Spring naar bijdragen

Beat induction


Aanbevolen berichten

Afgelopen donderdag was er een lunchlezing (geen lunch, wel lezing op die tijd) in het kader van het 200-jarig bestaan van de KNAW. Leuke pauzeopvulling, dus ik was er getuige van hoe muziekcognitiewetenschapper Henkjan Honing zijn kennis van ritme tentoon spreide. Nooit geweten dat er zoiets was als de luide rust knipoog_dicht.gif

Een punt wat me veel meer interesseerde was, was dat hij zei dat de zgn. 'beat induction' (het vermogen om ritmes aan te voelen en over te nemen en daardoor dus te kunnen zingen en dansen) absoluut uniek is voor de mens. Eerder werd dit al van taal, spiegelbeeldherkenning, gebruik van gereedschap en vuur gezegd, maar apen en olifanten hebben hierbij al behoorlijk roet in het eten gegooid.

Zou de mens dus uniek kunnen zijn doordat zij een muzikaal wezen is en als dat zo is, moeten we dan nog niet veel meer in de kerk doen met muziek omdat dit een gave is die God uitsluitend aan de mens heeft gegeven?

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de katholieke Kerk speelt gezang en muziek al een zeer belangrijke rol. Een onvervalste Latijnse Hoogmis is al vrijwel helemaal gezongen, kloosterlingen zingen hun gebeden ook vrijwel helemaal en ook een "gewone" Mis in de volkstaal bevat veel (koor-)zang en muziek. De katholieken hebben ook meer een traditie in koorzang, terwijl de protestanten meer aan gemeentezang doen. Daardoor kunnen katholieke gezangen ingewikkelder zijn, maar wordt er lang niet altijd volop meegezongen door het volk.

Kloosterlingen en contemplatief ingestelde gelovigen weten ook als geen ander wat voor kracht er zit in maatloze, sober gezongen zang, in een voor ons vreemde taal. Je verstaat er geen woord van als er uitsluitend Latijn gezongen en gebeden wordt, tenzij je Latijn kent natuurlijk, maar het gezang is prachtig en kan je tóch meevoeren en je onderdompelen in Gods aanwezigheid. Dat zie je vooral ook terug bij onze oosters-orthodoxe broeders en zusters.

A-muzikaal kun je de katholieke Kerk dus bepaald niet noemen. Het waren juist de vooral calvinistische reformatoren die nogal moeilijk deden met gezang en aanvankelijk het orgel maar lieten zwijgen. Van een aantal oudere mensen hoorde ik zelfs dat zij als kind liever naar de Mis gingen dan naar hun destijds eigen protestantse kerk, vanwege de mooiere muziek. knipoog_dicht.gif En dat in een tijd dat het not done was dat je als protestant naar de Mis ging en als katholiek naar een protestantse kerkdienst...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een punt wat me veel meer interesseerde was, was dat hij zei dat de zgn. 'beat induction' (het vermogen om ritmes aan te voelen en over te nemen en daardoor dus te kunnen zingen en dansen) absoluut uniek is voor de mens. Eerder werd dit al van taal, spiegelbeeldherkenning, gebruik van gereedschap en vuur gezegd, maar apen en olifanten hebben hierbij al behoorlijk roet in het eten gegooid.

Zou de mens dus uniek kunnen zijn doordat zij een muzikaal wezen is en als dat zo is, moeten we dan nog niet veel meer in de kerk doen met muziek omdat dit een gave is die God uitsluitend aan de mens heeft gegeven?

Ik meen weleens gelezen te hebben dat bepaalde mensapen ook aan primitieve trommelarij en bijbehorende wilde sprongen doen, dus of het echt zo uniek is..?

Er zijn immers inderdaad zoveel dingen waarvan men ooit dacht dat ze uniek voor mensen zijn, maar die later bij andere dieren ook teruggevonden zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik meen weleens gelezen te hebben dat bepaalde mensapen ook aan primitieve trommelarij en bijbehorende wilde sprongen doen, dus of het echt zo uniek is..?

Er zijn immers inderdaad zoveel dingen waarvan men ooit dacht dat ze uniek voor mensen zijn, maar die later bij andere dieren ook teruggevonden zijn.

Ik dacht dat er bepaalde walvissen ook zongen. Maar da's meer communicatief.

.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Volgens mij is er al wel uitgesloten dat walvissen en primaten over 'beat induction' beschikken. Het huidige 'hete hangijzer' is een kaketoe die op 'Everybody' van de BackStreetBoys danst (raar maar waar)

Backstreet Boys, daar heb je ook niet veel voor nodig om beat induction te ervaren. Niet vanuit mijn achtergrond van de superieure muziek reagerend, maar als dat beest pas op meerdere uiteenlopende nummers reageert vind ik het opvallend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid