Spring naar bijdragen

Relatie met de Heilige Geest


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Zegen

Dat is juist: God
is
Geest. Van een persoon is geen prake! Een mens is een persoon!

de Heilige Geest (God) SPRAK EN ZEIDE EN LEIDDE!

staat allemaal in Gods Woord ;-)

spreken, en leidden!(wil)

spreken van een Persoon ;-)

Kan nog wel meer noemen en laten zien dat God een Persoon is!

In het Nieuwe Testament zegt Jezus, de Zoon van God: ?Zoals de Vader leven heeft in zichzelf, zo heeft ook de Zoon leven in zichzelf; dat heeft de Vader hem gegeven? (Joh 5:26). Dit betekent dat de Vader dezelfde soort persoon is als de Zoon aan wie Hij zijn leven heeft gegeven.

De mens heeft als schepsel van God verstand, emotie en een wil en is als redelijk wezen in staat met zijn verstand na te denken over God en diens universum, maar in al die vermogens gaat hij God zeker niet te boven. God heeft een goddelijke persoonlijkheid die ver boven zijn schepselen verheven is. Aangezien Hij de mens heeft gemaakt om met Hem te kunnen omgaan en Hem te kunnen aanbidden, is het echter niet meer dan aannemelijk dat de mens dezelfde wezenlijke kenmerken draagt als Hij Zelf, aangezien Hij de mens naar zijn eigen beeld heeft geschapen.


Samengevoegd:

Als God geen Persoon is! ben jij ook geen persoon!

Want wij zijn naar Zijn evenbeeld geschapen!

Als je dit niet gelooft, geloof je niet wat er geschreven en gesproken is & word door God zelf!

Zegen

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 82
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Zegen

Dat is juist: God
is
Geest. Van een persoon is geen prake! Een mens is een persoon!

En dus kan God geen persoon zijn? Een koe is een dier dus kan een kip geen dier meer zijn? Een B.V. is een rechtspersoon dus kan ik zelf geen rechtspersoon zijn? Daarnaast is het ook nog eens 'een bepaalde term'.

Verdiep je maar eens in de theologie met haar benamingen voor zaken voordat je weer dingen gaat verbinden met van alles en nog wat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmmm sorry Aalt, al die uitroeptekens en korte zinnen etc. maken je post voor mij vrij onleesbaar. Communiceer je altijd zo?

Quote:
"Raido" schreef het volgende:

Ho ho ho ho ho. PUNT waarom hebben wij een openbaring nodig als wij het profetische woord hebben? Daarnaast slaat (naar mijn gevoel/overtuiging) het aanbidden in geest en waarheid niet op de Heilige Geest of de Geest Gods, maar op 'het geloof' in het innerlijke van de mens los van Oud Testamentische eredienst..

Omdat de Schrift zegt dat de HG ons is gegeven als getuigenis en waarborg. De HG getuigt van God, doordat we HG ontvangen weten we dat God echt is en dat zijn belofte dat ook is, dat we idd eeuwig leven tegemoet kunnen zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Woorden maken dood! de Geest maakt levend!

de Geest maakt 1 en openbaart!

Joh 3,6

Wat geboren is uit een mens is menselijk, en wat geboren is uit de Geest is geestelijk.

1 Korinthiërs 2 vers

9 Maar het is zoals geschreven staat: ‘Wat het oog niet heeft gezien en het oor niet heeft gehoord, wat in geen mensenhart is opgekomen, dat heeft God bestemd voor wie hem liefheeft.’ 10 God heeft ons dit geopenbaard door de Geest, want de Geest doorgrondt alles, ook de diepten van God. 11 Wie is in staat de mens te kennen, behalve de geest van de mens? Zo is alleen de Geest van God in staat om God te kennen. 12 Wij hebben niet de geest van de wereld ontvangen, maar de Geest die van God komt, opdat we zouden weten wat God ons in zijn goedheid heeft geschonken. 13 Daarover spreken wij, niet op een manier die ons door menselijke wijsheid is geleerd, maar zoals de Geest het ons leert: wij verklaren het geestelijke met het geestelijke. 14 Een mens die de Geest niet bezit, aanvaardt niet wat van de Geest van God komt, want voor hem is het dwaasheid. Hij kan het ook niet begrijpen, omdat het geestelijk moet worden beoordeeld. 15 Maar een mens die de Geest wel bezit, kan alles beoordelen, en zelf wordt hij door niemand beoordeeld. 16 Er staat immers geschreven: ‘Wie kent de gedachten van de Heer, zodat hij hem zou kunnen onderwijzen?’ Welnu, onze gedachten zijn die van Christus.

It is not about religion, but a personal relation with Jesus Christ!

Nieuw onderwerp:

Geestelijk ontwaken!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hmmm sorry Aalt, al die uitroeptekens en korte zinnen etc. maken je post voor mij vrij onleesbaar. Communiceer je altijd zo?

[...]

Omdat de Schrift zegt dat de HG ons is gegeven als getuigenis en waarborg. De HG getuigt van God, doordat we HG ontvangen weten we dat God echt is en dat zijn belofte dat ook is, dat we idd eeuwig leven tegemoet kunnen zien.

Sorry ik moet even weten hoe dit allemaal werkt mijn excuses!

Maar tgaat alwat beter

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hmmm sorry Aalt, al die uitroeptekens en korte zinnen etc. maken je post voor mij vrij onleesbaar. Communiceer je altijd zo?

[...]

Omdat de Schrift zegt dat de HG ons is gegeven als getuigenis en waarborg. De HG getuigt van God, doordat we HG ontvangen weten we dat God echt is en dat zijn belofte dat ook is, dat we idd eeuwig leven tegemoet kunnen zien.

Zeker daar zeg ik ook amen op! big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als God Geest is, is het begrip persoon niet op Hem van toepassing. De mens, oorspronkelijk een geestelijk schepsel (alleen in die zin is hij naar het beeld van God geschapen)heeft een vergankelijke persoonlijkheid. Heeft God ook een vergankelijke persoonlijkheid. Kan Hij, die boven allen en door allen en in allen is, een persoon zijn? Waar in de bijbel staat, dat Hij een uitvergroot mens is?

Waarlijk, als paarden en god zouden hebben, zouden ze hem zien als een superpaard.

GODGEEST zei Jezus tegen de Samaritaanse vrouw! Wie God zegt, zegt dus Geest

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

"Raido" schreef het volgende:

Ho ho ho ho ho. PUNT waarom hebben wij een openbaring nodig als wij het profetische woord hebben? Daarnaast slaat (naar mijn gevoel/overtuiging) het aanbidden in geest en waarheid niet op de Heilige Geest of de Geest Gods, maar op 'het geloof' in het innerlijke van de mens los van Oud Testamentische eredienst..

Je kan God niet aanbidden tenzij je de Geest van God hebt!

In het Woord van God (Gods Woord, de Heilige Schrift) gaat een Geest mee en dat is Gods liefdevolle en Heilige Geest!

De Geest en het Woord kan je nooit scheiden!

Op grond van het volbrachte werk van Jezus Christus, beweegt de Heilige Geest Zich!

Jezus zei ook! Mijn Geest kan nog niet komen, omdat Ik nog niet verheerlijkt ben!

Jij zei:

"waarom hebben wij een openbaring nodig als wij het profetische woord hebben?"

Zeker we hebben het Profetische Woord (de Bijbel, Gods Woord)

Maar weet je heel veel mensen lezen Gods Woord maar begrijpen er niks van, daarom juist de Geest is het Die levend maakt!

Je hebt het Logos Woord, maar ook het Rhemah Woord!

Gods geschreven Woord (Logos) en Gods gesproken en geopenbaarde Woord (Rhemah)

Op het moment dat je het lees en het uitspreekt word je geloof opgebouwd, maar wanneer ga je er echt uit leven, als de Heilige Geest het Logos Woord, uitspreekt in je hart dus Rhemah Woord!

openbaring van Gods VaderHart kan ook zoiets zijn of op welk gebied je ook wat nodig hebt!

Jezus Christus is het Antwoord!

Dus de Heilige Geest en Gods Woord zijn niet te scheiden!

Hij is in een gelovige alleen zijn we ons bewust wanneer Hij werkt en wat Hij doet?

Nieuw onderwerp:

Wat doet de Heilige Geest, Wie is Hij?

*** we leven door geloof niet door gevoel *** op grond van Gods Woord

Ik hoor net dat ik moet eten!

Gods Zegen in alles!

Groetjes

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hmmm sorry Aalt, al die uitroeptekens en korte zinnen etc. maken je post voor mij vrij onleesbaar. Communiceer je altijd zo?

[...]

Omdat de Schrift zegt dat de HG ons is gegeven als getuigenis en waarborg. De HG getuigt van God, doordat we HG ontvangen weten we dat God echt is en dat zijn belofte dat ook is, dat we idd eeuwig leven tegemoet kunnen zien.

Absoluut, maar bedoel je hiermee dat je door de Bijbel te lezen Gods Zoon geopenbaard krijgt wanneer de Heilige Geest jou ogen daarvoor opent? In dat geval ben ik het daar hartgrondig mee eens. Ik denk dan aan de uitspraak van Jezus Christus die Hij doet na de 'belijdenis' van Petrus 'Zalig zijt gij, Simon, Bar-jona! want vlees en bloed heeft u dat niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is'.

Alleen krijg ik bij het woord 'Openbaring' altijd een wat vervelend onderbuik gevoel. Zo'n ervaring dat Jezus Christus opeens naast je staat in blinkende kleding en jou dingen duidelijk maakt. Dat soort openbaring, daar doelde ik meer op knipoog_dicht.gif Echter dit heeft Aart duidelijk gemaakt in zijn posting hierboven, ik denk dat we behoorlijk op één lijn zitten.

@Aart: ik kan me dus bijna geheel vinden in je posting. Toch... wees voorzichtig met vertaalde Nederlandse uitdrukkingen terug te vertalen naar het Grieks. Wanneer je zegt dat Logos het Geschreven Woord is, staat er dus in de Bijbel dat het Geschreven Woord in het beginnen bij God was en het Geschreven Woord God was.. In dat geval slaat het woord Logos (vertaal als Woord) op Jezus Christus.

Dat brengt mij op het punt van, slaat het 'Wij hebben het Profetische Woord' dan ook niet Jezus de Christus? (Logos Profetikon)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik voel toch meer voor:

Quote:
Artikel 3. Het Woord van God.

Wij belijden dat dit Woord Gods niet is gezonden noch voortgebracht door den wil eens mensen, maar de heilige mensen Gods, van den Heiligen Geest gedreven zijnde, hebben [het] gesproken, gelijk de heilige Petrus zegt. Daarna heeft God, door een bijzondere zorg, die Hij voor ons en onze zaligheid draagt, Zijn knechten den profeten en apostelen geboden Zijn geopenbaarde woord bij geschrift te stellen; en Hij Zelf heeft met Zijn vinger de twee tafelen der wet geschreven. Hierom noemen wij zulke schriften: Heilige en Goddelijke Schriften.

Artikel 4. De canonieke boeken.

Wij vervatten de Heilige Schrift in twee Boeken, des Ouden en des Nieuwen Testaments, welke zijn canonieke Boeken, waar niets tegen valt te zeggen. Deze worden aldus geteld in de Kerke Gods. De boeken des Ouden Testaments: de vijf boeken van Mozes, te weten Genesis, Exodus, Leviticus, Numeri, Deuteronomium; het boek van Jozua, der Richteren, Ruth, twee boeken van Samuël, en twee boeken der Koningen, twee boeken der Kronieken, genaamd Paralipomenon, het eerste van Ezra, Nehemia, Esther, Job, de Psalmen van David, drie boeken van Sálomo, namelijk de Spreuken, de Prediker, en het Hooglied; de vier grote profeten, Jesaja, Jeremía (met deszelfs Klaagliederen*), Ezechiël en Daniël, en voorts de andere twaalf kleine profeten, namelijk Hoséa, Joël, Amos, Obadja, Jona, Micha, Nahum, Hábakuk, Zefánja, Haggaï, Zacharía, Maleáchi. Het Nieuwe Testament: de vier evangelisten, Matthéüs, Markus, Lukas, Johannes; de Handelingen der apostelen, de veertien brieven van den apostel Paulus, te weten aan de Romeinen, twee aan de Korinthiërs, aan de Galaten, aan de Eféziërs, aan de Filippenzen, aan de Kolossenzen, twee aan de Thessalonicenzen, twee aan Timótheüs, aan Titus, aan Filémon, aan de Hebreeën; de zeven brieven der andere apostelen, te weten de brief van Jakobus, twee brieven van Petrus, drie van Johannes, de brief van Judas, en de Openbaring van den apostel Johannes.

* De Klaagliederen werden destijds niet afzonderlijk geteld, maar tot het boek Jeremía gerekend.

Artikel 5. Het gezag van de Heilige Schrift.

Al deze boeken alleen ontvangen wij voor heilig en canoniek, om ons geloof daarnaar te reguleren, daarop te gronden en daarmede te bevestigen. En wij geloven zonder enige twijfeling al wat daarin begrepen is; en dat niet zozeer omdat ze de Kerk aanneemt en voor zodanige houdt; maar inzonderheid omdat ons de Heilige Geest getuigenis geeft in onze harten dat zij van God zijn; en dewijl zij ook het bewijs daarvan bij zichzelven hebben: aangezien de blinden zelven tasten kunnen dat de dingen die daarin voorzegd zijn, geschieden.

Artikel 6. Het onderscheid tussen de canonieke en de apocriefe boeken.

Wij onderscheiden deze heilige boeken van de apocriefe, als daar zijn: het derde en vierde boek van Ezra, het boek van Tobías, Judith, het boek der Wijsheid, Jezus Sirach, Baruch, hetgeen bijgevoegd is tot de historie van Esther, het gebed der drie mannen in het vuur, de historie van Susanna, van het beeld Bel en van den Draak, het gebed van Manasse, en de twee boeken der Makkabeeën. Dewelke de Kerk wel lezen kan, en daaruit ook onderwijzingen nemen, voor zoveel als zij overeenkomen met de canonieke boeken; maar zij hebben zulk een kracht en vermogen niet, dat men door enig getuigenis van deze enig stuk des geloofs of der Christelijke religie zou kunnen bevestigen: zo ver is het vandaar, dat zij de autoriteit van de andere, heilige, boeken zouden vermogen te verminderen.

Artikel 7. De volkomenheid van de Heilige Schrift.

Wij geloven dat deze Heilige Schrift den wil Gods volkomenlijk vervat, en dat al hetgeen de mens schuldig is te geloven om zalig te worden, daarin genoegzaam geleerd wordt. Want overmits de gehele wijze van den dienst dien God van ons eist, aldaar in het lange beschreven is, zo is het den mensen, al waren het zelfs apostelen, niet geoorloofd anders te leren, dan ons nu geleerd is door de Heilige Schriften; ja, al ware het ook een engel uit den hemel, gelijk de apostel Paulus zegt. Want dewijl het verboden is den Woorde Gods iets toe of iets af te doen, zo blijkt daaruit wel dat de leer daarvan zeer volmaakt en in alle manieren volkomen is. Men mag ook gener mensen schriften, hoe heilig zij geweest zijn, gelijkstellen met de Goddelijke Schriften, noch de gewoonte met de waarheid Gods (want de waarheid is boven alles), noch de grote menigte, noch de oudheid, noch de successie van tijden of personen, noch de conciliën, decreten of besluiten; want alle mensen zijn uit zichzelven leugenaars en ijdeler dan de ijdelheid zelve. Daarom verwerpen wij van ganser harte al wat met dezen onfeilbaren regel niet overeenkomt, gelijk ons de apostelen geleerd hebben, zeggende: Beproeft de geesten of zij uit God zijn. Insgelijks: Indien iemand tot ulieden komt en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in huis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@AndreasJ:

Waarom zou het Woord ophouden als het eenmaal Woord is genoemd? Jouw woorden houden toch ook niet op als ze als dusdanig zijn benoemd?

Waarom zou de Bijbel niet Gods Woord zijn? Als God de schrijvers heeft geinspireerd, waarom zou Hij er dan ook niet voor hebben gezorgd dat de juiste geschriften gebundeld zijn? Door de bundelaars en degenen die de selectie maken te inspireren? Anders zou het een beetje half werk zijn, wat heb je aan geinspireerde boeken als men die niet kan herkennen? Ik denk dat het een logischerwijs niet zonder het ander kan.

Quote:
"Raido" schreef het volgende:

Absoluut, maar bedoel je hiermee dat je door de Bijbel te lezen Gods Zoon geopenbaard krijgt wanneer de Heilige Geest jou ogen daarvoor opent? In dat geval ben ik het daar hartgrondig mee eens.

Bijbel lezen is er onderdeel van, door de HG kunnen we de Schrift verstaan en door de Schrift kunnen we HG ervaren, als dusdanig herkennen.

Ik weet niet of iedereen op dezelfde wijze HG ervaart, maar voor mij is het een persoonlijk bewijs voor het bestaan van God. Door gebed ontvang ik HG in de vorm van kracht, wijsheid en inspiratie. Alsmede vreugde en liefde, de vruchten van de geest, zo wordt het ook in de Bijbel beschreven, dus kan ik het identificeren. Klinkt misschien wat zweverig en het is alleen een bewijs voor mijzelf, maar de HG levert mij een getuigenis van het bestaan van God.

Deze vorm van beleving komt met name overeen met wat ik lees van Evangelischen, ik weet niet of jij in Gereformeerde kringen soortgelijke getuigenissen hoort? Ben ik wel benieuwd naar.

Quote:
"Raido" schreef het volgende:

Ik denk dan aan de uitspraak van Jezus Christus die Hij doet na de 'belijdenis' van Petrus 'Zalig zijt gij, Simon, Bar-jona! want vlees en bloed heeft u dat niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is'.

Geest geeft inzicht, leiding, wijsheid, dus ja, het kan zeker je ogen openen wanneer je de Schrift leest.

Maar dat is niet alles wat het doet, dat is zowel mijn ervaring als wat ik lees in de Bijbel smile.gif

Quote:
"Raido" schreef het volgende:

Alleen krijg ik bij het woord 'Openbaring' altijd een wat vervelend onderbuik gevoel. Zo'n ervaring dat Jezus Christus opeens naast je staat in blinkende kleding en jou dingen duidelijk maakt. Dat soort openbaring, daar doelde ik meer op Echter dit heeft Aart duidelijk gemaakt in zijn posting hierboven, ik denk dat we behoorlijk op één lijn zitten.

Hmmm dat soort openbaringen, profetieen, zouden volgens een bepaalde schriftplaats niet meer voorkomen, dat halen JG vaak aan. In Evangelische Gemeentes schijnen dergelijke zaken nog altjid voor te komen, net als genezingen, daar staan veel Christenen sceptisch tegenover.

Na getuigenissen van mensen die ik beschouw als betrouwbaar, denk ik dat het best eens waar zou kunnen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De bijbel is niet Gods woord,'de bijbel is een door menselijk toetsen vastgestelde verzameling boeken. Ze hadden in het nieuwe testament al over gods Woord voordat het nieuwe testament al gevormd was, de bijbel kan Gods Woord niet zijn.

De Bijbel is geschreven door mensen onder inspiratie van de Heilige Geest!

Ik geloof dat Gods Woord (God) is!

Hoe moeilijk ook te vatten!

En natuurlijk laat God in de Bijbel zien wat Zijn wil is en principes etc!

God is veel groter dan wat erin de Bijbel allemaal staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

De Bijbel is geschreven door mensen onder inspiratie van de Heilige Geest!

Ik geloof dat Gods Woord (God) is!

Hoe moeilijk ook te vatten!

En natuurlijk laat God in de Bijbel zien wat Zijn wil is en principes etc!

God is veel groter dan wat erin de Bijbel allemaal staat.

Klopt, maar het blijft mensenwerk.

1 Corinthiërs 13:9 Want onvolkomen is ons kennen en onvolkomen ons profeteren.

Ik ben jaloers op de eerste gemeentes die het moesten hebben van onderwijs van de apostelen en de Geest, zonder bijbel enzo. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aalt, na alles zo te hebben gelezen, vraag ik me af of je een discussiepunt hebt, iets waarover je met anderen van gedachten wilt wisselen in dit topic. En zo ja, wil je dat dan even kort neerzetten? Dit topic waaiert anders alle kanten uit. knipoog_dicht.gif

Zo niet, dan kan het misschien beter verplaatst worden naar Getuigenissen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Bijbel lezen is er onderdeel van, door de HG kunnen we de Schrift verstaan en door de Schrift kunnen we HG ervaren, als dusdanig herkennen.

Volledig mee eens, ik zou het niet beter kunnen formuleren.

Quote:
Ik weet niet of iedereen op dezelfde wijze HG ervaart, maar voor mij is het een persoonlijk bewijs voor het bestaan van God. Door gebed ontvang ik HG in de vorm van kracht, wijsheid en inspiratie. Alsmede vreugde en liefde, de vruchten van de geest, zo wordt het ook in de Bijbel beschreven, dus kan ik het identificeren. Klinkt misschien wat zweverig en het is alleen een bewijs voor mijzelf, maar de HG levert mij een getuigenis van het bestaan van God.

Ja, herkenbaar.. Ookal moet ik eerlijk toegeven dat ik als ik kamers zit vaak vergeet te bidden of de Bijbel te lezen voor mijzelf (wel als reactieboek voor Credible) en dat ik dan ook vaak ga twijfelen aan God en zijn Goedheid...

Quote:
Deze vorm van beleving komt met name overeen met wat ik lees van Evangelischen, ik weet niet of jij in Gereformeerde kringen soortgelijke getuigenissen hoort? Ben ik wel benieuwd naar.

Klopt inderdaad, wat dat betreft grijpen evangelischen (als de evangelicals in Amerika) best wel eens terug op dezelfde 'oudvaders' als de gereformeerden. Vooral in de kring waar ik ben opgegroeid wordt veel gelezen of gerefereerd aan bijvoorbeeld John Owen, John Bunyan of Jonathan Edwards.. Die de Schrift heel hoog hadden staan in de relatie met God.

Quote:
Geest geeft inzicht, leiding, wijsheid, dus ja, het kan zeker je ogen openen wanneer je de Schrift leest.

Ik denk dat wanneer je de Bijbel leest zonder dat de Geest jou de ogen heeft geopend je niet zult zien dat het ook over jou gaat. Dat bijvoorbeeld de val in Adam maar ook de opstanding in Christus voor jou mag zijn. Het verschil tussen met 'menselijke ogen' lezen met 'geestelijke ogen' lezen. Bij mij in de kerk wordt dat wel eens 'bij hem zit het één (of twee) voet te hoog' genoemd. Ofwel, dan geloof je met je hoofd(verstand) en niet met je hart.

Voor de rest ook gewoon Ja, en Amen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee heb eigenlijk geen discussiepunt!

Wat ik me wel afvraag!

Of mensen weten hoe ze intiem met de Heilige Geest kunnen leven...

Wou graag mn hart daarover kwijt hoe heerlijk het is om met Hem te leven!

Dan lijkt dit topic me vooral een getuigenis over de Heilige Geest. Ik verplaats 'm dus maar even naar het Getuigenissen-deel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee heb eigenlijk geen discussiepunt!

Wat ik me wel afvraag!

Of mensen weten hoe ze intiem met de Heilige Geest kunnen leven...

Wou graag mn hart daarover kwijt hoe heerlijk het is om met Hem te leven!

Ja hoor, ik ervaar dat wat jij aanduidt met de Heilige Geest ook, en dat terwijl mijn begrip van Jezus nu niet direct christelijk is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je hebt een zeer uniek en appart geloof.

Kom je wel eens in een kerk?

volgens mij geloof jij voor 90% vanuit gevoel en 10% vanuit je hoofd.

Aalt wat ik graag even tegen je zou willen zeggen dat het voor mij niet weggelegd is om zoals jouw te leven en ik denk dat dit voor meerdere mensen hier geldt.

Ik ben kritsch, erg kritisch. en ik zal niet snel het onbekende in springen of al teveel conclusies baseren op hoe ik me geestelijk voel. Ik beredeneer en overdenk.

Op een bepaalde manier benijd ik je wel vanwege je onbevangen en pure geloof, maar ik blijf liever kritisch omdat ik de kans groot zie dat je een keer iets verkeerd voelt of interpreteerd en er dingen mis zouden kunnen gaan. begrijp je wat ik bedoel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op woensdag 09 januari 2008 16:54:43 schreef Aalt het volgende:

Quote:
de Heilige Geest (God) SPRAK EN ZEIDE EN LEIDDE!

staat allemaal in Gods Woord
;-)

spreken, en leidden!(wil)

spreken van een Persoon
;-)

Kan nog wel meer noemen en laten zien dat God een Persoon is!

In het Nieuwe Testament zegt Jezus, de Zoon van God: ?Zoals de Vader leven heeft in zichzelf, zo heeft ook de Zoon leven in zichzelf; dat heeft de Vader hem gegeven? (Joh 5:26). Dit betekent dat de Vader dezelfde soort persoon is als de Zoon aan wie Hij zijn leven heeft gegeven.

De mens heeft als schepsel van God verstand, emotie en een wil en is als redelijk wezen in staat met zijn verstand na te denken over God en diens universum, maar in al die vermogens gaat hij God zeker niet te boven. God heeft een goddelijke persoonlijkheid die ver boven zijn schepselen verheven is. Aangezien Hij de mens heeft gemaakt om met Hem te kunnen omgaan en Hem te kunnen aanbidden, is het echter niet meer dan aannemelijk dat de mens dezelfde wezenlijke kenmerken draagt als Hij Zelf, aangezien Hij de mens naar zijn eigen beeld heeft geschapen.

Jezus was met name in het evangelie van Johannes, de Geest Gods in menselijke gedaante. Dat dit mogelijk is, bewijst de uitpraak van Lucas, dat de Heilige Geest neerdaalde in de gedaante van een duif.

Als mens had Jezus dezelfde kenmerken, als ieder mens. Hij had het leven als mens dus ook niet in Zichzelf. De Geest Gods, die ook Zoon genoemd wordt, die heeft het leven in Zichzelf! Het begrip persoon, kan niet van toepassing zijn op God die Geest is.


Samengevoegd:

Als God geen Persoon is! ben jij ook geen persoon!

Want wij zijn naar Zijn evenbeeld geschapen!

Als je dit niet gelooft, geloof je niet wat er geschreven en gesproken is & word door God zelf!

Zegen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Explain
;-)

Ik ben een gnost en ik ga er vanuit dat Jezus niet de enig geboren zoon van de vader is, maar de ééngeboren zoon (een vertaling die net zo legitiem, zo niet legitiemer is is voor zover ik dat nagelezen heb). Ik ga er vanuit dat wat Jezus zegt, dat alles wij hij deed ook voor ons mogelijk is en meer nog, een ware uitspraak is. Ik ga er vanuit dat Jezus een leraar is. Ik ga er vanuit de God tot elke mens die zoekt wil en kan spreken, maar dat het verstaan en het geloven dat je de Ene die het al is kunt verstaan toch een belangrijk puntje is om ook daadwerkelijk tot verstaan en ervaren van de Ene te komen.

En ja, ik ervaar de Ene die het al is. Ik weet wanneer ik iets zeg en wanneer dat wat ik zeg "Waarheid" is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Samengevoegd:

Als God geen Persoon is! ben jij ook geen persoon!

Want wij zijn naar Zijn evenbeeld geschapen!

Als je dit niet gelooft, geloof je niet wat er geschreven en gesproken is & word door God zelf!

Zegen

Zijn wij in fysieke zin naar Gods beeld geschapen? Heeft God dan ook een lichaam. net zoals de mens?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid