Spring naar bijdragen

éénwording na geslachtsgemeenschap


Aanbevolen berichten

Ik ben christelijk opgevoed, wat ik vaak gehoord heb is dat er bij geslachtsgemeenschap iets bijzonders gebeurd. Namelijk dat men één word met de ander. Vanwaar komt deze gedachte, wat maakt het, dat ik als man, één zou worden met een vrouw als ik sex met haar heb. Welke bijzondere energien komen er dan los die twee mensen met elkaar verbinden? Ik kan me er gewoon niks bij voorstellen. Wellicht omdat ik nog nooit een vrouw bemind heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik het heel klein en heel simpel hou: Zie het als twee puzzelstukjes die je in elkaar schuift. Ze zijn nog steeds twee aparte puzzelstukjes, maar vormen wel een geheel, een eenheid.

Overigens: Je kan één van lichaam zijn, zoals dat dus gebeurt bij de geslachtsgemeenschap. Maar ook één van geest zoals David en Jonathan waren. Het is goed om te streven naar beide in een huwelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die zijn inderdaad met meerdere personen één geweest. Zoals iemand het me ooit vertelde: Zie jezelf als een blad papier. Door middel van lijm kleef je jezelf vast aan de ander. Maar je kan die twee stukken papier nog wel uit elkaar halen, al zal dat niet altijd zonder scheuren gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk het wel. widegrin.gif

Maar daarnaast kan het ook wel een spirituele dimensie hebben. Ik geloof echter niet dat die er automatisch bijkomt. Je kan prima seks hebben zonder verdere gevoelens van eenheid of het het 'vrijkomen van energieën' te ervaren. Dat wordt in christelijke kringen soms inderdaad wel gesuggereerd, maar is dus niet noodzakelijkerwijs het geval.

Het kán echter wel, en het is ook mooi om daarnaar te streven. Als de fysieke en spirituele dimensie van seks samenvallen kan je wel een gevoel van (spirituele) eenheid ervaren waarbij je inderdaad zou kunnen zeggen dat er 'kosmische energieën vrijkomen'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Arusselgorn: Je wordt wel degelijk één, al is het inderdaad alleen maar omdat de lichamelijk letterlijk in elkaar geschoven worden (puzzelstukjes) Maar met het één worden van het lichaam, wordt je niet per definitie één van geest knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad. smile.gif

Als ik Thijs echter goed begrijp, en dat is wat ik in bepaalde christelijke kringen ook weleens hoor, had hij het erover dat de lichamelijke eenwording ook altijd een geestelijke eenwording met zich mee zou brengen. En dat hoeft inderdaad helemaal niet het geval te zijn; in zichzelf betekent 'de daad' niet meer dan het is: een fysieke eenwording.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb iets genoemd wat op geestelijk gebied zou gebeuren. Blijkbaar versterkt het wel een bepaalde band door bepaalde stofjes die je hersenen tijdens de seks aanmaken.

Biologische verklaring ervoor is dat bij ons soort beide ouders voor de kinderen zorgen en dat dit een middel is deze belangrijke band te versterken waardoor de voortplanting succesvoller is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach en ik geloof dat het natuurlijke en het geestelijke simpelweg niet van elkaar te scheiden zijn, sterker nog, dat zij stevig met elkaar verweven zijn. Het geestelijke beïnvloedt het natuurlijke (daar zijn veel mensen het wel mee eens denk ik), maar andersom beïnvloedt het natuurlijke ook weer het geestelijke (denk bijvoorbeeld aan de zalving met olie). En zo denk ik dat dat in de gehele schepping het geval is.

Om dat door te trekken naar dit voorbeeld. Ik denk dat het onmogelijk is om seks alleen te zien als het technische in en uit elkaar schuiven. Het natuurlijke één worden van de twee lichamen, maakt voor een deel ook dat de twee geesten één worden. Geest en lichaam van de mens zijn nu eenmaal ook onafscheidelijk van elkaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even vanuit de zweef: sexuele eenwording wordt daar gezien als een circulair vloeien van enegie. Vanuit het basischakra van de man gaat zijn energie naar de vrouw haar basischakra, wordt dan getransproteerd naar het hartchakra en vanuit het hartchakra vloeit het dan weer naar de man's hartchakra.

Even minder zweverig: Bij een man kan fysieke eenwording leiden tot een diepere verbintenis vanuit het hart, bij een vrouw kan een verbintenis van uit het hart leiden tot de zin in een fysieke eenwording.

Dit sluit niet uit dat het ook anders kan. Maar i.h.a. zijn veel mannen in staat om sex te hebben om de sex ( waarbij ze hun hart dan sluiten)en zijn de meeste vrouwen pas te bewegen tot sex als ze "wat voelen" voor een man, maar heel goed een bevredigende relatie hebben als ze alleen maar liefhebben vanuit het hart zonder sexuele component(waarbij niet zelden het sexuele gedeelte toch min of meer onbewust als zondig en slecht wordt gezien of door een te daad gericht benadering van de man als een "noodzakelijk kwaad" wordt beleefd.

Het spreekt voor zich dat er van éénwording pas sprake is als bij beiden zowel hart als sexuele gevoelens bij beiden "open staan". Pas als beiden zich volledig durven en kunnen geven ervaar je die eenwording. Veel mensen hebben wel sex, maar ervaren die eenwording slechts af en toe, als alles klopt.

Daarnaast kun je ook heel goed die "uitwiseling van energieen" hebben zonder daadwerkelijke sex en kun je die eenwording ook beleven zonder sex te hebben.

Basis voor éénwording is een je durven openstellen (letterlijk en figuurlijk) voor de ander. Als je dat doet, kun je idd ook een éénwording voelen, beleven met allerlei andere mensen in je omgeving (zonder direct sex te hebben, even voor de duidelijkheid)

De beleving is nog completer, als je ook op spiritueel niveau, geestelijk niveau volledig open naar elkaar kunt zijn. Maar die ervaring is heel hevig, grenzeloos, letterlijk grenzeloos, omdat de grens tussen jou "ik" beleving en de ander wegvalt. Dat kan heel eng en gevaarlijk aanvoelen, als je daar niet op voorbereid en voor toegerust bent.

Soms vallen bij mensen de grenzen "per ongeluk" of door drugsgebruik weg, en belanden ze vaak in de psychiatrie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Eli7: Ik ken anders zat mensen die het wel degelijk puur en alleen lichamelijk houden. Soms is het niet eens nodig om de naam van de ander te weten, zolang je jezelf maar ontladen kan. Daar komt niets geestelijks bij kijken, die zijn alleen maar bezig met puur hun eigen behoefte op dat moment. Meer niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@ Eli7: Ik ken anders zat mensen die het wel degelijk puur en alleen lichamelijk houden. Soms is het niet eens nodig om de naam van de ander te weten, zolang je jezelf maar ontladen kan. Daar komt niets geestelijks bij kijken, die zijn alleen maar bezig met puur hun eigen behoefte op dat moment. Meer niet.

Mijn punt is vooral dat je je geest niet los kunt maken van je lichaam. Je kunt niet alleen lichamelijk seks hebben, zonder dat je geest er ook bij is, zonder dat die daar ook actief bij is. Het mag dan wel geen liefde zijn, toch doe je alles wat je doet, ook met je geest. En in die zin zie ik dat dus ook hier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat geest en lichaam onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, hoeft niet per definitie te zeggen dat als je één van lichaam bent, je automatisch ook één van geest bent.

Je zou het dus ook om kunnen draaien: Als de bijbel zegt dat David en Jonathan één van geest waren, waren ze dus ook één van lichaam. En dat is dus niet het geval.

Daarnaast, er zijn vele psychologen en psychiaters die het sterke vermoeden hebben dat je je geest wel degelijk kunt loskoppelen van je lichaam. Iets wat ook wel gezien wordt bij verkrachtingen e.d. Omdat de geest het niet aankan, wordt het losgekoppelt van het lichaam uit zelfbescherming waardoor het slachtoffer het idee heeft dat het niet haar-/hemzelf overkomt, maar een ander.

Snap je wat ik bedoel? knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Blote nakie.. Geniaal widegrin.gif

Maar goe,d ik vind dat seks zowel geestelijke als lichamelijke eenwording is. Maar om geestelijke eenwording te 'voelen' denk ik dat je wel eerst een geestelijke band moet hebben. Vandaar ook dat je zeker niet gelijk met iemand in bed moet duiken maar elkaar eerst een beetje moet leren kennen.

Ik denk dat seks met vele partners niet meer is dan seks. Geen liefde, geen eenwording, gewoon, platte lust.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
Gast Anon_phpbb

Hm, de laatste reactie hier was al weer een tijdje geleden, maar zal toch mijn commentaartje even achterlaten:

Wat ik me nou afvraag is hoe érg het nou is als je seks met iemand hebt gehad en dat blijkt later over te gaan. Stel je bent heel zeker van elkaar etc etc etc en je hebt seks en na drie jaar fantastische relatie gaat dat tóch kapot. En je trouwt uiteindelijk met iemand anders (ofzo). Is er dan iets ergs aan de hand?

In mijn visie is seks hebben wel iets héél bijzonders waar je voorzichtig mee om moet gaan, maar ik geloof niet echt dat er tijdens het seks hebben ook iets magisch gebeurt ofzo. Moet trouwens wel zeggen dat mijn lichamelijke ik wel eens de neiging heeft om de zaak over te nemen, terwijl ik nu achter mn toetsenbord heel zeker ben van mijn redenatie dat seks voor het huwelijk niet mag enzo. Spannend...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Stel je bent heel zeker van elkaar etc etc etc

Hoe kun je nu in God's naam heel zeker van elkaar zijn, maar niet zeker genoeg om te trouwen?

Ergens is het toch van de zotte dat je elkaar wel lichamelijk helemaal aan elkaar wil geven, maar niet wil trouwen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid