Spring naar bijdragen

Backmasking


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Als harde muziek niet je ding is, kan het verkeerd voelen.. Ik krijg bijvoorbeeld kippenvel van Frans Bauer of Jeroen van der Boom

Bauer en wie?

Quote:
, maar ik zal niet snel het sprongetje maken dat zij de brengers van verborgen satanistische boodschappen zijn..

...nou, ehhm, misschien niet verborgen, maareh ...

maar serieus: het lijkt mij dat onze hersenen een flink deel aan pre-processing doen op alle inkomende signalen, en net zoals je gezichtsbedrog kunt krijgen doordat de hersenen iets verwachten (een patroon) wat er niet is, zo kun je (lijkt mij) ook met audio-signalen zoiets hebben ("gehoorsbedrog"?).

Zo blijkt dat de hersenen bv. een zwevende toon horen als je met een koptelefoon aan het ene oor een toon van 100 Hz en aan het andere een toon van bv. 110 Hz aanbiedt, terwijl die zweving nergens echt fysiek in de lucht in luchttrilling aanwezig is (want er zit een stuk hersenen tussen). Maar toch hoor je dezelfde zweving als dat je 100 en 110 Hz via twee speakers in een kamer zou horen. Je hersenen interpreteren twee een klein beetje in frequentie verschillende tonen links en rechts wel als een zweving.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 69
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Mischien heb je gelijk, maar ik was laatst op vakantie in Noorwegen, en ik zat voor de grap daar wat radio te luisteren. Toen stuite ik op een station dat metal draaide. Maar goed (hoe naief kun je zijn...) ik bleef luisteren en ik VOELDE dat dit foute boel was. Laatst vertelde ik dat aan een vriend, die ook metal luisterd, en die vertelde ook zonzelfde verhaal. Ik denk dat zelfs een instrumentaal muziek stuk een verkeerde invloed kan hebben...

Wat voelde je precies en wat voor soort metal was het? smile.gif

Metal herbergt trouwens ene breed spectrum van emoties. Na een avondje door mijn mp3verzameling graven ben ik van kwaad en opgefokt via meligheid uiteindelijk bij melancholisch aanbeland. Het is juist goed als je iets voelt van muziek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je twee verschillende beelden ziet bij beide ogen, dan wisselen ze elkaar af.. bijvoorbeeld horizontale strepen in een oog en verticale in het andere, het ene moment zie je ze horizontaal en het andere verticaal.. als je dat principe dan toepast op het frequentieverhaal, het ene moment 110 HZ, het andere moment 100 Hz.. en je hersenen vullen het gedeelte er tussen op..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mjah zal wel een kwestie van oefening zijn. Metal producties zijn standaard opgebouwd, links en rechts worden verschillende gitaarpartijen opgenomen, ik heb verhalen gehoord tot 16 lagen gitaar verdeeld over links en rechts. Dit om een voller geluid te krijgen, maar voor de ongeoefende oor die geen stereo input aankan of niet gewend is kan je auditieve rivaliteit krijgen.

De moraal van het verhaal; weg met de gelikte stereofield-potdichte producties, mensen zijn daardoor niks meer gewend en beschouwen bredere producties als boven natuurlijk. Opzich wel een compliment als je een producer bent...

widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik luister zelf christelijke metal, met een positiefe boodschap zeg maar. Maar het gevoel vertelde niet alléén dat het verkeerd was: twee min. later hoorde ik dat het om een nummer van Black Sabbath ging (een satanistische band) Wat mijn vriend vertelde werd ook even later bevestigd.

Via msn sprak hij met een meisje, je kunt zien wat iemand luisterd en zij luisterde op dat moment naar een christelijke band. Mijn vriend zei toen dat ze goede muziek luisterde. Daar gingen ze nog op door, en zij stuurde een nummer. Mn vriend kreeg toen ook zonzelfde gevoel, even later vertelde zij dat het om een satanistische band ging.

Dus ja, ik heb het getoetst knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Gewoon twee opgetelde sinusfuncties met verschillende periodes

dat bedoel ik ja

zweving.jpg

(bron

Dat krijg je normaal gesproken omdat er twee luchtrillingen (of andersoortige golven in andere media) tegelijk aanwezig zijn en dus "mengen". Maar je hersenen nemen hetzelfde effect waar als je beide trillingen aan verschillende oren aanbiedt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik luister zelf christelijke metal, met een positiefe boodschap zeg maar. Maar het gevoel vertelde niet alléén dat het verkeerd was: twee min. later hoorde ik dat het om een nummer van Black Sabbath ging (een satanistische band) Wat mijn vriend vertelde werd ook even later bevestigd.

Via msn sprak hij met een meisje, je kunt zien wat iemand luisterd en zij luisterde op dat moment naar een christelijke band. Mijn vriend zei toen dat ze goede muziek luisterde. Daar gingen ze nog op door, en zij stuurde een nummer. Mn vriend kreeg toen ook zonzelfde gevoel, even later vertelde zij dat het om een satanistische band ging.

Dus ja, ik heb het getoetst
knipoog_dicht.gif

Da's wel iets van toetsen, maar niet op een bijbelse manier, dit is puur iets subjectief. Als ik eerlijk moet zijn, als je zo gevoelig bent vor muziek moet je serieus geen metal gaan luisteren, daar heb je een hoop meer eelt op je ziel voor nodig. Metal is juist de nadruk leggen op het donkere, het onheilspellende, het negatieve en het agressieve.

Niet om je de grond in te boren maar als goedbedoelde tip van iemand met ervaring.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jongens! ik ben geluidstechnicus en ik luister elke dag christelijke metal en heb dat gevoel NOOIT dit heeft niets met een goede productie te maken, mijn gehoor is inmiddels behoorlijk wat gewent, van een avondje metal word ik niet meer warm of koud (figuurlijk dan) maar dit was heel anders... dit voelde gewoon fout...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En het menselijk gevoel is een van de meest betrouwbare indicatoren?

Waarom zou het menselijk verstand beter zijn dan het menselijk gevoel? Wat mij betreft zijn ze in principe gelijkwaardig en aanvullend op elkaar. Voor mezelf luister ik op grond daarvan ook geen muziek waar ik me niet relaxt bij voel, ook als ik daar geen rationele verklaring voor kan vinden. Het enige voordeel van het verstand boven het gevoel is dat je verstandelijke beweegredenen meestal makkelijker over kunt dragen naar anderen toe, waar gevoel vaak iets persoonlijks blijft. Maar voor mij persoonlijk vind ik wat mijn gevoel zegt toch best wel waardevol.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waarom zou het menselijk verstand beter zijn dan het menselijk gevoel?

Wanneer men dat verstand gaat koppelen aan het gevoel om zo allerlei verklaringen te bedenken wordt het onbetrouwbaar. Het gevoel ansich hoeft niet onbetrouwbaar te zijn, maar wie zegt dat onze interpretaties van dat gevoel zo goed zijn?

Quote:
Wat mij betreft zijn ze in principe gelijkwaardig en aanvullend op elkaar. Voor mezelf luister ik op grond daarvan ook geen muziek waar ik me niet relaxt bij voel,

Waarom zou je dat ook doen?

Quote:
ook als ik daar geen rationele verklaring voor kan vinden.

Dat hoeft ook niet, maar wanneer je vervolgens claimt dat er iets 'mis' is met de muziek zal je daar toch iets meer voor aan tafel moeten brengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wanneer men dat verstand gaat koppelen aan het gevoel om zo allerlei verklaringen te bedenken wordt het onbetrouwbaar. Het gevoel ansich hoeft niet onbetrouwbaar te zijn, maar wie zegt dat onze interpretaties van dat gevoel zo goed zijn?

Dan wordt het idd lastig. knipoog_dicht.gif

Quote:
Waarom zou je dat ook doen?

Naja, ik heb iig wel met muziek gehad dat ik het met mijn verstand gewoon fantastische muziek vond. Gewoon het idee van de coole rifjes, interessante melodielijnen, sterke zang etc, maar dat je je er gewoon niet goed bij voelt. Dan is het een soort van enerzijds wel mooi en anderzijds niet. Dan kies ik uiteindelijk toch voor niet, terwijl iets in mij het toch eigenlijk wel graag zou willen lusiteren.

Quote:
Dat hoeft ook niet, maar wanneer je vervolgens claimt dat er iets 'mis' is met de muziek zal je daar toch iets meer voor aan tafel moeten brengen.

Muziek kan fout aanvoelen, dat is voor mijzelf genoeg, maar om dat voor anderen hard te maken is idd weer wat anders. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid