie niet thuis.

Dat de Nederlandse samenleving/politiek haar veteranen veracht kan ik onderschijven als kleinzoon van een KNIL militair.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Quote:

[...]

Dat de Nederlandse samenleving/politiek haar veteranen veracht kan ik onderschijven als kleinzoon van een KNIL militair.

Inderdaad, hier nog zo'n kleinzoon. knipoog_dicht.gif

Het is overigens schaamte: Nederland heeft daar vele Srebrenica's aangericht en schaamt zich nog altijd de ogen uit het hoofd voor al die misdaden tegen de menselijkheid. Onze opa's die die misdaden gedwongen hebben moeten plegen, zijn daarvan helaas slachtoffer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Inderdaad, hier nog zo'n kleinzoon.
knipoog_dicht.gif

Het is overigens schaamte: Nederland heeft daar vele Srebrenica's aangericht en schaamt zich nog altijd de ogen uit het hoofd voor al die misdaden tegen de menselijkheid. Onze opa's die die misdaden gedwongen hebben moeten plegen, zijn daarvan helaas slachtoffer.

Je vrouw en kinderen die vermoord worden, vervolgens jaren als krijgsgevangene aan een spoorlijn werken onder Japans bewind. Daarmee je rug letterlijk breken omdat je te trots was om te buigen en daar vervolgens mee doorwerken. Om daarna te zien dat je weliswaar bevrijd bent door Engelsen, maar niet het kamp uit mag om te vechten voor Nederlands-Indië zodat de Engelsen en Amerikanen goede sier kunnen maken en al plunderend en verkrachtend Nederlands-Indië bevrijden.

Nooit enige cent krijgen van de Nederlandse regering voor het dwangarbeid van de Nederlandse regering (in tegenstelling tot de soldaten van het moederland).

Vervolgens door je regering nog een 'oorlog' ingestuurd worden maar verraden worden en als vluchteling je thuis moeten ontvluchten (want ondanks dat hij van Friese afkomst was, was hij een Nederlands-Indiër). Hier aankomen en op de kade bespuugd worden. Enz enz. Nee, breek mij de bek niet open.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Inderdaad, hier nog zo'n kleinzoon.
knipoog_dicht.gif

Ik ben ook kleinzoon van een KNIL militair. Ik heb respect voor mijn opa. Toch weet ik dat hij dingen heeft gedaan die niet door de beugel kunnen. Hij wil daar ook niet over vertellen. Moet dat dan maar allemaal goedgekeurd worden ? Ook binnen het leger worden toch fouten gemaakt.

Ik vind dat die mensen daarvoor ook straf moeten kunnen krijgen. Ze zijn wat mij betreft niet ongenaakbaar.

Mijn opa is er overigens nooit voor het gerecht gesleept, die heeft een levenslange straf, die moet er mee leven. muur.gif


Samengevoegd:

Thorgrem, je was me net voor. Bedoel je dat je opa zich altijd naar beste weten heeft ingezet (geen gekke dingen heeft moeten doen of heeft gedaan) en stank voor dank kreeg ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Thorgrem, je was me net voor. Bedoel je dat je opa zich altijd naar beste weten heeft ingezet (geen gekke dingen heeft moeten doen of heeft gedaan) en stank voor dank kreeg ?

Bij mijn weten heeft hij altijd naar eer en geweten gehandeld. Hij heeft zich tot de dood verraden gevoeld. Heeft nooit de eer/waardering gekregen zoals Nederlandse militairen in het vaderland dat wel kregen. Hij was verbitterd, en heeft er nooit echt met mij of zijn kinderen over willen praten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn opa zit niet te wachten op waardering en geld, dat maakt niks goed. Hij zat in Nederlands Indië ttv de politionele acties, na WO II dus. Kon hij dunnetjes overdoen wat de Duitsers net in zijn eigen land hadden gedaan. Dan heb je ook levenslang ja. Ik heb om andere redenen diep respect voor mijn opa, wat dit betreft vind ik medelijden meer gepast. Je zult toch een geweer in je handen krijgen met de opdracht: iedereen in het dorp waar we straks naartoe gaan moet dood, geen uitzonderingen. Hij praat er niet over, maar dit soort dingen zijn wel bekend. Niet hij, maar de Nederlandse regering moet natuurlijk voor het gerecht worden gesleept. De generaals, ministers, opdrachtgevers, desnoods postuum hun naam door het slijk, onderscheidingen afnemen. Je kunt niet Karadzic, Taylor, Milosevic hier in Nederland voor het gerecht (willen) halen, als je zo omgaat met je eigen recente verleden.

Al dat gemiep over een foutje in Uruzgan valt hierbij in het niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mijn opa zit niet te wachten op waardering en geld, dat maakt niks goed. Hij zat in Nederlands Indië ttv de politionele acties, na WO II dus. Kon hij dunnetjes overdoen wat de Duitsers net in zijn eigen land hadden gedaan. Dan heb je ook levenslang ja. Ik heb om andere redenen diep respect voor mijn opa, wat dit betreft vind ik medelijden meer gepast. Je zult toch een geweer in je handen krijgen met de opdracht: iedereen in het dorp waar we straks naartoe gaan moet dood, geen uitzonderingen. Hij praat er niet over, maar dit soort dingen zijn wel bekend. Niet hij, maar de Nederlandse regering moet natuurlijk voor het gerecht worden gesleept. De generaals, ministers, opdrachtgevers, desnoods postuum hun naam door het slijk, onderscheidingen afnemen. Je kunt niet Karadzic, Taylor, Milosevic hier in Nederland voor het gerecht (willen) halen, als je zo omgaat met je eigen recente verleden.

Al dat gemiep over een foutje in Uruzgan valt hierbij in het niet.

Dit onderschijf ik. Wat mij betreft worden betrokken ministers en generaals alsnog voor het gerecht gesleept wegens oorlogsmisdaden. Maar de meeste verantwoordelijken zullen al wel omgekomen zijn.

En ach, als je maar hoog genoeg geplaatst staat dan ontloop je je aardse verantwoordelijkheid wel. En ja, dan is het in der daad de gewone soldaat die de schuld krijgt en die aan de schandpaal genageld wordt. Daarnaast natuurlijk voor het leven getraumatiseerd. Helaas laat de nazorg voor zo'n beetje alle veteranen ook zwaar te wensen over. Maar ook dat is een les die we maar moeilijk uit de geschiedenis zullen leren, ook al is een en ander ietsje verbeterd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welke nazorg? rofl.gif

Nu moet ik in de geest van mijn opa wel zeggen dat hij niet op nazorg zit te wachten, en zich ook wel ergert aan de gevoeligheid van de hedendaagse militairen. Oorlogen worden al eeuwenlang gevoerd, maar sinds Vietnam is iedereen ineens helemaal getraumatiseerd. Het is de vraag of hieraan toegeven bijdraagt aan het instandhouden van een gezond leger. Natuurlijk moet je goed zorgen voor je veteranen en ze een passende financiële compensatie bieden als ze door lichamelijk/ geestelijke gebreken niet of minder goed kunnen functioneren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid