Spring naar bijdragen

Wat is "coexist"


Aanbevolen berichten

Quote:

Syncretisme, bah

Dan zou ik Kerstmis maar niet vieren op 25 december als ik jou was. We weten niet wanneer Jezus geboren was, maar op 25 december vierden de Germaanse heidenen de terugkeer van het licht en haalden ze dennentakken in hun huis. Vandaar ons kerstfeest. Syncretisme party.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar ik acht de wetenschap van de acht het meest hoog. Waarom?

Omdat wetenschap uitgaat van toetsing aan de hand van waarnemingen. Wetenschap is de enige die het accepteert dat theoriën verworpen worden en vervangen door betere theoriën,
die beter benaderen wat feitelijk het geval is
.

Mjah, ik denk dat je 'wetenschap' tekort doet door dáár juist je levensbeschouwing op te baseren. Op de momenten dat dat gebeurt verpolitiseert dat en juist door het mechanisme wat je hier aanduidt, ontstaat er een moreel relativisme dat altijd tot nihilisme leidt. Al was het maar omdat het gearceerde per definitie een geloofskwestie is, zoals Thomas Kuhn al heeft laten zien. Wat niet wegneemt dat ik dat geloof meestentijds deel hoor.

Niettemin zijn er trouwens zat levensbeschouwingen die niet- of zwak dogmatisch zijn ontwikkeld, de meeste oosterse religies bijvoorbeeld. De meeste levensbeschouwingen die onder het kopje 'atheisme' vallen zijn trouwens ook dogmatisch niet zo sterk, wat in mijn ogen denk ik eerder een nadeel dan een voordeel is.

Er is natuurlijk op zich niets mis met met het inkaderen van wetenschappelijke resultaten in een groter paradigma zodat deze betekenis gegeven worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Pius: In mijn levensbeschouwing zit een onderscheid tussen wat feitelijk het geval is en voor een beschouwing daarover baseer ik mij op de wetenschap en hoe het behoort te zijn volgens mij, moraal dus: die baseer ik niet op de wetenschap. Mijn waarden ontleen ik aan mijn opvoeding en aan compassie met de wereld en de mensheid (gevoel), maar ik probeer ze wel te beargumenteren (ratio) als ik verdedig waarom ik die opvattingen koester. Maar aan de wetenschap heb je niet veel als het gaat om het kiezen van je waarden, daarin geef ik je gelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid