Spring naar bijdragen

Protestant in het Brabantse land


Aanbevolen berichten

In het lucht je harttopic heb ik mijn probleem/vraag al even aangestipt, nu zal ik proberen de problematiek verder te vertellen.

Ik woon in West-Brabant, ben lid van en actief binnen een Protestantse gemeente. Ik voel me in deze gemeente erg thuis, ken er heel veel mensen en geniet elke zondag van de contacten. Niets aan de hand, zou je zeggen...

Alleen... er komen heel weinig jongeren... Het aantal kinderen dat naar de kindernevendienst gaat, lijkt weer wat groter te worden. Verder hebben we een groepje tieners van 12 t/m 18 jaar, daar zijn we ontzettend blij mee, maar de laatste jaren zijn er geen nieuwe jongeren bij gekomen.

Jong volwassenen (jovo's) komen nauwelijks in de kerk. De kerk staat bij activiteiten ook niet bovenaan het prioriteitenlijstje, er wordt makkelijk afgezegd en het is lastig om data te vinden waarop iedereen kan.

Er worden kinderdiensten gehouden die druk bezocht worden, jeugddiensten worden minder goed bezocht. We proberen van alles om meer jongeren betrokken te krijgen, maar veel lijkt er te mislukken. Hebben jullie ideeen/tips waarmee we tieners en jovo's naar de kerk krijgen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ten eerste West Noord-Brabant is overwegend protestant.

Als je het over de PKN heeft,tja,waarom dat jongeren het wel best vinden is niet zo gek het is een koude en kille kerkgemeenschap .

Tevens zijn kindernevendiensten de ondergang voor PKN gemeentes ,de kinderen leren geen kerkgang dus jongeren zie je dan ook niet,en nog gaan ze verder op de foute ingeslagen weg.

Nog niet zo lang geleden werd er gemeld door de kerkleider van de PKN dat het roer om moet,maar het blijven woorden en meer niet.

En tieners willen wel degelijk naar de Kerk, kijk maar naar Taize,enz enz enz.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom is de kindernevendienst de ondergang?

Verder heb ik niet echt tips, bij ons zijn er nog wel een paar jongeren en best wel veel jong volwassen, maar waarom die er zijn, ik weet het niet precies. Ik denk omdat wij als een van de weinige gemeentes in de buurt nog redelijk een gemeente zijn en niet een ik zie je zondag wel en verder niet gemeente.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ten eerste West Noord-Brabant is overwegend protestant.

Zuidelijk West Noord-Brabant is overwegend Katholiek

Quote:
Als je het over de PKN heeft,tja,waarom dat jongeren het wel best vinden is niet zo gek het is een koude en kille kerkgemeenschap .

Wel gek dat je dat zegt over een kerk waar je nooit geweest net. Ik schrijf in mijn openingspost dat ik het erg naar mijn zin heb binnen de kerk.

[qoute]Tevens zijn kindernevendiensten de ondergang voor PKN gemeentes ,de kinderen leren geen kerkgang dus jongeren zie je dan ook niet,en nog gaan ze verder op de foute ingeslagen weg.

Kun je dit verder toelichten? Wat bedoel je met de fout ingeslagen weg?

Quote:
Nog niet zo lang geleden werd er gemeld door de kerkleider van de PKN dat het roer om moet,maar het blijven woorden en meer niet.

Ik ben bezig het roer om te gooien en vraag jullie om advies.

Quote:
En tieners willen wel degelijk naar de Kerk, kijk maar naar Taize,enz enz enz.

Naar Taizé krijgen we zelfs niet mee. Wat doen we verkeerd?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ TS:

Lastige kwestie! Wij hadden een tijd geleden ook weinig jongeren in de kerk, zowel in de 12-18 als in de 20-ers. Wat bij ons uiteindelijk heeft geholpen is dat er met 4 andere kerken een jeugdkerk is gestart (we hadden per kerk niet eens genoeg jongeren om een jeugddienst voor te organiseren....). Hierdoor is de 12-18 een hechte groep geworden die ook echt met afspreekt om naar de kerk te gaan. De kerk heeft nu voor hen ook een ontmoetingsfunctie gekregen. Erg leuk om te zien.

Bij de 20-ers is er bij de wisseling van jeugdouderling een 20-ers bevestigd als jeugdouderling met als specifieke opdracht de nieuw ingekomen jongeren. Zij zet zich heel actief in om de jongeren te benaderen. En ook nieuwe jongeren die in de kerk gesignaleerd worden, worden meteen aangesproken voor of na de dienst en uitgenodigd om ook even te blijven hangen voor de koffie. Hier is dus heel actief 'beleid' op gevoerd. Ondertussen hebben we een stuk of 10 twintigers die met regelmaat naar de kerk komen en waar we elke drie weken een eigen kringavond mee hebben.

Maar tja.. dit is wel lastig, want wat voor de ene kerk werkt, hoeft in een andere gemeente niet aan te slaan. Heb je zelf al eens met de doelgroep gepraat om te kijken waarom ze niet komen? Want vaak vinden ze de kerk wel op een bepaalde manier belangrijk, maar is de zondagse dienst niet wat ze zoeken. Ga eens het gesprek aan en vraag wat ze dan wel zouden willen vanuit de kerk? Misschien eens in de paar weken met elkaar eten? Daar kan evt. nog weer een gespreksgroep oid uit voortkomen. Misschien willen ze wel eens per zoveel tijd een kring, maar dan zonder dominee (maakt het misschien te snel 'zwaar'?). Dan gewoon gezamelijk organiseren. Ik denk dat het even veel investeren is, maar dat het uiteindelijk wel wat oplevert.

En misschien kan je bijv. de 12-18 groep enthousiastkrijgen voor iets kortdurends, een eenmalige actie ofzo. Hier doe ik (als jeugddiaken) met groot succes voor de tweede keer Zip Your Lip, maar je kan er bijv. ook aan denken om bijv. een keer in de zomer een autowasactie voor het goede doel te doen. Erg gezellig en leuk en je laat ook meteen zien dat kerk zijn meer is dan alleen maar op zondag in de kerkbanken zitten.

Met kleine stapjes beginnen is zeker in de 12-18 jaar het toverwoord en zoals men ook tegen mij zei: in de puberleeftijd is het vooral investeren, verwacht niet al te veel eigen initiatief, je hoopt de basis te leggen zodat ze als ze uitgepubert zijn, het zelf oppakken.

In ieder geval succes en onze ervaring is: het kan zo opeens anders zijn (drie jaar geleden maar een paar jongeren, nu zijn we met steeds meer en steeds duidelijker ook als onderdeel van de kerk aanwezig).

@ Sacerdos: we weten nou ondertussen wel dat jij boven alles katholiek bent. Ik post hier misschien niet veel, maar lees wel mee en zie zoveel negativiteit in je posts. Dit topic vraagt om hulp, die hoef je niet per sé te geven als je er geen heil in ziet, maar probeer dan wel op een positieve manier feedback te geven en niet maar meteen af te branden wat niet in je straatje past. Met vriendelijk doen bereik je zoveel meer....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@ TS:

Lastige kwestie! Wij hadden een tijd geleden ook weinig jongeren in de kerk, zowel in de 12-18 als in de 20-ers. Wat bij ons uiteindelijk heeft geholpen is dat er met 4 andere kerken een jeugdkerk is gestart (we hadden per kerk niet eens genoeg jongeren om een jeugddienst voor te organiseren....). Hierdoor is de 12-18 een hechte groep geworden die ook echt met afspreekt om naar de kerk te gaan. De kerk heeft nu voor hen ook een ontmoetingsfunctie gekregen. Erg leuk om te zien.

Bij de 20-ers is er bij de wisseling van jeugdouderling een 20-ers bevestigd als jeugdouderling met als specifieke opdracht de nieuw ingekomen jongeren. Zij zet zich heel actief in om de jongeren te benaderen. En ook nieuwe jongeren die in de kerk gesignaleerd worden, worden meteen aangesproken voor of na de dienst en uitgenodigd om ook even te blijven hangen voor de koffie. Hier is dus heel actief 'beleid' op gevoerd. Ondertussen hebben we een stuk of 10 twintigers die met regelmaat naar de kerk komen en waar we elke drie weken een eigen kringavond mee hebben.

Allereerst bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik heb er denk ik wel wat aan. Afgelopen zomer ben ik bevestigd als jeugdouderling met specifieke opdracht pastoraat. De nieuwingekomen jongeren horen hier ook bij. Ik ben op dit moment vooral op individueel niveau met jongeren in gesprek. De band met de jongeren en de inhoud van de gesprekken zijn goed. Ook bij ons in de kerk zijn wat dat betreft wel positieve dingen te zien! Maar ondanks deze benadering blijven de kerkdiensten grijs. Dat vind ik jammer. Zo'n jeugdkerk klinkt heel goed. We zouden dan iets moeten doen met de Rooms-Katholieke kerk, want verder zijn er hier in de buurt geen andere protestantse kerken.

[qoute]Maar tja.. dit is wel lastig, want wat voor de ene kerk werkt, hoeft in een andere gemeente niet aan te slaan. Heb je zelf al eens met de doelgroep gepraat om te kijken waarom ze niet komen? Want vaak vinden ze de kerk wel op een bepaalde manier belangrijk, maar is de zondagse dienst niet wat ze zoeken. Ga eens het gesprek aan en vraag wat ze dan wel zouden willen vanuit de kerk? Misschien eens in de paar weken met elkaar eten? Daar kan evt. nog weer een gespreksgroep oid uit voortkomen. Misschien willen ze wel eens per zoveel tijd een kring, maar dan zonder dominee (maakt het misschien te snel 'zwaar'?). Dan gewoon gezamelijk organiseren. Ik denk dat het even veel investeren is, maar dat het uiteindelijk wel wat oplevert.

En misschien kan je bijv. de 12-18 groep enthousiastkrijgen voor iets kortdurends, een eenmalige actie ofzo. Hier doe ik (als jeugddiaken) met groot succes voor de tweede keer Zip Your Lip, maar je kan er bijv. ook aan denken om bijv. een keer in de zomer een autowasactie voor het goede doel te doen. Erg gezellig en leuk en je laat ook meteen zien dat kerk zijn meer is dan alleen maar op zondag in de kerkbanken zitten.

Met kleine stapjes beginnen is zeker in de 12-18 jaar het toverwoord en zoals men ook tegen mij zei: in de puberleeftijd is het vooral investeren, verwacht niet al te veel eigen initiatief, je hoopt de basis te leggen zodat ze als ze uitgepubert zijn, het zelf oppakken. [/qoute] We zijn van plan bij alle jongeren en jonge gezinnen langs te gaan om daar persoonlijk een enquete af te nemen over wat ze van de kerk verwachten, wat ze willen met de kerk enz. Persoonlijk, want we verwachten dat in persoonlijke gesprekken meer naar voren komt, dan alleen maar iets op papier.

Quote:

In ieder geval succes en onze ervaring is: het kan zo opeens anders zijn (drie jaar geleden maar een paar jongeren, nu zijn we met steeds meer en steeds duidelijker ook als onderdeel van de kerk aanwezig).

[/qoute]

Hè dit geeft weer een beetje hoop.

[qoute]

@ Sacerdos: we weten nou ondertussen wel dat jij boven alles katholiek bent. Ik post hier misschien niet veel, maar lees wel mee en zie zoveel negativiteit in je posts. Dit topic vraagt om hulp, die hoef je niet per sé te geven als je er geen heil in ziet, maar probeer dan wel op een positieve manier feedback te geven en niet maar meteen af te branden wat niet in je straatje past. Met vriendelijk doen bereik je zoveel meer....

Thanks!

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid