Spring naar bijdragen

Tekst deze week: 1 Korintiërs 13


Aanbevolen berichten

Nieuwe week, nieuwe tekst, jullie kennen het wel.

Hoofdstuk 13

[1] Al spreek ik de taal* van mensen en engelen – als ik de liefde niet heb, ben ik een galmend bekken of een schelle cimbaal. [2] Al heb ik de gave van de profetie, al ken ik alle geheimen en alle wetenschap, al heb ik het volmaakte geloof dat bergen zou kunnen verzetten – als ik de liefde niet heb, ben ik niets [3] Al deel ik al mijn bezit uit, al geef ik mijzelf prijs om mij daarop te kunnen beroemen* – als ik de liefde niet heb, helpt het mij niets.

[4] De liefde is geduldig en vriendelijk; de liefde is niet afgunstig, zij praalt niet, zij verbeeldt zich niets. [5] Zij gedraagt* zich niet onfatsoenlijk, zij zoekt* zichzelf niet, zij laat zich niet kwaad maken en rekent het kwade niet aan. [6] Zij verheugt zich niet over onrecht, maar vindt vreugde in de waarheid. [7] Alles verdraagt* zij, alles gelooft zij, alles hoopt zij, alles verduurt zij.

[8] De liefde vergaat nooit. De gave van de profetie, ze zal verdwijnen; het spreken in talen, het zal verstommen; de kennis, ze zal ooit hebben afgedaan. [9] Want ons kennen is stukwerk, en stukwerk ons profeteren. [10] Maar wanneer het volmaakte komt, heeft het stukwerk afgedaan. [11] Toen ik een kind was, sprak ik als een kind, voelde ik als een kind, dacht ik als een kind; nu ik volwassen ben, heb ik het kinderlijke achter mij gelaten. [12] Nu kijken wij nog in een spiegel, we zien raadselachtige dingen, maar straks zien we van aangezicht tot aangezicht. Nu ken ik nog slechts ten dele, maar dan zal ik ten volle kennen zoals* ik zelf gekend ben. [13] Deze drie* dingen blijven altijd bestaan: geloof, hoop en liefde; maar de liefde is het voornaamste.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Verduidelijken, euhm, hoe verduidelijk dat. Voor mij is wat ik bedoel erg helder zegmaar puh2.gif.

Je ziet zegmaar in deze tekst dat de liefde iets heel belangrijks is, maar dan wel de 'echte' liefde. De geduldige, de vriendelijke etc. Dan wordt in vers 8 gezegd, dat deze liefde nooit zal vergaan. Maar ik vraag me af waar ie dan gebleven is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waaruit blijkt volgens jou dan dat liefde niet meer is? Liefde, zoals de tekst weergeeft, is zoveel dat het toch niet vergaan kan.

Uit de dingen die ik om me heen zie, lijkt me dat. Overigens kan ik hier niet echt een goed antwoord opgeven, omdat ik dan hopeloos persoonlijk wordt. Maar misschien kunnen jullie anderzijds wel aangeven waarin jullie die liefde zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is inderdaad een tamelijk utopische tekst, die niet echt melding maakt van de dagelijkse twijfel en teleurstelling enzo die iedereen ervaart. Maar dat dat ideaal bechreven wordt vind ik wel mooi, omdat dat ideaal ook in elke liefde doorklinkt, ik zie het als zo'n beetje dat onderliggende, dat pure en oprechte waar elke concrete dagelijkse liefdesbeleving een afspiegeling en echo van is. Of zoiets, ik ben weer nogal vaag vandaag, sorry.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het is inderdaad een tamelijk utopische tekst, die niet echt melding maakt van de dagelijkse twijfel en teleurstelling enzo die iedereen ervaart. Maar dat dat ideaal bechreven wordt vind ik wel mooi, omdat dat ideaal ook in elke liefde doorklinkt, ik zie het als zo'n beetje dat onderliggende, dat pure en oprechte waar elke concrete dagelijkse liefdesbeleving een afspiegeling en echo van is. Of zoiets, ik ben weer nogal vaag vandaag, sorry.

Ik snap wat je bedoelt, maar ik kan niet uitleggen wat je precies bedoelt. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vers 4:

De liefde is geduldig en vriendelijk..

Ze verdraagt ongunstige omstandigheden en verkeerde daden van anderen, en doet dit met het oog op de uiteindelijke redding van degenen die verkeerd handelen of van anderen die met de situatie te maken hebben, en ook om ten slotte Jehovah’s soevereiniteit te rechtvaardigen (2Pe 3:15).

De liefde is vriendelijk, ongeacht hoe hevig iemand wordt getergd.

Een christen die jegens anderen grof of bars is, bewerkt niets goeds.

Niettemin kan liefde ferm zijn en voor rechtvaardigheid opkomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid