Spring naar bijdragen

Relatie met de Heilige Geest


Aanbevolen berichten

Quote:

Wees voorzichtig met oordelen zou ik zeggen. Als je ontkent dat er éénheid is tussen de Vader, de Zoon en de Heilige Geest dan beweer je dat er verdeeldheid is. Het tegenovergestelde van éénheid is immers verdeeldheid. In 1 Johannes 5:7 staat dan ook "Want drie zijn er die getuigen, in de hemel de Vader, het Woord en de Heilige Geest, en deze drie zijn één".

Toch wordt het woord „drieëenheid†nergens in de bijbel aangetroffen, en het enige vers waarin dit dogma duidelijk onder woorden wordt gebracht (1 Joh. 5:7 in de katholieke Petrus-Canisiusvertaling en in de protestantse Nieuwe Vertaling van het Nederlandsch Bijbelgenootschap) is, zoals algemeen erkend wordt, een onechte toevoeging aan de geïnspireerde tekst.

De ingevoegde woorden staan in bovengenoemde vertalingen dan ook tussen haakjes, terwijl verscheidene vertalingen ze helemaal uit de tekst weglaten, zoals de protestantse Leidsche Vertaling, en ook de katholieke Sint-Willibrordvertaling, welke in een voetnoot vermeldt: „De Sixto-Clementijnse Vulgaat heeft hier een oude, maar niet authentieke toevoeging en leest v. 7-8 als volgt: ’Want drie zijn er die getuigen in de hemel, de Vader, de Zoon en de heilige Geest, en deze drie zijn één. En drie zijn er die getuigen op aarde, de Geest en het water en het bloed, en deze drie zijn één’.â€

In de voetnoot van de protestantse Bijbel met kanttekeningen (Baarn; 1957) staat over dit gedeelte: „Het tussen // geplaatste is het zgn. comma Johanneum, dat in oudere Gr. hss niet voorkomt. Uit Spanje of N.-Afrika afkomstig, is het allengs in verschillende bijbelvertalingen opgenomen; klaarblijkelijk om het leerstuk der Drieëenheid te schragen; maar het is duidelijk een invoeging.

Verscheidene a.v. laten het dan ook geheel weg, wat o.i. de voorkeur verdient.†Deze woorden zijn dus in de tekst opgenomen om in een dringende behoefte te voorzien; gebrek aan een duidelijk bewijs voor de leerstelling van de „Drieëenheid†elders in de bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 82
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Gast Anon_phpbb

Aimé,

Wat denk jij zèlf? Is er volgens jou éénheid tussen de Vader, de Zoon en de Heilige Geest of verdeeldheid? Je zult het met me eens zijn dat daar tussenin niets bestaat, en er kan niet zowel éénheid als verdeeldheid zijn. 1Joh5:7 mag dan deels een toevoeging aan de oorspronkelijke tekst zijn maar men moet het kind niet met het badwater wegwerpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Aimé,

Wat denk jij zèlf? Is er volgens jou éénheid tussen de Vader, de Zoon en de Heilige Geest of verdeeldheid? Je zult het met me eens zijn dat daar tussenin niets bestaat, en er kan niet zowel éénheid als verdeeldheid zijn. 1Joh5:7 mag dan deels een toevoeging aan de oorspronkelijke tekst zijn maar men moet het kind niet met het badwater wegwerpen.

Er is natuurlijk eenheid tussen de vader (Jehovah) en de zoon Jezus Christus.

(Johannes 10:30) 30 Ik en de Vader zijn één.â€

Op welke wijze? Dat ze dezelfde persoon zijn?

De volgende tekst maakt het ons duidelijk:

(Johannes 17:21-22) . . . opdat zij allen één mogen zijn, evenals gij, Vader, in eendracht met mij zijt en ik in eendracht met u ben, dat ook zij in eendracht met ons mogen zijn, opdat de wereld moge geloven dat gij mij hebt uitgezonden. 22 Ook heb ik hun de heerlijkheid gegeven die gij mij hebt gegeven, opdat zij één mogen zijn evenals wij één zijn.

Wat "de geest" betreft,deze is geen persoon maar de onzichtbare kracht waarmee God alles ten uitvoer brengt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Er is natuurlijk eenheid tussen de vader (Jehovah) en de zoon Jezus Christus.

(Johannes 10:30) 30 Ik en de Vader zijn één.â€

Op welke wijze? Dat ze dezelfde persoon zijn?

De volgende tekst maakt het ons duidelijk:

(Johannes 17:21-22) . . . opdat zij allen één mogen zijn, evenals gij, Vader, in eendracht met mij zijt en ik in eendracht met u ben, dat ook zij in eendracht met ons mogen zijn, opdat de wereld moge geloven dat gij mij hebt uitgezonden. 22 Ook heb ik hun de heerlijkheid gegeven die gij mij hebt gegeven, opdat zij één mogen zijn evenals wij één zijn.

Wat "de geest" betreft,deze is geen persoon maar de onzichtbare kracht waarmee God alles ten uitvoer brengt.

Aimé, als Jezus niet gelijk is aan God, waarom zijn de joden dan niet langer (jer 3,8) uitverkoren?

'Immers, tot wie der engelen heeft Hij ooit gezegd:

Mijn Zoon zijt gij; Ik heb U heden verwekt? (heb 1,5)'

Ik wacht overigens nog steeds op uw reactie in mijn topic het einde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Er is natuurlijk eenheid tussen de vader (Jehovah) en de zoon Jezus Christus.

(Johannes 10:30) 30 Ik en de Vader zijn één.â€

Op welke wijze? Dat ze dezelfde persoon zijn?

De volgende tekst maakt het ons duidelijk:

(Johannes 17:21-22) . . . opdat zij allen één mogen zijn, evenals gij, Vader, in eendracht met mij zijt en ik in eendracht met u ben, dat ook zij in eendracht met ons mogen zijn, opdat de wereld moge geloven dat gij mij hebt uitgezonden.?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>ƒ22 Ook heb ik hun de heerlijkheid gegeven die gij mij hebt gegeven, opdat zij één mogen zijn evenals wij één zijn.

Wat "de geest" betreft,deze is geen persoon maar de onzichtbare kracht waarmee God alles ten uitvoer brengt.

Ik ben het helemaal met je eens Aimé. De Bijbel zegt dat de Vader en de Zoon zijn niet dezelfde persoon zijn, maar dat wordt door de term éénheid ook niet geïmpliceerd. Eénheid kan er bijvoorbeeld ook binnen een gezin zijn en dan zal niemand zeggen dat door het gebruik van de term éénheid, de broer dezelfde persoon als zijn zuster is, of de moeder dezelfde persoon als haar dochter.

Ook ben ik het met je eens dat de Heilige Geest geen persoon is. Wat deze dan wel is is moeilijk te bevatten, laat staan te verwoorden. Jij zegt dat de HG de kracht is waarmee God alles ten uitvoer brengt. Als ik me afvraag wat mij zelf de kracht geeft om iets uit te voeren of iets voor iemand te doen dan is dat liefde. Hoe meer liefde je voelt voor iemand, des te makkelijker voer je iets voor die persoon uit (lees: des te meer kracht heb je), nietwaar? En omgekeerd: hoe minder liefde je voor iemand hebt, des te moeilijker is het om iets voor deze persoon te doen (lees: des te minder kracht heb je). Zou het bij God niet net zo werken als bij ons? Zo ja, dan komt de kracht waarmee God alles doet, uit de liefde die Hij voor ons heeft. De Bijbel zegt immers dat je alles kunt hebben, alle kennis, alle wijsheid, maar als je de liefde Gods niet hebt kun en ben je niets. Is liefde dan misschien een deel van de HG? Ik denk van wel maar de HG is méér.

Mijn invalshoek t.a.v. de Heilige Geest is een iets andere dan je zou verwachten. Ik beweer niet de wijsheid in pacht te hebben ofzo maar d'r zijn een paar interessante dingen waar ik meen achtergekomen te zijn. Ik ga er vanuit dat als je de wetten die gelden voor de geest helemaal wilt begrijpen, je eerst moet uitzoeken hoe de wetten voor het vlees gelden. Om een voorbeeld te geven, stel we hebben een gezin bestaande uit 4 leden, te weten een vader, een moeder, een zoon en een dochter. Vervolgens vragen we ons af wat het nu precies is dat die 4 leden tot een gezin maakt. M.a.w. wat maakt dat de vader de vader van zijn zoon is en dat de zoon, de broer van zijn zuster is? Antwoord: het vlees. In het vlees ligt besloten (lees: ligt het bewijs) dat de leden een éénheid zijn, d.w.z. dat de dochter de zuster van haar broer is en dat de broer de zoon van zijn moeder is. Mocht iemand dan terloops opmerken "ja, maar de vader en moeder zijn niet van hetzelfde vlees, wat heb je daarop te zeggen?" - dan zeg ik: dàt is waarom God zegt dat als een man en vrouw trouwen, zij samen tot één vlees zullen zijn en dàt is de reden waarom een man en vrouw eerst moeten trouwen voordat zij kinderen krijgen, anders zijn zij niet één vlees en is er verdeeldheid. Het vlees vormt de schakel of verbinding tussen de afzondelijke leden en maakt hen tot een éénheid, opgebouwd uit op zich bestaande individuen. Als ik door mijn vlees kind van mijn ouders ben, rijst de interessante vraag, hoe kan ik dan een kind van God worden? De Bijbel zegt dat Jezus de Zoon van God is maar waar ligt het bewijs, waar ligt de verbinding of schakel? Deze moet er zijn, maar kan niet het vlees zijn. Antwoord: de geest. Nu zijn er twee geesten, de goede geest en de kwade geest, de Heilige Geest en de niet-Heilige Geest. Doordat Jezus dezelfde geest, de Heilige Geest, als die van Zijn Vader heeft, ligt daar het bewijs dat Hij Zijn Zoon is, net zoals in het vlees het bewijs ligt dat ik de zoon van mijn biologische vader ben. Door het hebben van de Heilige Geest ben je kind van God want je hebt de schakel die jou in een relatie met God brengt. Je hebt dan zowel een relatie met Jezus de Zoon als God de Vader, want beide hebben dezelfde geest, de Heilige Geest. Ook in een gezin heeft een zoon een relatie met zowel zijn vader als opa, want beide hebben hetzelfde vlees. Dat is waarom Jezus zegt: "Wie Mij heeft heeft de Vader, wie de Vader heeft heeft Mij". Heb je de Heilige Geest niet dan heb je de onheilige geest en ben je automatisch kind van de duivel. Wie dit werkelijk doorziet zal tevens begrijpen dat wanneer je de Heilige Geest wegneemt, de relatie tussen de Zoon en de Vader wegvalt, want deze relatie wordt bepaald door dat wat de twee leden (Zoon en Vader) verbindt, de Heilige Geest. Als je de Vader eruit neemt, valt de functie van de Heilige Geest als verbinding tussen de Vader en de Zoon, weg. De Zoon heeft dan ook geen betekenis meer. Als je de Zoon eruit neemt, valt eveneens de functie van de Heilige Geest weg en de Vader heeft dan ook geen betekenis meer. Dit geldt tevens voor het gezin: haal je het vlees weg, dan is niet meer aan te tonen (lees: te bewijzen) dat de leden in een (biologische) relatie tot elkaar staan. Nogmaals, ik wil hier niet beweren de wijsheid in pacht te hebben maar ik kan de afzonderlijke leden (Vader, Zoon, Heilige Geest) alleen begrijpen als ik de relaties tussen die leden begrijp.

Ik heb in mijn verhaal het gezin slechts als middel gebruikt om de relaties tussen de Vader, de Zoon en de Heilige Geest te verklaren en ik hoop dat niemand denkt dat ik het gezin gelijktrek aan God. Ik erken dat God de Vader boven Jezus staat, dat Jezus boven de man staat en dat de man aan het hoofd van zijn gezin staat, precies zoals in de Bijbel staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik merk heel vaak AndreasJ dat heel veel kinderen van God hiermee worstelen!

Het is geen claimen, maar vanuit je intimiteit met God komt die openbaring vanzelf ik duid dus niet op claimen van openbaring maar op het intiem zijn met God, waar Hij naar verlangt!

En door het volbrachte werk van nze geliefde Jezus Christus onze Heer en Redder, zijn wij mede-erggenamen in Hem en mogen wij dingen vragen van onze Hemelse Vader niet omdat wij het verdienen vanuit Zijn genade bied Hij ons dat aan en Jezus zegt zelf ook!

Neem het Koninkrijk met kracht!

Het heeft Mijn Hemelse Vader behaagt u het Koninkrijk te geven!

Nieuw onderwerp:

Het Koninkrijk van God wat is dat?

Hoe diep en ver reikt het?


Samengevoegd:

Geen WET (geen daden of verdienen) maar

GENADE leven vanuit Zijn liefde voor jou in intimiteit waar openbaring gaat stromen
;-)

dat is heel anders dat je er heel veel voor moet doen! Jezus heeft alles al gedaan voor jou, zonder Hem kun je niks doen (Johannes 15)

Zonder Mij kunt gij niks doen, blijft in Mij, gelijk Ik in u!


Samengevoegd:

AANVAARD EN lEEF IN ZIJN WAARHEID!

LEEF IN JEZUS DOOR GELOOF AlLEEN!!

ZO HEERLIJK HIJ MAAKT JE ZO HEERLIJK VRIJ!!! DANK U HEER!

STAP IN GELOOF IN DIE STROOM VAN DE GEEST EN LAAT JE MEEVOEREN MET HEM!

JEZUS ZEGT DE WAARHEID MAAKT JE VRIJ!

VERANDER JE DENKEN (ROMEINEN 12 V 2) IN LIJN MET GODS WOORD, DE WAARHEID! EN JE KOMT ERACHTER DAT JEZUS LEEFT! yeah!
hamer.gif
ZIJN VREUGDE, LIEFDE EN ACCEPTATIE ZIJN NIET TE VERGELIJKEN MET DEZE WERELD!!

SALOMO ZEGT OOK DEZE WERELD IS ALLEEN MAAR IJDELHEID!

JEZUS CHRISTUS IS PAS ECHT LEVEN (REAL LIFE)

Hoe gaat dat, het communiceren met de persoon van Jezus? Hij is wel tot Here en Christus gemaakt, ofwel een levendmakende Geest geworden (Hand.2.36 en 1 Kor.15.45) Wat moeten wij hiermee? Dat de persoon van Jezus nog binnen ons bereik is? En het gaat er niet om, dat Jezus leeft, maar dat de Christus, Gods Geest, in onszelf leeft. Let wel, ik oordeel niet over de schrijver (ster), maar daar gaat het om. Wij, niet-joden, hebben met Jezus van Nazareth niets van doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De heilige Geest is de Liefde tussen de Vader en de Zoon en komt zo dus ook uit de Vader en de Zoon voort (vgl. Geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel). Omdat Gods scheppende kracht onbeperkt is, is de Liefde tussen Vader en Zoon een werkelijk schepsel, een Persoon, de derde Persoon in de Drie-eenheid.

Gods scheppende kracht gaat zelfs zover dat die eenheid tussen Vader, Zoon en Geest létterlijk een geschapen eenheid is. Eén God in drie Personen, dat krijg je dan. Alles wat God schept, is. Het is ook die Liefde en die eenheid die de mens tot God kan trekken, zodat de mens kan delen in de goddelijke natuur, zonder natuurlijk zelf God te zijn, en de Liefde, de Geest door hem heen kan stromen.

Zo kan God werkelijk liefde zijn, want liefde verondersteld gemeenschap. Je kunt niet in je eentje liefde zijn, de liefde is juist de interactie tussen twee of meer personen. Omdat we weten dat God al vóór de schepping liefde was, weten we dus ook dat God al gemeenschap was vóórdat Hij ook maar iets schiep. Gemeenschap, eenheid in Vader, Zoon en heilige Geest.

We mogen dat wel de belangrijkste openbaring van het christelijk geloof over God zelf noemen en dé sleutel tot het verstaan van het Evangelie. En wij, als armzalige mensen, mogen delen in die gemeenschap, in die eenheid, in die Liefde. En dat begint al heel simpel bij het gebed, als Christus in jou tot de Vader bidt, gedreven door de Geest, of als jij door Christus tot de Vader bidt, evenals gedreven door de Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De heilige Geest is de Liefde tussen de Vader en de Zoon en komt zo dus ook uit de Vader en de Zoon voort (vgl. Geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel). Omdat Gods scheppende kracht onbeperkt is, is de Liefde tussen Vader en Zoon een werkelijk schepsel, een Persoon, de derde Persoon in de Drie-eenheid.

Gods scheppende kracht gaat zelfs zover dat die eenheid tussen Vader, Zoon en Geest létterlijk een geschapen eenheid is. Eén God in drie Personen, dat krijg je dan. Alles wat God schept, is. Het is ook die Liefde en die eenheid die de mens tot God kan trekken, zodat de mens kan delen in de goddelijke natuur, zonder natuurlijk zelf God te zijn, en de Liefde, de Geest door hem heen kan stromen.

Zo kan God werkelijk liefde zijn, want liefde verondersteld gemeenschap. Je kunt niet in je eentje liefde zijn, de liefde is juist de interactie tussen twee of meer personen. Omdat we weten dat God al vóór de schepping liefde was, weten we dus ook dat God al gemeenschap was vóórdat Hij ook maar iets schiep. Gemeenschap, eenheid in Vader, Zoon en heilige Geest.

We mogen dat wel de belangrijkste openbaring van het christelijk geloof over God zelf noemen en dé sleutel tot het verstaan van het Evangelie. En wij, als armzalige mensen, mogen delen in die gemeenschap, in die eenheid, in die Liefde. En dat begint al heel simpel bij het gebed, als Christus in jou tot de Vader bidt, gedreven door de Geest, of als jij door Christus tot de Vader bidt, evenals gedreven door de Geest.

Jezus zei in Johannes 4.24 tegen een Samaritaanse vrouw:

God is Geest.

Kunnen wij de Geest in drie personen delen? En dan heb ik nog niet gevraagd wat het woord persoon betekent. In elk geval kan het woord persoon nooit betrekking hebben op Godgeest, zoals Jezus het zei volgens de grondtekst. En waarom zou het noodzakelijk zijn om die zogenaamde drie-eenheid te promoten? Kunnen wij zogenaamd aan God nog iets toevoegen, wat beslist niet in de bijbel staat?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid