Spring naar bijdragen

Wat is "coexist"


Aanbevolen berichten

Ik kom regelmatig logo's tegen van coexist.

Zo ook op 1:04 van

.

Google geeft meer resultaten dat U2 dit coexist uitdraagt.

Logo's zoals

coexist.gif

of

coexist.jpg

of

OosEuropa2007+175_1.jpg

Nu vroeg ik me af wat dat betekent...

Het meeste duidelijk (ook na geGoogled te hebben) is dat een soort 'gelijkmaking' van verschillende godsdiensten is.

Een soort vergaande 'oecumene' van wereldgodsdiensten?

Nu vond ik ook dit plaatje:

CoexistMeaning.jpg

Redelijke uitleg... maar scharen ze Wicca dan gelijk met het christendom? Jing-Jang en Islam gelijk met christendom?

Waar komt dit 'logo' en gedachtengoed vandaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat kan prima zonder alle religies te willen fuseren.
knipoog_dicht.gif

Nou das ook mijn idee. co-exist is samenleven. Het zegt in principe niet "kloontjes van elkaar worden". Het zou mij ruk interesseren als jij denkt dat de wereld is geschapen door een dyslectische egel met baarmoederverzakking. Zolang we maar samen kunnen leven ondanks onze diverse levensbeschouwingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mwah niet te hard roepen.

Er valt blijkbaar ook een case te maken voor
.

Ik roep dat wel hard want met name het gelinkte wikipedia stuk gaat totaal niet in op alle duidelijke verschillen met andere religies. Dus wederom SYNCRETISME, BAH knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Quote:

Ik kom regelmatig
logo's
tegen van
coexist
.

Zo ook op 1:04 van
.

Google geeft meer resultaten dat U2 dit
coexist
uitdraagt.

Logo's zoals

of

of

Nu vroeg ik me af wat dat betekent...

Het meeste duidelijk (ook na geGoogled te hebben) is dat een soort 'gelijkmaking' van verschillende godsdiensten is.

Een soort vergaande 'oecumene' van wereldgodsdiensten?

Nu vond ik ook dit plaatje:

Redelijke uitleg... maar scharen ze Wicca dan gelijk met het christendom? Jing-Jang en Islam gelijk met christendom?

Waar komt dit 'logo' en gedachtengoed vandaan?

De Davidster springt enorm in het oog. Ik las een interessante discussie over t coexist logo en wie dat nu ontworpen heeft:

'Actually, the original designer of the symbol is unknown. I was in Isreal several recently, and there was a large graffiti painting of it on a wall near Jeruselum and it looked like it had been there quite some time. Just so you know.'

link


Samengevoegd:

"The Israeli museum that first commissioned the image is claiming and protecting their copyright, and the Polish designer who created the image four years ago says he's being left out in the cold. All of this over a clever way of saying that we should all be getting along."

zie link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mohamed wat bedoel je nou echt met 'davidster springt wel heel erg in het oog'? Dat de ontwerper Joods is?

De ontwerper is de Pool Piotr Mlodozeniec, maar of hij ook Joods is weet ik niet. Ik vind de Davidster gewoon het meest opvallen op het gros van de afbeeldingen.

Het logo is te bewonderen in Museum on the Seam (mots http://www.mots.org.il/eng/Index.asp) te Jeruzalem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vond de bovenste afbeelding de meest markante:

coexist.gif

Islam, Wicca, wetenschap, Jodendom, Boeddhisme (het achtvoudig rad van wedergeboorte), Taoisme (Yin & Yang in evenwicht) en Christendom.

Dan mis ik Hindoeisme eigenlijk nog. Maar wat in déze versie het meest opvalt, is dat wetenschap hier een plaats krijgt. Die spel ik hier als enige met een kleine letter, omdat de andere zeven namen zijn en die spel je met een hoofdletter.

Maar ik acht de wetenschap van de acht het meest hoog. Waarom?

Omdat wetenschap uitgaat van toetsing aan de hand van waarnemingen. Wetenschap is de enige die het accepteert dat theoriën verworpen worden en vervangen door betere theoriën, die beter benaderen wat feitelijk het geval is.

De rest baseert haar mening over wat feitelijk het geval is op wat er in oude stoffige boeken geschreven staat en maken met elkaar ruzie omdat in hún oude stoffige boek de 'Waarheid' staat en in die andere boeken niet. Zeggen ze.

Dus of wetenschap zich daar tussen prettig voelt? Nee, maar aangezien ieder het recht heeft op zijn eigen vrije mening, hebben ze alle het recht te co-existeren en zijn we als mensheid het beste af, als men elkaar bestrijdt met woorden inplaats van bomgordels, verboden, geboden en censuur.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid