Spring naar bijdragen

Waar haal jij je kennis vandaan?


Aanbevolen berichten

Omdat ik de discussie die in het topic leeg gevoel wel interessant vond, hier het vervolg. Ik zal zo een reactie op dingo geven.

Quote:

[...]

Alsof je zonder bijbelkennis weet wie God is of de Heilige Geest of Jezus of waarom hij naar de aarde gekomen is. Als je dat negeert heb je het inderdaad over religie.

[...]

De bijbel is wel iets meer dan alleen een mooi boek, zonder kennis zal je geloof niet verder groeien dan het niveau dat je bereikt met babyvoeding. Datzelfde geldt voor de relatie met God, zonder kennis zal het een oppervlakkige relatie blijven want je kent hem immers amper.

Quote:

[...]

Ben jij soms tot geloof gekomen door de Bijbel te lezen? Dat zal ook ongetwijfeld gebeuren hoor, maar in de meeste gevallen komen mensen toch tot geloof doordat iemand van Hem getuigt, of dat God zelf iemand ontmoet.

[...]

Natuurlijk, maar ik vertrouw niet op een boek voor die kennis maar op God. Dat boek heeft namelijk ontelbaar veel interpretaties, en zelfs moslims kunnen eruit halen wat ze willen zoals je op dit forum wel hebt gezien. Als God mij iets wil leren doet Hij dat, maar dat hoeft niet persé uit de Bijbel te zijn. Ik leer persoonlijk zelf heel veel van andere mensen, door middel van preken bijvoorbeeld, of als ik kijk naar hoe mensen in het leven staan.

Quote:

[...]

De meeste mensen komen tot geloof omdat het hun voorgeleefd wordt, door ouders, door christenen in hun omgeving etc.

[...]

Als ik het goed begrijp ben je te lui om zelf de bijbel te bestuderen en volg je automatisch de interpretatie van de toevallige voorganger die preekt.

[edit]Ik had de BOT niet gezien. [/edit]


Samengevoegd:

Quote:

[...]

De meeste mensen komen tot geloof omdat het hun voorgeleefd wordt, door ouders, door christenen in hun omgeving etc.

Is dat zo? Het is waar dat de meeste mensen op die manier in aanraking komen met het geloof, maar dat is in mijn beleving niet waardoor mensen uiteindelijk kiezen voor Jezus, en met Hem gaan wandelen.

Quote:
[...]

Als ik het goed begrijp ben je te lui om zelf de bijbel te bestuderen en volg je automatisch de interpretatie van de toevallige voorganger die preekt.

Ik kom zelf weinig meer in de kerk, ik heb het over preken die ik in mijn vrije tijd met veel plezier kijk.

Ik zou ook een andere stelling kunnen opwerpen: jij vertrouwt te weinig op de directe inbreng van God in jou leven, en daarom luister je alleen naar een geschreven woord in plaats van Gods Geest.

Ik moet wel even nogmaals verduidelijken dat ik de Bijbel absoluut als een ontzettend belangrijk boek ervaar, er staan woorden van God in en die zijn niet om te onderschatten! Alleen ben ik niet zo'n fan van sola scriptura, of nouja, misschien wel scriptura, maar ik denk niet dat dit de enige manier is waarop God tegenwoordig spreekt zeg maar knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Mark1987,

Dat is 'alleen de bijbel' (sola scriptura) ook niet hoor. smile.gif

De bijbel is de hoogst gezaghebbende bron en bevat het noodzakelijke wat betreft je behoud en redding.

De Nederlandse geloofsbelijdenis zegt het volgende:

Quote:

Wij geloven dat deze Heilige Schrift de wil van God volkomen bevat en voldoende leert al wat de mens moet geloven om behouden te worden. Daarin heeft God uitvoerig beschreven op welke wijze wij Hem moeten dienen. Daarom is het de mensen, zelfs al waren het apostelen, niet geoorloofd anders te leren dan ons reeds geleerd is door de Heilige Schrift; zelfs niet een engel uit de hemel, zoals de apostel Paulus zegt (Gal. 1 : 8). Het is verboden aan het Woord van God iets toe te voegen of daarvan af te doen (Deut. 12 : 32). Daaruit blijkt duidelijk dat wat daarin geleerd wordt, volmaakt en in alle opzichten volledig is.

Zo komt het ook ongeveer wel overeen met wat mij geleerd is.

Alleen de schrift impliceert niet dat het de enige manier is. Alleen de schrift moet je in het verband van de reformatie zien. Het is een afzetting tegen de katholieke Traditie.

Je hebt het katholieke totaalplaatje (Schrift + Traditie), het protestantisme zegt daar tegen, 'alleen de Schrift'.

God kan zich nog steeds aan ons openbaren en tot ons spreken, alleen de Schrift is de hoogste toetssteen. Als jij denkt dat God aan je iets openbaart heeft wat in strijd is met de bijbel, dan klopt die openbaring van je niet. Het kan niet zijn dat de bijbel niet klopt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De eerste kennismaking is via je ouders (en peetvader/moeder). Daarna krijg je catechesatie en ga je de bijbel en de catechismus bestuderen. En dat alles als onderdeel van het sensus fidelium. Het magisterium en de communio met de bisschop van Rome (apostoliciteit en katholiciteit) zorgen ervoor dat het individu niet afdwaalt in de chaos van eigen willekeurige interpretaties. Kortom Schrift en Traditie dus... de Bijbel is ontstaan omdat die is vastgesteld door de Traditie. De Heilige Geest leidt de Kerk en daarom klopt de Schrift... smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmmm, dat is het ideaal, maar of de katholieke opvoeding in de praktijk vaak zo verloopt weet ik toch niet. Ik had de catechismus nooit gezien, ook al heb ik catechese gehad enzo. En mijn ouders deden weinig meer dan een kinderbijbel kopen en een kruisje geven voor het slapengaan. Mijn meter is atheïst. Nuja.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hmmm, dat is het ideaal, maar of de katholieke opvoeding in de praktijk vaak zo verloopt weet ik toch niet. Ik had de catechismus nooit gezien, ook al heb ik catechese gehad enzo. En mijn ouders deden weinig meer dan een kinderbijbel kopen en een kruisje geven voor het slapengaan. Mijn meter is atheïst. Nuja.

rofl.gif

Ja, helaas komt dat nu veel vaker voor. Maar je meter zou bij uitstek degene moeten zijn die toeziet of je christelijk wordt opgevoed. Nu moet ik ook zeggen dat dat bij mij ook maar een aantal jaar was, want daarna verhuisden ze. De rest ging meestal via mijn moeder. Mijn vader is niet katholiek.

Wij kregen overigens ook niet les uit de grote catechismus hoor, maar een soort kinderversie ervan. Volgens mij had onze pastoor die zelf in elkaar gezet. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij hadden zelfs geen kinderversie. Wij deden van die al bij al best leuke zoethoudertjes, een bijbelverhaal lezen dat min of meer ging over 'een weg gaan' en dan twee uur lang een tekening maken over welke weg jij wil gaan. Ik herinner me ook nog dat we ooit een steen hebben natgemaakt met water, waarna de steen natuurlijk gewoon droogde, en daarna met olie, die in de steen trok. Het woord van God moest ook in ons trekken en niet gewoon weer opdrogen, of zoiets. Op zich natuurlijk fijne dingen om met kinderen te doen, maar ik kan me niet herinneren dat we veel inhoudelijks meekregen over wat de kerk nu eigenlijk leert. Ik wist op m'n achttiende nog niet eens wat de triniteit was, ook al kreeg ik al twaalf jaar katholieke godsdienstles.

(Edit: ok, dit is eigenlijk wel een beetje off-topic, sorry. bloos.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij is er nogal een verschil tussen kennis en geloven. Kennis, in onze maatschappij gezien gaat over het hoofd. Die kennis krijg je onder andere uit boeken. Als het gaat over het christelijke geloof, als religie/overtuiging. Dan gaat dat dus over de Schrift alleen.

Het Sola Scriptura zegt twee dingen..

1) Dat alleen de Schrift gezaghebbend is (dit als verweer tegen de katholieken met het Traditie+Schrift overtuiging).

2) Dat de Schrift alleen genoeg is om God te leren kennen. In de Schrift staat alles wat je moet weten om gerechtvaardigd te worden. God vertoont zichzelf in de Schrift; Het Profetisch Woord. Dit als verweer tegen de 'wederdopers' die de Schrift zagen als een dode letter en dat een 'speciale openbaring' noodzakelijk was om God te kennen.

Uiteraard kun je veel over deze dingen zeggen. Het verstaan van de Schriften kan niet met je menselijk verstand (hoofd) alleen door de werking van Gods Geest in je hart, en ook die komt door het Woord (Prediking).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Komt wel redelijk overeen met wat ik schreef, toch?
smile.gif

Jarp :Y

Alleen zijn er in Grefo-Nederland wel wat verschillen hoor. Ik denk dat de Gereformeerde Gemeenten wel wat anders aankijken tegen 'het verkrijgen van het Heil' en hoe de Schrift wordt geopenbaart, daar zijn wel wat 'doperse' invloeden te bespeuren. (En als het niet dopers is, dan wel mystiek).

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid