Spring naar bijdragen

Gods wegen Bijbelse basis


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Hallo allemaal,

Waar wordt de \"stelling\", dat Gods wegen ondoorgrondelijk zijn, in de Bijbel het duidelijkst onderbouwd? Met andere woorden, waar wordt in de bijbel het helderst aangegeven dat de mens zich niet boven God moet stellen en niet moet pretenderen, beter dan anderen te weten wat God wil en van plan is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Allereerst moet ik toch denken aan de lijdenstijd aan het eind van Jezus' leven. Jezus' volgelingen hebben zich toen in zekere mate verzet tegen wat komen zou. Jezus maakte echter steeds duidelijk dat dit de weg was en Hij is Hem gegaan.

Verder vond ik deze teksten wel passend:

Quote:
Romeinen 9

15 Want Hij zegt tot Mozes: Over wie Ik Mij ontferm, zal Ik Mij ontfermen, en jegens wie Ik barmhartig ben, zal Ik barmhartig zijn.

16 Het hangt dus niet daarvan af, of iemand wil, dan wel of iemand loopt, maar van God, die Zich ontfermt.

17 Want het schriftwoord zegt tot Farao: Daartoe heb Ik u doen opstaan, opdat Ik in u mijn kracht zou tonen en mijn naam verbreid zou worden over de gehele aarde. {}

18 Hij ontfermt Zich dus over wie Hij wil en Hij verhardt wie Hij wil.

19 Gij zult nu tot mij zeggen: Wat heeft Hij dan nog aan te merken? Want wie wederstaat zijn wil?

20 Maar gij, o mens! wie zijt gij, dat gij God zoudt tegenspreken? Zal het geboetseerde soms tot zijn boetseerder zeggen: Waarom hebt gij mij zo gemaakt?

21 Of heeft de pottebakker niet de vrije beschikking over het leem om uit dezelfde klomp het ene voorwerp te vervaardigen tot eervol, het andere tot alledaags gebruik?

22 En als God nu, zijn toorn willende tonen en zijn kracht bekend maken, de voorwerpen des toorns, die ten verderve toebereid waren, met veel lankmoedigheid verdragen heeft;

23 juist om de rijkdom zijner heerlijkheid bekend te maken over de voorwerpen van ontferming, die Hij tot heerlijkheid heeft voorbereid?

24 En dat zijn wij, die Hij geroepen heeft, niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen, {}

25 ¶ gelijk Hij ook bij Hosea zegt: Ik zal niet-mijn-volk noemen: mijn-volk, en de niet-geliefde: geliefde.

Quote:

Romeinen 11

33 O diepte van rijkdom, van wijsheid en van kennis Gods, hoe ondoorgrondelijk zijn zijn beschikkingen en hoe onnaspeurlijk zijn wegen!

34 Want: wie heeft de zin des Heren gekend? Of wie is Hem tot raadsman geweest?

35 Of wie heeft Hem eerst iets gegeven, waarvoor hij vergoeding ontvangen moet?

36 Want uit Hem en door Hem en tot Hem zijn alle dingen: Hem zij de heerlijkheid tot in eeuwigheid! Amen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

'8 Mijn plannen zijn niet jullie plannen,

en jullie wegen zijn niet mijn wegen – spreekt de HEER.

9 Want zo hoog als de hemel is boven de aarde,

zo ver gaan mijn wegen jullie wegen te boven,

en mijn plannen jullie plannen.' (Jesaja 55)

Link naar bericht
Deel via andere websites

‘God heeft alles wat er is de goede plaats in de tijd gegeven, en ook heeft hij de mens inzicht in de tijd gegeven. Toch kan de mens het werk van God niet van begin tot eind doorgronden.’ (Prediker 3:11)

In het boek Prediker filosofeert de schrijver over de afstand tussen de mens en God, over waarom de mens niet alles begrijpt. Net zoals veel mensen nu probeert hij alles wat hij ziet te begrijpen. Maar hij komt er niet uit. De menselijke kennis is niet voldoende. De goddelijke wijsheid achter de dingen is voor mensen niet bereikbaar. De conclusie is dat alles 'lucht en leegte' is.

Dit gaat er dus over dat wij mensen Gods plan vooraf niet echt kunnen begrijpen. Gods wil staat wel in de bijbel!

‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dat is het grootste en eerste gebod. Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf.’ (Matteüs 22: 37a-39)

De wet! Hij wilt dat we hem liefhebben en dat we andere mensen netzo liefhebben als ons zelf. Dat is Gods wil waartoe we ondanks onze tekortkomingen toch naar ‘moeten’ (lees: willen) leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De tekst de Herma aandraagt is vooral heel duidelijk als je hem naast Psalm 139 legt:

Prediker 3:11 > mens kan God niet doorgronden

Psalm 139 > God doorgrondt de mens volkomen

Praetorius...ben ondertussen eigenlijk ook wel benieuwd naar de achterliggende motivatie voor de vraag...

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid